Gå til innhold

Opera klager inn Microsoft


Anbefalte innlegg

Bruker Opera daglig, det krasjer ofte. Blir tregt når man bruker det over tid. Krasjer ofte når man avslutter det. VELDIG tregt i Ubuntu, tar jo et halvt sekund å bytte mellom faner. Synes ikke stabilt er et argument.

I 99% av tilfellene er det buggy plugins som får browsern til å kræsje. Opera hadde ikke kræsja på evigheter hos meg, men kræsja i løpet av én dag da jeg installerte quicktime :p

 

Adobe Flash er også en håpløst dårlig kodet plugin, som bruker altfor mye cpu og ram. Ressursbruken står rett og slett ikke i forhold til hva man oppnår med flash.

Erfarer det samme. De eneste Opera-krasjene jeg har opplevd på ferdige utgivelser har vært knyttet til WMV-plugin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er, at MS sitt operativsystem er installert på de aller aller fleste pcer som selges. De har så å si et monopol. Det følger med en nettleser. hvermansen har ikke peiling på noe annet og bruker den, eller de ikke bryr seg. Dette gjør at de andre som lager nettleser får mindre av kaka.

 

Om MS legger inn alt fra nettleser til antivirus i sine OS, så har vi et problem. Hvordan skal resten av programware produsentene overleve da? Det ville bli svært få alternativer. Vi ville vært prisgitt MS. Som en smekk igjen så ville prisene gå til himmels, og den teknologiske utvikling ville blitt bremset kraftig opp. Bare se hva MS tar betalt i dag. Hadde vi hatt mer reel konkurranse hadde en fulversjon kosta 1000kr.

 

MS saksøker nesten produsenter om windows ikke er forhånsdsinstallert, da de mener folk bruker pirat i stedet. Å få igjen pengene du har betalt for lisensen er ikke alltid like lett det heller. Det at windows er så utbredt, har resultert i, at vi gang på gang for utlevert operativsystemer som fungerer halvveis ved lansering. Konkurranse fører til bedre priser og bedre kvalitet på produktene. MS gjør egentlig hva de vil.

 

Folk må forstå at lar de en styre alt så blir det kjedelig.

 

Folk som sier opera ikke er noe bedre enn IE, tviler jeg på kan ha fulgt med i timen. Om en side fungerer dårlig i Opera, så er det nok mer det fordi siden er produsert etter MS spesifikke standarder. Snakker vi funksjoner så er jo Opera lysår foran. Samme med firefox.

 

*Takker Opera og Firefox for en verden i internet uten merkelig og ubrukelige IE standarder*

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
MS saksøker nesten produsenter om windows ikke er forhånsdsinstallert, da de mener folk bruker pirat i stedet.

Og har du noen som helst kilder på det du sier? Slike kommentarer trekker bare tvil over alt annet du sier.

 

Problemet er, at MS sitt operativsystem er installert på de aller aller fleste pcer som selges. De har så å si et monopol.

Du kan kjøpe en Mac med Safari. Eller du kan installere Linux gratis. Du kan også installere en annen nettleser om du vil. Monopol?

Lenke til kommentar
Jeg vet, det er utrolig drøyt, jeg vurderer å gå over til et annet OS uten støtte for halvparten av tinga jeg holder på med!!
Vet man ikke forskjellen på "støtte for" og "innebygd", er de vel ikke så greit nei...

 

Hva skal det bety?

 

Det finnes ingen støtte innebygd, utenom å kjøre noe ræva Wine-saker for de programmene jeg bruker. Og så lavt gidder jeg ikke å gå når det er et tastetrykk unna i Windows. Linux er for sære mennesker med spesielle interesser, for oss normale som vil drive med ting uhindret, er Windows et godt alternativ. Windows har aldri skapt noen nevnverdige hinder for meg i de 15årene jeg har drevet med PC. At så mange angivlig har problemer med Windows kommer av to grunner tror jeg: Enten så vil de klage på den store svart ulven "Microsoft", eller i de aller fleste tilfellene: Har skylden selv.

