Gå til innhold

Vi stammer fra aper... hva med apene nå da?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Jeg kom til å tenke på noe rart... hvis vi liksom stammer fra aper! Hva er galt med de apene vi har nå da?

De ligner veldig mye på det vi "liksom" har vært? Er hele bildet svært forenklet, og i virkeligheten mye mer annerledes?

Uff... dette er komplisert kjente jeg nå... :huh:

 

Takk!

 

Kanskje vi skal ta det litt lengre (sånn at du kan få mere ting å tenke på)

 

Vi stammer ikke fra aper vi ER aper :D

Lenke til kommentar

nevoscript: De har jo garantert det. Det er bare det at for lenge siden så var det en felles stamfar, som utviklet seg til å bli flere arter. En av dem ble til slutt Homo Sapiens Sapiens, mens en eller flere av de andre utviklet seg til alt av aper / sjimpanser / gorillaer som finnes nå. Og det er også mange arter som har dødd ut i.l.a. tidens gang.

 

edit: olsen kom før meg.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Ser ikke noen grunn til at det ikke kan skje. Men det vil isåfall ta laang tid. Men jo, de vil nok rekke det før jorda går til helvete, det er ca 5 milliarder år til sola gjør jorda ubeboelig.. Og det er lengre enn jorda har vært til til nå. Men det kan jo selfvølgelig hende vi klarer å føkke den opp lenge før det.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Mennesker og aper tilhører dyregruppen primater. De aller første urprimatene fantes for over 50 millioner år siden, omtrent på den tiden dinosaurene døde ut.

 

Sjimpansene er den primaten vi i nærmest slekt med, men det betyr ikke at vi stammer fra sjimpanser, men at både mennesker og sjimpanser stammer fra en tidligere apeart som nå er utdødd. Vi er såpass nært i slekt med sjimpanser at ikke bare er våre nærmeste slektninger i dyreriket sjimpansene, men sjimpansenes nærmeste slektninger i dyreriket er ikke bavianer eller gorillaer, men menneskene, altså oss. Biologisk og genmessig er de altså mer like menneskene enn alle andre menneskeaper. Over 98% av genene er like mellom mennesker og sjimpanser.

 

Det er faktisk enkelte biologer som i fullt alvor mener at vi må regne både sjimansene og gorillaene som menneskeraser, og at de derfor har krav på fulle menneskerettigheter. I og med at gorillaene står på WWFs liste over utrydningstruede dyrearter, så ville en slik menneskestatus gitt dem mye bedre beskyttelse som et minoritetsfolk med spesielle behov. Noen biologer mener at dette antagelig er eneste mulighet for å hindre at gorillaene om få tiår er en utryddet art.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Primate

Lenke til kommentar
Uff... jeg føler meg dum!

En felles stamfar... kan det bety at de apene som eksisterer nå kan bli mer og mer intelligente?

Men! De rekker vel ikke det før jorda BANG!!?

 

Vel, de KAN. Men inteligens er ikke et mål for evolusjon, bare et tilfeldig produkt som viste seg å fungere bra... Dersom de dumme og sterke får formert seg mer (og avkommet deres overlever) enn de små og lure, vel, da er den retningen evolusjonen tar.

Lenke til kommentar

Ikke sikkert de utvikler seg på samme måte som oss, evolusjonen plukker vel ut de som passer det milijøet best som feks. større fremtenner til å gnage bambus, sterkest armer for å slynge seg som Tarzan eller ligneende, Så om 100000 år er de kansje helt anderledes en oss, og får kansje betegnelsen "ny art"? Men sjimpansene har vel mye likt som menesker som humør, følelser for andre osv. så derest utvikling vil nok ligne på vår egen.

Evolusjon benytter seg av omgivelsene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...