Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har lite peiling på dette, men. Man trenger altså så så mye poeng for å komme inn på politihøgskolen? Hvordan samler man inn mest poeng som mulig? :p

 

Nå snakker vi skolepoeng. Du må ha generell studiekompetanse, gange snittet ditt fra vitnemålet med ti og da får vi et tosifret tall (forhåpentligvis), det er karakterpoeng. Så kommer tilleggspoeng som kalles konkurransepoeng, altså kjønnspoeng, alderspoeng, realfagspoeng og militærtjenestepoeng. Kjønnspoeng blir dog ikke medregnet på PHS.

 

Vi deler alderspoeng fra du er 20-23 år gammel; 20 år = 2p, 21 år = 4p, 22 år = 6p, 23 år = 8p og der stopper det. Det vil si at det stopper på 8 poeng.

 

Militærtjenestepoeng på PHS består av 2p.

 

Realfagspoeng består av maksimalt 4p.

 

Alt i alt så hjelper poengene deg om du har et lavere snitt, men du kan ikke være i nærheten av et "dårlig snitt" om du skal bli politi :)

 

Du må ha et nokså greit snitt, og da snakker vi over fire. Personlig, om jeg var det, så ville jeg ha gått ferdig allmennfagen din, gjort det beste ut av det og satset på et snitt opp mot 5.

 

Mente å huske at man trengte minimum karakter 2 i alle fag med unntak av norsk for å kvalifisere, jeg?

 

Kule episoder av "Politiet" forresten. En norsk versjon av 'Cops' er ikke til å forakte, og denne sesongen har startet veldig bra i forhold til den forrige. Da skjedde det ikke så veldig mye, nå er det mer "action".

 

Hmm, ser på de fysiske kravene nå.. Noen som har noen formeninger om disse? Personlig syns jeg kanskje de er litt enkle i forhold til situasjoner politiet kan komme opp i, men med det sagt, så virker de fleste politifolkene OK trent.

 

Jaja, nå nærmer det seg ihvertfall Obama tid :p Blir kult med en haug med politifolk, tror jeg. Med over 2000 (?) politifolk i hovedstaden blir det vel vanskelig å gjøre noe særlig. Og om noen i det hele tatt skulle lure seg forbi, så stopper vel "the beast" alt som kommer mot det. Men leste at det er Secret Service som skal stå for utplasseringen av sniksytterne? Betyr det at det norske politiet ikke stiller med disse, eller blir det en slags miks?

Lenke til kommentar
Jeg har lite peiling på dette, men. Man trenger altså så så mye poeng for å komme inn på politihøgskolen? Hvordan samler man inn mest poeng som mulig? :p

 

Nå snakker vi skolepoeng. Du må ha generell studiekompetanse, gange snittet ditt fra vitnemålet med ti og da får vi et tosifret tall (forhåpentligvis), det er karakterpoeng. Så kommer tilleggspoeng som kalles konkurransepoeng, altså kjønnspoeng, alderspoeng, realfagspoeng og militærtjenestepoeng. Kjønnspoeng blir dog ikke medregnet på PHS.

 

Vi deler alderspoeng fra du er 20-23 år gammel; 20 år = 2p, 21 år = 4p, 22 år = 6p, 23 år = 8p og der stopper det. Det vil si at det stopper på 8 poeng.

 

Militærtjenestepoeng på PHS består av 2p.

 

Realfagspoeng består av maksimalt 4p.

 

Alt i alt så hjelper poengene deg om du har et lavere snitt, men du kan ikke være i nærheten av et "dårlig snitt" om du skal bli politi :)

 

Du må ha et nokså greit snitt, og da snakker vi over fire. Personlig, om jeg var det, så ville jeg ha gått ferdig allmennfagen din, gjort det beste ut av det og satset på et snitt opp mot 5.

 

Mente å huske at man trengte minimum karakter 2 i alle fag med unntak av norsk for å kvalifisere, jeg?

 

Du må minimum ha to i alle fag om du i det hele tatt skal få generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar
Stavern? Det er jo ganske lokalt :)

Er det lettere å komme inn på stavern enn Oslo?

 

Jeg vil ikke tro det er noe lettere, men at karaktersnittet er én dråpe i havet mindre kan være korrekt, slik som vi kan sammenligne Kongsvinger og Oslo.

 

Tror du heller bør konsentrere deg om å få generell studiekompetanse i denne biten lilko.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Jaja, nå nærmer det seg ihvertfall Obama tid :p Blir kult med en haug med politifolk, tror jeg. Med over 2000 (?) politifolk i hovedstaden blir det vel vanskelig å gjøre noe særlig. Og om noen i det hele tatt skulle lure seg forbi, så stopper vel "the beast" alt som kommer mot det. Men leste at det er Secret Service som skal stå for utplasseringen av sniksytterne? Betyr det at det norske politiet ikke stiller med disse, eller blir det en slags miks?