 

- - -

 

Jeg finner det også usedvanlig naivt å tro at OpenOffice ikke ville ha krevd penger fra Microsoft om de implenterte programmet i Windows. Jeg skjønner godt at Microsoft ikke gidder å ta med OpenOffice i pakken sin, drive support for andre selskaper sine produkter byr ofte på problemer. Er det så rart at Microsoft vil levere egen-produserte produkter? Fri programvare, joda - men de fleste frie-programvarene er kun gratis sålenge de ikke blir vidresolgt for å tjene penger. Ellers kunne det vært et spennende prosjekt å selge kopier av OpenOffice for en 500kr i butikken sin, det måtte vært en gull-gruve 2500% fortjeneste per produkt solgt. Det finnes nok idioter som ville kjøpt.

 

- - -

 

Selv kjenner jeg nesten ingen som frivillig bruker IE.

Antar at du refererer til offentlige maskiner da jeg sterkt tviler på at folk har maskiner hjemme som tvinger dem til å bruke Internet Explorer. Bruker man en offentlig maskin gjør man dette av fri vilje, om det betyr at den har IE som eneste browser, bruker man dette frivillig. Om man ikke liker det, går man og finner sin egen maskin eller en annen med FireFox eller hva nå enn man måtte ønske- Ingen tvinger deg.

Lenke til kommentar
Problemet er, at MS sitt operativsystem er installert på de aller aller fleste pcer som selges. De har så å si et monopol. Det følger med en nettleser. hvermansen har ikke peiling på noe annet og bruker den, eller de ikke bryr seg. Dette gjør at de andre som lager nettleser får mindre av kaka.

 

Burde ikke da f.eks opera lage en så bra browser at folk faktisk ønsker å bytte, det at folk ikke gidder (eller som meg velger å bruke IE) tyder jo på at IE gjør jobben bra nok for de fleste.

 

Om MS legger inn alt fra nettleser til antivirus i sine OS, så har vi et problem. Hvordan skal resten av programware produsentene overleve da? Det ville bli svært få alternativer. Vi ville vært prisgitt MS. Som en smekk igjen så ville prisene gå til himmels, og den teknologiske utvikling ville blitt bremset kraftig opp. Bare se hva MS tar betalt i dag. Hadde vi hatt mer reel konkurranse hadde en fulversjon kosta 1000kr.

 

Igjen, her må produsenter av andre ting som antivirus osv lage noe som er bedre, ellers er det lite poeng å bruke noe annet enn hva ms gir ut selv. Jeg for en bruker AVGfree antivirus, selv om jeg får lovlig norman/norton/thrust gratis.

 

MS saksøker nesten produsenter om windows ikke er forhånsdsinstallert, da de mener folk bruker pirat i stedet. Å få igjen pengene du har betalt for lisensen er ikke alltid like lett det heller. Det at windows er så utbredt, har resultert i, at vi gang på gang for utlevert operativsystemer som fungerer halvveis ved lansering. Konkurranse fører til bedre priser og bedre kvalitet på produktene. MS gjør egentlig hva de vil.

 

Hvis gjerne til din første påstand. Hva ms har gjort, er at de "tvinger" frem det at alle pcene skal ha preinstall av windows for at produsentene av pcer (hp, ibm, dell osv) skal få store kvantumsrabatter. Om du ikke ønsker windows, kjøp en pc uten, det finnes, men om du MÅ ha modellen som kommer med windows, mener jeg at du ikke har noe krav på å få igjen penger for den lisensen.

 

Angående konkuranse er jeg enig. Konkuranse er bra. Men om de som konkurerer ikke klarer å lage noe bedre enn de som er størst, skal man ikke straffe de store av den grunn. Linux er jo på veien frem, selv om det går sakte. Kanskje en dag blir det et reelt alternativ, evt at apple går bort ifra sin anale politikk med å nekte oss som ikke liker apple HW å bruke deres os (monopol anyone?).

