Gå til innhold

Datalagringsdirektivet - Den dagen privatlivet og personvernet forsvant.


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

http://www.politiforum.no/id/4545

Fløisbonn ønsker ikke å gå i detalj på hvilke metoder politiet i dag benytter seg av, men sier det ligger begrensninger i dagens lovverk gjennom at politiet blant annet ikke har lov til å utføre dataavlesning.

Et lovforslag som er til vurdering i Justisdepartementet, åpner imidlertid for dette.

 

Nytt lovforslag ja... en kraftig utvidelse...

 

Hvorfor får vi ikke høre noe om dette i media?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et godt eksempel på hvorfor DLD ikke vil fungere.

Hvordan kan jeg bruke disse kodene slik at GSM-nettet ikke fanger opp lokasjonsdata mot basestasjonen?

 

Slå av telefonen, ta ut batteriet. :)

 

Om du absolutt MÅ snakke med noen på telefon så bruk RedPhone http://www.whispersys.com/

Dog, du er da lokalisert. Klart du KAN omgå dette ved å kjøpe din telefon/SIMkort i Østerrike hvor de fortsatt anser at privatlivet skal værnes.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Her er et godt eksempel på hvorfor DLD ikke vil fungere.

All den tid de ikke lagrer innholdsdata har det der ingen ting å si. Det forkludrer ikke loggingen av sender/mottaker osv.

 

Hvordan kan jeg bruke disse kodene slik at GSM-nettet ikke fanger opp lokasjonsdata mot basestasjonen?

Hvordan skal disse kodene kunne gjøre det? Det er bare snakk om å kryptere data. Er du koblet på en basestasjon, vet basestasjonen det, og dermed ca. hvor du er.
Lenke til kommentar

Hvordan skal disse kodene kunne gjøre det? Det er bare snakk om å kryptere data. Er du koblet på en basestasjon, vet basestasjonen det, og dermed ca. hvor du er.

My point exactly..

Klart man kan omgå deler av DLD nå og da, men det er strengt tatt noe annet enn at "DLD virker ikke" :)

Lenke til kommentar

Klart man kan omgå deler av DLD nå og da, men det er strengt tatt noe annet enn at "DLD virker ikke" :)

 

DLD vil såklart virke - på alle som ikke gjør noe galt, og de dumme kriminelle. For de som vet å unngå DLD, vil det ikke bli særlig vanskelig, og evt så gjør man som de som er nevnt i artikkelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I enhver diskusjon rundt et emne, så har begge sider ekstremister.

 

Denne saken er egentlig ganske ferdig diskutert. Personer som jobber med personsikring og/eller IT, har gått sterkt ut imot datalagringsdirektivet. Det i seg selv er god nok grunn til å holde seg langt unna det.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart at ISP er og teleoperatører ikke er mer engasjerte i debatten. Direktivet går i stor grad utover dem økonomisk også.

 

Noen tanker om hvorfor ingen (Så langt jeg vet) har vist sin motstand til direktivet offentlig?

Mener du denne listen under?

Datalagringsdirektivet - For/mot

 

*edit*

 

Og joda, Telenor og Netcom har gått ut i flere år og sagt det klart. De kommer ikke til å betale for dette selv. Det er enten staten eller vi som må betale for DLD.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart at ISP er og teleoperatører ikke er mer engasjerte i debatten. Direktivet går i stor grad utover dem økonomisk også.

 

Noen tanker om hvorfor ingen (Så langt jeg vet)  har vist sin motstand til direktivet offentlig?

Regler som øker kostnadene til alle konkurrenter er lite relevante for konkurransesituasjonen. (Medmindre de øker kostnadene veldig mye).Videre kan det påpekes at kostnadene er sannsynligvis assymetriske, dvs det går relativt værre utover mindre bedrifter ettersom mye av kostnadene av reguleringsanpassninger er semi-fixed. Mao Det vil på sikt føre til mindre konkuranse med de store bedriftene fra mindre og mer fleksible bedrifter. Gjør det ågså vanskeligere å starte opp nye konkurrenter.Mao, for de store er det noe sted mellom irrelevant og ett aldri så liten fordel med mer regulering, klart de skriver som regel selv reguleringen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...