Gå til innhold

Benq G2400W erfaringstråd og brukertester


Spr0cket

Hvor fornøyd er du med skjermen?  

136 stemmer

  1. 1. Angi på en skala fra en til seks, der seks er høyest

    • 1
      8
    • 2
      1
    • 3
      5
    • 4
      17
    • 5
      54
    • 6
      51
  2. 2. Har du opplevd pikselfeil på denne skjermen?

    • Nei
      110
    • Ja - 1
      16
    • Ja - 2
      2
    • Ja - 3 ellere flere
      8


Anbefalte innlegg

Fikk skjermen idag og det viser seg at det er veldig lyst nede mens oppe mørkere, noen som har samme problem?

Hvilkne contrast og brightness instillinger har Dere?

 

Hmm mistenker veldig at det er baklys problemet jeg har fått, er dette vanlig på denne skjermen?

Når du sier det så merker jeg kanskje et bittelite hint av det samme her. Selv bruker jeg sRGB-profilen. Det er omtrent ikke merkbart her, altså. Hvis det er veldig synlig hos deg kan det hende du har fått et mandagseksemplar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk skjermen idag og det viser seg at det er veldig lyst nede mens oppe mørkere, noen som har samme problem?

Hvilkne contrast og brightness instillinger har Dere?

 

Hmm mistenker veldig at det er baklys problemet jeg har fått, er dette vanlig på denne skjermen?

Når du sier det så merker jeg kanskje et bittelite hint av det samme her. Selv bruker jeg sRGB-profilen. Det er omtrent ikke merkbart her, altså. Hvis det er veldig synlig hos deg kan det hende du har fått et mandagseksemplar?

 

Ser ut som du er i samme båt som meg. Mindre synlig med sRGB her også, men liker å ha det litt mørkt og ser det nokså tydelig.

Lenke til kommentar

Fikk min skjerm i går, bestilte fra meeter.no sist søndsg, så helt grei leveringstid.

 

Men jeg har en defekt pixel øverst midt på. Den er ikke stuck, det virker mer som om grønn-elementet i akkurat den pixelen lyser sterkere enn den skal. Dvs den er svart når den skal være svart, hvit når den skal være hvit, men lysegrønn når den skal være mørkegrønn, og også lysegrønn hvis den viser farger som har grønt i seg etter RGB-skalaen, dvs alt mellom rødt og grønt, og grønt og blått.

 

Har prøvd diverse programmer for å rette den, og forsiktig massering, men vet ikke hvor hardt jeg vil trykke den siden skjermen er såpass ny... Og siden det bare er én pixel så får jeg ikke byttet den heller. :(

 

Sånn ellers er jeg kjempefornøyd. Merket under noen av testene der jeg brukte mørke farger, det fenomenet noen nevner med at den er mørkere øverst, men jeg måtte se etter det for å legge merke til det.

Endret av Stylpe
Lenke til kommentar
jeg skal bruke angreretten nå, baklysproblemet er veldig irriterende når jeg ser på mørke filmer og spill... er det bare noen få av oss med dette problemet?

 

 

Høres ut som det er flere som har baklysproblemet, det er heller ikke sikkert at du får en ny skjerm uten problemet.

Lenke til kommentar
Fikk min skjerm i går, bestilte fra meeter.no sist søndsg, så helt grei leveringstid.

 

Men jeg har en defekt pixel øverst midt på. Den er ikke stuck, det virker mer som om grønn-elementet i akkurat den pixelen lyser sterkere enn den skal. Dvs den er svart når den skal være svart, hvit når den skal være hvit, men lysegrønn når den skal være mørkegrønn, og også lysegrønn hvis den viser farger som har grønt i seg etter RGB-skalaen, dvs alt mellom rødt og grønt, og grønt og blått.

