Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Jeg vil anbefale å søke noe du vil trives i. BS / UB gir ikke fortrinn over en som har tjenestegjort ett år i velferden for så å jobbe ett år i barnehage.

Du får veldig mye igjen for befalsskole. Det kalles personlig utvikling. Du får det nok av å sitte på velferden et år og klø deg i ræva et år til også, men så lenge du trives på befalsskolen (det er da en selvfølge for å gå der), så tror jeg du stiller sterkere til opptak med BS i ryggsekken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er interessert i en utdanning i forsvaret, går du for det.

Om du er interessert i å arbeide med barn, gjør du det.

 

En person med bakgrunn fra barnehage blir ikke "presset" av opptaksnemnda.

 

Det er få momenter / fag på phs hvor det er et fortrinn å ha utelukkende erfaring fra forsvaret; samband er det jeg kommer på i farta som kan være greit å kunne. Eventuelt sluttet orden som phs gjennomfører 3 ganger i året eller noe slikt.

 

Personlig utvikling er avhengig av utgangspunktet. Man lærer mer av BS enn av velferden, helt klart, men ikke alt teller positivt til phs-opptak. Husk at to av politiets ti grunnprinsipper er "sivilt preg" og "politimannen skal være generalist". Med det utgangspunktet ville jeg like gjerne jobbet i barnehage.

Endret av Eircag
Lenke til kommentar

Om man vil stille sterkest mulig på opptaket, tror jeg ikke BS er fasitsvaret. Man blir psykisk robust ja, men det gjør man også i UB og MP.

 

Om jeg skulle valgt igjen ville jeg valgt MP'en. Mer variert tjeneste, og i praksis(halv)året har man ofte politiutdannede kolleger. Godt utgangspunkt til å plukke med seg lærdom man ikke finner i skogen. Selv om det også gir viktige kvaliteter.

Endret av Eircag
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Får man oppleve masse action i USA som man ser på tv? Cops f.eks.

Er det samme lønning ca?

Jeg kan bare si deg en ting; med en slik holdning tror jeg ikke kommer du inn på PHS. Hvis du vil bli politi bare på grunn av "action" så er det av feile grunner. Cops er ikke noe bra utgangspunkt. Politiet i Norge jobber ikke sånn som de. Det grenser jo til det ekstreme noen ganger, både når det gjelder action og maktbruk av politifolkene.

 

Angående spørsmålet ditt om lønninger så er det svart på flere ganger i denne tråden (sjekk 1-2 sider bak).

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Er det noen på dette forumet som jobber direkte med opptak til PHS? Hvis ikke finner jeg det meget spesielt at det florerer med så mange bastante meninger om hvem som er skikket, eller hva som bør/ ikke bør menes hvis du skal komme inn på PHS.........er det bare meg som stusser ved dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Er det noen på dette forumet som jobber direkte med opptak til PHS? Hvis ikke finner jeg det meget spesielt at det florerer med så mange bastante meninger om hvem som er skikket, eller hva som bør/ ikke bør menes hvis du skal komme inn på PHS.........er det bare meg som stusser ved dette?

Det er såvidt jeg vet ingen som jobber på PHS i denne tråden.

 

Det sier seg da selv at man ikke er skikket til yrket dersom man kun er ute etter action. Forståelse for yrket er veldig viktig. Å jobbe som polititjenestemann er et serviceyrke. Selvfølgelig vil det være dramatiske situasjoner, men mesteparten av tiden vil det faktisk ikke være noe action. Det er så utrolig mange forskjellige oppdrag man kan få som politi, og hvis man ønsker å jobbe som politi på grunn av action så mener jeg at det er av feile grunner.

I totalvurderingen blir det også lagt vekt på:

Muntlig og skriftlig framstillingsevne

Trygghet i intervjusituasjonen

Motivert og reflektert i forhold til politirollen

Modenhet, herunder empati og vurderingsevne

Naturlig myndighet og naturlig autoritet

Målbevisst og initiativrik

Vurderingsevne

Bevissthet om egne positive og negative sider

Lenke til kommentar

Jeg TROR at en meget stor del av de som ønsker å gå inn i politiyrket har søken etter action som en av grunnene til å søke. Men det jeg uansett vil frem til er at de på forumet som påberoper seg retten til å konkludere med hva som er "riktige" holdninger i forhold til det å søke PHS, kun gjør det ut ifra antagelser og synsing. Jeg synes det er helt greit å synse om ting, men jeg synes det blir feil når synsing blir presentert som fakta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Du har rett. Jeg har derfor endret innlegget mitt sånn at det står at jeg tror.

 

Det at man ønsker action i seg selv er greit det, men bare action får man ikke. Action er en liten del av yrket, det var vel det jeg ville frem til.

Lenke til kommentar

Hei, jeg ser at tråden lever i beste velgående.

 

Først og fremst beklager jeg for masse surr som skjedde i høst om hvorvidt det var mulig for meg å svare på spørsmål fra mange håpefulle søkere. Veldig mange gode og varme tilbakemeldinger i private message, noe jeg setter kjempestor pris på. Takk til alle for hyggelige kommentarer.

