Gå til innhold

Bygg PC-en selv


Anbefalte innlegg

Dette var så som så.

 

Finner flere titals feil eller tabber i den videoen. Synes den virker litt useriøs og tilfeldig.

 

Priceless med Intel-boxed-kjøler i forbindelse med AMD-prosessor.

 

Synes det var fult av upresis info og halvsannheter.

 

"Det her er termisk pasta, og det er veldig viktig at du tar det på prosessoren. Hvis ikke vil den bli overopphetet."

 

(Termisk pasta er anbefalt for å sikre god kontakt mellom prosessor og kjøler. Sekv om det er anbefalt så er det ikke veldig viktig og det medfører ikke overoppheting hvis det blir utelatt.

 

Det som derimot er viktig er riktig påføring dersom termisk pasta blir nyttet. Dersom man tar på en hel tube så kan bli snakk om overoppheting.)

 

Det blir like saklig som å si.

 

"Dette er klær. Det er det veldig viktig å ta på før du går ut, ellers så kan damene bli opphisset på bussen."

 

"Dette er frokost. Det er veldig viktig at du spiser frokost før lunsj, ellers så kan du bli alvorlig syk."

Fpr min del fungerer det bedre som komedie enn som informativ video.

 

Nå er jeg ekstrem perfektsjonist, så det er sikkert noen som synes at videoen var helt grei. Den gir jo et visst bilde av selve utførelsen. Godt initiativ.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HW har en tendens til å glemme at det er bare noen ytterst få som driver med overklokking. Med mindre du ha det stille mens du bruker maskinen så er medfølgende kjølere til både AMD og Intel mer enn gode nok, og du trenger ikke tilføre termisk pasta. Faktisk så er viftene til AMD ofte et par hakk bedre enn Intels. Hvis maskinen uansett ikke skal stå på der du sover og helst skal stå under et skrivebord så er ikke støyen et problem. Ofte støyer skjermkort og strømforsyning mye mer. Dessuten så må dere huske på at massive kjølere på 2kg bør festes i kabinett siden de kan skade hovedkortet under frakt.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Jeg synes videoen var et fint tillegg til den allerede glimrende guiden deres, og jeg synes også det var flott at dere gravde den fram igjen. Jeg håper den i framtiden blir litt lettere å finne enn da jeg for et par måneder siden brukte flere minutter på å grave gjennom artikkelarkivet fordi jeg syntes å huske at dere hadde en guide om PC-bygging et sted.

 

Bare for å demonstrere at dette er helt trygt har jeg i en årrekke bygget mange PCer og fikset PCer tusenvis av ganger med ullsokker sittende på et ullteppe med mye lo.

I lol'd. Personlig foretrekker jeg å mekke PC på et bart gulv i vanlige sokker. Joda, sjansen for å ødelegge komponentene med statisk elektrisitet når du holder i kabinettet er lik null. Men når det ikke koster noe ekstra er det like greit å være på den sikre siden.

 

Dessuten så må dere huske på at massive kjølere på 2kg bør festes i kabinett siden de kan skade hovedkortet under frakt.

Nå er det heldigvis ikke så mange kjølere som veier 2kg, bare TRUE copper. Den digre Noctua NH-D14 veier bare rundt 1kg, som riktignok heller ikke er småtteri. Men ved å bruke en skikkelig bakplate, som fordeler trykket jevnt utover en større del av hovedkortet, er det relativt trygt å transportere PC-en.

Lenke til kommentar

Veldig fin guide. men stusser litt på at cpu minne og cpu kjøler monteres før du setter hovedkortet inn i maskina. Det er lettere å ødelegge ting om man lar hovedkortet stå rett på bordet i steden for å la det stå fastskrudd i maskina. men ellers en flott guide!

ofte kan det være pain in the ass og komme til på CPU kjøler skruene, vertfall på store kjølere. på min må jeg av med vifta så jeg står igjen med bare kjøleribbene før jeg får montert jæveln. er jo litt skummelt å bære på da den er ganske tung etc.

 

fulgte selv denne guiden da jeg bygget for første gang (før oppdatering) og fikk veldig mye utav den! bra jobba.

Lenke til kommentar

Bare for å demonstrere at dette er helt trygt har jeg i en årrekke bygget mange PCer og fikset PCer tusenvis av ganger med ullsokker sittende på et ullteppe med mye lo.

I lol'd. Personlig foretrekker jeg å mekke PC på et bart gulv i vanlige sokker. Joda, sjansen for å ødelegge komponentene med statisk elektrisitet når du holder i kabinettet er lik null. Men når det ikke koster noe ekstra er det like greit å være på den sikre siden.

Når sannsynligheter er lik null, så bør du ikke gjøre noe for å bli sikker. Og hvis du til og med kobler lenken til jord i stikkontakt så øker du sannsynligheten til et tall som er større enn null.

 

 

Dessuten så må dere huske på at massive kjølere på 2kg bør festes i kabinett siden de kan skade hovedkortet under frakt.

