Gå til innhold

Datalagringsdirektivet - Den dagen privatlivet og personvernet forsvant.


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Sosialister er satans demoner og det grusomme demokratiet i Norge fører til undertrykkelse, lidelse og død for folk flest.

 

Psykotisk paranoid.

Bare for å dra det langt.

Jepp, alle som er kritisk til dette er paranoide. Makan til idioter...

Synes det er litt ironisk at det er dem som er imot dette som er paranoide, er det ikke?

Man skal bruke ett par milliarder på og loggføre en befolknings elektriske spor.

Politikere innrømmer at systemet ikke er effektivt, det er for å ta dem som gjør en feil. De dumme.

At overvåkning er så akseptert i dag er litt skremmende, og viss trenden fortsetter så vil det sikkert bli mer overvåkning i fremtiden.

Men det er noe flere godtar, alt for og ta kriminelle og ikke minst terrorister og pedofile. Selv om systemet er dyrt, langt ifra effektivt, lett og misbruke, personvernet\privatlivet forsvinner er dette en liten pris og betale for å ta en liten promille.

Hvorfor er det urimelig og være imot dette, er litt skremmende at viss man setter pris på personvern så er man i dag paranoid. Hva er man viss man er for overvåkning? Sammfunsengasjert?

Endret av WaterMarked
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, millioner på noe som i praksis ikke vil utgjøre noen forskjell. Jeg er også bestemt sikker på at dette ikke kommer til å bli brukt slik det var tenkt. Til et visst punkt vil det bli misbrukt slik det har blitt flere plasser i verden. De som har adgang til dette er bare vanlige mennesker, og har de motiv så tviler jeg på at de er så "perfekte" mennesker at de motstår fristelsen, det finnes ikke mennesker som handler 100 % etter moralske verdier til en hver tid. De som tror det er bare naive.

 

I tillegg handler dette ikke om paranoia, det er en prinsippsak.

 

Det blir det samme å tenke at "det man ikke vet har man ikke vondt av". Og det er til en viss grad korrekt, faktisk helt korrekt, teknisk sett. Fordi vedkommende ikke har kjennskap til det og derfor ikke kan reagere på eller påvirkes av det. Men selv om vedkommende da ikke kan ta skade av det, lever den gitte person i en tro med et syn på situasjonen som ikke er sann. Men, prinsippsaken gjelder fortsatt, det er fortsatt moralsk ukorrekt.

 

Før du sier noe annet: Ja, jeg vet at dette eksempelet ikke kan relateres til DLD av flere grunner, men poenget mitt her er at prinsippielle verdier fortsatt betyr noe. Folk har rett på en viss garanti, trygghet. Nettopp fordi DLD kan skade uskyldige folk, det kan ingen nekte for.

 

 

Og en stor grunn for å stoppe DLD er at DLD bare er en byggesten for større ting. Det er grunnlaget for mer overvåking. Det blir mer og mer av, til slutt lever vi i et samfunn hvor vi ikke kan gå noen plasser uten at det er mulig å vite akkurat hvor vi er!

 

Og tror du virkelig at uvedkommende ikke har muligheten til å få kloen i opplysninger som ligger i DLD? Absolutt all elektronisk sikkerhet kan brytes, ingen sikkerhet er en garanti mot innbrudd. Det vil alltid, uansett hvordan du vrir og vender på det være en sjanse for at opplysningene kommer i feil hender. Til og med de som har lovlig tilgang til dette kan i fremtiden være folk som ikke burde ha tilgang til det.

 

Når vi har sett slike ting skje før, så er man ikke paranoid fordi man er føre var. Verden er ikke så perfekt, det tror jeg du vet selv også hvis du tenker deg om. Politiet er ikke guder. Ikke tro at de ikke gjør noe galt.

 

 

 

Hele verdens samfunn bygger på tvil og føre var-prinsippet. Du må signere avtaler uansett hva du gjør, uansett hvor du går, folk stoler ikke på deg, og du stoler ikke på dem 100 %. Enten det er Facebook, i banken, på postkontoret, i jobben, i forretninger osv. Hvorfor tror du det er sånt? Fordi folk er paranoide? Fordi det bare er noe folk er redd for, og ikke noe som har skjedd?

