Gå til innhold

Opera klager inn Microsoft


Anbefalte innlegg

Syntes dette monopol-preiket er hårreisende idiotisk. Det eneste som dette medbringer er vanskligheter for normale forbrukere som gjerne vil ha en komplett pakke "ready-to-go".

 

Man kan da vitterlig kjøpe komplette pakker til bilen sin med alt som er av godsaker, mange biler selges i bare en variant, og den har alt. Det er ikke bilprodusenten, eller software produsenten sin feil at Opera eller andre ikke gidder å lage sitt eget operativsystem med innebygd nettleser. Om selskaper skal straffes for å gjøre det enkelt for forbrukeren, da begynner ting å bli litt vel triste.

 

At man ikke kan avinstallere har ingenting å si, man kan ikke avinstallere Start-menyen, det finnes alternativer her også, skal de fjerne start-menyen til fordel for disse? Ingen tvinger deg til å bruke IE.

MS gjør det enkelt for forbrukerne :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

 

Hvorfor bundler de ikke da Windows med OpenOffice, støtte for alle mulige frie formater(ogg, flac, ps, osv), Gimp osv! Ville ikke kostet dem en flis! Men de velger å ikke gjøre det, så da tviler jeg på at det er forbrukeren som står i fokus når MS velger løsninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At man ikke kan avinstallere har ingenting å si, man kan ikke avinstallere Start-menyen, det finnes alternativer her også, skal de fjerne start-menyen til fordel for disse? Ingen tvinger deg til å bruke IE.

Kan man ikke avinstallere Start-menyen. Sykt, det kan man i Ubuntu. Windows er jo som en digital tvangstrøye.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne klage på fontvalget i XP :/

 

 

Jeg synes at små firmaer som laget fonter også burde få en sjangs......

hahahahahahahaha...

Dette er så tullete. Liker man ikke IE så bruker man noe annet. Den eneste grunnen til at det ikke er avinstallert hos meg er windows update, og det gjør meg lite.

Lenke til kommentar
Syntes dette monopol-preiket er hårreisende idiotisk. Det eneste som dette medbringer er vanskligheter for normale forbrukere som gjerne vil ha en komplett pakke "ready-to-go".

 

Man kan da vitterlig kjøpe komplette pakker til bilen sin med alt som er av godsaker, mange biler selges i bare en variant, og den har alt. Det er ikke bilprodusenten, eller software produsenten sin feil at Opera eller andre ikke gidder å lage sitt eget operativsystem med innebygd nettleser. Om selskaper skal straffes for å gjøre det enkelt for forbrukeren, da begynner ting å bli litt vel triste.

 

At man ikke kan avinstallere har ingenting å si, man kan ikke avinstallere Start-menyen, det finnes alternativer her også, skal de fjerne start-menyen til fordel for disse? Ingen tvinger deg til å bruke IE.

MS gjør det enkelt for forbrukerne :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

 

Hvorfor bundler de ikke da Windows med OpenOffice, støtte for alle mulige frie formater(ogg, flac, ps, osv), Gimp osv! Ville ikke kostet dem en flis! Men de velger å ikke gjøre det, så da tviler jeg på at det er forbrukeren som står i fokus når MS velger løsninger.

 

Tvilsomt at OpenOffice ville vært gratis for Microsoft å implentere. Da ville de nok hatt penger de også. Er det så unormalt at et selskap vil ha operativsystemet sitt med egenprodusert programvare? Slik at de slipper å sette seg inn i andre sine programmeringsmetoder om de skal feilsøke og finne ut hva som ikke fungerer og hvorfor? Det må også regnes som en showcase "Se hvor mye flott vi kan lage". At forbrukeren ikke er i fokus hos Microsoft er latterlig, tror du Microsoft virklig er et ondskapsfult firma som gjør alt de kan for at forbrukeren skal lide?

 

110kg:

Jeg vet, det er utrolig drøyt, jeg vurderer å gå over til et annet OS uten støtte for halvparten av tinga jeg holder på med!!

Endret av Kaaos
Lenke til kommentar

Ganske ufattelig å klage over at det ikke er mulig å avinstallere et så lite program som en nettleser.

 

Apple sin strategi med å lage alt i en komplett pakke hvor de kan kontrollere alle delene fører naturlig nok til det beste resultatet, MS har bare kontroll over software delen, og knapt nok det etter alle søksmålene. Jeg ser ikke hvordan bundling av IE fører til noe annet enn et bedre produkt, man kan argumentere for at det burde være mulig å ikke ha den med eller avinstallere den, men at den kommer som standard er bare positivt.

