Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Folk bekymrer seg for mye. Det er bare et intervju. Trenger ikke lese en bok om kroppsholdning osv. for å komme inn. Bruk tida på trening, les litt om politiet og tenk igjennom din egen motivasjon og holdninger. Ekke vits å gjøre det verre enn det er.

Jeg gjentar meg selv, førsteinntrykk er mye viktigere enn man tror. Og nei, det er ikke noe du MÅ for å bestå eller lignende, men det styrker ditt førsteinntrykk, uansett om det er til PHS intervju eller noe annet.

Jeg kan garantere at folk in general ville vært mye mer pratsomme og åpne mot deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg gjentar meg selv, førsteinntrykk er mye viktigere enn man tror. Og nei, det er ikke noe du MÅ for å bestå eller lignende, men det styrker ditt førsteinntrykk, uansett om det er til PHS intervju eller noe annet.

Jeg kan garantere at folk in general ville vært mye mer pratsomme og åpne mot deg.

Førsteinntrykk har selvfølgelig mye å si. Likevel er det en tendens (og jeg snakker også av egen erfaring) at folk bekymrer seg for mye. Du MÅ ikke ha lest "Politiblikket", øvd deg på intervjusituasjon, samt pugget Politiloven for å komme inn på PHS. Det viktigste er (som Politistudent har sagt minst ørten ganger tidligere) at du er deg selv, har et gjennomtenkt forhold til din motivasjon for å bli politi samt hva dine holdninger er. Om du vil ha problemer med noen av opptakskravene som utførlig står skrevet på phs.no, så tren på dem! Ekke vits å se på Tom Cruise-filmer for å lære "riktig kroppsholdning". Nemda er tross alt mye mer interessert i å høre hva du har mellom øra, og du gjennomskues fort om du har pugget deg til riktig svar på forhånd.

Lenke til kommentar

Husker jeg satt å pugget ministere i øst og vest, politiets oppbygging, politiinstruksen.. alt jeg kom over. Og det første spørsmålet jeg fikk var "Hei, så hvem er du for en?" etterfulgt av et smil. Deretter var det 25 minutter med at nemda snakket med meg om løst og fast, hva jeg mente om den og den saken.

 

Jeg sier ikke at man ikke skal pugge i forkant, for det kan være at man får spørsmål om politiets organisasjon. Men det er -vil jeg tro- for at nemda sjekker ut motivasjonen din. Enkelte ting burde man bare vite om man er interessert i politiyrket.

 

Intervjuet er der for at skolen vil se hvem du er og å få et inntrykk av hva du har mellom øra. Og nemda vil ha folk inn på skolen, de går ikke inn for å "ta" noen - selv om de kan stille folk til veggs dersom de får uklare / upassende svar.

Lenke til kommentar

Jaja folkens! Da er enda en bok fortært, og jeg har klekket ut et spørsmål til dere som allerede er inne på PHS. Kanskje et litt off topic-spørsmål, men håper dere ser gjennom fingrene med det.

 

Mitt svar:

Jeg liker å jobbe med mennesker, og er opptatt av å gi mitt for et tryggere samfunn. Ønsker å bidra til at folk kan sove rolig om natten. Ønsker også å være en støtte for de som trenger det.

Der var mitt svar på dette spørsmålet:

 

Spørsmål:

Hvorfor ville du bli politi?

Lenke til kommentar
Jaja folkens! Da er enda en bok fortært, og jeg har klekket ut et spørsmål til dere som allerede er inne på PHS. Kanskje et litt off topic-spørsmål, men håper dere ser gjennom fingrene med det.

 

Mitt svar:

Jeg liker å jobbe med mennesker, og er opptatt av å gi mitt for et tryggere samfunn. Ønsker å bidra til at folk kan sove rolig om natten. Ønsker også å være en støtte for de som trenger det.

Der var mitt svar på dette spørsmålet:

 

Spørsmål:

Hvorfor ville du bli politi?

 

Høres jo ut som en god grunn det, omtrent samme som meg; beskytte og hjelpe de som måtte trenge det, når det trengs.

Jeg er glad i å jobbe med folk, og jeg er opptatt av at samfunnet skal fungere innenfor de rammer som er satt av lov og orden. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor jeg vil bli politi: For å være helt ærlig vil jeg også si at det har indirekte egoistiske grunner, med tanke på at jeg liker den følelsen jeg får av å hjelpe mennesker. I tilegg til at jeg selvfølgelig liker at mennesker får det bedre, hvis dere skjønner? Jeg ønsker også en spennende og varrierende jobb. I tilegg har det alltid vært drømmen.

Lenke til kommentar

Jeg har fått et spørsmål som jeg vil sende videre til deg politistudent.

Det er en som ønsker å søke phs nærmeste framtid, men det er et dilemma, han har hatt asma som barn.

Han skriver følgende; Legen min sa bare at jeg ikke fikk vekk diagnosen, men at jeg ikke hadde noe antydninger til astma lenger.

Han tar heller ikke noe medisin mot det og har spilt 10 år med fotball, så det ser ut som han greier seg uten problemer i fysisk aktivitet.

Hva sier nemda om det her?

Lenke til kommentar

Jeg har fått et spørsmål som jeg vil videreformidle til deg politistudent.

Det er en som ønsker å søke phs nærmeste framtid, men det er et dilemma, han har hatt asma som barn.

Han skriver følgende; Legen min sa bare at jeg ikke fikk vekk diagnosen, men at jeg ikke hadde noe antydninger til astma lenger.

Han tar heller ikke noe medisin mot det og har spilt 10 år med fotball, så det ser ut som han greier seg uten problemer i fysisk aktivitet.

Hva sier nemda om det her?

Endret av Gingen
Lenke til kommentar

Kunne noen postet litt info om den dykkingen på opptaket? Synes det er litt sparsomt med info på phs sidene. Har aldri følt meg hjemme i vann. Tror svømmingen kan gå bra med litt øvelse, men se ikke bort fra at jeg blir historiens første som drukner under dykke testen ;)

Lenke til kommentar
men se ikke bort fra at jeg blir historiens første som drukner under dykke testen ;)

 

Da får vi holde hverandre i hånda så vi kan drukne sammen :D Men så vidt jeg forstår, er det vel snakk om ett dykk med oppsamling av to gjenstander, uten tidsbegrensning? Men begge må vel hentes i samme dykket ettersom jeg har forstått.

 

Feil?

Lenke til kommentar
men se ikke bort fra at jeg blir historiens første som drukner under dykke testen ;)

 

Da får vi holde hverandre i hånda så vi kan drukne sammen :D Men så vidt jeg forstår, er det vel snakk om ett dykk med oppsamling av to gjenstander, uten tidsbegrensning? Men begge må vel hentes i samme dykket ettersom jeg har forstått.

 

Feil?

 

Correct my dear mr. Watson! Det er en dritlett øvelse, i likhet med "dukkeslepingen" klarte alle den på min opptaksdag. Ville heller spart bekymringene mine til de andre testene GSF!

Lenke til kommentar

Vil vel heller legge litt mer bekymring og trening på det som har med svømming og løping å gjøre for min del... Eller hva mener dere som har klart dere gjennom det?

 

Vet forøvrig ikke om noen har vært på PHS sine hjemmesider den siste tiden. Nå har de fått ut litt mer info om søknadsprosessen. Den finner du her: http://www.phs.no/Grunnutdanning/Soknadsprosessen/

Endret av RuSa79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...