 

Folk må forstå at lar de en styre alt så blir det kjedelig.

 

Er jo ikke snakk om å la en styre alt, MS har å oppføre seg som alle andre, følge standarer og være med å hjelpe til for å føre teknologien videre. Men sånn det er nå, kan de små styre og bestemme hva MS faktisk kan legge ved av sin egen software, noe som blir helt feil i mitt hode (mulig det er bare meg).

 

Folk som sier opera ikke er noe bedre enn IE, tviler jeg på kan ha fulgt med i timen. Om en side fungerer dårlig i Opera, så er det nok mer det fordi siden er produsert etter MS spesifikke standarder. Snakker vi funksjoner så er jo Opera lysår foran. Samme med firefox.

 

Jeg har som sagt tidligere i tråden brukt alle 3 aktivt, og holder meg per dags dato til IE med litt bruk av firefox ved siden. Kan ikke helt skjønne hvilke funksjoner du mener jeg burde ha i IE7 som jeg kan få i opera, men du kan gjerne opplyse meg om dem, vet aldri, finner du noen gode funksjoner, gir jeg alltids opera en ny mulighet.

 

Missliker at folk har dette hatet mot MS, at folk som bruker IE er mindre verdt eller mindre smarte (ikke rettet mot deg logiman), jeg for en velger å bruke IE, wmp og div andre alternativ som ms hatere ikke liker, hvorfor dette skal være galt av meg har jeg ingen forståelse for.

 

Jeg prøver ikke å si at MS er engler, langt ifra, de har mye arbeid igjen å gjøre angående standarer for å nevne en ting, men det har gått sport i å slakte MS uansett hva de gjør. Damned if they do, damned if they dont.

Lenke til kommentar
Jeg finner det også usedvanlig naivt å tro at OpenOffice ikke ville ha krevd penger fra Microsoft om de implenterte programmet i Windows. Jeg skjønner godt at Microsoft ikke gidder å ta med OpenOffice i pakken sin, drive support for andre selskaper sine produkter byr ofte på problemer. Er det så rart at Microsoft vil levere egen-produserte produkter? Fri programvare, joda - men de fleste frie-programvarene er kun gratis sålenge de ikke blir vidresolgt for å tjene penger. Ellers kunne det vært et spennende prosjekt å selge kopier av OpenOffice for en 500kr i butikken sin, det måtte vært en gull-gruve 2500% fortjeneste per produkt solgt. Det finnes nok idioter som ville kjøpt.

Du fulgte med ord ikke rådet mitt fra sist, hvor jeg anbefalte deg å lære hva fri programvare er.

 

Så her driter du deg bare mer ut, siden du tydeligvis ikke har peiling på hva du snakker om. Du kan i hvertfall ikke ane hva det innebærer at programmer er lisensiert med GPL, LGPL eller andre frie lisenser.

 

Forøvrig kan du gjerne sette deg opp på gata og selge OpenOffice for 500,-. Det er fullt lovlig, men jeg håper ingen er dumme nok til å kjøpe.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Bra post, lain.

Er enig med deg på egentlig alle punkter, og skulle ønske en del andre kunne se at de kun klager på Microsoft for å ha noen å klage på. Om MS implenterer et antiviurs program burde det være lovlig. Da er det opp til andre bedrifter å lage et bedre AV. Hvorfor skal man ikke få lov til å bruke det en selv liker, liksom?

Lenke til kommentar

Det var på tide! Hurra for Opera Software! Selv bruker jeg Firefox som nettleser, men jeg er helt for at EU ser på Microsofts praksis på dette området også. Det er så lett for MS å legge inn en liten programsnutt første gang man starter PCen (etter å ha installert Windows), hvor man får spørsmål om hvilke(n) nettleser(e) man ønsker å bruke. Den løsningen vil de fleste bli fornøyd med.

