Gå til innhold

Bygg PC-en selv


Anbefalte innlegg

CastorFiber: Jeg sa ikke noe annet, og har ikke misforstått noe som helst. :)

Dobbeltisolering er et utstyr som ikke er tilkoblet jord ja, noe både du og jeg sier. Da kan man bruke begrepet "jordet i seg selv". Du lenker deg til kabinettet slik at det kan avlede statisk elektrisitet, og det kan ikke skade komponentene nettopp pga. dobbeltisoleringen som forhindrer strøm i kabinettet å nå kretser ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det juridiske i artikklen er feil:

 

Ikke vent med å gi beskjed om mulige feil og mangler - ta det umiddelbart, du har nemlig en undersøkelsesplikt.

 

Det foreligger ingen slik undersøkelsesplikt i forbrukerkjøp lenger, den forsvant da man fikk forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Til HW. Det er ikke satt opp tastatur, mus, skjerm, høytalere og operativsystem i innkjøpslisten. Det er også satt opp to prosessorer i listen, dette er litt dumt hvis noen stoler blindt på handlelisten (f.eks. en nybegynner).

Et godt alternativ til magnetisk skrutrekker er en skrutrekker som holder på skruene ved hjelp av en klo. Fest skruen i kloen, skru litt inn skruen løsne så på kloen og fortsett innskruingen (Bilde: http://www.vivendi.no/maxetabilder/Web/Stj...ed-skruehol.gif ).

 

Hmm, mange tanker og ideer rundt dette temaet.

Pastaen og kjøleren som følger CPU'en er selvfølgelig tilstrekkelig når en ikke overklokker.

Bruker du uorginal kjøler/pasta (det er fult mulig å kjøpe dårligere kjølere/pasta en orginalen) kan du blåse en lang marsj i garantien, det gjelder også skjermkort.

Alternativet til å rote rundt for å finne hvilken RAM-spor en skal bruke er å kjøpe like mange brikker som spor på hovedkortet, 2Gb fordelt på fire brikker er bedre en 2Gb fordelt på to brikker (bedre kjøling).

Endret av Trafikklys
Lenke til kommentar
Tips angående prosessor.

"Intel Core 2 Duo"-prosessoren kommer med bus-hastighet på 800MHz og 1333MHz, og "Intel Core 2 Quad" kommer med 1066MHz. Det er veldig viktig at hovedkortet ditt støtter like høy, eller høyere, bus-hastighet som prosessoren! Hvis du har et hovedkort som bare støtter 800MHz bus-hastighet, så vil ikke en prosessor med 1066MHz eller 1333MHz virke! (Typisk vifter går rundt, men får ikke skjermbildet).

 

Dette er veldig viktig! Opplevde det for en måned siden.

 

Hadde selvsagt sjekket på spesifikasjonene på sidene til komplett.no at hovedkortet støttet FSB 1333, siden C2D-prosessoren kjørte på den hastigheten. Men da jeg fikk det og alt var ferdig montert, så skjedde omtrent ingenting når jeg prøvde å slå på.

 

Heldigvis hadde jeg en Pentium 4 prosessor med samme slot, som jeg kunne bruke til å få bootet maskinen og få oppgradert BIOS-en. Billig-hovedkort og kanskje eldre utgaver får gjerne støtte for høyere FSB ved et senere tidspunkt, ergo må man oppdatere BIOS for å kunne benytte seg av dette.

 

Endte med at Komplett måtte endre infoen på sidene sine. (Men det skal sies at de hadde fått denne informasjonen fra hovedkort-produsenten igjen).

 

 

 

Sånn dritt-ting som kan være vanskelig å finne ut av i etterkant.

Endret av as-man
Lenke til kommentar

Å bygge en pc i dag er bare fryd . Alt sammen passer som det skal og det funker stort sett uten problemer .

 

Husker i gamle dager ; bare å få på CPU -kjøleren var et sann helvete

 

Ellers en veldig fin artikkel , og flere burde sette seg ned å gjøre det . Er dritt morro og man lærer selfølgelig noe . Og for all del : hold dere unna ferdigbygde elkjøp maskiner .

Lenke til kommentar
Bruker du uorginal kjøler/pasta (det er fult mulig å kjøpe dårligere kjølere/pasta en orginalen) kan du blåse en lang marsj i garantien, det gjelder også skjermkort.

 

Har du noen kilder til dette? Tviler på at det går utover garantien (eller reklamasjonsrett). Se bare på biler. I Norge er det lov å bruke tredjeparts verksted og deler, så lenge delene ikke er dårligere enn orginal-delene (dvs at de må være beregnet for den aktuelle modellen). Tror det samme gjelder i dataverdenen.

 

Aldri hørt om noen som ble nektet reklamasjon fordi de brukte uorginal kjølepasta.

