Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Stå på alle sammen!

 

Det er mottatt, vi er på vei. ;)

Politidrømmen skal jeg aldri gi opp, samma hvor mye jeg må gjennom for å greie det.

 

Noen andre her som ikke er så råe på å svømme? Kjenner jeg er mest bekymra for den delen av de fysiske testene...

 

Jeg tok et par svømmetimer og begynte å plaske på egenhånd i bassenget 5 ganger i uka da jeg trente til opptak.

Svøm masse, så mestrer du det in no time!

 

Jeg er heller ikke noen racer i bassenget. Har samme plan som deg, men satset du på crawl eller bryst? :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stå på alle sammen!

 

Det er mottatt, vi er på vei. ;)

Politidrømmen skal jeg aldri gi opp, samma hvor mye jeg må gjennom for å greie det.

 

Noen andre her som ikke er så råe på å svømme? Kjenner jeg er mest bekymra for den delen av de fysiske testene...

 

Jeg tok et par svømmetimer og begynte å plaske på egenhånd i bassenget 5 ganger i uka da jeg trente til opptak.

Svøm masse, så mestrer du det in no time!

 

Jeg er heller ikke noen racer i bassenget. Har samme plan som deg, men satset du på crawl eller bryst? :ph34r:

 

Ikke jeg heller hehe :p skulle egentlig på kurs nå for 2 uker siden eller noe, men måtte utsette det da jeg ikke hadde råd akkurat nå. Jeg sattser definitivt på crawl, men lurer på om man må lære å stupe også? Taper vel masse tid på å "falle" klossete ned i vannet for å så begynne å svømme haha :p Eller begynner man fra basengkanten, nede i vannet? Hva er vanlig?

Lenke til kommentar
Stå på alle sammen!

 

Det er mottatt, vi er på vei. ;)

Politidrømmen skal jeg aldri gi opp, samma hvor mye jeg må gjennom for å greie det.

 

Noen andre her som ikke er så råe på å svømme? Kjenner jeg er mest bekymra for den delen av de fysiske testene...

 

Jeg tok et par svømmetimer og begynte å plaske på egenhånd i bassenget 5 ganger i uka da jeg trente til opptak.

Svøm masse, så mestrer du det in no time!

 

Jeg er heller ikke noen racer i bassenget. Har samme plan som deg, men satset du på crawl eller bryst? :ph34r:

 

Ikke jeg heller hehe :p skulle egentlig på kurs nå for 2 uker siden eller noe, men måtte utsette det da jeg ikke hadde råd akkurat nå. Jeg sattser definitivt på crawl, men lurer på om man må lære å stupe også? Taper vel masse tid på å "falle" klossete ned i vannet for å så begynne å svømme haha :p Eller begynner man fra basengkanten, nede i vannet? Hva er vanlig?

 

Stup er helt klart det beste (ref: OL :p), men dersom du ikke er flink er det ikke noe å satse på. En jeg var med på opptak lånte svømmebrillene mine, og skulle stupe, og PANG, der var svømmebrillene av. Da blir du distrahert resten av øvelsen, og det kan ødelegge for deg. Men siden du har så god tid nå, er skikkelig startstup absolutt å anbefale å lære seg. Dersom du ikke får kontroll på det, kan du bare begynne i vannet om du vil (valgmulighetene er: startpalle, oppå bassengkanten eller nede i vannet).

 

Vendinger tror jeg derimot ikke er noe å bruke tid på, da 1'er kravet er fullt mulig uten å klare såkalte "flippvendinger" (salto når du kommer inn mot kanten).

 

mitt tips er; lær deg skikkelig crawlteknikk på et kurs, strekk ut bein og armer og gi jernet, så ordner det seg :)

Lenke til kommentar
Stå på alle sammen!

 

Det er mottatt, vi er på vei. ;)

Politidrømmen skal jeg aldri gi opp, samma hvor mye jeg må gjennom for å greie det.

 

Noen andre her som ikke er så råe på å svømme? Kjenner jeg er mest bekymra for den delen av de fysiske testene...

 

Jeg tok et par svømmetimer og begynte å plaske på egenhånd i bassenget 5 ganger i uka da jeg trente til opptak.

Svøm masse, så mestrer du det in no time!

 

Jeg er heller ikke noen racer i bassenget. Har samme plan som deg, men satset du på crawl eller bryst? :ph34r:

 

Ikke jeg heller hehe :p skulle egentlig på kurs nå for 2 uker siden eller noe, men måtte utsette det da jeg ikke hadde råd akkurat nå. Jeg sattser definitivt på crawl, men lurer på om man må lære å stupe også? Taper vel masse tid på å "falle" klossete ned i vannet for å så begynne å svømme haha :p Eller begynner man fra basengkanten, nede i vannet? Hva er vanlig?

