Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Merket det jeg og, mindre fokus på vanlige, kjedelige oppgaver. Her spiller nok underholdningsfaktoren ganske mye inn også. I tillegg så er det godt mulig at det er flere slike oppdrag nå enn da sesong 1 ble spilt inn. Selvsagt er det litt overdrevet i sesong 2, men, ja.. Tidene forandrer seg jo.

 

Det er nok bare å innse det, action selger på TV.

De fleste av politiets "vanlige" oppgaver er jo ikke så spennende, en hel episode om dokumentfrakting og fartskontroller hadde ikke vært mye underholdning for massene. Hehe...

Så det er nok en redaksjonell beslutning at de viser mer actionorienterte hendelser i år.

Kanskje klok av "skade" fra forrige sesong...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merket det jeg og, mindre fokus på vanlige, kjedelige oppgaver. Her spiller nok underholdningsfaktoren ganske mye inn også. I tillegg så er det godt mulig at det er flere slike oppdrag nå enn da sesong 1 ble spilt inn. Selvsagt er det litt overdrevet i sesong 2, men, ja.. Tidene forandrer seg jo.

 

Det er nok bare å innse det, action selger på TV.

De fleste av politiets "vanlige" oppgaver er jo ikke så spennende, en hel episode om dokumentfrakting og fartskontroller hadde ikke vært mye underholdning for massene. Hehe...

Så det er nok en redaksjonell beslutning at de viser mer actionorienterte hendelser i år.

Kanskje klok av "skade" fra forrige sesong...

 

Jeg synes nå det var gøy med fartskontroller og dokumentfrakting :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg tror det handler like mye om at folk flest skal skjønne hvorfor politiet i mange situasjoner må bruke makt som kanskje ser veldig voldsom ut, som underholdningsfaktoren.

Det første er vel litt av motivet til politiet når de har gått med på å lage et slikt tv-program, samtidig som det sikkert hjelper en del på rekruttering.

 

Det blir dårlig tv hvis det ikke skjer nye ting i nye sesonger.

Lenke til kommentar
Jeg synes nå det var gøy med fartskontroller og dokumentfrakting :hmm:

 

Men du representerer vel kanskje ikke den generelle seergruppe for Tv-Norge, nemlig folk som vet veldig lite om politiet og deres gjøremål? ;)

 

Jeg tror det handler like mye om at folk flest skal skjønne hvorfor politiet i mange situasjoner må bruke makt som kanskje ser veldig voldsom ut, som underholdningsfaktoren.

Det første er vel litt av motivet til politiet når de har gått med på å lage et slikt tv-program, samtidig som det sikkert hjelper en del på rekruttering.

 

Det blir dårlig tv hvis det ikke skjer nye ting i nye sesonger.

 

Dette har du nok rett i. Mangelen på action i politiets mer dagligdagse gjøremål er nok ikke eneste grunn til at de viser mer spennende innhold i denne sesongen, det beror nok på flere ting.

Et annet utgangspunkt kan jo være at det rett og slett har skjedd mer spennende som de har fått fanget på film i brukbar form. Er ikke bare bare det heller...

Lenke til kommentar

hello folkens:)

Det er en stund siden jeg har vært her men så fint at dere klarer å holde tråden aktiv.

jeg søkte politihøgskolen i 2009 men kom desverre ikke inn ( jeg strøyk på intervjuet). Håper på å komme inn i 2010, jeg synes faktisk ikke at det fysiske er noe vansklig, jeg klarte det med 13 poeng . men intervjuet der i mot er noe man må sette hoved fokus på. Man må være flink til å være seg selv og til å konsentrere seg og være selv sikker på det man sier og ikke svare på alt, dette er noen feil som jeg i ettertid har begyn å rette på meg selv. Man må rett og slett være en flink selger av sin personlighet, personlig så fokuserte jeg 100% på phs i fjor for å komme inn, samtidlig hadde jeg søkt en sivil stilling i politiet. Jeg ble innkalt til intervju både hos politiet og phs jeg fokuserte veldig mye på phs og tok det andre jobb intervjuet på sparken og det endte med at jeg ikke kom inn på phs men var den første kvalifiserte til stillingen hos politiet der det var 130 søkere på samme stilling. I dag så jobber jeg i politiet med forskjelige politi oppgaver med begrenset politimyndighet, jeg lærer veldig mye hver dag og har større vilje til å få meg denne utdanningen slik at jeg kommer meg videre i bransjen.