Lenke til kommentar
Alternativet til å rote rundt for å finne hvilken RAM-spor en skal bruke er å kjøpe like mange brikker som spor på hovedkortet, 2Gb fordelt på fire brikker er bedre en 2Gb fordelt på to brikker (bedre kjøling).

med dagens minnepriser så er dette ikke så lurt egentlig. bedre med større og færre brikker, for å ha lettere mulighet for oppgradering senere.

 

dessuten er jeg temelig sikker på at to brikker vil utvikle mindre varme OG få bedre kjøling, da mengen minne har lite eller ingenting å si for varmeutviklinga (hastighet og spenning avgjør dette) samt at det blir bedre plass rundt brikkene når du bare har to...

 

og dersom du er usikker på hvilket spor du skal montere i, så bruk 2 min på å les i hk boka som følger med alle hk. der står det vanligvis ganske klart og tydelig forklart.

 

og skulle du alikevel ikke finne ut av det så har man internett (les: forumet) for å få hjelp.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Selv om jeg bygger min egen maskin så syntes jeg det var en utrolig BRA video. Om HW kan begynne å produsere innhold som dette så kommer dette til å bli bra, tror HW har noe å lære av alle video-hardware siter, http://www.3dgameman.com/

 

Stå på videre HD med disse videoene, ser for meg at dere kan produsere et 3 andre videoer også.

 

Vannkjøling, HomeServer/mediaserver (hva med WHS) og mediasenter (hva med win7 med XBMC) til å ha i stua.

 

Frank

Lenke til kommentar

Var en gang borte i en pc der hovedkortet var en anelse bøyd. Dette årsaket til ingen proplemer så lenge maskinen var kald, men etter en stund når den ble varmere bøyde den seg ytterligere hvilket medførte at den kom i kontakt med kabinettbunnen. Dette gjorde at maskinen slo seg av, men fungerte som normalt når den hadde fått stå en stund. Det var meget vanskelig og frustrerende å finne feilen.

Lenke til kommentar

Kunne du posta hvilke deler du kjøpte/brukte i guiden, hvor du kjøpte dem fra og hva totalprisen ble :) ?

 

EDIT: Så at du hadde posta handlekurven, men det står: "Denne listen er ikke offentliggjort" når jeg trykker på linken til handlekurven :ermm: Kunne du posta den på nytt :)

Endret av Ferd!s
Lenke til kommentar

Såvidt jeg klarer å identifisere, er disse produktene brukt:

 

Kabinett: Corsair Obsidian 700D

Hovedkort: MSI 790FX-GD70

Prosessor: AMD Phenom II X4 810

Skjermkort: HIS Radeon HD 5870

Minne: OCZ DDR3-2000 Platinum 2GB (2x1GB)

Harddisk: Western Digital Caviar Black 640GB

SSD: Kingston SSDNow V+ Series 64GB

Strømforsyning: Corsair HX 650W

 

Ukjent: Prossesorkjøler og optisk drev

 

Uansett er det ikke et optimalt oppsett, men kun et som blir brukt som eksempel. Så å rette seg inn etter akkurat det vil jeg si er unødvendig. :)

Lenke til kommentar
Bruker du uorginal kjøler/pasta (det er fult mulig å kjøpe dårligere kjølere/pasta en orginalen) kan du blåse en lang marsj i garantien, det gjelder også skjermkort.

 

Har du noen kilder til dette? Tviler på at det går utover garantien (eller reklamasjonsrett). Se bare på biler. I Norge er det lov å bruke tredjeparts verksted og deler, så lenge delene ikke er dårligere enn orginal-delene (dvs at de må være beregnet for den aktuelle modellen). Tror det samme gjelder i dataverdenen.

 

Aldri hørt om noen som ble nektet reklamasjon fordi de brukte uorginal kjølepasta.

 

Hvis du skal bytte kjølepasta på skjermkort mister du garantien når du fjerner selveste kjøleblokken. Dette står ganske tydelig i garantivilkårene til de fleste skjermkort produsenter.

 

Intel sier også at fjerning av termisk pasta fra CPU er grunn nok til å bryte garantien, men så lenge de tror at feilen ikke er forårsaket av kunden, så får man som regel en RMA uten problemer... ;) Uansett, så vet de at folk flytter/re-seat'er prosessorer til tider, og jeg har ikke opplevd de som streng på dette.

 

OT: "Ulempe 2" i artikkelen ser jeg på mer som en fordel enn en ulempe. At hver komponent har sin egen garanti er jo ialtfall en soleklar fordel for de som er vant med å bygge PC'er fra før av, men det kan være relativt greit for nybegynnere også, så lenge de får råd om god feilsøkingsverktøy/software som kan brukes når ting går galt.

