Gå til innhold

Opera klager inn Microsoft


Anbefalte innlegg

At folk overhode benytter IE i dag med så mange gode alternativ som også er gratis er for meg en gåte. IE er et mareritt for oss brukere. Sider med IE standard driter jeg i. De burde ikke hatt www forna, men MSIE

 

Hva? Sier du at det blå ikonet ikke er "internett"?! :no:

 

Noen vet ikke bedre, andre driter i det, mens folk som er litt mer oppegående har en tendens til å bytte. Det siste vises veldig godt i loggene til "tekniske" sider som f.eks. hw.no. Ps! Hadde vært interessant med en sak på hw.no igjen med statistikk for hw.no og søskensidene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal klage inn Notepad, Paint, Kabal også da. De hindrer jo valget mellom andre skriveprogrammer, vektor tegneprogram og kabalspill :p

Da har du ikke fått med deg et vesentlig poeng: Det handler ikke bare om bundling, men bundling brukt for å tvinge gjennom skitne proprietære "standarder" - noe ingen er tjent med, selv ikke MS-brukere :thumbdown:

 

Notepad og Paint er riktignok dårlige programmer, men de baserer seg heldigvis på åpne filformat. Det er derfor ikke noe problem å utveksle filer laget med disse programmene til andre folk som bruker andre programmer.

 

Det samme kan ikke sies om Microsoft-produkter som: Windows Media Player, Internet Explorer, Messenger osv. Alle disse bruker proprietære filformat og/eller nettverksprotokoller, laget utelukkende for å ødelegge all konkurranse fra et firma som allerede har monopol.

Lenke til kommentar
en hvem skal lage nye standarder/teknologier da?

Det er W3C - The World Wide Web Consortium som er organisasjonen som utvikler/vedtar web standardene. Ønsker man å tilføye noe til en standard så er det bare å følge de rettningslinjer som gjelder for dette.

For mye annet så må man ta kontakt med International Standards Organization, for å få noe iso sertifisert, eller få det som en standard. ISO har sikkert sine rettningslinjer de også for hvordan dette skal gjøres, men det er ikke gitt at det skjer.

(Rett meg hvis noe er galt)

 

Alle kan vel utvikle forslag til nye standarder, eller tillegg til eksisterende, det viktig er at man følger de spilleregelene som gjelder, slik at standardene opprettholdes.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Selv om det ikke kunne falle meg inn å bruke et MS-produkt, mener jeg at de bør ha rett til å inkludere de programmene de vil. Faktsik er jo Windows slik det framstår i dag komplett ubukelig, hvis man ikke på eget initiativ installerer masse ekstra programvare.

 

Men det er et stort MEN. At man ikke kan avinstallere de programmene man vil i Windows er sjuk og absolutt utnyttelse av monopolet. Når de da samtidig med overlegg lager en defekt nettleser som slappe webutvilklere tilpasser seg til og det til slutt resulterer i at ikke-data-kompetente mennesker tror at andre meget gode produkter faktisk er dårlige. Da fortjener de smekk på pungen, og jeg støtter Opera fullt i del to av kravet sitt.

Endret av 110kg
Lenke til kommentar
Hmmm... Hvordan skal du klare å innstallere den du liker best når det ikke er noen leser fra før av? Skal du få den faxet fra internett?

Her fins det mange muligheter. F.eks kan flere browsere være inkludert i OSet, slik at brukeren velger ved installasjon, eller første gang man starter opp.

 

Hvis ingen browsere fulgte med, kunne du fått problemet du beskriver. Men ikke nødvendigvis ;) Det blir litt som å foreta en netinstall av linux, hvor alle programmene man ønsker blir lastet ned automatisk fra en FTP-server. Man trenger altså ikke noen browser til dette, siden installasjonsprogrammet ordner det (i realiteten ligger det sikkert en ftp-klient eller curl eller noe slikt i bakgrunnen, men dette ser ikke brukeren noe til)

Lenke til kommentar
Hmmm... Hvordan skal du klare å innstallere den du liker best når det ikke er noen leser fra før av? Skal du få den faxet fra internett?

Her fins det mange muligheter. F.eks kan flere browsere være inkludert i OSet, slik at brukeren velger ved installasjon, eller første gang man starter opp.

 

Hvis ingen browsere fulgte med, kunne du fått problemet du beskriver. Men ikke nødvendigvis ;) Det blir litt som å foreta en netinstall av linux, hvor alle programmene man ønsker blir lastet ned automatisk fra en FTP-server. Man trenger altså ikke noen browser til dette, siden installasjonsprogrammet ordner det (i realiteten ligger det sikkert en ftp-klient eller curl eller noe slikt i bakgrunnen, men dette ser ikke brukeren noe til)

 

Jo det er sant, men jeg tenkte ut ifra det utgansgspunktet at det var en av de win-distroene som fins nå som ble brukt, og i tillegg det som ble beskrevet, at det ikke fantes noen lesere etter en grunninstallasjon.

Helt enig med deg i at det hadde vært best slik som det blir løst i mange linux-distroer, der man har tilgang til en pakkebrønn med majoriteten av programmer som er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Det er på tide at de gir ut ie7 som en tvungen oppdatering til _alle_! IE6 er et mareritt for webutviklere og over halvparten av ie brukere benytter fortsatt ie6!

 

IE7 vil ikke installeres på Windows 2000. Hvordan skal de gjennomføre dette for bla. meg da?

 

Jeg syns det er for mye forlangt at de skal tilpasse en ny nettleser til et 7-8 år gammelt operativsystem som under 3% av kundene deres bruker. Så jeg burde spesifisert at jeg mener de bør gi ie7 som tvungen oppdatering til XP som fortsatt har ganske massiv oppslutning.

