Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432
Spurte om dette tidligere men fikk intet svar, hvordan få mest mulig poeng til politihøgskolen som overhode mulig?

 

Tenker allmen neste år, men om det er noe som gir fler konkuransepoeng osv. så kom med det! Skal også gå befalskole og et ekstra år i militære, før jeg søker, men skal også søke når jeg er 22 for å vise at jeg er intressert.

 

Og takk politistudent for at du tar deg tid til dette, du blir nok en "super cop", du har jo svart på en del spørsmål både over PM og her på tråden for meg og takk skal du ha!

 

Uten at jeg er noen ekspert så er det vel ikke noe poeng og få veldig mange fler konkurranse poeng enn det man trenger for å komme inn. Da er det vel bedre å heller bruke den tiden og energien på å tilegne seg relevant kunnskap som gjør deg "skikket".

 

Jeg er ganske skikket sånn sett.

 

Hva får man spørsmål om på opptaket forresten? Kan du gi noen eksempler på akuratt hva de spør om?

Du kan lese litt i PHS-trådene på Kvinneguiden, står mye nyttig der, blant annet hvilke spørsmål noen av de fikk. Det er dog lite vits i å vite noe om det, fordi etter det de som har vært på opptak har fortalt der, så har de alle fått forskjellige spørsmål. Noen får kun spørsmål som handler om bakgrunnen deres, mens andre får spørsmål om oppbygningen av Politi- og justisdepartementet.

 

Noen spørsmål som kan være verdt å reflektere litt over er:

 

- Hvorfor vil du bli politi?

- Hvordan ser du for deg rollen som politi?

- Hva gjør deg sint?

- Hvorfor mener du at du er skikket?

- Hva er dine negative og positive sider?

- Hva tenker du om innvandrere?

Lenke til kommentar

TIl syvende og sist er det poengene som avgjør mellom f.eks to stk som er skikket, og det er en plass.

Men har du 48 konkurransepoeng og mer er det jo ganske greit.

 

Når det gjelder intervjuet er det mange som spør en del om det.

Det varier fra person til person, og hva du har skrevet i din egenerklæring.

Vær bevisst på egne positive og negative sider.

Muntlig og skriftlig framstillingsevne

Trygghet i intervjusituasjonen

Motivert og reflektert i forhold til politirollen

Modenhet, herunder empati og vurderingsevne

Naturlig myndighet og naturlig autoritet

Målbevisst og initiativrik

Vurderingsevne

 

Dette er tatt rett ut fra phs.no.

Det er som en jobbintervju, hvor du må vise at du er rett mann. Jeg kan ikke gi noen fasit for hvordan man kan komme seg gjennom et intervju med nemnda. Men still dere selv spørsmål som dere tror de vil stille dere. Hvorfor vil du bli politi?

 

Ellers er det ikke dumt å kunne litt om politiet, hvem som er justisministeren og lignende.

 

Edit: For å få mer konkurransepoeng. Søke når du er 23 (8poeng), ett år i forsvaret eller høyskole (2 poeng), poeng fra fordypningsfag, og til slutt en grei snittkarakter på vitnemålet fra vgs.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

"Fordypningspoeng for søkere med fullført og bestått minst 3-årig

videregående opplæring i Reform 94

 

 

Studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag:

 

Utover den obligatoriske fordypningen i ett fag gis det inntil 4 fordypningspoeng for fag fastsatt av departementet, etter følgende prinsipper:

 

* 2 poeng for hvert studieretningsfag som har et samlet omfang på 8 - 10 uketimer

* 3 poeng for studieretningsfag på 15 uketimer

* 4 poeng for studieretningsfag på 20 uketimer

 

Videre gis det fordypningspoeng for følgende fag:

 

* 2 poeng for minimum 8 uketimer i tredje fremmedspråk

* 2 poeng for studieretningsfag på 5 uketimer i B-språk

* 2 poeng for studieretningsfag på 10 uketimer når dette faget er i forlengelsen av den obligatoriske fordypningen

* 1 poeng for studieretningsfag på 5 uketimer når dette faget er i forlengelsen av den obligatoriske fordypningen

