Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel motor vs Bensin motor


Halib

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden du skrev diesel feil 2 ganger velger jeg å påpeke det:-)

 

 

1 stk godt svar:

 

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=180459

Hehe... må bare huske på at uansett hvor mye dokumentasjon man legger frem, så vil man ikke overbevise en bensinguru :)

 

Har nå kjørt diesel de siste 6 mnd. og er helt og holdent overbevist.

Jeg kjøper aldri bensin igjen... med likhet av resten av den norske befolkningen. (statistikken sier at fler og fler velger diesel fremfor bensin)

 

Som denne artikkelen du linker til sier, så er flertallet av bensinbilene LITT raskere i de såkalte 0-100-testene. Men når det gjelder forbikjøring og krefter der man faktisk trenger dem... nemmelig på lavere turtall, så henger ikke bensinmotorene helt med. Men til sammenligneing kan du ikke dra dieselen så langt på turtall som en bensinmotor.

 

Hvor ofte kjører du rundt med over 6.000 omdr.?

 

Man kan dra frem i det lengste at det er i bilsport og formel1 man måler styrke og derfor brukes også bensin der... greit nok... Men kjører du på bane, når du er på veil til jobb?

Eller sitter du bak rattet i en bil med rundt 1000 HK'er for å brenne av tusenvis av kroner på en burnout?

 

NEI... du skal ha en bil som fungerer i hverdagen og er sterk og dermed har krefter der du faktisk trenger dem... og da er det diesel som gjelder.

 

Mange vil hogge hue av meg nå... men det er jeg vant til.... hehe.

Lenke til kommentar
traktor lyd lavt tutalls område vs som oftest passe råd lyd ihvertfall i rekke 5 og 6 , ekstremt turtallsområde på enkelte motorer rb26(skyline motor) og 2jz(supra motor) klarer begge tett oppunder 10000rpm og takler også masse hk:)

Ja, det er jo klart at alle kjører rundt med over 4-5k rpm hele tia..

 

Nei, altså, diesel har momentet og kreftene i det turtallområdet man normalt kjører i. Med bensin så ligger det mye høyere, i et område man normalt ikke kjører i, og man må ha mye større turtall (stort sett over 4k rpm) for å få ut kreftene av bensinmotoren. Dermed så blir det ofte en del turtallsjaging på mindre bensinmotorer..

Lenke til kommentar
Dieselbiler nå til dags er noen sprintere, bra med nm sørger for et herlig skyv. Det som er trasig er at de lager litt støy og de er ikke helt vibrasjonsfrie!

Noen dieselbiler sliter nok litt med vibrasjoner... men det nekter jeg og tro er mange.

 

Når det gjelder støy så er jeg delvis enig... vertfall utvendig støy. Men det er jo ikke der man oppholder seg når man kjører bil...

Inni bilen er det på langkjøring til gjenngjeld mer støyfritt, da turtallet ligger en del lavere enn bensin.

 

Når jeg ligger i 100 på E6 så har jeg rundt 2.000 omdr.

Med en bensinmotor er turtallet vesentlig høyere, og dermed mer støy...

 

Men utvendig er det nok noe mer støy ja.... Men ikke på alle.

Lenke til kommentar
Dieselbiler nå til dags er noen sprintere, bra med nm sørger for et herlig skyv. Det som er trasig er at de lager litt støy og de er ikke helt vibrasjonsfrie!

Noen dieselbiler sliter nok litt med vibrasjoner... men det nekter jeg og tro er mange.

 

Når det gjelder støy så er jeg delvis enig... vertfall utvendig støy. Men det er jo ikke der man oppholder seg når man kjører bil...

Inni bilen er det på langkjøring til gjenngjeld mer støyfritt, da turtallet ligger en del lavere enn bensin.

 

Når jeg ligger i 100 på E6 så har jeg rundt 2.000 omdr.

Med en bensinmotor er turtallet vesentlig høyere, og dermed mer støy...

 

Men utvendig er det nok noe mer støy ja.... Men ikke på alle.

Er ikke helt enig her. Ved tomgang er det nok ritkig at dieselbiler vibrerer mer, men så går de jo da også på lavere turtall. Og jo høyere turtall, desto mer støy. Så vil ikke si at nyere dieselmotorer støyer mer enn bensinmotorer.

 

Jeg hører ihvertfall ikke noe til motorstøy, eller merker no til vibrasjoner da jeg ligger på ca 1500 rpm i 80 km/t i Qashqaien.. Dessuten er den omtrent like billig i drift som den andre bilen vi har; 03 Fiesta 1.4. :)

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Enda en sånn tråd????????????????

 

Vel! Dette blir første og siste innlegget mitt i denne.... Forøvrig gidder egsikkert ikke lese mer heller... Ender bare opp i en stillingskrig!

 

Hvis trådstarter vurderer å kjøpe enten ene eller andre har eg følgende tips:

 

Finn ut hvor mye peng du vil bruke på ny bil! Prøv begge alternativer til den prisen og vurder sjøl!

Lenke til kommentar
Dieselbiler nå til dags er noen sprintere, bra med nm sørger for et herlig skyv. Det som er trasig er at de lager litt støy og de er ikke helt vibrasjonsfrie!

Noen dieselbiler sliter nok litt med vibrasjoner... men det nekter jeg og tro er mange.

 

Når det gjelder støy så er jeg delvis enig... vertfall utvendig støy. Men det er jo ikke der man oppholder seg når man kjører bil...

Inni bilen er det på langkjøring til gjenngjeld mer støyfritt, da turtallet ligger en del lavere enn bensin.

 

Når jeg ligger i 100 på E6 så har jeg rundt 2.000 omdr.

Med en bensinmotor er turtallet vesentlig høyere, og dermed mer støy...

 

Men utvendig er det nok noe mer støy ja.... Men ikke på alle.

 

ligger på 2300 rpm på min i 100 km/t, har 6 gir, synes da ikke det er så mye mer, med tanke på at jeg kan dra bilen min dobbelt så langt på turtall som en diesel :tease:

 

og igjen husk sammenlign turbomotor mot turbomotor. og na mot na, bør da ikke være så vanskelig?

 

Feks Supra TT med VVT-i har 390 nm på 1300rpm og yter sine maks nm på 451nm at 3600rpm, dette er når den er nedtrimmet japansk utgave på 280hk.

du mener dette ikke går ann å kjøre forbi andre bilder med? :whistle:

:tease:

 

kan jo trimme den sure diesel kjærra de til 280hk og prøve mot en Supra til sommeren? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...