Gå til innhold

Benq G2400W erfaringstråd og brukertester


Spr0cket

Hvor fornøyd er du med skjermen?  

136 stemmer

  1. 1. Angi på en skala fra en til seks, der seks er høyest

    • 1
      8
    • 2
      1
    • 3
      5
    • 4
      17
    • 5
      54
    • 6
      51
  2. 2. Har du opplevd pikselfeil på denne skjermen?

    • Nei
      110
    • Ja - 1
      16
    • Ja - 2
      2
    • Ja - 3 ellere flere
      8


Anbefalte innlegg

Slutter meg til anerkjennelsen av alias subjektive test av denne skjermen. Ut fra hva jeg har lest her og andre steder skulle det ikke være noen betenkeligheter med å velge denne skjermen. For min del skal jeg koble en DVD-spiller til skjermen i tillegg til PC. Da er det jo veldig praktisk med både HDMI og DVI-inngang.

 

Jeg har ett spørsmål som jeg håper å få svar på. PCen min er noen år gammel og med skjermkort NVIDA GeForce FX 5200. Iflg dokumentasjonen støttter dette oppløsnining opp til 1600x1200. Vil det da være noen problemer med en 24' skjerm? Jeg bruker den til fotoredigering (Photoshop Elements) og vanlig PC-bruk ellers (surfing m.v.), men ikke spill.

 

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kan ikke tenke meg at det skulle være noe problem. jeg har ikke kjørt riktig så store oppløsninge på mitt 5200, men det største problemet er at dette er et svakt budsjettkort som er tre generasjoner gammelt.

 

imidlertid tror jeg du vil få vite det dersom kortet ikke klarer denne oppløsningsklassen, i den forstand at det vil ikke være mulig å sette det i windows. det er i alle fall ikke farlig å prøve.

 

så, for å oppsummere, jeg vet ikke dette helt sikket, men jeg ville forsøkt.

 

jeg har uten problemer kjørt dobbelskjerm med to ggr 1280x1024 på det kortet.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en 22" Benq T221WA til 1999kr på elkjøp i slutten av august og allerede så har fem pixler gått :mad:

Og jeg råder heller ingen til å kjøpe på elkjøp for der får man ikke en dritt hjelp og ingen som jobber der har noe peiling...Dette var elkøp i porsgrunn da.

Lenke til kommentar
Jeg har ett spørsmål som jeg håper å få svar på. PCen min er noen år gammel og med skjermkort NVIDA GeForce FX 5200. Iflg dokumentasjonen støttter dette oppløsnining opp til 1600x1200. Vil det da være noen problemer med en 24' skjerm? Jeg bruker den til fotoredigering (Photoshop Elements) og vanlig PC-bruk ellers (surfing m.v.), men ikke spill.

Takknemlig for svar.

Mener at det bør gå bra hvis du ikke kjører for tunge jobber som krever mye av skjermkortet, og spesielt hvis det har 256MB minne som vel var max for det kortet. FX 5200 er jo noen generasjoner siden, men teoretisk så skal det klare å drive skjermen. Tror neppe mange har erfaring med kombinasjonen, mest fordi 24" skjermer var ekstremt dyre da FX 5200 var nytt. Kortet lå vel uansett i nedre mellomklasse da det kom. Kikket i prisguiden og det selges faktisk ennå. Hardware laget i 2004 en test av FX 5200 vs Radon 9200, begge med 256MB minne. FX kortet kom ikke spesielt bra ut, her http://www.hardware.no/artikler/radeon_hd_...ed_i_juli/39662 men det klarer likevel fint å drive skjermen din i lette arbeidsoppgaver som surfing på nett, kontoroppgaver og kikke på bilder. Men jeg tror ikke du skal forvente noe fart i bildebehandling. En annen sak er at oppløsningen 1600x1200 ikke gjør seg spesielt bra på den skjermen. Ting blir noe flattrykt for å si det mildt, og mest av den grunn ville jeg nok lagt noen kroner i et bedre kort. Foreks. ATI Radeon HD 2600 XT som finnes både i AGP, her https://prisguiden.no/product.php?productId=82634 og PCI-Express utgave, her https://prisguiden.no/product.php?productId=74619 Pris, mellom 600 - 800 kroner alt etter hvilket merke man kjøper. Kortet har/støtter Dobbel DVI, TV-ut, HDTV, HDMI og også dual link tror jeg. Link til en test her også http://www.hardware.no/artikler/radeon_hd_...ed_i_juli/39662 Det støttes selvsagt også av Vista.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Native resolution på denne skjermen er 1920x1200. Du bør få tak i et skjermkort som i alle fall kommer opp på den størrelsen. Kan ikke se for meg at det kan bli mange hundrelappene hvis du ikke skal bruke det til spill, hva med et ati low-low end kort?