* 1 poeng for studieretningsfag på 5 uketimer i sosialkunnskap når faget tas i tillegg til samfunnskunnskap (5+5) uketimer

 

Følgende særlige bestemmelser gjelder:

 

* bedriftsøkonomi I er et obligatorisk fag innenfor rammen av felles allmenne fag i økonomisk og administrativ retning, og gir derfor ikke grunnlag for beregning av fordypningspoeng. Bedriftsøkonomi I kan heller ikke inngå i det obligatoriske kravet om minimum 15 timer studieretningsfag, selv om faget tas sammen med bedriftsøkonomi II. På allmennfaglig retning gir bedriftsøkonomi I og II 2 tilleggspoeng som tidligere. "

 

Har googlet fram dette...

Lenke til kommentar
"Fordypningspoeng for søkere med fullført og bestått minst 3-årig

videregående opplæring i Reform 94

 

 

Studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag:

 

Utover den obligatoriske fordypningen i ett fag gis det inntil 4 fordypningspoeng for fag fastsatt av departementet, etter følgende prinsipper:

 

* 2 poeng for hvert studieretningsfag som har et samlet omfang på 8 - 10 uketimer

* 3 poeng for studieretningsfag på 15 uketimer

* 4 poeng for studieretningsfag på 20 uketimer

 

Videre gis det fordypningspoeng for følgende fag:

 

* 2 poeng for minimum 8 uketimer i tredje fremmedspråk

* 2 poeng for studieretningsfag på 5 uketimer i B-språk

* 2 poeng for studieretningsfag på 10 uketimer når dette faget er i forlengelsen av den obligatoriske fordypningen

* 1 poeng for studieretningsfag på 5 uketimer når dette faget er i forlengelsen av den obligatoriske fordypningen

* 1 poeng for studieretningsfag på 5 uketimer i sosialkunnskap når faget tas i tillegg til samfunnskunnskap (5+5) uketimer

 

Følgende særlige bestemmelser gjelder:

 

* bedriftsøkonomi I er et obligatorisk fag innenfor rammen av felles allmenne fag i økonomisk og administrativ retning, og gir derfor ikke grunnlag for beregning av fordypningspoeng. Bedriftsøkonomi I kan heller ikke inngå i det obligatoriske kravet om minimum 15 timer studieretningsfag, selv om faget tas sammen med bedriftsøkonomi II. På allmennfaglig retning gir bedriftsøkonomi I og II 2 tilleggspoeng som tidligere. "

 

Har googlet fram dette...

 

Skal ta studiespesialisering neste år og tenkte på realfag, vil dette gi noe pluss? Eller burde jeg ta en lettere vei? evt. om realfag er en lettere vei.

Lenke til kommentar

Hei jeg har tatt laserkorrigering på høyre øye. På phs.no står det at resultatet må godkjennes av opptaksnemdas lege før man kan kalles inn til opptaksprøver. Da holder det vel at øyelegens vurdering følger med i tillegg til den "vanlige" legeundersøkelsen....?? Eller må man ta en tlf til opptaksnemdas lege? :D

Lenke til kommentar

[quote name='WildWolF' date='06/02-2009 : 15:56' post='13035778'

 

Skal ta studiespesialisering neste år og tenkte på realfag, vil dette gi noe pluss? Eller burde jeg ta en lettere vei? evt. om realfag er en lettere vei.

 

Etter min mening, hvis du skal bli politi, dropp realfagene. Men det er jo der fordypningspoengene ligger.

Med mindre du har lyst på andre utdanninger som krever realfag...

 

Ellers, velg det du har lyst til. Personlig valgte jeg matte, engelsk og rettslære. Vet ikke hvordan det er med fagene og det dere kan velge nå. Men realfag trenger du ikke for å bli politi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142
Skal ta studiespesialisering neste år og tenkte på realfag, vil dette gi noe pluss? Eller burde jeg ta en lettere vei? evt. om realfag er en lettere vei.

(Så og si) Alt om dette står om på www.samordnaopptak.no ;)

Her, f.eks, står det hvor mye poeng du får for de forskjellige realfagene som er å velge mellom.

