Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vet ikke helt hva -1 og -0.95 betyr, men jeg lurte selv på dette, og dro til optiker.

Det er litt merkelig egentlig, for det jeg plutselig kom til å tenke på, er at alle tallene betyr det samme.

5/10 = 6/12 = 0,5 .

 

Uansett, det betyr ikke hva en bruker i linse eller brillestyrke, men det er synsstyrken din.

Dette er en styrke som måles i noe optikere kjenner som VISUS skalaen.

Det betyr at du må være over 0,5 begge øyne, og individuelt, uten korreksjon (altså uten briller eller linser).

 

Personlig er jeg:

Høyre: 0,6

Venstre: 0,6+

Begge: 0,8

Uten korreksjon.

Dette er over kravet. For øvrig er 0,5 også kravet for førerkort klasse B.

 

Men tilbake til spørsmålet mitt.

Hva tenker politihøgskolen om fravær fra videregående?

 

Så det at jeg har brille styrke -1 og -o,95 har da ikke noe med saken og gjøre? får sende en mail å høre :)

Lenke til kommentar
Er det mange jenter,da? Hva slags krav er det til jenter med tanke på styrken og høyden og div? Har en venninne som er ca 155, 23år og har snakket mye om at hun kunne tenkt seg, vet ikke om hun er kvalifisert pga høyde og slikt. Men hun er en sterk jente psykisk!

 

Det er veldig mange jenter på politihøgskolen. Jenteandelen utgjør 1/3 av studentmassen.

 

Når det gjelder styrken må hun bestå fysisk opptak som vist på www.phs.no

 

Høydekravet finnes ikke lengre, så venninnen din kan bare søke! :D

Det er noen jenter på politihøgskolen som er rundt 1,55- 1,60 m høye, så no worries!

 

Hehe, Godt å høre. Hun blir nok søt på politihøyskolen!

Lenke til kommentar
Hehe, Godt å høre. Hun blir nok søt på politihøyskolen!

 

Hehe. Kanskje ei for meg da :) Hahahahaha :)

 

Hadde vel endel fravær jeg også, og ærlig talt var jeg drit lei av skolen da jeg gikk ut i 96, men har vel kanskje endret litt syn på det nå. Hatt 3 fraværsdager på 11 år :)

 

*littstolt*

Joda, men jeg hadde sinnsykt mye i 2. klasse.

Håper bare ikke dem ser på fraværet og dermed aldri kaller meg inn til opptaksprøver og greier..

 

EDIT: Grunnskolen hadde jeg vel 1-2 dager, men den teller ikke i forhold til inntak til phs..

Har ikke lyst å skrive hva jeg fikk bare i 2. klasse på videregående.

Endret av Flotekatt
Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen på Oslo og Bodø med tanke på skolen? Virker nesten på meg som de litt dårligere havner i Bodø, og de beste i Bodø. Mulig jeg tar feil men!

Regner med du mener at "og de beste i Oslo.".

Jeg oppfatter det ikke slik.

Ialefall på søknadskjemaen jeg har sett tidligere, har det stått kryss av "foretrekker Oslo" "foretrekker Bodø" "likegyldig".

Oppfatningen min er at dem prøver å gi alle plass der dem "foretrekker" å studere, og resten må bare studere der det er plass.

Kan forresten nevne til dem som ikke vet det allerede, at jeg har fått høre fra en bekjent i politiet at det til høsten åpnes en politihøgskole i Kongsvinger.

Lenke til kommentar
Politihøgskolen og samordna opptak!

 

Det har vært en del spørsmål angående den "nye" måten å søke politihøgskolen på fra og med 2009.

Phs byttet søknadsfristen fra 4. desember til 1. mars i stedet, noe som medførte at man søker elektronisk og ikke trenger å møte opp på den lokale politistasjonen for å skrive søknad og egenerklæring.

 

Mange har da lurt på:" Skriver ikke vi egenerklæringen i det hele tatt?"

 

Forandringen er at egenerklæringen skrives først når du møter opp til fysisk opptak.

Jeg tolket det slik at egenerklæringen er et papir dem sender deg etter du har søkt gjennom SO.

Altså.

Søknadsfrist SO: 1. mars

Legeerklæring blir sendt til deg: 5. mars

Legeerklæring må tilbake: 20. mars

Fysiske tester og interjvu begynner: mai.

Lenke til kommentar

politistudent: Du nevnte at intervjuet nå kommer til å bli mer omfattende. Hvordan har det vært/tror du det kommer til å bli for de som havnet på venteliste i fjor? Jeg vet det ikke er noen automatikk i det, men man skal vel drite seg bra ut for å ikke komme inn dersom man ble funnet skikket året før?