 

Har prøvd diverse programmer for å rette den, og forsiktig massering, men vet ikke hvor hardt jeg vil trykke den siden skjermen er såpass ny... Og siden det bare er én pixel så får jeg ikke byttet den heller. :(

 

Sånn ellers er jeg kjempefornøyd. Merket under noen av testene der jeg brukte mørke farger, det fenomenet noen nevner med at den er mørkere øverst, men jeg måtte se etter det for å legge merke til det.

Du kan vel fortsatt benytte deg av angreretten?

 

Tror det lille baklysproblemet forresten kan ha noe med vertikal innsynsvinkel og avstand fra skjerm å gjøre.

Lenke til kommentar

Da har jeg akkurat fått testa skjermen med PS3. Fikk en kamerat på besøk som tok med seg PS3'en sin, så.

 

Koblet PS3'en opp mot skjermen med HDMI. Bildekvaliteten er rett og slett helt super. Skarp og flott, og rike farger. Lydutgangen fungerte utmerket til å tappe HDMI-lyden også. Oppskalering fra 720p i de spillene som bare støtter det gikk også knirkefritt, og bildet beholder forholdene slik at det ikke blir strukket i høyden. Spilte Orange Box og Assassins Creed, og kameraten min (som bare har vanlig ikke-HD TV hjemme) fikk hakeslepp når han så hvor flott det så ut på denne skjermen. Han skal kjøpe seg en slik en han og nå. :)

Lenke til kommentar

Hm.... Jeg har lest mye bra om denne skjermen.

 

 

Problemstillingen min er at jeg er "avhengig" av en CRT skjerm til å spille på ettersom det er det beste man kan ha fortsatt.

 

Et opsett jeg har sikla litt på er da å ha en CRT skjerm i midten, og så 2 flatskjermer (BenQ'n) på høyre og venstre side av denne som jeg kan ha oppe ekstra programmer som MSN/Ventrilo/IRC/Overvåkningsprogrammer osv.

 

 

 

En teknisk løsning jeg har tenkt på da er jo at jeg har et dedikert skjermkort til skjermen i midten, og så deler de 2 sideskjermene på et annet skjermkort.

 

Jeg sitter nå på et gammalt ATI X800 kort, så hvis jeg bruker det til sideskjermene, og da invisterer i et 3870 kort ved siden av som tar seg av 3d-sakene på CRT skjermen. Vil det funke? Eller er det noen som kan hjelpe meg på veien til et svar på det?

 

Jeg så jo at ayufan har et opsett med 3 skjermer, men jeg mistenker at han bruker et Matrox skjermkort eller noe i den duren:

http://bildr.no/view/157330

Endret av nts
Lenke til kommentar

Har hatt denne skjermen en uke nå og må si meg kjempefornøyd.

 

Eneste problemet er at svart ikke blir svart nok når jeg samenligner direkte med min gamle Panasonic CRT i clone-modus. Dette er vel en svakhet med alle LCD skjermer jeg har sett, og etter en del justeringer på fargeinnstillinger og lysstyrke ble det ganske bra.

 

Problemet med ujevn bakbelysning nevnt tidligere i tråden er ikke merkbart for min del. Setter jeg bakgrunnsfargen på skrivebordet til den mørkeste grå fargen kan jeg se litt ujevnheter helt nederst på skjermen, men dette er ikke noe jeg kan se i praktisk bruk som filmtitting og skrivebordsbruk. Spill har jeg ikke fått testet i nativ-oppløsning da jeg sitter med et gammelt Gforce 6800GT, det sliter litt i 1920x1200

 

Med tanke på prisen synes jeg dette var god ytelse for pengene.

Ser PCutstyr.no har den på ukenstilbud til 2776kr, Benq 2400w , nesten så jeg fikk lyst til å kjøpe en til :)

Lenke til kommentar

Kjøper PS3 i Canada og tenkte å bruke den her i Norge på denne skjermen med hdmi-tilkobling.

Kom til å tenke på om det eksisterer noe problem ift. ntsc/pal problematikk? Hører at det ikke er noe problem på flat-tv'er så antar det heller ikke er det for pc-skejermer? (nye)

Lenke til kommentar
ingen her som har noen innsikt i sense-eye-funksjonen med denne skjermen? jeg får ikke aktivert denne bortsett i fra demo, og da er bare halve skjermen endret.