 

Opera Software har jo også rett i at MS ikke følger standarder på nettet. Dette er ikke trivielt når de har så stor markedsandel.

 

MS bør også tvinges til å gjøre Windows Update uavhengig av Internet Explorer, slik at man kan bruke andre nettlesere også. Pr. i dag er Windows Update det eneste man trenger IE til.

Lenke til kommentar
Missliker at folk har dette hatet mot MS, at folk som bruker IE er mindre verdt eller mindre smarte (ikke rettet mot deg logiman), jeg for en velger å bruke IE, wmp og div andre alternativ som ms hatere ikke liker, hvorfor dette skal være galt av meg har jeg ingen forståelse for.

At alt dette bare skyldes "hat mot MS" er bare noe MS-fanboys tror, når de driver og whiner i forum.

 

Monopol er ulovlig uansett hvem som driver med det. Det er en grunn til at vi har slike lover og et konkurransetilsyn. Samme gjelder i EU på en litt større skala. Mange fusjoner har f.eks. måtte behandles for å undersøke om et selskap får for stor makt. Blant annet fusjonen mellom SAS og Braatens. Kunne nevnt ørten andre eksempler. Uansett blir det helt meningsløst å tro Microsoft er det eneste selskapet i verden som havner under lupen når det gjelder monopolanklager.

 

Hadde det f.eks. vært helt greit om Rema, RIMI og alle andre dagligvarekjeder i Norge plutselig slo seg sammen? Nei, det hadde vært katastrofe for forbrukerne, og det hadde også blitt stoppet av myndighetene. Akkurat slik som Microsoft burde vært stoppet. Navnet på selskapet har ingen verdens ting å si , det hadde vært like ille om det var Apple eller IBM som var i Microsofts posisjon med dominans på desktop-OS.

Lenke til kommentar
Du skrev det jeg svarte på som et svar på et innlegg om at man ikke kunne fjerne start-menyen i windows, slik man kunne i ubuntu. Det virket som om valgmuligheter (at ting ikke var fastlåst, eller lagt inn som standard) i dine øyne var ensbetydende med at det ikke støttet ting som ikke fulgte med.

 

Forøvrig er jeg en lykkelig winXP-bruker selv. Ubuntu er den mest uferdige, ustabile dritten jeg noensinne har prøvd, men jeg skal gi OpenSuse en test. (Og ja, ubuntu-elskere, det skyldes at ubuntu ikke hdde støtte for 1% av hw-en i laptopen min, så det var sikkert ikke ubuntu sin feil.)

 

Eng med han som nevnte at man i det minste burde kunne bruke windows update i andre browsere, samt kunne fjerne IE, pluss at IE fulgte standardene. Det hadde jeg vært fornøyd med, i første omgang.

Lenke til kommentar
Bruker Opera daglig, det krasjer ofte. Blir tregt når man bruker det over tid. Krasjer ofte når man avslutter det. VELDIG tregt i Ubuntu, tar jo et halvt sekund å bytte mellom faner. Synes ikke stabilt er et argument.

I 99% av tilfellene er det buggy plugins som får browsern til å kræsje. Opera hadde ikke kræsja på evigheter hos meg, men kræsja i løpet av én dag da jeg installerte quicktime :p

 

Adobe Flash er også en håpløst dårlig kodet plugin, som bruker altfor mye cpu og ram. Ressursbruken står rett og slett ikke i forhold til hva man oppnår med flash.

Erfarer det samme. De eneste Opera-krasjene jeg har opplevd på ferdige utgivelser har vært knyttet til WMV-plugin.

Nei, det skjer ikke spesielt når jeg gjør det. Jeg mener generelt. Laster mine inlegg - krasj. men jeg kan si meg enig i at den er ustabil på det feltet og, når jeg skal åpne en PDF, se flash o.l.