Lenke til kommentar

Dette ender vel med at de korupte styrerne i EU tar inn enda noen mill fra MS. MS blir tvunget til å lansere en ny versjon av Vista og XP uten IE i tillegg til den uten wmp også kommer det sikkert en uten notepad og minesveiper også. I realiteten vil det ikke forandre en dritt, annet enn at EU sitter igjen med noen hundre mill ekstra på konto.

 

Hva EU har med dette å gjøre i utgangspunktet er for meg et under, synd ikke MS er tøffe nok til å vise EU fingern og nekte videre salg, lurer på lenge EU hadde ridd sin høye hest da.

Lenke til kommentar
At forbrukeren ikke er i fokus hos Microsoft er latterlig, tror du Microsoft virklig er et ondskapsfult firma som gjør alt de kan for at forbrukeren skal lide?

Det sa jeg ikke. Jeg tror Microsoft er et firma som gjør alt de kan for å maksimere profitt. Og da kan man ikke gjøre alt man kan for å gjøre kunder fornøyd. Det er for dyrt.

 

110kg:

Jeg vet, det er utrolig drøyt, jeg vurderer å gå over til et annet OS uten støtte for halvparten av tinga jeg holder på med!!

Jøss hva er det som er så dårlig støttet? Det eneste jeg kan komme på som det ikke er så god støtte for i GNU/Linux er cracking av programer. Heldigvis er jo det relativt unødvendig når alt man trenger er et tastetrykk unna.

Lenke til kommentar

Som noen få har nevnt, og kan tydeligvis ikke gjentas for ofte så mye som mange andre blander kortene her, er at det er pc produsentene som f.eks Dell og HP som da burde være de som legger inn tilleggsprogrammer på sine PC-er. Windows kan fint være ett nedstrippet/rent OS. Det best hadde vært om man kunne velge hva slags programmer/programpakker som skal komme med PC-en når du bestiller den. De eneste en slik løsning ville vært litt uheldig for er de av oss som setter sammen PC-er selv, og må da skaffe de andre programmene på andre måter.

 

Har vært borti en pc hvor jeg har sett at Firefox var installert fra produsent, tror det var HP eller Fujitsu/Siemens.

 

Ett lite tips i å få folk til å bruke noe annet enn IE, er å installere f.eks Opera eller FF og så endre ikonet til IE sitt. Betinger selvfølgelig at du har tilgang til maskinen.

 

Edit:

Hva EU har med dette å gjøre i utgangspunktet er for meg et under, synd ikke MS er tøffe nok til å vise EU fingern og nekte videre salg, lurer på lenge EU hadde ridd sin høye hest da.

Da er det mulig MS hadde fått store problemer med å omsette Windows i EU land. Hadde bare vært ett midlertidig problem for brukere som da må se seg om etter noe annet enn MS produkter.

Hvis MS har makt nok til å kunne vise EU fingern, så bekrefter det bare monopol argumentet.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
1.) Newbies kjøper ferdig-PCer, og der legger PC-produsenten med masse ekstra programmer uansett. Hvis det ikke fulgte med nettleser i OSet, kan du banne på at PC-produsenten la ved Firefox, IE eller noe annet.

 

2.) Proffbrukere installerer så mange ekstra programmer uansett, at de ikke hadde merket forskjellen. Ta Windows Media Player som eksempel, den er jo veldig mangelfull og støtter nesten ingen formater, så du må uansett installere codecs for å se Divx/xvid, DVD osv. På samme tiden det tar å legge inn codecs for å "pimpe" WMP, kunne du lagt inn en fullverdig mediaplayer som f.eks VLC.

Det var et fryktelig godt poeng. Det stemmer veldig godt. En slik løsning ville gitt konkurranse en sjanse, selv på Windows-plattformen.
Lenke til kommentar
Tvilsomt at OpenOffice ville vært gratis for Microsoft å implentere. Da ville de nok hatt penger de også.