 

Stup er helt klart det beste (ref: OL :p), men dersom du ikke er flink er det ikke noe å satse på. En jeg var med på opptak lånte svømmebrillene mine, og skulle stupe, og PANG, der var svømmebrillene av. Da blir du distrahert resten av øvelsen, og det kan ødelegge for deg. Men siden du har så god tid nå, er skikkelig startstup absolutt å anbefale å lære seg. Dersom du ikke får kontroll på det, kan du bare begynne i vannet om du vil (valgmulighetene er: startpalle, oppå bassengkanten eller nede i vannet).

 

Vendinger tror jeg derimot ikke er noe å bruke tid på, da 1'er kravet er fullt mulig uten å klare såkalte "flippvendinger" (salto når du kommer inn mot kanten).

 

mitt tips er; lær deg skikkelig crawlteknikk på et kurs, strekk ut bein og armer og gi jernet, så ordner det seg :)

 

Fra hvor høyt skal man stupe?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Uten at jeg kan si noe sikkert i og med at alt kommer til å gå gjennom SO, tror jeg faktisk ikke det gjør noe om du har den med. Men dette kan du få svar på ved å ta kontakt med [email protected]

 

Du må vel ettersende eventuell nødvendig dokumentasjon uansett, og da er det kanskje ikke noen ulempe å ha med en legeattest?

 

Hvis du ikke tilfredsstiller de medisinske kravene, er det jo i og for seg usannsynlig at du blir innkalt? Men som sagt... vet ikke jeg :) Ser bare frem til 1. februar når jeg kan sette kursen mot www.samordnaopptak.no og levere søknaden :D

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hei!

 

Uten at jeg kan si noe sikkert i og med at alt kommer til å gå gjennom SO, tror jeg faktisk ikke det gjør noe om du har den med. Men dette kan du få svar på ved å ta kontakt med [email protected]

 

Du må vel ettersende eventuell nødvendig dokumentasjon uansett, og da er det kanskje ikke noen ulempe å ha med en legeattest?

 

Hvis du ikke tilfredsstiller de medisinske kravene, er det jo i og for seg usannsynlig at du blir innkalt? Men som sagt... vet ikke jeg :) Ser bare frem til 1. februar når jeg kan sette kursen mot www.samordnaopptak.no og levere søknaden :D

 

Lykke til!

Nå vet jeg ikke hvor i landet du befinner deg, men vi møtes kanskje på opptaket. Og om vi begge er ekstra heldig, så går vi kanskje i samme klasse til høsten :p

Jeg er rimelig sikker på at jeg tilfredstiller de medisinske kravene, har fått testet fargesyn, og syn generelt (hos optiker, ikke øyelege, men likevel), og jeg har utmerket fargesyn, og synstyrke over kravet.

Utover det, tror jeg ikke jeg har noe som helst som burde stoppe meg ellers.

 

Poenget mitt var ikke om jeg kom til å trenge å levere inn legeattest i det hele tatt, for det var ikke noe jeg ville unngå. Nå har jeg lest på www.phs.no , og det viser seg at du leverer søknad på SO innen 1. mars, og den 5. mars sendes det ut brev med forespørsel om legeattest, og attester generelt, som må leveres innen 20. mars. Så begynner innkallinger til opptaksprøver i mai.

 

Så får vi se da..

 

Men jeg lurer på følgende, jeg har en del fravær fra videregående, skal det ha mye å si?

Lenke til kommentar
Er det noen av dere som er inne på phs som vil si noe om hvordan dere følte dere etter opptaksprøvene? Eller intervjuet? Hadde dere noen følelse av om dere kom inn eller ikke? Var det flere måneder med åndeløs spenning og lite nattesøvn siden dere ikke fikk 100% beskjed om at dere kom inn?

Følelsen etter opptaksprøvene var veldig gode, rett og slett fordi man var ferdig og man bestod! Første følelsen etter intervjuet var at jeg synes det gikk utrolig fort. Hadde egentlig en god magefølelse under hele venteperioden, men man er jo aldri 100% sikker, så det ble mye tenking og grubling. Var et spørsmål jeg synes jeg svarte litt dårlig på, men alt i alt var jeg fornøyd.