 

Senseye er vel en teknologi som Benq bruker på alle skjermene sine. Den demoen er vel for å se hvordan bilde ville vært uten.

 

 

"Built into BenQ monitors is the Senseye IPU (Image Processing Unit). Featuring advanced image enhancement technology, it optimizes contrast and sharpness, giving ultimate clarity and depth.

 

Unlike conventional monitors, Senseye separates color signals and adjusts each one individually, thus avoiding distortion and delivering an all-round richer experience."

Lenke til kommentar

Jeg har nå brukt min G2400W i et par uker til både Film, TV-serier og Spill og jeg er strålende fornøyd!

 

Gears of War i 1920x1200 med alt på max er kjempedigg!

Spiller og BF2, BF2142, COD4 +++ og dette gir en helt ny opplevelse.

 

Laster ned mange TV episoder i 720p rip og skjermen yter bra her!

 

Kjørte en Blu-ray .iso via Deamon tools og det var forbløffende bra!

 

Og det som topper denne er 1:1 pixelmapping! Knallbra!

Lenke til kommentar

Eg fekk min Benq 2400W for nokre dager sidan. Eg har i tillegg ein Dell 2005FPW 20" med S-IPS panel. Mitt umiddelbare inntrykk når eg såg desse to skjemane attmed kvarandre, var at Benq skjermen har svært blasse farger i forhold. Dette var sjølvsagt før kalibrering. Eg vil understreke at kalibrering er svært viktig med denne skjermen. Etter å ha stillt på kontrast og lysstyrke + justert litt på instillingane på skjermkortet, så alt mykje bedre ut. Eg har forøvrig ingen døde pixler på min skjerm. No er heldigvis denne skjermen kjøpt og betalt av jobben, for eg hadde det vore mine penger som blei brukt here, ville eg nok revurdert og gått for ein skjerm med S-IPS/S-PVA panel. Innsynsvinkelen er ikkje bra. Dette vil eg sei ein merker meir til større skjermen er...Det eg lurer på om fleire har oppdaga, er at skjermen blør enkelte farger. Dersom eg har eit bilde med mykje rødt i og legg det nede på skjermbildet, og legger samme bilde oppe skjermbildet, så ser eg tydelig at rødfargen er mykje mørkare oppe enn nede. Det virker som at lysstyrken på rød er heilt annleis. Det skal leggast til at dette er ikkje grunna noko innstilling i driveren...

Lenke til kommentar
Eg fekk min Benq 2400W for nokre dager sidan. Eg har i tillegg ein Dell 2005FPW 20" med S-IPS panel. Mitt umiddelbare inntrykk når eg såg desse to skjemane attmed kvarandre, var at Benq skjermen har svært blasse farger i forhold. Dette var sjølvsagt før kalibrering. Eg vil understreke at kalibrering er svært viktig med denne skjermen. Etter å ha stillt på kontrast og lysstyrke + justert litt på instillingane på skjermkortet, så alt mykje bedre ut. Eg har forøvrig ingen døde pixler på min skjerm. No er heldigvis denne skjermen kjøpt og betalt av jobben, for eg hadde det vore mine penger som blei brukt here, ville eg nok revurdert og gått for ein skjerm med S-IPS/S-PVA panel. Innsynsvinkelen er ikkje bra. Dette vil eg sei ein merker meir til større skjermen er...Det eg lurer på om fleire har oppdaga, er at skjermen blør enkelte farger. Dersom eg har eit bilde med mykje rødt i og legg det nede på skjermbildet, og legger samme bilde oppe skjermbildet, så ser eg tydelig at rødfargen er mykje mørkare oppe enn nede. Det virker som at lysstyrken på rød er heilt annleis. Det skal leggast til at dette er ikkje grunna noko innstilling i driveren...

 

 

Hvilkne instillinger har du på skjermen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...