 

Takk for flere gode råd. Tror kanskje jeg prøver med det kortet jeg har i første omgang. Dersom jeg finner et billig og bra kort kanskje jeg investerer i det, men er noe i tvil om den noe tilårskomne PC-en fortjener det. Jeg merker at den begynner å svikte litt på et område som er litt viktig for meg, nemlig bruk av PC som musikkstudio til liveinnspilling av instrumenter og vokal(der for så vidt hverken skjerm eller skjermkort er det essensielle). Kanskje blir det ny PC om ikke så lenge. Men i alle fall takk for gode råd.

Lenke til kommentar

Interessant. Men jeg tror Dell-skjermen ville kommet betraktelig bedre ut hvis den hadde blitt justert litt. Har inntrykk av at nesten alle LCD-skjermer trenger å få lyset skrudd ned en del. Jeg vet ihvertfall at hvis jeg hadde latt lyset stått på 100% på min skjerm (Samsung 206BW), ville jeg blitt kronisk sveiseblind.

 

Dette bildet, f.eks.:

http://dump.no/files/55f186329fd9/IMG_0012.JPG

Her er det ganske tydelig at Dell-skjermen er i metning i de lyse partiene av bildet (himmelen), alt er jo bare helt hvitt. Dette vises i noen av de andre bildene også. Litt mindre lys og kanskje kontrast tror jeg hadde gjort susen.

 

Responstiden er en annen historie. Oppleves Dell'en tregere også? Har den etterslep?

Lenke til kommentar
Interessant. Men jeg tror Dell-skjermen ville kommet betraktelig bedre ut hvis den hadde blitt justert litt. Har inntrykk av at nesten alle LCD-skjermer trenger å få lyset skrudd ned en del. Jeg vet ihvertfall at hvis jeg hadde latt lyset stått på 100% på min skjerm (Samsung 206BW), ville jeg blitt kronisk sveiseblind.

 

Dette bildet, f.eks.:

http://dump.no/files/55f186329fd9/IMG_0012.JPG

Her er det ganske tydelig at Dell-skjermen er i metning i de lyse partiene av bildet (himmelen), alt er jo bare helt hvitt. Dette vises i noen av de andre bildene også. Litt mindre lys og kanskje kontrast tror jeg hadde gjort susen.

 

Responstiden er en annen historie. Oppleves Dell'en tregere også? Har den etterslep?

Det har du helt sikkert rett i, men som jeg skrev så brukte jeg begge skjermene slik de kom justert fra fabrikken. Det var liksom litt av hensikten hvordan skjermen opplevdes for meg slik den kom, uten å hefte seg med kalibrering etc.

 

Egentlig vet jeg ikke helt hvorfor det blir slik forskjell på bildene. Jeg trodde først det skyldes refleks på Dell-skjermen, men etter å ha lukket dører og fjernet mulige lyskilder bak kamera endret ikke bildene seg. Når jeg ser filmen i virkeligheten med skjermene ved siden av hverandre så ser jeg ikke de lyse partiene på Dell-skjermen slik bildene viser. Da er den eneste forskjellen at BenQ-skjermen er noe blassere i fargene. Ser jeg på en skjerm i gangen ser (les husker) jeg ikke forskjellen fra den ene skjermen til den andre.

