Gå til innhold

Bygg PC-en selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, bra guide, får bruk for den når jeg skal sette sammen en.

MEN, jeg er ganske fersk når d kommer til sånner her ting, så jeg trenger tips til deler ( Gaming ) kan jeg få link til disse delene som dere anbefaler : Prosessor, skjermkort, strømforsyning, minne, harddisk og DVD/optisk. helst fra samme nettbutikk.

Lenke til kommentar

Hei, bra guide, får bruk for den når jeg skal sette sammen en.

MEN, jeg er ganske fersk når d kommer til sånner her ting, så jeg trenger tips til deler ( Gaming ) kan jeg få link til disse delene som dere anbefaler : Prosessor, skjermkort, strømforsyning, minne, harddisk og DVD/optisk. helst fra samme nettbutikk.

Det er nesten umulig å komme med konkrete anbefalinger på så generelt grunnlag, jeg vil anbefale deg å lese litt rundt på på egenhånd først, les Hardware sine anbefalinger, sjekk forumets spesifikke kategorier for ulike komponenter som hovedkort, prosessor og skjermkort, og lag en tråd i kategorien for hjelp til kjøp og salg, hvor du spesifiserer hva du skal bruke PC-en til og hvilken prisklasse du er ute etter. Les også andre tråder i den kategorien, og se om det er noen som har anbefalt noe tidligere som passer til ditt behov. ;)

Lenke til kommentar

Øverst står det:

 

I 2007 skrev den tidligere redaktøren for Hardware.no guiden som følger på disse åtte sidene. Så godt som alt stoffet du kan lese på de neste sidene er fortsatt aktuelt, selv etter 2,5 år.

 

Denne guiden ble laget i 2007, så det med etter 2,5 år er litt feil...

Lenke til kommentar

Guiden ble originalt publisert 28. november 2007, og oppdatert med videoen 21. mai 2010. Det skulle bli omtrent to år og seks måneder, eller 2,5 år. Det er riktig nok ikke på dagen 2,5 år, så skal man ta deg bokstavelig er det faktisk litt feil. Men i dagligtalen legger vi gjerne litt slingringsmonn inn i begreper som "for 2,5 år siden" og presiserer heller med "for nøyaktig 2,5 år siden" hvis vi skal vise at det er nøyatkig.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

hvis denne guiden virkelig er oppdatert må alt være tilrettelagt i forhold til de nyeste komponentene.

et bilde av et hovedkort med med egen floppy tilkobling gir ikke noe inntrykt av noen oppdatering

Du velger altså å overse den virkelige oppdateringen? Videoen i begynnelsen av guiden?

 

Og nøyaktig hva har forandret seg så drastisk siden "den gang" hovedkortene hadde floppykontakt? Etter hva jeg kan se er det svært lite forskjell mellom illustrasjonskortet og dagens hovedkort. 2xPCIe, 6 SATA, LGA-sokkel, 4 minneslotter (riktignok DDR2), 24 pin ATX, 8 pin CPU-strøm.

 

Hovedkortet er forøvrig et Foxconn P35A(-S) fra overgangen mellom 2007 og 2008.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

hvis denne guiden virkelig er oppdatert må alt være tilrettelagt i forhold til de nyeste komponentene.

et bilde av et hovedkort med med egen floppy tilkobling gir ikke noe inntrykt av noen oppdatering

Du velger altså å overse den virkelige oppdateringen? Videoen i begynnelsen av guiden?

 

Og nøyaktig hva har forandret seg så drastisk siden "den gang" hovedkortene hadde floppykontakt? Etter hva jeg kan se er det svært lite forskjell mellom illustrasjonskortet og dagens hovedkort. 2xPCIe, 6 SATA, LGA-sokkel, 4 minneslotter (riktignok DDR2), 24 pin ATX, 8 pin CPU-strøm.

 

Hovedkortet er forøvrig et Foxconn P35A(-S) fra overgangen mellom 2007 og 2008.

 

jeg overser ikke videoen.

 

Det er også visse endringer på komponentene på disse årene.

Harddiskene har fått større kapasitet.

tilkoblingen på mange komponenter har endret seg litt.

Det vesentlige er SSD er begynt å bli mere vanlig nå.

Det er noen av tingene som må "opgraderes"

 

å bruke en gammel guide med noen få endringer kan fort gjøre at en nybegynner blir forvirret da han eller hun ikke helt kjenner igjen det som er beskrevet.

Da blir den lite interessant

 

poenget mit er at guiden må oppgraderes hele tiden, ikke hver 30ende måned.

2 ganger i året er passelig selv om noen av oppdateringene bare blir smårusk

( det var en gang i tiden et mål at prosessoren skule doble ytelsen ca hver 1,5 år ).

Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt lest guiden? Det er ikke en guide for å plukke ut komponenter, men en veiledning til hvordan man fysisk skrur og kobler sammen alle dingsene. Da er det knekkende likegyldig om harddisken har 1 eller 3 TB kapasitet, om prosessoren har 100 eller 700 millioner transistorer, eller om lagringsmediet er en harddisk eller SSD. Prosessoren passer fremdeles nedi en LGA-sokkel, og lagringsmediet bruker fremdeles SATA-kabel med SATA-plugger i begge ender.