Lenke til kommentar
hello folkens:)

Det er en stund siden jeg har vært her men så fint at dere klarer å holde tråden aktiv.

jeg søkte politihøgskolen i 2009 men kom desverre ikke inn ( jeg strøyk på intervjuet). Håper på å komme inn i 2010, jeg synes faktisk ikke at det fysiske er noe vansklig, jeg klarte det med 13 poeng . men intervjuet der i mot er noe man må sette hoved fokus på. Man må være flink til å være seg selv og til å konsentrere seg og være selv sikker på det man sier og ikke svare på alt, dette er noen feil som jeg i ettertid har begyn å rette på meg selv. Man må rett og slett være en flink selger av sin personlighet, personlig så fokuserte jeg 100% på phs i fjor for å komme inn, samtidlig hadde jeg søkt en sivil stilling i politiet. Jeg ble innkalt til intervju både hos politiet og phs jeg fokuserte veldig mye på phs og tok det andre jobb intervjuet på sparken og det endte med at jeg ikke kom inn på phs men var den første kvalifiserte til stillingen hos politiet der det var 130 søkere på samme stilling. I dag så jobber jeg i politiet med forskjelige politi oppgaver med begrenset politimyndighet, jeg lærer veldig mye hver dag og har større vilje til å få meg denne utdanningen slik at jeg kommer meg videre i bransjen.

 

Politiet er ingen bransje :p

 

Hva slags sivil stilling har du?

Lenke til kommentar
@ Zico

 

Hva gjør du når du fokuserer på å være deg selv? :O

 

Hvis du strøk på intervjuet, vil ikke det si at du ikke er skikket for yrket?

 

Edit: Det var vel ikke tilfeldig vis norskkarakteren du røyk på (les: ord delings feil)?

 

Høhø Kaktuz, prater på orddelingsfeil så har du en "tilfeldig vis" i setningen din.

Lenke til kommentar
Jeg har lite peiling på dette, men. Man trenger altså så så mye poeng for å komme inn på politihøgskolen? Hvordan samler man inn mest poeng som mulig? :p

 

Nå snakker vi skolepoeng. Du må ha generell studiekompetanse, gange snittet ditt fra vitnemålet med ti og da får vi et tosifret tall (forhåpentligvis), det er karakterpoeng. Så kommer tilleggspoeng som kalles konkurransepoeng, altså kjønnspoeng, alderspoeng, realfagspoeng og militærtjenestepoeng. Kjønnspoeng blir dog ikke medregnet på PHS.

 

Vi deler alderspoeng fra du er 20-23 år gammel; 20 år = 2p, 21 år = 4p, 22 år = 6p, 23 år = 8p og der stopper det. Det vil si at det stopper på 8 poeng.

 

Militærtjenestepoeng på PHS består av 2p.

 

Realfagspoeng består av maksimalt 4p.

 

Alt i alt så hjelper poengene deg om du har et lavere snitt, men du kan ikke være i nærheten av et "dårlig snitt" om du skal bli politi :)

 

Du må ha et nokså greit snitt, og da snakker vi over fire. Personlig, om jeg var det, så ville jeg ha gått ferdig allmennfagen din, gjort det beste ut av det og satset på et snitt opp mot 5.

Lenke til kommentar
Høhø Kaktuz, og høhø The Wolf. Prater orddelingsfeil? Heter vel fortsatt prater OM orddelingsfeil? :p Bare måtte!

 

Jeg skriver dialekt ^^,

 

Korreks: Du snakker dialekt. Vi har to offisielle skriftspråk i Norge; bokmål, og nynorsk.

 

Skriftspråk indeed, men jeg skriver slik som jeg snakker :)

 

Jeg har preg av Løtendialekt i min ordlegging, og hvordan jeg formulerer meg, men jeg skriver ingen norsk stil når jeg er på diskusjon.no, så kan skrive akkurat slik som jeg vil innad retningslinjene her på forumet.

Lenke til kommentar
Skriftspråk indeed, men jeg skriver slik som jeg snakker :)

 

Jeg har preg av Løtendialekt i min ordlegging, og hvordan jeg formulerer meg, men jeg skriver ingen norsk stil når jeg er på diskusjon.no, så kan skrive akkurat slik som jeg vil innad retningslinjene her på forumet.

"norskstil" i den konteksten. "innad" er et adverb, ikke en preposisjon. Du tenker på "innenfor".

 

Dette er så gøy...

Lenke til kommentar
Skriftspråk indeed, men jeg skriver slik som jeg snakker :)

 

Jeg har preg av Løtendialekt i min ordlegging, og hvordan jeg formulerer meg, men jeg skriver ingen norsk stil når jeg er på diskusjon.no, så kan skrive akkurat slik som jeg vil innad retningslinjene her på forumet.

"norskstil" i den konteksten. "innad" er et adverb, ikke en preposisjon. Du tenker på "innenfor".

 

Dette er så gøy...

 

Tror du bør prøve å ha en samtale med en fersk ikke etnisk norsk i Norge jeg, da kan du pirke ^^,

Endret av Teh WolF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...