 

For det andre er 3 studieår et krevende år som kreves massee innsats for å komme seg gjennom, 5 eksamener er gjennomført og jeg har 6 igjen før jeg er ferdig. Så dette er også en slags "unnskyldning" for mitt fravær.

 

Det bruser mye i media nå om politiet og politiets forhold til regjeringen og vår justisminister. Jeg ønsker dermed å gjøre det klart at jeg ikke vil diskutere politikk eller hva politiets fellesforbund gjør, men ønsker helt og holdent å være tilbake i den rollen som "politistudenten som svarer politihøgskolerelaterte spørsmål".

 

Beklager så mye til alle jeg ikke har svart på private message. Dere skal selvfølgelig få svar av meg så straks jeg har mulighet til det.

 

mvh Politistudent!

 

Edit:

PS: Husk at mange spørsmål kan sendes til [email protected]. Og politihøgskolens hjemmeside inneholder mye nyttig informasjon.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Hurra!

 

Ehm lurte på, om man ikke består f.eks en eksamen ifra det 3 året, 5 semester nærmere sagt. Ville det da gjort at du må ta den igjen senere eller må du gå hele skolen om igjen?

 

Kanskje litt dårlig formulert og forklart, men det jeg mener er: Hvis man stryker i et fag, er det mulig å ta den om igjen eller er løpet kjørt?

 

Hei, jeg skjønner hva du mener. Er visst noe forvirring rundt dette, så da skal jeg fortelle hva som skjer hvis du evt stryker en eksamen.

 

La oss si at du går i 3 klasse og stryker i et fag, du må ikke gå skolen på nytt og løpet er ikke kjørt. Saken er at dersom du stryker en skriftlig/ muntlig eksamen kan du ta den om igjen. Du får maks 3 forsøk, hvorav du må søke med en spesiell grunn dersom du må ta den opp for 4 gang.

 

Så la oss si at jeg f.eks har strøket i ett fag nå i tredje klasse. Konsekvensene blir da at jeg ikke får vitnemålet mitt til sommern, men ett karakterutskrift i stedet. Deretter måtte jeg ta opp eksamen i det faget igjen på høstsemestret.

Med andre ord er det lettere å stryke i første klasse, for da kan du ta den opp igjen i 2 eller 3 klasse. Men stryker du i 3 klasse må du ta opp fag førstkommende høstsemester.

 

Det er ikke uvanlig at noen stryker i ett fag eller to, da har de mulighet til å ta den igjen senere. Da blir det et par måneder uten vitnemål, og i verste ikke jobb.

 

Konklusjonen er at stryk er kjipt! Men løpet er ikke kjørt, og man kan bare ta opp eksamen på nytt uten at man blir "kastet" ut av skolen.

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Da jeg kom inn var konkurransepoengene for å bli tatt opp 50, i fjor var det 48. Konkurransepoenget ditt får du ved å multiplisere snittet ditt med 10. Hvis vi ser bort fra tilleggspoengene vil jeg si det ikke er store sjanser for å bli tatt opp som student med 40 konkurransepoeng (4 i snitt x 10).

 

All arbeidserfaring er jo positivt. Det blir opp til deg å overbevise nemnda at dette har gjort deg reflektert/ moden i forhold til politiyrket. Når det gjelder din pugging om politi og straffelover er det jo fint med ekstra kunnskap, det viser at du er interessert i hvertfall.

 

Men det hjelper ikke om karaktersnittet er for lavt (hvis du søker som 20 åring), og du ikke er moden/ skikket for yrket. Visse formelle krav må oppfylles, deretter er det nemnda som vurderer deg i intervjuet.

Lenke til kommentar
Hei, jeg ser at tråden lever i beste velgående.

 

Hei kanskje du vet hva det er lurt å søke på i forsvaret, når man vil inn på PHS? Hva er mest relevant?

Driver og vipper litt fram og tilbake på MP og Befalsskole. Men kanskje det kan være noe annet som er mer relevant?

 

Har spurt tidligere i denne tråden, men synes jeg har fått lite med konkrete svar, skjønner at det kan være vanskelig. Noen sier også at det ikke har så mye å si hva man gjør i forsvaret, akkurat det skjønner ikke jeg da men men...

Lenke til kommentar
Noen sier også at det ikke har så mye å si hva man gjør i forsvaret, akkurat det skjønner ikke jeg da men men...

 

Det som var ment med den var at det ikke er kritisk hva du gjør så mye som hvem du er.

Forsvaret er en kjempeplattform å utvikle seg på, men om man er moden og refektert - en skikket søker - betyr det ikke så mye hva slags stilling du hadde i forsvaret.

 

Et eksempel på dette er tidligere offiserer i blant annet militærpolitiet som ikke har kommet inn på phs, mens 20 år gamle menn og kvinner som har hatt friår etter videregående blir tatt opp.

 

Selvfølgelig lærer man mye i forsvaret man ikke har muligheten til andre steder.

Endret av Eircag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...