Jeg anbefaler deg å lære hva fri programvare er før du slenger ut slike feilaktige påstander. I tillegg er det misvisende å bruke ordet 'implemetere' når det bare er snakk om å bundle et program. Det er tross alt mer jobb å implementere noe ;)

Lenke til kommentar

Apple er nevnt flere ganger som en aktør som gjør akkurat det samme. Safari og Quicktime plager meg mye mer på nyinstallert Mac Mini enn Internet Explorer og Media Player. At de er små i forhold er ingen unnskyldning. Skal det bli forbudt å slenge med slike ekstraprogrammer, så får det jammen gjelde for alle!

 

Jeg er forøvrig en av dem som ikke ser problemet her. Det er bare å installere noe annet. Det er ikke verre. Dessuten er Internet Explorer i windows mye mer enn en nettleser. Det er også filbrowseren, en ftp-klient som faktisk funker bra på noen serveren, i tillegg til den måten windows oppdateres på. Ikke fjern det!

 

Derimot er jeg enig i Opera's andre poeng. M$ burde bli påbudt å følge html- og css-standardene, og det bør alle andre nettlesere og. Dessuten, hadde M$ fulgt standardene, hadde det ikke vært så nødvendig å bytte browser i utgangspunktet.

 

 

Internet explorer på CentOS med Wine :p

internet-explorer7-linux.jpg

Lenke til kommentar
Apple er nevnt flere ganger som en aktør som gjør akkurat det samme. Safari og Quicktime plager meg mye mer på nyinstallert Mac Mini enn Internet Explorer og Media Player. At de er små i forhold er ingen unnskyldning. Skal det bli forbudt å slenge med slike ekstraprogrammer, så får det jammen gjelde for alle!

Jeg har ikke så mye erfaring med MacOS X, men jeg er ikke noen stor fan av Quicktime nei. Poenget er uansett at Microsoft er i en spesiell posisjon i softwarebransjen pga sitt tilnærmede monopol. Apple er sånn sett en lilleputt, og kommer nok også til å være det i framtida om ikke et under skulle skje. Men jeg liker ikke Apple sin praksis av den grunn, og jeg syns de gjør mye teit (f.eks. at de ikke selger iPhone uten abbonoment, eller hva de gjorde med Nothing Real's highend compositing-program 'Shake' etter de kjøpte det opp, hvor de tar 10 ganger høyere pris for linux-versjonen enn MacOS X versjonen, enda det er helt samme program :hrm: ).

 

Men i denne saken er det ikke bare snakk om bundling av uskyldige tilleggsprogrammer. Det er stor forskjell på Notepad og MSIE. Førstnevnte er faktisk ganske uskyldig fordi det ikke forhindrer interopabilitet (lagrer bare åpne text-filer, og ikke noe hemmeligholdt proprietært møl). For brukerne er det helt problemfritt at MS bundler notepad. Eneste ulempen med Notepad er at programmet er ræva.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Men sa er jo egentlig IE veldig darlig pa sikkerhet, og blir aldri oppdatert. Og nettleseren er jo programmet alle bruker for a se ting pa internett.

Det er en grunn til at det er masse virus og spyware i verden.

Nå har jo ikke det så mye med saken å gjøre hvor godt eller dårlig selve programvaren er.

 

Dette er dødfødt fra Opera. Man kan kjøpe Windows uten Media Player, men ingen gjør det. Skal Mac fjerne Safari? Skal Notisblokk, Paint, Kalkulatoren, Outlook Express og alt slikt bort da? Du velger selv hvilken nettleser du vil bruke, og det er derfor ikke noe misbruk fra MS sin side som jeg ser. Heller den uendelige kampen mot alt som har med MS å gjøre.

 

Jeg hadde vært fornøyd om alle nettlesere tolket HTML & CSS likt, og fulgte webstandardene! Tenk hvor lett det hadde vært når man leger nettsider! Men hvordan skal en lov kunne tvinge et program til å utføre ting på visse måter?

 

Er ellers ganske enig med gothtec.

Lenke til kommentar

Nå er det gjerne sånn at IE ligger så dypt intergrert i windows at det ikke hadde blitt igjen mye til OS om du fjernet alt som har med IE å gjøre.

Som gothtec sier, instaler noe annet da vel, selve IE programmet tar ikke store plassen og om ikonet på desktopen irriterer så veldig, så kan man alltids fjerne dette.

Kan også fjerne det fra startmenyen, så slipper dere å se det hver dag og irritere dere over det.

 

Det at alle burde følge samme standarer er jeg enig i, og der har MS endel igjen å gjøre.