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, prinsipper er ikke verdt en dritt. Prinsipper er tull. Det er en krykke for folk som mangler evnen til å tenke rasjonelt på hva de har mest fordeler av til enhver tid, eller mest sympati med.

 

Prinsipper er menneskeskapt. Jeg ser ingen grunn til å bry meg.

 

Folk skjønner ikke hvorfor overvåking er ufordelaktig. Det er ufordelaktig fordi staten i mange tilfeller er en utrivelig drittsekk mot deg. Ja, faktisk også mot konservative barneforeldre som er godt voksne, ikke bare dopa fjortiser.

 

Faktum er at svært mange av oss er kriminelle, både intetanende og overveid. F.eks uvitende skattefeil og overveid filesharing. Politiske diskusjoner tar som utgangspunkt at det er bra med absolutt lovlydighet. Det syns ikke jeg. Jeg ønsker fortsatt å sykle på rødt, jeg ønsker fortsatt å kunne bestille horetreff online uten å bli sporet, få varer tilsendt fra utlandet og betale for lite mva, smugle sprit og skryte av det uten at en byråkratjævel skal spore opp nicknamet mitt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei, prinsipper er ikke verdt en dritt. Prinsipper er tull. Det er en krykke for folk som mangler evnen til å tenke rasjonelt på hva de har mest fordeler av til enhver tid, eller mest sympati med.

 

Prinsipper er menneskeskapt. Jeg ser ingen grunn til å bry meg.

Utmerket innlegg til forsvar av politikernes handlinger i denne sak.

 

DE har nemlig INGEN prinsipper (bortsett fra å gjøre hva som må til for å holde på makten), og har rasjonelt sett fordeler av eller sympati med en overvåkning av resten av befolkningen for å holde disse "under kontroll" ;)

Lenke til kommentar

Baltazar94: Javel? Det har ikke jeg fått med meg. Har du noen referanser på det (kontroller på veiene i USA)?

 

TSA (som tar seg av sikkerheten på flyplassene i USA har i noen områder utvidet seg til motorveien, og de skal kanskje utvides til offentlig transport

 

http://www.forbes.co...ghway-near-you/

http://www.americant...mes_a_tear.html

 

 

Edit: De presser på... Tror ikke det tar så lang tid før data skal lagres overalt.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Communications_Capabilities_Development_Programme

 

Blæh

Endret av b3ta
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

De sniker inn mer og mer overvåkning, mer og mer makt over folk, mer ting som kan gå galt, som kan misbrukes. Som jeg er sikker på vil bli misbrukt, som i historien har vist seg å blitt misbrukt før.

 

Folk er enten altfor ignorante eller naive til å gjøre noe med dette, eller i det hele tatt bry seg?

 

Å tro at det ender med DLD er bare naivt. DLD er, som sagt, bare begynnelsen. Begynnelsen på slutten på personvernet og det frie privatlivet.

 

DLD åpner bare flere dører, som før var lukket. Og det er dèt som er hovedproblemet her.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Etter 100 sider har de fleste Nordmenn nå akseptert at de nå blir "beskyttet" av å bli overvåket via DLD.

 

Tja Full Steam Ahead, Fase II kan begynne.

 

Nå tror jeg du er vel pessimistisk. DLD kommer for retten når(hvis) det blir innført. Dersom vi taper i retten, så kommer hvertfall jeg til å benytte meg av VPN..

 

Noen som vet hva status på DLD er per i dag? Og hvem som skal betale for det?

Lenke til kommentar

Bedriftene, slik jeg har skjønt. Så da blir det nok innsparinger på hvor sikkert og bra det er. Og regningen blir vår.

 

En humoristisk historie om lagring av trafikkdata: http://trollkar.blog...n-historie.html

Er trafikkdata som bevis godt nok? Eller er mangelen på dem noe som bør være mistenkelig?

Nei, spør du meg.

 

Se den i forbindelse med denne saken: http://www.dagbladet...nvern/23466514/

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå som DLD er innført, gjør de seg klar til neste fase.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Vil-ha-terrorjakt-pa-nett-7010473.html

  • Mer overvåking av sosiale medier.
  • Mer lagring av data.
  • Krav om identitet ved bruk av ulike medier.
  • Økt bruk av filtre som stopper innhold fra nettsteder forbundet med «terrorisme».
  • Tiltak for å redusere anonymiteten på Internett.

De fleste så vel dette komme for lenge siden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...