Gå til innhold

Oppklaring rundt båtførerbevis og lovlig kjøring


Gissan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, takk:) Kan du komme med noen eksempler på hva slags oppgaver som var relatert til kartet? Var det feks å finne ut avtander, og peilinger? Og om det var peilinger, hvordan funket dette, siden jeg tviler på om du selv hadde mulighet til å ta ut peilinger med kompass under prøven. Fikk du bare en tenkt situasjon og fikk oppgitt tenkte peilinger?

Tviler på at det faktisk er lov til å oppgi slikt,

men jeg kan si at du må kunne det med bruk av paralellforskyver

(finne ut avstand,sette posisjoner o.l) i kartet, lanterner,

noe fortøyning, vikeplikt, hvordan du skal ferdes i forhold

til andre fartøy, IALA - Kardinaler, sideavmerking, frl.fare,

senterlei, spesialmerke. Huske på reglende ang. dumping av kloakk,

og ferdsel ved fuglereservat.

Båtmannsknop og flaggstikk er vel de grunnleggende knopene

du må ha innabords, om jeg husker riktig.

 

Du må også kunne det å regne ut tid, avstand og fart i knop

og Nautiske Mil.

 

Det er forskjellige typer prøveark, men dette var noe av

det som jeg fikk.

 

Tror du vil klare deg bra, om du følger med på kurset ;)

Lenke til kommentar

Hvordan blir det om jeg som utenlandsk statsborger skulle seile vår seilbåt opp til Norge? Den er 31 fot om jeg ikke husker feil.

 

Altså, trenger jeg båtførerbevis og slikt da?

Fant ut av dette selv.

§ 13. Anerkjennelse av utenlandske båtførerbevis

 

Båtførerbevis eller annet kvalifikasjonsbevis utstedt i annen EØS-stat, er gyldig i samsvar med bevisets innhold.

 

Internasjonalt båtførerbevis for kystnavigasjon utstedt og utformet i henhold til resolusjon 16. oktober 1998 nr. 40 (« International Certificate for Operators of Pleasure Craft ») fra de Forente Nasjoners Økonomiske Kommisjon for Europa, Transport Committee, Working Party on Inland Water Transport, er gyldig.

 

Utenlandsk båtførerbevis som ikke faller inn under første og annet ledd, er gyldig dersom det i det vesentligste tilfredsstiller kravene til det norske båtførerbeviset og er utstedt på et skandinavisk språk eller engelsk.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva slags regler som gjelder i Sverige per. i dag? Ser at du etter 1. april 2011 må ta båtførerbevis om du er under 55 år, om den borgerlige koallisjonsregjeringen får det som den vil, noe den nesten helt sikkert gjør, men hvilke regler gjelder i dag? Hva kan en 17 åring uten noe som helst båtførerbevis ta se rundt med i svensk farvann? :)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg har mistet baatforerlappenmin (Fikk den i 2005) og selvom jeg ikke faar bot i Norge ved aa vise D2 (Skipsforer 3000brt) sertifikatet saa fikk jeg fortsatt ikke leie baat naar jeg var paa ferie i middelhavet ,mens en kompis som kun hadde baatforerproven ("Boatmans proof") fikk leid baaten.

 

PS: Noen som vet hvor en kan faa reutstedt baatforerlappen sin?

 

Det skader ikke aa ha beviset iallefall.. Latterlig at en yrkesstyrmann som daglig styrer en 183meter lang tankbaat ikke kan faa leid baat ,mens en som har et internettkurs kan..

 

PS: DNA Biologiy: Kjemikalie er saken. Mye mer allsidig og morro en Supply og Seismikk kan jeg love deg at det er.

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Jeg har mistet baatforerlappenmin (Fikk den i 2005) og selvom jeg ikke faar bot i Norge ved aa vise D2 (Skipsforer 3000brt) sertifikatet saa fikk jeg fortsatt ikke leie baat naar jeg var paa ferie i middelhavet ,mens en kompis som kun hadde baatforerproven ("Boatmans proof") fikk leid baaten.

 

Ja, funker hverfall i Norge, og du får ikke bot. Men at en ikke skal kunne leie seg båt pga en ikke har det lille båtførerbeviset, er tragisk. Du har jo den, men beviset er mistet. D2 er jo også et mye større førerbevis enn båtførerlappen.

 

PS: Noen som vet hvor en kan faa reutstedt baatforerlappen sin?

 

Ja, tror du kan få gjort det ved å benytte denne adressa: http://www.norsktest.no/bfp/duplikatutstedelse/

 

Det skader ikke aa ha beviset iallefall.. Latterlig at en yrkesstyrmann som daglig styrer en 183meter lang tankbaat ikke kan faa leid baat ,mens en som har et internettkurs kan..

 

Nei, klart det ikke skader. Men er som du sier spesielt at ikke D2 holder når en skal leie seg båt, men båtførerlappen holder.. :/

 

PS: DNA Biologiy: Kjemikalie er saken. Mye mer allsidig og morro en Supply og Seismikk kan jeg love deg at det er.

 

Ja, har hørt mye bra fra kjemikalie tankere, og shuttle tankere. Får se hva jeg ønsker etterhvert. Skal vel en tur innom Color Line i sommer! :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Her var det jammen en del informasjon som var en smule ut-datert.

 

 

Her er ett lite utklipp av lovene fra sjøfartsdirektoratet per April 2011:

 

Alle født 1.1.1980 eller senere, som skal føre en fritidsbåt med skroglengde over 8 meter eller som

har mer enn 25 hk, må etter 1. mai 2010 ha båtførerbevis. Prøven kan avlegges fra fylte 14 år,

men båtførerbeviset vil først kunne utstedes ved fylte 16 år. Båtførerbeviset gjelder for førere av

båter med skroglengde inntil 15 meter. Det er ingen maksimums- begrensninger når det gjelder

motorstørrelse eller hastighet.

 

 

 

Andre regler: Du må ha fylt 16 år dersom du skal føre en fritidsbåt med en motorytelse over 10 hk,

eller som kan oppnå større fart enn 10 knop, eller som er lengre enn 8 meter. For å føre fritidsbåt

med største lengde 15 meter eller mer, må du ha minimum fritidsbåtskipperbåtsertifikat D5L.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Mulig du har rett, men siden det bare blir spesifisert lovverk som gjelder for båtlengde vil jeg bare tro det er slik.

 

Hvor stor båt kan jeg føre med Båtførerbeviset?

Du kan føre fritidsbåt inntil 15 meter. Hvis du er usikker på om du har lov til å føre en båt, kan du kontakte Sjøfartsdirektoratet for nærmere veiledning.

- http://www.sjofartsdir.no/no/Vis_Sjovett/Obligatorisk_batforerbevis/Sporsmal-og-svar/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...