Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Svaret ligger jo i det han sier, med mindre du vil ha en negativ attest :tease:

 

Det jeg egentlig vil vite er om nemda/opptakslegen godtar ettersendt attest fra klinikken hvor jeg tar laseroperasjonen. :)

Da kan jeg jo ta legeundersøkelsen og få testa hørsel osv. først, og deretter få fiksa synet.

Men det blir vel hipp som happ kanskje!

 

Jupp, du sender inn en bekreftelse på vellykket øyeoperasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, først blir synet kontrollert hos vanlig lege i forbindelse med skjemaet man sender inn sammen med søknaden. Om legen mener synet er for dårlig eller for dårlig generellt, kan du bli henvist til optiker. Dersom legen mener synet ditt er godt nok, fyller han ut skjemaet der og da og du er klar for videre opptak.

Hva om man går til optiker med en gang da? :D

 

Det må du gjerne gjøre, dersom du vil bruke penger på det. Du må jo til fastlegen uansett.

Lenke til kommentar
Vel, først blir synet kontrollert hos vanlig lege i forbindelse med skjemaet man sender inn sammen med søknaden. Om legen mener synet er for dårlig eller for dårlig generellt, kan du bli henvist til optiker. Dersom legen mener synet ditt er godt nok, fyller han ut skjemaet der og da og du er klar for videre opptak.

Hva om man går til optiker med en gang da? :D

Det må du gjerne gjøre, dersom du vil bruke penger på det. Du må jo til fastlegen uansett.

Hos fastlegen koster det jo flesk å undersøke seg :D

 

Hva annet er det fastlegen sjekker?

Lenke til kommentar

Ahh hvorfor kunne dere ikke tatt denne glimrende opplysningen for en bitteliten stund siden... jeg var skråsikker på at jeg måtte til en optikker jeg.,.. og det var dyrt!... var først nå jeg oppfattet at en kan ta det hos fastlegen...

(ikke sur her altså :))

 

trodde ikke han kunne gjennomføre mer enn den vanlige "se på bokstavene på tavla" testen jeg ... ja ja ... men da har jeg iallefall mitt på det absolutte rene da.,... og heldigvis slipper jeg å tenke på synet :)

Iallefall nå vet jeg at fastlegen moin har hørsel test tilgjenelig så får benytte meg av den da ;)

væææ nå begynner det å bli spennende ... etterhvert som ting begynner å falle på plass.. har 2 eksamener neste uke og håper på å glimte til der :) fort gjort å være uheldig også... har vært uheldig på en før og det er ikke noe morro... ..

 

litt dårlig samvittighet med at jeg ikke har begynt å trene enda.. håper det skal gå greit for det.... bare komme igang snarest.!

Lenke til kommentar
Ahh hvorfor kunne dere ikke tatt denne glimrende opplysningen for en bitteliten stund siden... jeg var skråsikker på at jeg måtte til en optikker jeg.,.. og det var dyrt!... var først nå jeg oppfattet at en kan ta det hos fastlegen...

(ikke sur her altså :))

 

trodde ikke han kunne gjennomføre mer enn den vanlige "se på bokstavene på tavla" testen jeg ... ja ja ... men da har jeg iallefall mitt på det absolutte rene da.,... og heldigvis slipper jeg å tenke på synet :)

Iallefall nå vet jeg at fastlegen moin har hørsel test tilgjenelig så får benytte meg av den da ;)

væææ nå begynner det å bli spennende ... etterhvert som ting begynner å falle på plass.. har 2 eksamener neste uke og håper på å glimte til der :) fort gjort å være uheldig også... har vært uheldig på en før og det er ikke noe morro... ..

 

litt dårlig samvittighet med at jeg ikke har begynt å trene enda.. håper det skal gå greit for det.... bare komme igang snarest.!

 

Altså, for å presisere ytterligere. Fastlegen -som også fyller ut legeskjemaet du sender inn med søknaden- sjekker synet med en "vanlig" test (bokstaver på tavle og fargesyn). Dersom synet ditt er godt nok for de krav PHS stiller slik at fastlegen din setter "godkjent", trenger du ikke ta en mer grundig test hos optiker.