 

Hvilke tilkoblinger på komponentene har "endret seg litt"?

 

Hva med å dra hodet ut av ræven og gjøre noe litt konstruktivt? F.eks lese hva Moores lov egentlig sier, og kanskje til og med skrive en egen superoppdatert PC-guide som du kan oppdatere annenhver dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

når det gjelder Mores lov er det påstått at det opprinnelig var 18 måneder.

det er også noe jeg vet. nå er det diskuter om det egentlig var riktig.

påstanden må hele tiden justeres da marginene blir mindre

jeg skrev også det var ca hver 1,5 år ( ca 18 måneder).

 

selv om dette kun er en grynlegende guide så må hardwaren som det referer til vær såpass moderne at de som bygger kjenner seg igjen. med en gamme guide så skranter det lit på det punktet.

 

nå er usb 3.0 mer eller mindre blir standard.

( jeg la ikke merke til at det er nevnt i guiden, hvis det ikke er noe om det i videoen )

 

Er PAata fjernet ?

Er display port tatt med ?

og så er det i de siste årene kommet noen tillegg i bios innstillingene ?

 

 

om dere mener at en oppdatering av guiden per halvår er for mye så bør noen i det minste sjekke 2 ganger i året om det er nødvendig med en oppdatering

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

når det gjelder Mores lov er det påstått at det opprinnelig var 18 måneder.

det er også noe jeg vet. nå er det diskuter om det egentlig var riktig.

påstanden må hele tiden justeres da marginene blir mindre

jeg skrev også det var ca hver 1,5 år ( ca 18 måneder).

 

selv om dette kun er en grynlegende guide så må hardwaren som det referer til vær såpass moderne at de som bygger kjenner seg igjen. med en gamme guide så skranter det lit på det punktet.

 

nå er usb 3.0 mer eller mindre blir standard.

( jeg la ikke merke til at det er nevnt i guiden, hvis det ikke er noe om det i videoen )

 

Er PAata fjernet ?

Er display port tatt med ?

og så er det i de siste årene kommet noen tillegg i bios innstillingene ?

 

 

om dere mener at en oppdatering av guiden per halvår er for mye så bør noen i det minste sjekke 2 ganger i året om det er nødvendig med en oppdatering

 

Det er ikke alltid man bruker de nyeste komponentene når man skal bygge en PC, og jeg tviler litt på at denne guiden er myntet på bestemødre.

 

Hvis man må ha ting inn med teskje, så er kanskje ikke en grunnleggende guide noe man bør forholde seg til når man bygger PC.

Lenke til kommentar

når det gjelder Mores lov er det påstått at det opprinnelig var 18 måneder.

det er også noe jeg vet. nå er det diskuter om det egentlig var riktig.

påstanden må hele tiden justeres da marginene blir mindre

jeg skrev også det var ca hver 1,5 år ( ca 18 måneder).

 

selv om dette kun er en grynlegende guide så må hardwaren som det referer til vær såpass moderne at de som bygger kjenner seg igjen. med en gamme guide så skranter det lit på det punktet.

 

nå er usb 3.0 mer eller mindre blir standard.

( jeg la ikke merke til at det er nevnt i guiden, hvis det ikke er noe om det i videoen )

 

Er PAata fjernet ?

Er display port tatt med ?

og så er det i de siste årene kommet noen tillegg i bios innstillingene ?

 

 

om dere mener at en oppdatering av guiden per halvår er for mye så bør noen i det minste sjekke 2 ganger i året om det er nødvendig med en oppdatering

 

Det er ikke alltid man bruker de nyeste komponentene når man skal bygge en PC, og jeg tviler litt på at denne guiden er myntet på bestemødre.

 

Hvis man må ha ting inn med teskje, så er kanskje ikke en grunnleggende guide noe man bør forholde seg til når man bygger PC.

 

jeg mener at det er viktig at også også de nyeste komponenten er nevnt eller beskrevet i en slik guide , spesielt hvis ting er lit annerledes en alt det andre.

det er til og med uenigheter om når man skal installere strømforsyningen.

i den siste tiden er det blir nevnt noen nye kjølere her på hardware.

det er viktig at monterings-berskrivelsen taes med .

( av enn elle annen merkelig grunn så er det vist feigt å lese bruksanvisninger

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er berre ikkje å kjøpe alle bitane og sette det samen! Må sørge for at Hovudkortet støtter CPUen og RAMen. Må også sørge for at PSUen har nok strøm for komponentane og at om du bruke GPUer i SLI/Crossfire må du sørge for at Motherboarden har støtte for SLI eller Crossfire.

 

Eg ville anbefalt å ha eit veldig tynt lag kjølepasta over CPUen i stede for 5-6 små prikker som han viste på filmen, blir betre varme overføring då.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei Sindre-s! Nei, hovedkort følger ikke med i kabinettet. Ingen ting følger med i kabinettet, bortsett fra festene til de diverse delene. Det du trenger for å bygge en PC er:

 

Hovedkort

CPU/Prosessor

GPU/Skjermkort

HDD/Hardisk

(SSD) Ikke nødvendig, men anbefales.

Optisk drev/DVD-CD leser

RAM/Minne

Kabinett

 

I tillegg til dette, trenger du et OS, som Windows eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...