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar

Var en gang borte i en pc der hovedkortet var en anelse bøyd. Dette årsaket til ingen proplemer så lenge maskinen var kald, men etter en stund når den ble varmere bøyde den seg ytterligere hvilket medførte at den kom i kontakt med kabinettbunnen. Dette gjorde at maskinen slo seg av, men fungerte som normalt når den hadde fått stå en stund. Det var meget vanskelig og frustrerende å finne feilen.

 

Da har du hatt for dårlig kjøling i kabinettet isåfall :p Det skal rimelig mye til før hovedkortet ditt faktisk blir bøyd av varmen. Jeg mistet hovedkortet mitt i gulvet (DFI lanparty UT-T3eh8) da jeg installerte en Noctua prosessorkjøler. Ca. 1/4 av kortet (ene hjørnet) ble betydelig bøyd og jeg slet med å få festet kortet i kabinettet, men i den sinnstilstanden jeg var i over å faktisk ha mistet kortet, med cpu, kjøler og ram montert tok jeg det opp og bøyde det tilbake (!) og har aldri hatt noe problemer med det :p

 

Jeg så på noen av de gamle innleggene fra 2007 hvor noen reagerte på at CPU kjøler, CPU og ram ble montert før hovedkortet ble satt i maskinen. Ved bruk av stock kjøler er dette sjelden nødvendig da de enkelt lar seg feste mens kortet sitter i maskinen, men ved bruk av tredjeparts kjølere må man ofte inn på baksiden av kortet for å sette på en brakett for å sikre at kjøleren står stødig (pga vekt). Dessuten følger det ofte med en tynn skumgummimatte eller noe annet mykt i esken til hovedkortet som man kan legge det på under montering uten at det skader selve kortet :)

Lenke til kommentar

Jeg synes videoen var bra jeg, selv om han gjerne kunne ha gått litt mer i detaljnivå og tatt noen korte kunstpauser her og der for å la hver opplysning synke inn. Ville vært greit å utvide litt på det med kabelrydding, og f. eks. nevnt hva man trenger for å bygge en maskin, hva som kommer inkludert av kabler og omtrent lang tid man vil bruke første gang. Kun noen praktiske innlegg. :)

Lenke til kommentar

Alle seriøse PC-brukere bør lære seg å bygge stasjonære PCer, fordi dette gir bedre innsikt og forståelse samtidig som behovet for support ved senere problemer blir mindre (dermed penger spart, og raskere utført). Og slike problemer treffer de fleste på, kanskje ikke på egen maskin, men i familie, venner eller nabo. Hundrelappene går veldig fort om "profesjonell" hjelp skal tilkalles, og vær klar over at det er mange useriøse aktører der ute.

 

Hvis du er redd for å begynne med en ny maskin så finn en gammel maskin, ta den fra hverandre og sett sammen igjen. Prøv å bytte disker eller CD-ROM, og se at ting fungerer.

 

Antistatisk armlenke er bare tull, ikke kast bort tid eller penger på slikt. Hvis maskinen er tilkoblet strøm må du koble dette ut først. Når du styrer inn i en PC så skal du alltid begynne med å ta i kabinettet (eventuelt andre steder det er jord om du f.eks. har et trekabinett). Kabinettet i seg selv er jord i maskinen, og ved å berøre dette blir du selv jord, da er det fysisk umulig at du kan tilføre effekt på noen komponenter i maskinen, for du har garantert laveste spenningsnivå. Enkelte kobler antistatisk lenke til jord i en stikkontakt, dette er noe du absolutt ikke bør gjøre siden jord i stikkontakten og i kabinettet ikke nødvendigvis er samme spenningsnivå, med mindre du har maskinen tilkoblet samme kurs, og det bør du ikke gjøre i tilfelle jordfeil/skjev jord osv. Ved å koble til jord i stikkontakt kan du både skade maskinvare og skade seg selv i verste tilfelle.

 

Om du bare enkelt og greit jorder deg i kabinettet så er du og maskinen trygg. Selv om du har ullsokker så kan du ikke skade maskinen med støt fordi du har feller jord med kabinettet. Men om du forlater maskinen og går rundt i huset må du selvsagt gjenta prosedyren. Bare for å demonstrere at dette er helt trygt har jeg i en årrekke bygget mange PCer og fikset PCer tusenvis av ganger med ullsokker sittende på et ullteppe med mye lo.

 

 

Den mest vanlige feilen folk gjør ved bygging er å glemme strømkabelen som sitter ved CPUen, den som er enter 4-pin eller 8-pin.

 

Vedlikehold:

I likhet med det meste annet her i verden krever en PC vedlikehold, og da mener jeg ikke bare å tømme temp-mappen i Windows. Stasjonære PCer bør åpnes og renskes for støv minst én gang i året, flere etter behov. Støv fra vifter må fjernes, annet støv bør også fjernes. Har du trykkluft tilgjengelig så er det glimrende, ellers kan du bruke Q-tips og en støvsuger, men vær veldig forsiktig med støvsugeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...