Lenke til kommentar
Flotekatt: Du kan umulig ha hatt mer enn meg på grunnkurs. 400 timer og en del dager :p

Tja, aldri si aldri, jeg har ufattelig mange enkelttimer, og dager..

Men jeg tror ikke jeg har flere enkelttimer enn det der, det må jeg innrømme.

Og da snakker jeg totalt sett.

 

EDIT: Takk for moralboosteren :p I det minste ligger NOEN værre an enn meg :p

Endret av Flotekatt
Lenke til kommentar
Det er ingen forskjell på Oslo og Bodø. De fleste som søker seg til Bodø er de som kommer fra de nordlige traktene.

Det er ikke "dårlige" politifolk som havner i Bodø, og de "beste" i Oslo.

Jeg vet ikke hvor du har fått dette inntrykket fra.

 

Vi har samme undervisning og fagplan. Det er ingen forskjell mellom phs Oslo og avd. Bodø annet enn at det er flere studenter her nede enn i Bodø.

 

Ellers blir det ikke en politihøgskole i Kongsvinger, men en liten avdeling som skal ta imot 5 klasser i Kongsvinger.

Grunnet 2009 massive kull, vil 5 klasser bli sendt til Kongsvinger for å lette på kapasitetsproblemene i Oslo og Bodø.

Studentene vil gjennomføre GU1 i Kongsvinger, og GU3 i Oslo/ Bodø.

 

Du må ikke misforstå! Hehe! Ikke dårlige politifolk, men de som scorer litt dårligere på testene osv. Men da tok jeg feil! Er bare mitt inntrykk.

Lenke til kommentar

Heisann, har selv tenkt å søke på PHS om noen år, og var nå inne på PHS.no og så på ofte stilte spørsmål.

 

Der var ett spørmål: Hvordan Foregår intervjuet med opptaksnemda?

Svaret var: Hensikten med intervjuet er å finne ut som søkeren er skikket. I vurderingen av skikkethet innegår bl.a. følgende kriterier/momenter; Trygghet i intervjusituasjonen, yrkesmotivasjon, refleksjon i forhold til politirollen, bevissthet i forhold til svake og sterke sider, naturlig mydighet og nødvendig autoritet i forhold til politiyrket, samt vurderingsevne.

 

Nå skal jeg komme med noen tips til de som skal på intervju, om hvordan de skal bestå kriteriene Trygghet i intervjusituasjonen, naturlig myndighet og nødvendig autoritet.

Det jeg sier nå er på bakgrunn av studier om sosialdynamikk, som omhandler alt ifra kroppspråk, førsteinntrykk, stemmebruk, utstråling, samt dialog.

 

Førsteinntrykk er mye mer viktig enn hva alle tar det for, i uansett hvilken situasjon. Førsteinntrykk kan være helt feil og misledende, du kan gi ut et førsteinntrykk om at du er en asosial nerd, som kanskje ikke er så interessang, og du kan være helt motsatt, det er derfor de også ikke dømmer ut ifra førsteinntrykk alene(det ville jo vært helt på jordet) under intervjuet, men som politimann vil du ikke gi ut et dårlig førsteinntrykk til publikum nonetheless.

Under intervju:

 

Kroppsspråk:Nå har jeg ikke vært på et intervju enda, men jeg antar det er i et eller annen slags form for rom.

1. Når du kommer inn i, det første du skal gjøre, er å smile. Det finnes nesten ingen ting viktigere. For det første, det utviser selvsikkerhet, du smiler mot og til helt fremmede mennesker. Lær deg å smile pent. Stå foran speilet, spør venner/venninner. Ved å smile viser du at du er noen.

2. Gå rak i ryggen, og det inkl. hodet. Mange vet ikke at ryggraden slutter opp under skallen din, ca. 5-10 cm ETTER hårfestet i nakken din. Bøyer du hodet viser du usikkerhet, og det er enda rarere at du smiler til gulvet, så hold ryggraden inkl. nakken rak.

3.Kroppsholdning: senk skuldrene(ikke press dem nedover, bare ikke hold dem oppe) og legg skuldrene bakover, slik at brystkassa står frem. Selvfølgelig skal du ikke presse brystet frem som en tulling, det kommer eksempelbilder under. Folk som har skuldrene "foran" seg viser usikkerhet, prøver å gjemme seg vekk.

 

Eksempel bilde av Tom cruise, Han blir brukt som prakteksemplar i flere kurs når det kommer til kroppsholdning og kroppspositur: gayfight.jpg

 

Der ser du skuldrene er bak brystkassa, forøvrig har også personen til venstre på bildet som Cruise knytter neven til også riktig positur.