Her står det om poengberegning generelt, og her står det om forskjellige tilleggspoeng som er å få ved enkelte linjer. For eksempel utdannings-, militær- og folkehøgskolepoeng. Håper det hjalp litt ;)

 

Edit; jeh, så var jeg litt sent ute, men håper noen av linkene hjelper fordi om :p

 

Selv tar jeg forsåvidt R1, Fysikk 1 og Rettslære neste år så lenge jeg kommer inn. + Geo X eller IKT, da jeg selv tenker å bli politi.

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar
Hei jeg har tatt laserkorrigering på høyre øye. På phs.no står det at resultatet må godkjennes av opptaksnemdas lege før man kan kalles inn til opptaksprøver. Da holder det vel at øyelegens vurdering følger med i tillegg til den "vanlige" legeundersøkelsen....?? Eller må man ta en tlf til opptaksnemdas lege? :D

 

Det holder med at øyelegens vurdering, og en bekreftelse på at du har laseroperert deg. Send det inn sammen med legeundersøkelsen så vil opptaknemndas leger vurdere det.

 

Jeg gjorde selv det samme. ^^

 

Skal ta studiespesialisering neste år og tenkte på realfag, vil dette gi noe pluss? Eller burde jeg ta en lettere vei? evt. om realfag er en lettere vei.

(Så og si) Alt om dette står om på www.samordnaopptak.no ;)

Her, f.eks, står det hvor mye poeng du får for de forskjellige realfagene som er å velge mellom.

Her står det om poengberegning generelt, og her står det om forskjellige tilleggspoeng som er å få ved enkelte linjer. For eksempel utdannings-, militær- og folkehøgskolepoeng. Håper det hjalp litt ;)

 

Så bra at du fant det. Tror nok det hjelper veldig mye for de som lurer på konkurransepoengene.

Lenke til kommentar
ok.

 

Jeg har 0,5 og 0,25 på øynene, dette er nærmest ingenting, bruker aldri briller eller noe, men på synstest kan jeg ikke se den nederste linja uten å myse. Vil dette gjøre noe problem på opptaket? eller MÅ jeg ta laser?

 

Jeg er ikke flink på det medisinske. Det står på phs at man ikke skal ha dårligere enn 0,5. Så jeg regner med at det vil kanskje gå greit. Nå er du ganske ung, det kan hende at du vil få litt dårligere syn etterhvert som gjør at du må laseroperere. Da jeg var 16 hadde jeg -3. Da jeg var mellom 19-20 hadde jeg -5! Så du må bare se an.

 

Ellers, send mail til [email protected] og hør med dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

Hmm, siden det ble slikt om syn så får jeg hive meg på også da.

 

http://www.phs.no/upload/Opptak/Medisinske%20krav.doc[/url]']Synskrav

Søkeren må ha normalt synsfelt. Søkeren skal ha synsstyrke fjern uten korreksjon på begge øyne, som ikke er dårligere enn 5/10 (6/12),(0.5). Disse kravene gjelder hvert enkelt øye for seg og som synsstyrke samsyn. Søkeren bør ha normalt funksjonerende øyne og normalt samsyn.

 

Selv har jeg syn som er +0,75 og +0,50. Betyr det da at jeg må korrigere? Er litt usikker på dette. Bruker ikke briller i det hele tatt, men vurderer å gå til anskaffelse av det så det ikke forverres.

 

Tillegg by edit: Det som forvirrer meg mest er om det er "ikke dårligere" som i lavere enn -0,5. At man ikke kommer inn med -0,75 f.eks.

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

WildWolf: Må si jeg ikke skjønner helt hva du mener, men poenget mitt var i hvert fall at jeg har +0.75 (positivt), mens at jeg håper det er dårligere enn -0,5 (som er et negavtivt tall) som ikke er mulig. Altså at det er mulig å være langsynt, men ikke nærsynt. Men det tyder vel på at det gjelder begge veier desverre :hm:

 

Men jeg får gjøre som politistudent sier her, å sende en epost til [email protected] ;)

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...