Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva får man eksamen i, hvor mange er praktiske og hva går de ut på?

 

Ca. hvor mange sider er pensum i ett fag på? samme som fra vgs. osv?

 

 

Var litt mange spørsmål her. Hvis du ser på phs.no så kan du finne ut hva slags fag vi har på skolen, og alle fagene har vi eksamen i. Det eneste praktiske eksamen er kriminalteknikk, arrestasjonsteknikk og idrett. Resten er skriftlige og muntlige. Vi har 15 eksamen, inkl. idrett. I tillegg er det arbeidskrav som livredning i vann som man må bestå, og flere innleveringer av oppgaver.

 

Det er ingen spesifikk sideantall på hvert fag, og politihøgskole har ikke samme pensum som videregående, så jeg kan ikke dra noen sammenligning der. I faget politilære er 6-7 bøker, hvorav 4 av bøkene har fra 400- 500 sider hver.

 

Husk at dette er en bachelorutdanning, så det kan ikke sammenlignes med videregående skole.

 

Edit: Hvis dere lesere kikker på phs.no vil dere få masse svar, som det wildwolf har spurt om. Sparer meg for litt skriving og. http://www.phs.no/Grunnutdanning/401/

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=536649

 

 

Kan dette ramme deg politistudent?

 

Ja, jeg er redd dette kan ramme meg og mine medstudenter ved phs.

Jeg er sikker på at det vil bli en løsning på dette etter hvert.

 

Akkurat nå har jeg 6 eksamen, inkludert en fordypningsperiode igjen. Så fokuset mitt er på eksamen, så får vi se hva som skjer med operativ leir og ta det som det kommer.

Lenke til kommentar

Men skolen er jo pålagt å kunne fullføre skole løpet når det først er på begynt. Det skal jo ikke være på grunn av skolen at elever ikke får vitnemål.

 

WildWolf: Edit: Samtidig så lurte jeg på, hva er de sivile stillingende i politiet? Hva gjør disse?

Etter som jeg har skjønt det er det vel analytikere og spesialister i forskjellige fag. For eksempel en økonom(hvis det er en relevant utdannelse) innen økokrim.

Lenke til kommentar
Beklager på dine vegne, dette er utrolig kjipt!

 

 

Edit: Samtidig så lurte jeg på, hva er de sivile stillingende i politiet? Hva gjør disse?

 

Sivile stillinger i politiet er stillinger som arrestforvarere, grensekontrollører og sivile ansatte i Politiets utlendingsenhet.

Alle stillingene er gitt begrenset politimyndighet og kreves ikke politiutdannelse.

 

Arrestforvarerne fører tilsyn til innbrakte/pågrepne, visitasjon og mange andre varierte oppgaver. Blant annet transport av fanger. Vakthold på tinghuset.

 

Grensekontrollørene jobber ved grensen og på flyplassene, her er det sjekk av pass og reisedokumenter blant annet.

 

De sivile i Politiets utlendingsenhet er med på å registrere asylsøkere og blant annet ledsager utviste utlendinger ut av Norge. Alle disse har varierte oppgaver.

 

Edit: Det er dette som nok skal satses på for å frigjøre operativ personell. Per dags dato er det mange politifolk som må ta seg av disse oppgavene. Ved å tilsette sivile kan operative politifolk bli frigjort slik at de kan ta seg av f.eks etterforskning og ordensoppgaver.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
søkte litt rundt og fikk ikke vite dette via nettet, så til og med på uniforms siden til politiet.

 

Når bruker de den sorte t-skjorten? Er det en bestemt periode eller kan man bruke denne hele tiden? Velger man selv uniform?

Alt du leter etter finner du på denne siden. Nederst bare klikker du på de forskjellige lenkene for årstider osv.

Lenke til kommentar
søkte litt rundt og fikk ikke vite dette via nettet, så til og med på uniforms siden til politiet.

 

Når bruker de den sorte t-skjorten? Er det en bestemt periode eller kan man bruke denne hele tiden? Velger man selv uniform?

 

Kortermet skjorte og den svarte kan kun brukes i sommerperioden. 1 mai til 1 oktober.

Alle i patruljen skal kle seg likt, og man må forholde seg til uniformsreglementet.

 

Edit: Hvis noen synes jeg er kortfattet i svarene er det fordi jeg sitter og leser til eksamen. ^^

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Ingen går i uniform til og fra skolen. Du skifter fra sivilt til uniform når du kommer deg til skolen.

 

Du kan selv tenke deg hvor dumt det hadde vært hvis jeg gikk i uniform på t-banen, og det oppstår en situasjon. For det første ser ikke folk forskjellen på en politistudent og politibetjent, for det andre blir det forventet at en person i uniform skal håndtere den oppståtte situasjonen.

 

For det tredje har du verken utstyr eller samband på deg heller. Så du kan bare forestille deg at det blir skikkelig krøll hvis det skjer noe. ^^ Spesielt hvis du er alene.

 

Edit: Du får tildelt egen uniform.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Ingen går i uniform til og fra skolen. Du skifter fra sivilt til uniform når du kommer deg til skolen.

 

Du kan selv tenke deg hvor dumt det hadde vært hvis jeg gikk i uniform på t-banen, og det oppstår en situasjon. For det første ser ikke folk forskjellen på en politistudent og politibetjent, for det andre blir det forventet at en person i uniform skal håndtere den oppståtte situasjonen.

 

For det tredje har du verken utstyr eller samband på deg heller. Så du kan bare forestille deg at det blir skikkelig krøll hvis det skjer noe. ^^ Spesielt hvis du er alene.

 

Edit: Du får tildelt egen uniform.

 

Jeg forstår.

 

Men gjør du ingenting med det hvis det skulle oppstått en situasjon? :p

Jeg husker det har blitt svart på dette tidligere, og svaret da var at man som politistudent opptrer som sivilist på fritiden, dvs ringe Politiet dersom noe skulle skje. Prøve å være et best mulig vitne, og eventuelt gripe inn dersom dette er absolutt nødvendig og ikke minst forsvarlig :)

 

Har ett lite spørsmål her.

De som jobber på politihelikopteret, må de ha helikopterpilotutdanning OG politiutdanning?

Jepp.

 

Edit: Håper det er greit for folk at jeg svarer en del her, selv om jeg ikke er noen politistudent. Jeg har lest mye og har hørt mye fra folk jeg kjenner i etaten som jeg gjerne deler med de som spør :)

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Alekstef! Du har fulgt med og det vises! :D

 

Bare positivt at du svarer på det du vet om.

 

Jeg tror ikke jeg trengere å repetere det Alekstef sa om opptreden utenfor tjenesten. Min politimyndighet gjaldt kun da jeg var på praksis. Nå i 3 året er jeg politihøgskolens property, og derfor har jeg ikke politimyndighet før jeg blir ferdigutdannet og ansatt.

 

Men i praksisåret var jeg med på en redningsaksjon, vi fikk blant annet bistand fra politihelikopteret. Begge var uniformerte og hadde førstebetjentsrang, så jeg regner med at det er en politimann som har tatt seg helikopterpilotsutdannelse. Mer enn det vet jeg ikke. ^^

Lenke til kommentar

Varierer fra dag til dag. For det meste er forelesningene på 2 x 45 minutter med 15 minutters pause midt i.

 

Enkelte dager er korte med kun en forelesning, mens andre varer fra 0800 til 1600 med en fritime her og der.

 

Forelesningene er jevnt fordelt mellom auditorieforelesninger (fire til fem klasser), storklasserom (to til tre klasser) og klasserom (en klasse)-

Endret av Eircag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...