Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432
Er vanlige tjenestemenn med på væpnede situasjoner? f.eks som beredskaps troppen osv.

 

Og jeg la også merke til hvordan beredskaps tropp folka så ut og at alle hadde forskjellige klær, stemmer dette?

Som jeg har forstått det så har alle et våpen låst inne i en boks i politibilene. Ved ordre fra Politimesteren kan betjentene væpne seg, så ja, de er nok med på væpnede situasjoner, men ikke i samme grad som Delta. Se på det som forskjellen mellom en vanlig politibetjent og SWAT :)

Lenke til kommentar
Er vanlige tjenestemenn med på væpnede situasjoner? f.eks som beredskaps troppen osv.

 

Og jeg la også merke til hvordan beredskaps tropp folka så ut og at alle hadde forskjellige klær, stemmer dette?

 

 

Tjenestemenn som er operativt godkjente skal kunne delta på væpnede aksjoner.

Når det kreves umiddelbar bevæpning kan man ikke vente på DELTA som har sitt hovedsete i Oslo.

 

Alle politifolk har også personlige tjenestevåpen som er låst inn i en safe i de fleste patruljebiler.

 

Beredskapstroppen er ikledd svarte kjeledresser.

 

Når det gjelder beredskapstroppens kjeledresser; gjelder dette også når de har vanlig ordenstjeneste (har forstått det slik at tjenesten deres er 50/50?)? Eller bruker de uniform a lá skinnjakke som de andre?

Lenke til kommentar

Når det gjelder beredskapstroppens kjeledresser; gjelder dette også når de har vanlig ordenstjeneste (har forstått det slik at tjenesten deres er 50/50?)? Eller bruker de uniform a lá skinnjakke som de andre?

 

Regner med at de ikke går rundt i svarte kjeledresser og fult spesialstyrke-utstyr på gaten :p hehe

Lenke til kommentar

Hei!

 

Kjempe bra tråd, mye nyttig informasjon her =) Jeg har dog noen spørsmål angående opptaket:

 

 

Hvordan er det med søkerprosessen, da spesielt med tanke på vitnemål?

Det har seg nemlig slik at jeg går almen påbygg dette året her. Søknadsprosessen, i samarbeid med SO, er noe annerledes nå med tanke på frist mm.

 

Tanken er jo å sende inn karakterene i fra første termin sammen med søknadspapirene, slik at jeg får levert søknaden neste år. Jeg leser samtidig på sammordna opptak sine hjemmesider at på søknadspapirene skal jeg krysse av for ettersending av hovedvitnemål, altså ikke bare i fra første termin.

Samtidig leser jeg på PHS sin hjemmeside at fristen for å ettersende dokumentasjon er 15 april, dette er jo lenge før jeg får utdelt stampungt karakterene mine.

 

Spørsmålet er da om jeg kan søke med terminkarakterene, eller om jeg må vente et helt år med søknadsprosessen.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Heisann alle sammen,

 

tråden har vært veldig populær og mange spørsmål har blitt stilt og besvart.

 

Den har også blitt lest av veldig mange, inkludert en som hevder å være ansatt på phs.

Det fortelles at det jeg har forklart er på grensen til å bryte taushetsplikten. Mye er basert på informasjonen og video'r fra phs sin egen hjemmeside.

 

For å være på den sikre siden og ikke bryte noen regler, vil jeg fra i dag slutte å besvare spørsmål her, og oppfordrer førsteklassingene som også er aktive på tråden til å gjøre det samme.

Som tidligere nevnt ønsker jeg ikke å bli lastet for noe galt, og tar all kritikk til etterfølge. Hvis noen ansatte mener dette er galt tar jeg ingen sjanser for å bryte disse reglene.

 

Takk for at dere har fulgt med i tråden.

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

Er virkelig synd at dette skulle skje, men må si tusen takk for alt det du har sagt her; det har vært nyttig, og jeg har etterhvert som du har postet fått mer og mer lyst til å bli politi i alder av 16 år!

Ellers må jeg bare si at om dette er noe du har fått beskjed fra, fra noen "over deg" i politiet, at den reklamen du har hatt for politiyrket her har sikkert hatt lik effekt på folk tilsvarende 1/3 av reklamen som er eller blir til, bare at det du har gjort her har du gjort helt gratis :)

 

heh;

 

- Siggi sier (22:00):

syns nesten 1/3 er underdrivelse

 

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar

Politistudent; Hva med å kontakte phs og få det avklart? Det stemmer nok at personen som kontaktet deg jobber på phs og har nok mye rett, men alltid kjekt å få en bekreftelse. Såvidt jeg kan se har det ikke blitt diskutert mer enn det som ligger åpent på nett. Noen fag har da blitt diskutert, men jeg kan ikke helt forstå at disse skal være graderte.

Lenke til kommentar

Kanskje PHS burde ta dette til etteretning, og innse at den "spørsmål og svar" delen de har på rekrutteringssidene sine ikke helt strekker til i forhold til alt mulig søkerne lurer på? Og at det å kanskje legge ut mesteparten av svarene de sender på e-poster, hadde vært bra for rekrutteringa? Ikke bare hadde de sluppet å svart på samme spørsmål så mange ganger, alle hadde fått samme svar og det mye enklere. Hva tror dere? Et slags "kundesenter" med kategorier og svar på alle mulige spørsmål?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...