 

Dersom fastlegen er i tvil, blir du nok sendt til en optiker.

Endret av Eircag
Lenke til kommentar
Ahh hvorfor kunne dere ikke tatt denne glimrende opplysningen for en bitteliten stund siden... jeg var skråsikker på at jeg måtte til en optikker jeg.,.. og det var dyrt!... var først nå jeg oppfattet at en kan ta det hos fastlegen...

(ikke sur her altså :))

 

trodde ikke han kunne gjennomføre mer enn den vanlige "se på bokstavene på tavla" testen jeg ... ja ja ... men da har jeg iallefall mitt på det absolutte rene da.,... og heldigvis slipper jeg å tenke på synet :)

Iallefall nå vet jeg at fastlegen moin har hørsel test tilgjenelig så får benytte meg av den da ;)

væææ nå begynner det å bli spennende ... etterhvert som ting begynner å falle på plass.. har 2 eksamener neste uke og håper på å glimte til der :) fort gjort å være uheldig også... har vært uheldig på en før og det er ikke noe morro... ..

 

litt dårlig samvittighet med at jeg ikke har begynt å trene enda.. håper det skal gå greit for det.... bare komme igang snarest.!

 

Altså, for å presisere ytterligere. Fastlegen -som også fyller ut legeskjemaet du sender inn med søknaden- sjekker synet med en "vanlig" test (bokstaver på tavle og fargesyn). Dersom synet ditt er godt nok for de krav PHS stiller slik at fastlegen din setter "godkjent", trenger du ikke ta en mer grundig test hos optiker.

 

Dersom fastlegen er i tvil, blir du nok sendt til en optiker.

 

Ja det var det som gikk opp for meg over her egentlig... kjenner enda et stikk av at det var noe surt... he he

 

Fisk1: ja jeg vet men sliter med senebet i skulder å vil egentlig drøye det mest mulig, løpingen er heller noe jeg ikke kan sno meg unna... jeg synest det er herlig å trene når jeg først kommer inn i sporet.. men etter en langt opphold uten er det dødlig tungt og begynne igjen... ah hadde en bare hatt noen å trene med så hadde det hjulpet så utrolig mye... har fungert utrolig bra tidligere... men men ,,. jeg har den der "porten" ofte i tankene.. og det er jo en kjempe motivasjon i seg selv... ja neste uke er jeg i gang... må bare få dei eksamenen unnagjort så får jeg heller ta i bruk yoga matten i mellomtiden....

 

Syte syte ,,, jeg har meg selv å ta tak i... :) så ved et evt. nytt inslag her skal jeg være igang... har faktisk en hel gymsal til disp for å ta testen så får brette opp armene....

 

takk for hjelp her inne da :)

Lenke til kommentar
Fisk1: ja jeg vet men sliter med senebet i skulder å vil egentlig drøye det mest mulig, løpingen er heller noe jeg ikke kan sno meg unna... jeg synest det er herlig å trene når jeg først kommer inn i sporet.. men etter en langt opphold uten er det dødlig tungt og begynne igjen... ah hadde en bare hatt noen å trene med så hadde det hjulpet så utrolig mye... har fungert utrolig bra tidligere... men men ,,. jeg har den der "porten" ofte i tankene.. og det er jo en kjempe motivasjon i seg selv... ja neste uke er jeg i gang... må bare få dei eksamenen unnagjort så får jeg heller ta i bruk yoga matten i mellomtiden....

 

Syte syte ,,, jeg har meg selv å ta tak i... :) så ved et evt. nytt inslag her skal jeg være igang... har faktisk en hel gymsal til disp for å ta testen så får brette opp armene....

 

takk for hjelp her inne da :)

 

Skjønner deg godt, er alltid hardt å starte på treninga igjen etter et lengre opphold.

Men det er som du sier, bare å sette igang igjen! Synd du ikke bor i Gjøviksområdet, da kunne du slengt deg på med treningsgjengen min. Hehehe...

 

Lykke til videre! :)

For øvrig til alle andre også.