Det blir vel "kun" 1000, om jeg ikke husker feil :)

Lenke til kommentar
Jaja, nå nærmer det seg ihvertfall Obama tid :p Blir kult med en haug med politifolk, tror jeg. Med over 2000 (?) politifolk i hovedstaden blir det vel vanskelig å gjøre noe særlig. Og om noen i det hele tatt skulle lure seg forbi, så stopper vel "the beast" alt som kommer mot det. Men leste at det er Secret Service som skal stå for utplasseringen av sniksytterne? Betyr det at det norske politiet ikke stiller med disse, eller blir det en slags miks?

Det blir vel "kun" 1000, om jeg ikke husker feil :)

 

Feil, i underkant av 2500 tjenestefolk skal være operative under besøket + 200 secret service agenter.

 

http://www.nrk.no/nyheter/nobels_fredspris/1.6885769

 

+ en del intervjuer dere kan finne selv :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Jaja, nå nærmer det seg ihvertfall Obama tid :p Blir kult med en haug med politifolk, tror jeg. Med over 2000 (?) politifolk i hovedstaden blir det vel vanskelig å gjøre noe særlig. Og om noen i det hele tatt skulle lure seg forbi, så stopper vel "the beast" alt som kommer mot det. Men leste at det er Secret Service som skal stå for utplasseringen av sniksytterne? Betyr det at det norske politiet ikke stiller med disse, eller blir det en slags miks?

Det blir vel "kun" 1000, om jeg ikke husker feil :)

 

Feil, i underkant av 2500 tjenestefolk skal være operative under besøket + 200 secret service agenter.

 

http://www.nrk.no/nyheter/nobels_fredspris/1.6885769

 

+ en del intervjuer dere kan finne selv :-)

Åja. Media har tidligere skrevet 1000 politifolk, men det var tidligere i fasen, og de har visst fått feil info da. Uansett blir det spennende å se! Du bor jo i området, Wolf, antar du skal ut og "se på"?

Lenke til kommentar
Hei!

 

Om jeg tilfredstiller kravene for opptak som står på phs, vil en da automatisk gå inn eller går det også på poeng?

 

Har 47,3 til neste år om jeg fullfører første år barnevern(første året). Har da også regnet med alderspoeng.

 

Isolert sett skulle 47.3 poeng være nok til å komme inn. forutsatt at du står fysisk og intervju. Men poengsummene forandrer seg fra år til år, så ingen ting er sikkert. Skal du være helt sikker bør du nærme deg 50p.

 

Takk for svar!

Vet du hva som måtte til i fjor for å komme inn? Prøvde å finne det ut på samordnaopptak men der fant jeg ingenting.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Om jeg tilfredstiller kravene for opptak som står på phs, vil en da automatisk gå inn eller går det også på poeng?

 

Har 47,3 til neste år om jeg fullfører første år barnevern(første året). Har da også regnet med alderspoeng.

 

Du må først og fremst gjøre en haug med tullball på legekontor osv. med det som står på PHS sine sider, så på fysisk test, bestå den, så på intervju, bestå det, og så konkurrer de som kom igjennom nøkkelhullet med poeng.

 

Edit; Så ikke at det var besvart, beklager.

Endret av Teh WolF
Lenke til kommentar
Hei!

 

Om jeg tilfredstiller kravene for opptak som står på phs, vil en da automatisk gå inn eller går det også på poeng?

 

Har 47,3 til neste år om jeg fullfører første år barnevern(første året). Har da også regnet med alderspoeng.

 

Isolert sett skulle 47.3 poeng være nok til å komme inn. forutsatt at du står fysisk og intervju. Men poengsummene forandrer seg fra år til år, så ingen ting er sikkert. Skal du være helt sikker bør du nærme deg 50p.

 

Takk for svar!

Vet du hva som måtte til i fjor for å komme inn? Prøvde å finne det ut på samordnaopptak men der fant jeg ingenting.

 

Poenggrensene lå på ~45p i Bodø, ~47p i Kongsvinger og ~49,7p i Oslo.

 

Skrevet litt utifra det jeg kan huske, men rundt der. Du kan finne de inne på samordnaopptak.no

Lenke til kommentar
Åja. Media har tidligere skrevet 1000 politifolk, men det var tidligere i fasen, og de har visst fått feil info da. Uansett blir det spennende å se! Du bor jo i området, Wolf, antar du skal ut og "se på"?

 

Tar nok turen etter skolen ja!

 

Jeg skal være med å demonstrere, blir absolutt spennende å se hvordan politiet stiller i hovedstaden generelt. Og ikke minst ved hotelet hvor Krigstyrannen skal bo :whistle:

Lenke til kommentar
Åja. Media har tidligere skrevet 1000 politifolk, men det var tidligere i fasen, og de har visst fått feil info da. Uansett blir det spennende å se! Du bor jo i området, Wolf, antar du skal ut og "se på"?

 

Tar nok turen etter skolen ja!

 

Jeg skal være med å demonstrere, blir absolutt spennende å se hvordan politiet stiller i hovedstaden generelt. Og ikke minst ved hotelet hvor Krigstyrannen skal bo :whistle:

 

Håida. Mye politi som svirrer rundt nå ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...