 

Ventetiden var hard, spesielt den første uken etter opptaket og rundt tiden hvor brevet skulle komme. Mye venting på postmann og sjekking av postkasse da ja :). Er en spennende prosess, og følelsen når du finner en stor og fin A4-konvolutt i posten er vel et av de største øyeblikkene i livet mitt :D

Hvordan spm fikk dere under intervjuet i år? Noen vanskelige? Eller var dt en del om dere selv osv, oppvekst og motivasjon for politiyrket ?

Lenke til kommentar

Hei. Kjempe fin og informativ tråd :)

Jeg har lenge hatt lyst til å søke politihøgskolen, og har nå endelig bestemt meg for å gå 100% inn for det.

Jeg får dessverre ikke søkt før 2010 pga at jeg sannsynlig vis flytter til London en liten periode neste år.

Men da har jeg jo bare bedre tid til å forberede meg.

 

MEN, så har jeg et lite spørsmål da.

Jeg har litt dårlig syn (-1 på høyre og -0.95 på venstre). Så ser jeg det står på phs.no at man ikke kan ha dårligere syn en 5/10, 6/12, 0,5 UTEN korreksjon. Kanskje jeg misforstår, men betyr det at jeg ikke kan ta laseroperasjon, og selv om jeg fungere helt fint uten briller eller linser i det daglige, så har jeg ingen mulighet til å komme inn på phs?

 

Håper virkelig jeg misforstå noe her. Ellers blir jeg skikkelig skuffa. Har drømt om dette lenge.

Lenke til kommentar
Hei. Kjempe fin og informativ tråd :)

Jeg har lenge hatt lyst til å søke politihøgskolen, og har nå endelig bestemt meg for å gå 100% inn for det.

Jeg får dessverre ikke søkt før 2010 pga at jeg sannsynlig vis flytter til London en liten periode neste år.

Men da har jeg jo bare bedre tid til å forberede meg.

 

MEN, så har jeg et lite spørsmål da.

Jeg har litt dårlig syn (-1 på høyre og -0.95 på venstre). Så ser jeg det står på phs.no at man ikke kan ha dårligere syn en 5/10, 6/12, 0,5 UTEN korreksjon. Kanskje jeg misforstår, men betyr det at jeg ikke kan ta laseroperasjon, og selv om jeg fungere helt fint uten briller eller linser i det daglige, så har jeg ingen mulighet til å komme inn på phs?

 

Håper virkelig jeg misforstå noe her. Ellers blir jeg skikkelig skuffa. Har drømt om dette lenge.

Jeg vet ikke helt hva -1 og -0.95 betyr, men jeg lurte selv på dette, og dro til optiker.

Det er litt merkelig egentlig, for det jeg plutselig kom til å tenke på, er at alle tallene betyr det samme.

5/10 = 6/12 = 0,5 .

 

Uansett, det betyr ikke hva en bruker i linse eller brillestyrke, men det er synsstyrken din.

Dette er en styrke som måles i noe optikere kjenner som VISUS skalaen.

Det betyr at du må være over 0,5 begge øyne, og individuelt, uten korreksjon (altså uten briller eller linser).

 

Personlig er jeg:

Høyre: 0,6

Venstre: 0,6+

Begge: 0,8

Uten korreksjon.

Dette er over kravet. For øvrig er 0,5 også kravet for førerkort klasse B.

 

Men tilbake til spørsmålet mitt.

Hva tenker politihøgskolen om fravær fra videregående?

Lenke til kommentar
Men tilbake til spørsmålet mitt.

Hva tenker politihøgskolen om fravær fra videregående?

 

 

Dere må se på intervjuet hos nemnda som en eller annen jobbintervju.

 

Her skal dere fremstille dere som bra personer, og overbevise nemnda at dere er den rette å velge.

Nemnda vil, i likhet med andre potensielle arbeidsgivere, se på alt fra attester til fravær.

 

Har du massivt fravær må du nok forvente å forklare om det. Her er det ikke bare fysiske opptak og hvor godt du klarer å svare for deg. Dine attester, referanser, skriftlige og muntlig fremstilling er også essensielle deler av intervjuet, deriblant fravær som er så mye at det virkelig fanger oppmerksomheten deres.

 

F.eks mener jeg at et par dagers og noen timers fravær i året er normalt på et skoleår.

Men går du med 150- 200 timers fravær må varsellampene blinke, da må du regne med å måtte kunne svare på hvorfor fraværet er så enormt. (Ikke for å skremme) ^^

Ja, jeg har et massivt fravær fra 2. klasse ialefall, men det kan jeg greie å forklare regner jeg med.

Håper bare ikke det ødelegger alt for meg.

Endret av Flotekatt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...