Gå til innhold

Oppklaring rundt båtførerbevis og lovlig kjøring


Gissan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet om jeg kan føre båt i tiden mellom bestått eksamen og motatt båtførerbevis?

 

Kjør på. Sørg for at du har legitimasjon på deg.

Beklager språket, men: FUCKING AWESOME! Takk for kjapt svar. :)

 

Sikker på det?

Hørt at man er pålagt å ha med seg båtførerbeviset når man fører båt på lik linje med førerkort for bil. Om det er slik så høres det rart ut at man kan kjøre uten noen form for midlertidig båtførerbevis.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Hei! jeg lurer på en båt med 9.9 hestekrefter, hva er toppfarten på den? båten er like lang som en ro båt

 

Fordi er 17 år gammel uten båtførebevis og tenkte å leie en båt i morgen :) går dette? eller må jeg ha båtførerbeviset?

Endret av fsx v1.1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hva koster det å ta båtførerbevis i disse dager, og hvor lang tid tar det?

Beklager hvis det allerede er spurt her, må stupe i seng og trenger svar imorgen :)

 

Jeg betalte 4000 kr for et intensivkurs over en helg i 2006. Regner med at det koster en tusenlapp mer i dag.

 

så... jeg kan som 21åring kjøpe ei lita snekke og kjøre den så mye jeg vil, hvor enn jeg vil, uten at jeg trenger båtfører sertifikat... så lenge den ikke går over 10 knopp?

 

Det er vel 10 hk det er snakk om, ikke knop, så vidt jeg vet.

 

For de uten båtsertifikat så gjelder det maks 8 meter og maks 25 hk for alle født etter 1. januar 1980. For oss med båtsertifikat eller de født før 1. januar 1980, maks 50 fot men ubegrenset motorkraft.

 

Jeg har forresten et spørsmål til de som vet: Nå som vannscootere er lovlig, må man ha båtsertifikat for å føre et slikt fartøy?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Jeg betalte 4000 kr for et intensivkurs over en helg i 2006. Regner med at det koster en tusenlapp mer i dag.

 

 

 

For de uten båtsertifikat så gjelder det maks 8 meter og maks 25 hk for alle født etter 1. januar 1980. For oss med båtsertifikat eller de født før 1. januar 1980, maks 50 fot men ubegrenset motorkraft.

 

Jeg har forresten et spørsmål til de som vet: Nå som vannscootere er lovlig, må man ha båtsertifikat for å føre et slikt fartøy?

Det må du. Selv om den er under 8 meter, så går den i mer enn 10 knop, og du må derfor ha båtførerbevis.

Lenke til kommentar

Det må du. Selv om den er under 8 meter, så går den i mer enn 10 knop, og du må derfor ha båtførerbevis.

 

Det gjelder kun de under 16 år. For de over 16 år, er det kun motorstørrelse og båtlengde som er gjeldende; man kan med andre ord kjøre så fort man vil så lenge båten er under 8 meter og har mindre enn 25 hk. De som har båtlappen har maks lengde på 50 fot, men ingen begrensing på fart eller motorstørrelse.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

 

Det gjelder kun de under 16 år. For de over 16 år, er det kun motorstørrelse og båtlengde som er gjeldende; man kan med andre ord kjøre så fort man vil så lenge båten er under 8 meter og har mindre enn 25 hk. De som har båtlappen har maks lengde på 50 fot, men ingen begrensing på fart eller motorstørrelse.

Det har du helt rett i! Beklager, jeg var litt hastig. :)

Lenke til kommentar

 

Det gjelder kun de under 16 år. For de over 16 år, er det kun motorstørrelse og båtlengde som er gjeldende; man kan med andre ord kjøre så fort man vil så lenge båten er under 8 meter og har mindre enn 25 hk. De som har båtlappen har maks lengde på 50 fot, men ingen begrensing på fart eller motorstørrelse.

 

Lengdebegrensningen går på meter, ikke fot.

Grensen er 15 meter eller drøyt 49,2 fot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...