 

Edit: Den vanlige skrivefeilen

Endret av Kimble
Lenke til kommentar
Hmmm... Hvordan skal du klare å innstallere den du liker best når det ikke er noen leser fra før av? Skal du få den faxet fra internett?

Det er jo et godt eksempel på hvor godt MS har folk flest tvunnet rundt lillefingeren. At det først folk tenker på når de skal installer er et nytt program er nettleseren er absurd. Det er jo ingen sammenheng der??

 

Det naturlige ville vel være å gå inn på kontrollpanelet og velge "Legg til/Fjern Programvare" og så installere en nettleser. Men MS vil ha kontroll ...

Lenke til kommentar

Personlig bruker jeg firefox, men i dag når nettet er så inkludert i vanlige personers bruk av pc, synes jeg ikke det er unaturlig å bundle et operativsystem med en nettleser. Det samme går forsåvidt for mediespillere alla wmp.

 

Vanlige brukere ønsker å ha et fullverdig system "med en gang" etter at de har gått til anskaffelse av en pc. Både Microsoft, Apple og også en god del nyere Linux distroer prøver å inkludere mest mulig i sine operativsystemer. "Plug and Play" begrepet blir viktigere og viktigere i dag, da flesteparten av brukerne hverken har teknisk innsikt eller tid/lyst til å gjøre noe annet enn å sette seg ned og starte med arbeidet/leken uten å måtte klargjøre systemet for sine personlige behov.

 

At microsoft ikke klarer å følge standarder, og også lager sine egne lukkede måter å lagre/behandle data på er en uting. Men om å saksøke hverandre over en lav sko er veien å gå i dagens it-marked er jeg ikke helt sikker på.

Lenke til kommentar

Følg internasjonale standarder når det lages websider.

 

Hvis det viser seg at MSIE ikke klarer å vise sider med internasjonalt anerkjente standarder er det MS som har et problem, ikke bruker eller webdesigner.

 

Hvis da ikke MS innfinner seg med dette vil sakte men sikker IE bli faset ut til fordel for andre nettlesere som faktisk fungerer.

 

Problemet er løst.

 

Ha litt baller.

 

:)

Lenke til kommentar
Du holder deg kanskje ikke helt oppdatert når det gjelder nettlesere? MS lager egne standarder som kun fungerer på deres lesere, og som utelukkende blir brukt på grunn av MS sin markedsposisjon, de driter regelrett i standarder andre enn de de lager selv. IE burde rett og slett vært forbudt bare av denne årsaken.

 

I tillegg er Windows et operativsystem, hverken mer eller mindre. I det aller minste burde de tilby en versjon av Windows som nettopp var et OS og ikke en programvarepakke, slik som Windows blir solgt i dag. Windows uten bloatware hadde vært helt ypperlig, men det kommer aldri til å skje, fordi MS tjener grovt på monopolisere.

 

Du vet det med engne standarder også kan brukes mot andre nettlesere? Er ikke kun IE som har støtte for egne ting, selv om IE er værst på det?

 

Windows mye mer enn et operativsystem, på samme måte som enhver Linux-distro er det. Et operativsystem ville ikke vært brukenes for en vanlig dødelig idag.

"An operating system (OS) is the software that manages the sharing of the resources of a computer and provides programmers with an interface used to access those resources"

http://en.wikipedia.org/wiki/Operating_System

 

Å ha en nettleser med i Windows idag er for meg like essensielt som at det var med dir-kommandoen i DOS, vi beveger oss videre. Det er faktisk i min egen interesse at det er bundlet med en del programmer med Windows, Linux eller hvilket som helst operativsystem som jeg ville ha valgt. Uten disse programmene hadde jeg startet på bar bakke ved install, noe som ville vært lite henisktsmessig for meg.

Man kan selvsagt kjøre igang en apt-get eller finne frem siste CD fra PC-World som inneholder nyeste Opera, Firefox eller IE, men dette gjør jo ting unødvendig tungvindt. Om man vil benytte alternative programmer er dette noe som ikke er noe problem å installere i ettertid, f.eks IE -> FF eller Safari -> FF, WMP -> Winamp etc etc.

 

Nei Opera, dette blir for dumt, kanskje dere skal ta en liten sak mot Nokia også, som ikke har med Opera på mobilen? Nei, selvfølgelig skal dere ikke det, det er MS hatet er mot.

Endret av tZar
Lenke til kommentar

Jeg lurer bare på hvordan i all verden det å fjerne Internet Explorer skal gagne Opera? Hvordan i all verden skal man laste ned og installere Opera uten nettleser? :p

 

Ville vært fortapt om operativsystemet ikke kom med en nettleser av noe slag, uansett hvilket OS det er.

Endret av IQ
Lenke til kommentar
Følg internasjonale standarder når det lages websider.

 

Hvis det viser seg at MSIE ikke klarer å vise sider med internasjonalt anerkjente standarder er det MS som har et problem, ikke bruker eller webdesigner.

 

Hvis da ikke MS innfinner seg med dette vil sakte men sikker IE bli faset ut til fordel for andre nettlesere som faktisk fungerer.

 

Problemet er løst.

 

Ha litt baller.

 

:)

Kundene til kunden din får ikke vist sider skikkelig fordi de er uvitende gnomer som bruker IE, de går til en annen, konkurrerende bedrift i stedet. Alle vet at det skjer om de kjøper hjemmesidetjenester hos deg, og går til konkurrenten. Du går konk. Fin løsning. In a perfect world... Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...