Lenke til kommentar
Fisk1: ja jeg vet men sliter med senebet i skulder å vil egentlig drøye det mest mulig, løpingen er heller noe jeg ikke kan sno meg unna... jeg synest det er herlig å trene når jeg først kommer inn i sporet.. men etter en langt opphold uten er det dødlig tungt og begynne igjen... ah hadde en bare hatt noen å trene med så hadde det hjulpet så utrolig mye... har fungert utrolig bra tidligere... men men ,,. jeg har den der "porten" ofte i tankene.. og det er jo en kjempe motivasjon i seg selv... ja neste uke er jeg i gang... må bare få dei eksamenen unnagjort så får jeg heller ta i bruk yoga matten i mellomtiden....

 

Syte syte ,,, jeg har meg selv å ta tak i... :) så ved et evt. nytt inslag her skal jeg være igang... har faktisk en hel gymsal til disp for å ta testen så får brette opp armene....

 

takk for hjelp her inne da :)

 

Skjønner deg godt, er alltid hardt å starte på treninga igjen etter et lengre opphold.

Men det er som du sier, bare å sette igang igjen! Synd du ikke bor i Gjøviksområdet, da kunne du slengt deg på med treningsgjengen min. Hehehe...

 

Lykke til videre! :)

For øvrig til alle andre også.

 

Ja, har løpt etter tantebarn i hele helgen så det er en start :) ha ha ... har ikke sittet på laubæra iallefall...

Ja, treningsgruppe er jo genialt..! får huke ta i noen ....

Har jo hatt noen løpe turer og mattetrening sånn noe lunde, men ikke regelmessig, så da føler jeg det har liten og heller ingen effekt...

Nei nå skal pila snues på ... synest det er veldig morro når jeg kommer igang :)

 

Ja ellers håper jeg resten av gjengen er i rute da:)

Lenke til kommentar

Har selv aldri vurdert politihøgskolen, men i det siste har jeg begynt å tenke litt.

 

Noen spørsmål:

 

- Er det noe slags belønning/priser/diplomer/utmerkelser for de elevene som presterer best resultat på skolen? (Eller blir dette overhode offentliggjort?)

 

- Er det noen (evt. store) muligheter for å gjøre "mer" enn studiet? (om dere forstår)

 

- Hva skal til for å bli etterforsker? Blir karakterer for studiet høyt prioritert når man søker?

 

- Finnes det noe slags toppjobber innen politiet, i så tilfelle, hvor høyt ligger lønnen?

 

Dette var kanskje litt åvapå spørsmål, menmen.

Lenke til kommentar
Korleis er moglegheitene for å stige i løn ettersom du jobbar lengre i politiet eller blir med i f.eks, UEH eller Beredskapstroppen?

Eg veit at basisløna ligg på ca. 3-340k.

 

Ettersom du jobber stiger du i grader, og ettersom hvilken jobb du har får du lønn. Regner med at UEH ikke har en særlig mye høyere lønn enn de som jobber i vanlig ordenstjeneste, men beredskapstroppen derimot tror jeg har et snev av en god lønn. Anders Snortheimoen synes jeg å si under et intervju at han tjente rundt 500.000 i den siste tiden i BT, men dette da med en haug risikooppdrag, utrykninger hjemmefra osv.

 

Synes ikke du skal tenke så mye på lønna, og spesielt ikke når den ikke er så godt tilgjengelig annet enn for de forskjellige stillingene og gradene du når i politiet. Så skal det også sant sies at alle tjenestefolk (delvis) i Norge tjener mer enn før etter at politikrisen med lønninger "ble" løst.

 

Men det er i hvertfall sånn at du stiger i gradene ettersom jo lenger du er i politiet. F.eks. 3 år i orden så får du PB2, 7 år i politiet, innad forskjellige fagfelt + kurs og eget intervju (bestått) så er du PB3, mens for å bli førstebetjent så må du ha en lederstilling osv. Litt forskjellig, og alt ettersom. (Dog er det også en del andre stillinger, men nevner bare disse ettersom det er de jeg er "sikker" på.)

 

Correct me if I am wrong :)

Endret av Teh WolF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...