 

Svar på dine spørsmål, nei Dell-skjermen oppleves ikke tregere eller med etterslep, men det er vel noe av det bildene av filmen kanskje viser. Dell-skjermen har 16 ms responstid grå til grå, og BenQ-skjermen har 5 ms. Jeg antar bare at det er noe av denne forskjellen bildene viser.

 

Men som jeg også skrev i den første runden, Dell-skjermen er BenQ fullstendig overlegen i alt annet enn film. Forskjellene framkommer kun på bildene, ikke i virkeligheten når jeg ser filmene. Mitt poeng er at skal man kun bruke skjermen til film, surfing, etc. så ville jeg klart meg godt med BenQ-skjermen, subjektivt observert av meg. Jeg har ennå ikke prøvd den til spilling i noen form, men har det på blokka når jeg får tid. Ut fra resultatene fra filmer antar jeg at de vil være bra der også.

Lenke til kommentar

Joda, forskjellen i responstid forklarer nok forskjellen som ses på bildene, som igjen kan forklares av at BenQ har TN panel mens Dell har S-PVA.

 

Jeg ser også poenget ditt med ikke å justere noe på noen av skjermene. Hvis du skulle gjort det, kunne du sikkert ha 'justert' deg frem til hvilket som helst resultat, pluss at det ville blitt mye mer jobb. På den annen side er det vel få skjermer som yter sitt optimale med fabrikk-innstillingene, noe de fleste sikkert er klar over.

 

Og så må du ikke misfortå da, jeg kritiserer ikke innlegget ditt, for det var en over gjennomsnittlig interessant og grundig sammenlikning av to skjermer.

Tenkte bare å balansere inntrykket litt for de som evt. ble sittende igjen med konklusjonen at Dell'en er totalt ubrukelig og at BenQ'en er ufattelig mye bedre.

 

Keep up the good work!

Lenke til kommentar
Tenkte bare å balansere inntrykket litt for de som evt. ble sittende igjen med konklusjonen at Dell'en er totalt ubrukelig og at BenQ'en er ufattelig mye bedre.

Nei for all del, Dell er fremdeles på topp hos meg når det kommer til bildebehandling og bruk som krever det ypperste av maskinvaren. Jeg setter pris på konstruktive og også kritiske tilbakemeldinger, og i ettertid kan jeg nok se at jeg ble en smule revet med da jeg så forskjellen bildene av filmene viste. Det er stor forskjell på hva vår hjerne oppfatter på direkten og hva fotoapparatet fester til minnebrikken. Jeg var vel litt opptatt av at en billig skjerm også kan ha egenskaper som man ofte nesten bare ser på dyre skjermer, noe jeg mener at akkurat denne skjermen har. Jeg tror at denne skjermen er laget for et spesielt marked, nemlig for de som ser film og bedriver spilling, men ikke har råd eller lyst til å bruke en liten formue på skjermen.

Lenke til kommentar
Tenkte bare å balansere inntrykket litt for de som evt. ble sittende igjen med konklusjonen at Dell'en er totalt ubrukelig og at BenQ'en er ufattelig mye bedre.

Nei for all del, Dell er fremdeles på topp hos meg når det kommer til bildebehandling og bruk som krever det ypperste av maskinvaren. Jeg setter pris på konstruktive og også kritiske tilbakemeldinger, og i ettertid kan jeg nok se at jeg ble en smule revet med da jeg så forskjellen bildene av filmene viste. Det er stor forskjell på hva vår hjerne oppfatter på direkten og hva fotoapparatet fester til minnebrikken. Jeg var vel litt opptatt av at en billig skjerm også kan ha egenskaper som man ofte nesten bare ser på dyre skjermer, noe jeg mener at akkurat denne skjermen har. Jeg tror at denne skjermen er laget for et spesielt marked, nemlig for de som ser film og bedriver spilling, men ikke har råd eller lyst til å bruke en liten formue på skjermen.