Lenke til kommentar

MS har jo strengt tatt ikke et monopol, om alle flyselskap ble til et, blir det et monopol (samme med daglivare butikkene), noe som ikke kan sammenlignes.

 

Det er IKKE et eneste hinder for forbrukerne å velge f.eks linux eller OsX over Windows. Så hvor dere får monopol fra, er jo også et spørsmål.

 

Ja MS er store, veldig store, men det er mange alternativ, så blir uansett feil å kalle det et monopol.

 

Og det med MS hatere hadde mindre med gitte situasjon og opera å gjøre enn det faktumet at det er endel folk som ser rart på en om man sier man bruker wmp og IE. Det ser ut som at folk missliker at ikke alle andre er like "smarte" som dem og velger bort alt som har med MS å gjøre, skjønner ikke helt hvorfor de skal bry seg så hardt. Blir gjerne mye av det samme som i amerikanske valgkamper, at man kaster dritt om motstanderen, i stedet for å trekke frem fordelen av å bruke f.eks linux og opera.

Lenke til kommentar
Wmp som mediaavspiller kan jeg gå med på at er en smakssak, men å frivillig utsette seg for risikoen som IE-bruk medfører (for den jevne pc-bruker)? Vel, det er unektelig litt dumt... Er man 100% sikker på hvilke nettsider man går inn på, hvilke linker man klikker på osv, hjelper det jo på.
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemet med at IE følger med i Windows, på samme måte som Notepad eller Paint følger med. Det som derimot er problemet, er at IE er såpass integrert med systemet og er umulig å fjerne. IE burde følge med som et valgfri program, altså ikke være integrert i Windows, og kunne avinstalleres 100%, akkurat slik som man kan avinstallere Paint eller Notepad hvis man bare vil det. Windows Update burde heller ikke basere seg på Internet Explorer, den burde være et program som er uavhengig av internett-browser.

Lenke til kommentar
Wmp som mediaavspiller kan jeg gå med på at er en smakssak, men å frivillig utsette seg for risikoen som IE-bruk medfører (for den jevne pc-bruker)? Vel, det er unektelig litt dumt... Er man 100% sikker på hvilke nettsider man går inn på, hvilke linker man klikker på osv, hjelper det jo på.

 

Jeg har per dags dato, blir vel 10 år eller no med internett, ikke hatt virus eller "farlig" spyware. Jeg kjører en helt vanlig firewall/AV løsning og det holder i massevis.

Såklart må man være litt kritisk til hvor man surfer og hvilke linker og exe filer man aktiverer, men jeg er av de som mener at man uansett ikke kan beskytte brukeren mot seg selv 100%.

 

Det at folk skylder på software i stedet for seg selv når de driter seg ut får så være, men såklart, pga markedsandelen til IE, er de utsatt for mye mer enn alle andre.

Ville nok kanskje anbefalt FF til brukere jeg setter opp pc til, om jeg vet de ikke er helt stabile på trykking av linker osv, men utenom det, mener jeg ikke at det er så mye større sjanse å få virus bare ved å bruke IE til vanlig surfing.

 

Men dette går offtopic. Skal bli moro å se hvordan ting utvikler seg. kanskje vi får en helt stripet windows edition også (dvs, slettet IE ikon), men tviler på at de fjerner den som inneholder både IE (frontend) og wmp helt.

 

Jeg ser ikke helt problemet med at IE følger med i Windows, på samme måte som Notepad eller Paint følger med. Det som derimot er problemet, er at IE er såpass integrert med systemet og er umulig å fjerne. IE burde følge med som et valgfri program, altså ikke være integrert i Windows, og kunne avinstalleres 100%, akkurat slik som man kan avinstallere Paint eller Notepad hvis man bare vil det. Windows Update burde heller ikke basere seg på Internet Explorer, den burde være et program som er uavhengig av internett-browser.

