Gå til innhold

Bygg PC-en selv


Anbefalte innlegg

Er egentlig dette armbåndet viktig? Har aldri brukt et slikt.

 

 

 

Har også erfart at komponenter tåler mye. har bla mistet et hovedkort i gulvet fra ca 1.5 meters høyde. Kortet funker. I tilleg var det en gang en "kompis" av meg som hadde et nettverks kort. han gneid det i håret sitt. Det funket etter det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

grei artikkel. selv er jeg mest mulig naken. når jeg skal bygge. Ninja kjøler på min cpu er ikke lett å feste uten å ha hovedkortet ute. så jeg anbefaler feste minne og prosessor og prosessor vifte før montere i kabinett.

 

magnetiske skrue jern er et must når skal montere cd, dvd etc og hardisker. for ikke alltid like lett å finne skruer som faller ned mellom kabler.

Lenke til kommentar

bra artikkel. selv gjør jeg ting litt anderledes, som å montere psu sist, da kablene ofte henger i veien (med mindre kabinettets utforming tvinger meg til å montere den først)

 

antistatisk lenke bruker jeg ikke, men er påpasselig med å ta på metal først.

 

pleier å montere ram og cpu + kjøler føre jeg monterer hk. med mindre kabinettet har uttagbart hk brett.

 

ellers så er det vel som med mye annet man ikke har gjordt før, ta deg god tid og ikke bruk makt, da er det noe som ikke stemmer om det er nødvendig (utenom på intel kjølerne med de 4 klipsa da, de er nesten plagsomt harde å montere)

Lenke til kommentar
Hei, takk for tilbakemeldingene! Ja, vi var i overkant krasse med tanke på å fraråde bruk av magnetiske skrujern. Det var en gammel "myte" som hang litt igjen her på huset. Artikkel oppdatert!

 

Ellers, om dere har forslag til forumtråder eller annet som vi bør linke til fra siste side - fyra laus! :)

 

Oppdater avsnittet om minnmoduler. Det er ikke noen regel som sier noe om farger, dette varierer fra produsent til produsent.

 

Et generellt tips med tanke på motering inn i maskin er at alt som kan skyves inn utenfra monteres inn etter hovekort, alt som må monteres innenfra må man vurdere å sette inn før hovedkort.

Selv liker jeg å sette det inn så tidlig som mulig, men ikke så tidlig at strømforsyning eller 5 1/4" enheter må lirkes forbi.

 

For å få ryddige kabinetter kan man leggge tynnere kabler først, før hovedkort. Vedig greit å ha kabler som er usynlige og bare sniker seg opp til en kontakt på motsatt kant av hovedkortet.

Lenke til kommentar
Ser i artikkel at det ikke er så mye å spare lenger..... Det er vel ikke helt rett? En selvbygd til 7000 må du nok betale 10000 for ferdigbygd. Og du kan jo også bruke samme kabinett, HDD, floppy og DVD +++ om du har dette fra før.

 

Artikkelen har rett... Gå på f.eks komplett.no og finn en pc... La oss si at den koster 10k. Så finner du alle komponentene i pc-en og legger dem i handlevognen. Da vil du se noen du ikke hadde ventet.

 

Men vis du har floppy, DVD, kabinett osv fra før. Er det best å bygge selv...

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Ser i artikkel at det ikke er så mye å spare lenger..... Det er vel ikke helt rett? En selvbygd til 7000 må du nok betale 10000 for ferdigbygd. Og du kan jo også bruke samme kabinett, HDD, floppy og DVD +++ om du har dette fra før.

 

Artikkelen har rett... Gå på f.eks komplett.no og finn en pc... La oss si at den koster 10k. Så finner du alle komponentene i pc-en og legger dem i handlevognen. Da vil du se noen du ikke hadde ventet.

 

Men vis du har floppy, DVD, kabinett osv fra før. Er det best å bygge selv...

 

Ja, der tok jeg faktisk feil angående komplett. Deres 10 000 kr PC er et godt tilbud, men har man ting fra før er det en annen sak. Man kunne ikke velge vekk skjerm,PSU, HD og en del andre ting.

Lenke til kommentar
Merk at du ikke MÅ bruke kjølepasta, men for best mulig kjøleytelse anbefaler vi det. I verste fall kan du bruke den medfølgende termiske pad-en - som gjerne medfølger boxed-kjølere, men ikke kom etterpå og klag på varm prosessor. Dersom du har seriøse planer om å overklokke, bør du uansett skifte ut "boxed"-kjøleren og bruke skikkelig pasta.

 

Dette bør omformuleres for å unngå misforståelser. Man MÅ bruke kjølepasta, enten den er forhåndspåført kjøleren eller innkjøpt separat. Intels boxed-kjøler kommer med kjølepasta påført - "thermal pads" duger neppe til moderne CPUer.

Lenke til kommentar
Ser i artikkel at det ikke er så mye å spare lenger..... Det er vel ikke helt rett? En selvbygd til 7000 må du nok betale 10000 for ferdigbygd. Og du kan jo også bruke samme kabinett, HDD, floppy og DVD +++ om du har dette fra før.

 

Artikkelen har rett... Gå på f.eks komplett.no og finn en pc... La oss si at den koster 10k. Så finner du alle komponentene i pc-en og legger dem i handlevognen. Da vil du se noen du ikke hadde ventet.

 

Men vis du har floppy, DVD, kabinett osv fra før. Er det best å bygge selv...

 

Ja, der tok jeg faktisk feil angående komplett. Deres 10 000 kr PC er et godt tilbud, men har man ting fra før er det en annen sak. Man kunne ikke velge vekk skjerm,PSU, HD og en del andre ting.

 

JFM, legg sammen de samme komponentene i en billigere butikk enn Komplett, da vil du nok få det billigere. Det er veldig lenge siden Komplett hadde de billigste prisene.

 

 

Tengte ikke på dette med billigere butikk. Men tror nok ikke du sparer veldig mye på å bygge selv vis du ikke har PSU, DVD osv fra før.

Lenke til kommentar

...angåande bruk av makt, så har eg opplevd fleire gonger at ein må presse rimelig hardt for å få putta nedi RAM-brikker. Ellers, på ein del CPU-kjølarar, må du faktisk presse hardt for å få ting på plass. Er lov å bruke makt under PC-bygging, så lenge den er brukt på riktig plass :)

 

Finfin artikkel nonetheless, trur nok det er mange som kvir seg unødvendig på å bygge PC sjølv. :)

Lenke til kommentar
Veldig fin guide. men stusser litt på at cpu minne og cpu kjøler monteres før du setter hovedkortet inn i maskina. Det er lettere å ødelegge ting om man lar hovedkortet stå rett på bordet i steden for å la det stå fastskrudd i maskina. men ellers en flott guide!

Det som skjer når du setter på cpu og ram når hovedkortet er nede i kabinettet er følgende:

  • Hovedkortet kan bli bøyd ganske mye når du presser komponentene på plass. Konsekvensen av dette er tretthet i loddepunkter og liknende skader som legemegjør seg i form av ustabilitet.
  • Kan bli trangt for armene, så det blir ekstre lett å gjøre feil. Typisk bommer når man skal plassere cpu = knekke pinner på cpu-en.

Når jeg monterer på CPU og RAM, så gjør jeg det mens bunnen av hovedkortet hviler oppå den antistatiske matten som hovedkortet lå på inne i esken. Da reduserer man det mekaniske stresset på hovedkortet og det er mindre sjanse for at det skal ryke ustabilt eller det som værre er.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...