Da har jeg gjort det rette valget :) Har lest gjennom hele tråden og bestemte meg sist uke for å kjøpe denne, og er storfornøyd så langt. Var klar over at det ikke ville være verdens beste skjerm med tanke på prisen opp mot tommer.

 

Til mitt bruk (Stort sett spill, surfing og video) funker den veldig bra :) Jeg er heller ikke ekstremt nøye, og er ikke avhengig av CRT skjermer for å spille FPS spill slik noen av mine venner er.

 

(om det skulle være noen tvil snakker jeg altså om benq skjermen)

Endret av akarno
Lenke til kommentar
Men siden jeg ikke har en splitter ny og superrask PC, kommer jeg garantert til å måtte kjøre en del spill i lavere oppløsning enn 1920x1200, som er skjermens native oppløsning. I hvor stor grad påvirker dette skarpheten i bildet? Se f.eks. denne testen av 245B, der denne problematikken diskuteres. 245B klarer seg tydeligvis meget bra her. Hvordan ser G2400W ut i lavere oppløsninger?

 

Noen som kan si noe om bildekvalitet i lavere oppløsninger enn 1920x1200?

Lenke til kommentar
Får vi en spill test snart =)?

Denne skjermen er godt lesestoff!

Ja og bedre blir den etter som man finner ut av ting. Utgangspunktet er at vi hater bruksanvisninger og trykker i veg. Dermed fant jeg en del nyttige innstillinger (les snarveger). Som jeg skrev i et tidligere innlegg så er betjeningspanelet på skjermen totalt uten lys og dermed gikk det noe tid før jeg fant ut at det faktisk har en del smarte funksjoner. Fra Venstre er de forskjellige knappene benevt slik:

Auto Menu <* (o) o*> ENTER

(o) = Av/På

 

<* og o*> har flere funksjoner enn de jeg går inn på her.

 

Ved å trykke direkte på ENTER kan man bytte mellom hvilken inngang man vil bruke som kan være: HDMI, DVI og D-sub. Dette er en svært nyttig snarveg. Min skjerm er tilkoblet 2 forskjellige maskiner med henholdsvis HDMI og DVI. Jeg bytter da enkel mellom 2 maskiner ved å trykke direkte på ENTER på skjermens betjeningspanel, og siden jeg etterhvert (det tok sin tid) har klart å lære meg at ENTER-knappen er helt til høyre klarer jeg dette nå uten bruk av lommelykt. Skjermen kan også tilkobles en tredje maskin via D-sub (VGA) inngangen.

 

Neste hurtig-funksjon er lagt til <*-knappen som er nummer tre fra venstre. Ved å trykke direkte på denne skiftes det mellom 5 forskjellige modus, som er Standard, sRGB, Photo, Dynamics og Movie. Genialt spør du meg. Ved å velge Movie ble fargene varmere og veldig lik min tidligere omtalte Dell-skjerm. Her er det bare å velge den modusen man liker best. Hva mer kan jeg si enn at jeg liker denne skjermen bedre og bedre.

 

Jeg kommer tilbake til en spilltest, rimelig snart.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Har denne skjermen HDCP? hvis ikke, er det fremdeles mulig å bruke den til playstation 3?

Det vet jeg ikke, og klarte ikke å finne det ut heller. Normalt bruker alt utstyr over HDMI-forbindelse også HDCP. Ser at den brukes mot Xbox 360 av flere, her http://www.newegg.com/Product/ProductRevie...N82E16824014158

 

Om den også fungerer mot PS3 har jeg ingen kunnskap om, men jeg ser her

at denne skjermen http://www.nordic.benq-eu.com/products/LCD...=specifications støtter ps3 over DVI. Teoretisk burde det kanskje være en mulighet for at også G2400W gjør det samme.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...