 

Som sagt før, grunnlaget til IE er så innebygd i windows at du ikke sitter igjen med mye til OS om du fjerner det. Jeg er forsåvidt enig i at det kunne vært et valg å fjerne frontenden til IE, selve webbrowser programmet. Men det vil aldri skje, før de evt bygger et helt nytt os fra grunnen av, at IE og alt som bygger på IE blri borte, ville i allefall ikke vært mye til OS å kjørt opera på etterpå.

 

Men plager de få MB'ene som IE frontend utgjør folk så veldig? sånn helt seriøst (for ikke å glemme ikonet som skinner deg i trynet hver gang du ser desktop/startmenyen).

Endret av lain
Lenke til kommentar

Det som forunderer meg i denne tråden er at det ikke settes mer fokus på hvordan Microsoft tvinger forbrukerne til å benytte Internet Explorer. Og det er her jeg mener problemet ligger. At IE er installert gir jeg blanke i, men jeg får knapt lov til å benytte en annen nettleser!

 

Prøv å trykke på en lenke i word, adobe, msn, www-snarvei, etc... Hva er resultatet? Jo, IE åpnes. Riktignok kan man sette en annen nettleser som "standard", men det fungerer ikke. F.eks. nekter Windows Live Messenger meg i å benytte Opera. Og etter installasjon av Vista med Opera 9.5 beta får jeg ikke en gang lov til å velge nevnte Opera-installasjon som standard nettleser!!

 

Hva er dette for tøys? Slik kan man rett og slett ikke drive på, og jeg er glad for at noen (samme hvem i grunn,) stiller spørsmålstegn rundt oppførselen til Microsoft.

 

Skulle også ønske det gikk ann å avinstallere IE, men neida - den er visst for nært knyttet opp mot operativsystemet unskylder MS seg med. Jaha, betryggene å vite den gangen noe ondsinnet kode har lurt seg ned sammen med IE :ermm:

 

Dog, alt er ikke helsvart: Etter at fler og fler fikk øynene opp for Firefox begynte MS så smått å utvilke IE7. Og denne har blitt en ganske bra nettleser - flere ting der jeg kunne ønske de andre nettleserne implementerte. Men av en eller annen grunn må man ha kjøpt seg en ny versjon av windows for å få lov til å bruke IE7. Er ganske mange Win2000-brukere som blir stengt ute... :p

Lenke til kommentar

Latterlig. Kanskje like greit å be MS gå tilbake til DOS, slik at folk kan installere det grafiske grensesnittet de vil ha og valgfri kalkulator, skriveprogram, bildevisningsprogram, nettleser o.s.v.

 

Å klage på at et selskaps program inneholder et annet program fra samme firma er som å klage på at en Volvo bil kommer med et Volvo dashboard. De burde komme med Ford dashboard som valgmulighet....

 

Folk har flere valg: Linux og MacOS. Slutt å syt og markedsfør programmet deres bedre.

Endret av Norse360
Lenke til kommentar

 

Forøvrig er jeg en lykkelig winXP-bruker selv. Ubuntu er den mest uferdige, ustabile dritten jeg noensinne har prøvd, men jeg skal gi OpenSuse en test. (Og ja, ubuntu-elskere, det skyldes at ubuntu ikke hdde støtte for 1% av hw-en i laptopen min, så det var sikkert ikke ubuntu sin feil.)

 

 

 

Det er ikke noe poeng for deg å prøve opensuse. Driverstøtten til Ubuntu er i kjernen, opensuse10.3 bruker, såvidt jeg husker, samme kjerne som Ubuntu7.10.

 

Hvor mye hardware har du egentlig i laptopen din? Hvis du har 100 komponenter så oppdaget Ubuntu, i følge deg. en av dem. Hvilken var det? Hvis du har mindre en 100 komponenter, hvilken komponent oppdaget Ubuntu delvis?

 

Vil anbefale deg å bruke og betale for det systemet som du er fornøyd med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...