 

4. Øyekontakt. Dette er noe som må trenes opp, iallefall for de litt sjenerte. Når du kommer inn i rommet, og når du blir snakket til, eller snakker til noen, så hold konstant øyekontakt. Ikke flakk rundt med øyene, og ikke bryt øyekontakt før motparten gjør det. Selvfølgelig, ikke lag det til en stirre konkurranse, bare se personen helt vanlig i øyene. Blir du stilt ett spørmål så svar til den personen som stilte det, er det ett langt svar, skift gjerne øyekontakt til de andre "dommerne". Må du tenke har du lov å se ned inntil du har funnet svaret, for så å opprette øyekontakt igjen.

5. Armer og ben. Når du går, ha hendene ned langs siden, ikke ha dem i lommer eller lignende. Ha en fin og naturlig sving når du går. Ben: Gå helt naturlig, bare ikke sett den ene foten rett foran den andre, eller på samme linje med den andre, som modeller på catwalks gjør. Hvis du stopper opp og står eller lignende, stå med beina i en skulderbredde fra hverandre(altså venstre bein på lik linje rett opp med venstre skulder og det samme på den andre siden.). Er du høyrehendt ha venstrebeinet 10 cm foran det andre beinet, så lener du deg bittelitt tilbake. Jeg skal forklare hvorfor:

 

Stå med beina i en skulderbredde fra hverandre, og ha beina på lik linje. Få en venn til å dytte deg i brystet, du mister balansen med en gang, og på ta et skritt bakover så du ikke skal falle. Stå med den ene foten 10 cm foran og du får mye bedre balanse, og du må få en mye kraftigere dytt i brystet for at du skal miste balansen. Når du står slik viser du mye mer styrke i kroppen, og dermed autoritet. Er du skeivhendt skal høyrebenet 10 cm lenger frem isteden.

 

Jeg kan vise med bilder skulle det være forespørsel.

 

Tilbake til hender, når du står og går, ha dem ned langs siden. Det kan føles utrolig unaturlig, men det ser og er faktisk ikke det. Når du sitter, aldri "fingre" med ting. Ikke tampre en melodi på bordet, beveg håndflatene mot hverandre, eller andre ting, ha dem rolig, og aldri legg dem i kors. Legge dem i kors er døden, du utviser at du er uinteressert, uavhengig om du er det eller ikke. Trommer du med fingrene eller lignende utviser du nervøsitet (ergo ikke trygg i intervjuet). Når du sitter gjerne bare ha fingrene knyttet på magen/brystet ditt eller lignende, bare ikke i kors eller i bevegelse. Derimot, når du snakker, bruk alltid armene også, det teller utrolig mye på inntrykket de får av fremstillingsevne, og da kan du nesten gjøre så store bevegelser du vil, bare du ikke blir tatt for en sirkusartist isteden.

 

Og sist: stemme. Gutter skal helst ha en litt mørk bass stemme, og evnen til å legge kraft i den. Ta opp stemmen din på en god mikrofon og hør åssen den høres ut(den høres ikke ut som den gjør inne i hodet ditt, langt unna). Hvis du også sliter med å snakke for lavt, så noter deg at lydnivået ditt inne i hodet er høyere enn hva det egentlig er, så selv om du småroper inne i hodet ditt, kan det hende du bare snakker høyt for alle andre. Snakk også rolig og kontrollert. Ikke si æh, åh, hmm, eller andre ting. hold heller bare kjeft, slå øyene ned og tenk på hva du skal si. Husk, det er også lov å si det vet jeg ikke. Intet menneske er allvitende. Kvinner skal selvfølgelig ikke ha en like mørk stemme som menn, men en mellomting, ikke en lys stemme iallefall, og ha evnen til å bruke kraft bak stemmen. Har du en dårlig stemme finnes det kurs du kan ta i storbyene, eller skaffe på internett, som både lærer deg hvordan du skal få mørkere stemme, og mer kraftfull stemme. Du kan endre stemmen din totalt til noe helt annet, det er også noe ikke mange vet.

 

Dette ble ganske langt, og det er ganske detaljert. Det er ganske mye og tenke på også, og det må trenes på, det er ikke noe du bare må huske på til intervjudagen. Det kan ta noen måneder uavhengig i hvor mye du legger i det, men en god ting er å plutselig spørre seg selv "Åssen uttrykker jeg meg med kroppen min nå?" og går igjennom punktene. Dessuten er selvfølgelig ikke dette bare for PHS, det hjelper deg i alle sammenhenger hvor du snakker med mennesker, og det er dessuten sunt, i motsettning til å gå med bøyd rygg etc.

 

Spørsmål kan gjerne stilles i denne tråden eller på PM. Takk for meg, håper det var til nytte : )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...