Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeeg vil gjerne ligge med spleen.

 

 

Skulle tatt seg ut, jeg som måtte operere hoftene pga. overbelastning i November. Takket være uhellet i natt, så kan jeg så vidt bevege på meg. Smertehelvete. Heldigvis har jeg en mor som har handlet for nesten 700kr da det var 40% av på alt av Big One på Coop Mega. Lykke til om noen måneder, Hansern, kanskje det går da. :tease:

Endret av Spleen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har blitt bedt av Nøtterøy Videregående skole å holde foredrag om fedme. Om dette går bra, så skal vi ikke se bort i fra at det er så lenge til at jeg skal holde foredrag på skolen din også. :cool:

Nysgjerrig. Hva slags foredrag skal du holde? Hva er det det snakkes om?

 

Håvard Tjora.

Hvem?

 

Foredraget jeg skal holde handler om at man ikke alltid kan skylde på maten når det kommer til fedme. Det finnes veldig mange andre spektre i det å bli "stor" som er minst like viktige. Gener (altså at fett ligger i blodet), omgivelser og lykke.

 

Det mange overvektige barn ikke vet, er det nettopp dette. Derfor sendte jeg en søknad til Nøtterøy VGS om å få holde foredrag, og fikk faktisk melding tilbake fra rektoren om at jeg får lov forrige uke! :w00t:

 

Blir gøy å inspirere unge og vise dem at man skal gi blanke i mobbere og bare leve livet akkurat som man vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foredraget jeg skal holde handler om at man ikke alltid kan skylde på maten når det kommer til fedme. Det finnes veldig mange andre spektre i det å bli "stor" som er minst like viktige. Gener (altså at fett ligger i blodet), omgivelser og lykke.

 

Du spiser to poser sjokolade og en klase bananer midt på natta men påstår at det er genene dine det er noe i veien med? Er det genene som forteller deg at du må spise sjokolade?

 

Faen, dere er teite :mad:

 

960x.jpg

 

Informerende!

Lenke til kommentar

Foredraget jeg skal holde handler om at man ikke alltid kan skylde på maten når det kommer til fedme. Det finnes veldig mange andre spektre i det å bli "stor" som er minst like viktige. Gener (altså at fett ligger i blodet), omgivelser og lykke.

Men i bunn og grunn ender alt opp i at man spiser for mye og trener for lite.

Lenke til kommentar

Du må holde opp å si "hvem" hver gang jeg namedropper folk :mad:

Han læreren bak "Blanke Ark".

Jammen jeg har ikke sett Blanke ark!

Foredraget jeg skal holde handler om at man ikke alltid kan skylde på maten når det kommer til fedme. Det finnes veldig mange andre spektre i det å bli "stor" som er minst like viktige. Gener (altså at fett ligger i blodet), omgivelser og lykke.

 

Det mange overvektige barn ikke vet, er det nettopp dette. Derfor sendte jeg en søknad til Nøtterøy VGS om å få holde foredrag, og fikk faktisk melding tilbake fra rektoren om at jeg får lov forrige uke! :w00t:

 

Blir gøy å inspirere unge og vise dem at man skal gi blanke i mobbere og bare leve livet akkurat som man vil.

Jeg vil gjerne undersøke de kildene om dette temaet, da jeg er veldig interessert i fedmeproblematikken man opplever i samfunnet.

Lenke til kommentar

Foredraget jeg skal holde handler om at man ikke alltid kan skylde på maten når det kommer til fedme. Det finnes veldig mange andre spektre i det å bli "stor" som er minst like viktige. Gener (altså at fett ligger i blodet), omgivelser og lykke.

Men i bunn og grunn ender alt opp i at man spiser for mye og trener for lite.

 

Må ikke tro alt du leser i media, vennen. Kjenner du noen som lider av fedme? Har du noensinne spurt han hvorfor han er så stor? Tviler på at han svarer at han spiser for mye. Det ligger mer i fedme enn kun det. Mat utgjør kanskje 5%, max 10% av fedme, mens gener derimot utgjør nesten 70%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men i bunn og grunn ender alt opp i at man spiser for mye og trener for lite.

 

Jupp. Selvfølgelig finnes det årsaker bak fedme, og i noen FÅ tilfeller fysiske lidelser som gjør at det er eksremt vanskelig å unngå å legge på seg, men det påvirker faktisk et ekstremt mindretall.

 

Jeg har lavt stoffskifte, og gikk ubehandla i nesten 6 år. Med lavt stoffskifte har man større anlegg for å legge på seg, men jeg klarte fint å ikke bli farlig overvektig likevel. Har man lignende må man rett og slett være bevisst på matinntaket og aktivitetnivået. Surt, men sant.

 

Og at folk har helt forskjellig forbrenning er en gammel myte. Forskjellene er så minimale at det er latterlig.

Lenke til kommentar

Må ikke tro alt du leser i media, vennen. Kjenner du noen som lider av fedme? Har du noensinne spurt han hvorfor han er så stor? Tviler på at han svarer at han spiser for mye. Det ligger mer i fedme enn kun det. Mat utgjør kanskje 5%, max 10% av fedme, mens gener derimot utgjør nesten 70%.

Fantastisk, hersketeknikk på første linje. Har en kamerat som er relativt stor, han er åpen om at han er tjukk fordi han satt mye stille og spiste mye etter at han pådro seg en skade.

 

Tjukasser er tjukke fordi de spiser for mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må ikke tro alt du leser i media, vennen. Kjenner du noen som lider av fedme? Har du noensinne spurt han hvorfor han er så stor? Tviler på at han svarer at han spiser for mye. Det ligger mer i fedme enn kun det. Mat utgjør kanskje 5%, max 10% av fedme, mens gener derimot utgjør nesten 70%.

 

At en som er feit sier han ikke spiser for mye slår ikke meg som et spesielt bra argument for at det er noe i veien med genene hans.

 

(PS: Jeg er overvektig, stammer dels fra en overvektig familie, men alle mine søsken og foreldre er tynne og godt trente fordi de har et bra kosthold og er aktive - jeg er ingen av de to og er dermed feit. Overaskende nok! De helvetes genene mine altså!)

Lenke til kommentar

Jammen jeg har ikke sett Blanke ark!

 

Jeg har faktisk ikke sett noe særlig jeg heller, men har sett mange intervjuer med ham, og lest mange av artiklene han har skrevet og lignende. Han er utrolig inspirerende for meg i hvertfall, og har gitt meg utrolig mange fine ideer og innfallsvinkler for hvordan jeg vil legge opp undervisningen for at den skal være givende, og få med alle sammen.

Lenke til kommentar

Jammen jeg har ikke sett Blanke ark!

 

Jeg har faktisk ikke sett noe særlig jeg heller, men har sett mange intervjuer med ham, og lest mange av artiklene han har skrevet og lignende. Han er utrolig inspirerende for meg i hvertfall, og har gitt meg utrolig mange fine ideer og innfallsvinkler for hvordan jeg vil legge opp undervisningen for at den skal være givende, og få med alle sammen.

Det forstår jeg godt, det er jo sånn læreting som er interessant for en lærerstudent som deg. Så det er absolutt bra. Men må fortsatt erte deg litt med å stille spørsmål. :tease:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...