 

Ellers skulle man tro at opera fikk flere kunder om deres browser er så mye bedre, men ut ifra mine egne erfaringer (bruker alle 3, ff, ie og opera) er opera gjerne den siste jeg ville startet opp.

 

Angående windows update, mente det kjøres som et eget program nå, windows update 3.0 eller noe, eller så jeg feil sist jeg satte opp vista pc for naboen?

 

 

Edit; Angående dette med monopol, hadde Apple sluttet å være så anale med sitt os, og ikke tvunget på folk hardware, hadde kanskje MS fått konkuranse på et større plan, men er jo ingen som bryr seg om hva appel driver med, de er jo så små...

Endret av lain
Lenke til kommentar
Dette er dødfødt fra Opera. Man kan kjøpe Windows uten Media Player, men ingen gjør det. Skal Mac fjerne Safari? Skal Notisblokk, Paint, Kalkulatoren, Outlook Express og alt slikt bort da? Du velger selv hvilken nettleser du vil bruke, og det er derfor ikke noe misbruk fra MS sin side som jeg ser. Heller den uendelige kampen mot alt som har med MS å gjøre.

En stor andel av brukere kan ikke velge browser, fordi de benytter PC på skole, universitet, jobb osv. Dessverre er MSIE veldig dominerende i mange slike miljøer (kanskje med unntak av universiteter hvor flere bruker linux, firefox...). Blant hjemmebrukere ser vi derimot at flere bruker andre browsere som firefox og Opera. Selv kjenner jeg nesten ingen som frivillig bruker IE.

 

Se forøvrig innlegget mitt over, hvor jeg forklarer hva som skiller bl.a. Notepad fra MSIE/WMP osv.

 

Det er helt usakelig når folk setter likhetstegn mellom IE og kabal.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
De vet ikke bedre, og vil ikke hore pa oss som "har sett lyset".

 

Jeg sa at jeg brukte Opera i klassen, og de andre bare.

"Hvorfor bruke noe annet enn IE? Da ma du installere et helt nytt program"

"sikrere, mer stabil, raskere"

"det er sa lite, bla bla bla, IE er rask nok"

 

elendige argumenter, uff..

 

var bare 1 som brukte Fx, og ingen som brukte Opera (utenom meg) =/

Bruker Opera daglig, det krasjer ofte. Blir tregt når man bruker det over tid. Krasjer ofte når man avslutter det. VELDIG tregt i Ubuntu, tar jo et halvt sekund å bytte mellom faner. Synes ikke stabilt er et argument.

Lenke til kommentar

Men de brukerene som ikke kan velge browser fordi de ikke har administratorrettigheter ville ikke kunne endre browser uansett, da. På skolen min er Firefox installert som standard, og det er en pest og en plage fordi det for det første er installert som default browser, og for det andre er det installert på en måte som gjør at bare én bruker kan ha det åpent av gangen. Når noen så sitter og surfer og skal ta lunsj, kobler de fra sesjonen sin og jeg får en teit melding om at programmet allerede kjører hver gang jeg forsøker å åpne en browser. I stedet er jeg henvist til å gå på start->kjør og skrive iexplore http://whatever/

 

Poenget mitt er ikke at firefox er noe herk eller liknende, da det sikkert går utmerket godt an å installere det på en måte som hindrer at slike ting skjer. Poenget var bare at en låst PC er en låst PC, uavhengig av installert programvare.

Lenke til kommentar
Bruker Opera daglig, det krasjer ofte. Blir tregt når man bruker det over tid. Krasjer ofte når man avslutter det. VELDIG tregt i Ubuntu, tar jo et halvt sekund å bytte mellom faner. Synes ikke stabilt er et argument.

I 99% av tilfellene er det buggy plugins som får browsern til å kræsje. Opera hadde ikke kræsja på evigheter hos meg, men kræsja i løpet av én dag da jeg installerte quicktime :p

 

Adobe Flash er også en håpløst dårlig kodet plugin, som bruker altfor mye cpu og ram. Ressursbruken står rett og slett ikke i forhold til hva man oppnår med flash.

 

Poenget mitt er ikke at firefox er noe herk eller liknende, da det sikkert går utmerket godt an å installere det på en måte som hindrer at slike ting skjer. Poenget var bare at en låst PC er en låst PC, uavhengig av installert programvare.

Dette er et generelt Windows-problem, med at PCer låses så brukerne blir lammet og arbeider mindre effektivt. I den frie *NIX verden er lock-down et fremmedord.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...