Nå er det heldigvis ikke så mange kjølere som veier 2kg, bare TRUE copper. Den digre Noctua NH-D14 veier bare rundt 1kg, som riktignok heller ikke er småtteri. Men ved å bruke en skikkelig bakplate, som fordeler trykket jevnt utover en større del av hovedkortet, er det relativt trygt å transportere PC-en.

Var litt satt på spissen for å illustrere poenget, men alt som kan bli misforstått blir misforstått. Men slike vifter bør absolutt festes ordentlig som jeg sa, men dette er ikke alle klar over. Om dette gjøres er ikke det et problem lenger, selvsagt.
Lenke til kommentar

Jeg er kritisk til måten termisk pasta blir påført i videoen. Da målet med pastaen er å sørge for lavest mulig termisk resistans mellom cpu og kjøler bør man forsøke å redusere muligheten for luft som blir fanget mellom cpu og kjøer.

 

Ved å påføre pastaen flere plasser vil dette mest sannsynlig føre til at luft blir fanget mellom områdene pastaen er påført når kjøleren blir klemt nedpå og pastaen flyter utover. Det er også et poeng at kjernen har mye mindre areal enn metallbeskyttelsen/integrated head spreader(IHS) pastaen blir påført, lav termisk resistans er således viktigst i midten av IHSen.

 

Derfor bør termisk pasta påføres som en klump midt på IHSen og bør deretter presses utover når kjøleren blir presset nedpå. Dette vil minimere luftbobler mellom cpu og kjøler. I forlengelsen av dette er det også viktig å montere kjøleren med et homogent press over hele flaten slik at den ikke har mulighet til å vippe og trekke luft inn mellom cpu og kjøler. Å demontere kjøleren for å se om man har fått et godt avtrykk for å deretter montere denne igjen vil også være meget lite ønskelig da man er garantert å få luft fanget mellom cpu og kjøler ved andregangsmontering.

 

Jeg vet ikke i hvilken grad luft vil påvirke funksjonen til slutt, men konstanterer at luft er en god termisk isolator og ser ingen grunn til å ikke forsøke å minimere degradering av ytelse ved å ta høyde for dette ved montering.

 

Viser førøvrig til Arctic silver sin guide for bruk av kjølepasta hvor disse momentene iallefall blir hurtig omtalt. Dette gjelder kun cpuer og skjermkort som benytter IHS, dersom kjernen ikke er beskyttet er det andre metoder som er å foretrekke da man må sikre god kontakt med hele cou kjernen og kjøleren.

Lenke til kommentar

Hvor lærte du å ta på kjølepasta...?

Jeg er kritisk til måten termisk pasta blir påført i videoen. Da målet med pastaen er å sørge for lavest mulig termisk resistans mellom cpu og kjøler bør man forsøke å redusere muligheten for luft som blir fanget mellom cpu og kjøer.

 

Ved å påføre pastaen flere plasser vil dette mest sannsynlig føre til at luft blir fanget mellom områdene pastaen er påført når kjøleren blir klemt nedpå og pastaen flyter utover. Det er også et poeng at kjernen har mye mindre areal enn metallbeskyttelsen/integrated head spreader(IHS) pastaen blir påført, lav termisk resistans er således viktigst i midten av IHSen.

 

Derfor bør termisk pasta påføres som en klump midt på IHSen og bør deretter presses utover når kjøleren blir presset nedpå. Dette vil minimere luftbobler mellom cpu og kjøler. I forlengelsen av dette er det også viktig å montere kjøleren med et homogent press over hele flaten slik at den ikke har mulighet til å vippe og trekke luft inn mellom cpu og kjøler. Å demontere kjøleren for å se om man har fått et godt avtrykk for å deretter montere denne igjen vil også være meget lite ønskelig da man er garantert å få luft fanget mellom cpu og kjøler ved andregangsmontering.

 

Jeg vet ikke i hvilken grad luft vil påvirke funksjonen til slutt, men konstanterer at luft er en god termisk isolator og ser ingen grunn til å ikke forsøke å minimere degradering av ytelse ved å ta høyde for dette ved montering.

 

Viser førøvrig til Arctic silver sin guide for bruk av kjølepasta hvor disse momentene iallefall blir hurtig omtalt. Dette gjelder kun cpuer og skjermkort som benytter IHS, dersom kjernen ikke er beskyttet er det andre metoder som er å foretrekke da man må sikre god kontakt med hele cou kjernen og kjøleren.

What I say ...

 

Uansett, skal man ha det perfekt, smører man først et syltynt lag med kjølepasta på både kjøleren og prosessoren og gnir dette inn i overflaten ved hjelp av en plastikkpose (ikke kredittkort eller noe tull). Dette laget skal være så tynt at man kan se flaten under.

 

Så tar man en veldig liten ert i midten av prosessoren, og presser CPU-kjøleren nedpå. Før man fester den skal man ta en liten sirkulær bevegelse for å smøre ut kjølepastaen i kantene Dette vil da også fjerne eventuell overflødig pasta.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Jeg synes mange tar veldig lett på ESD problematikken også. For det første så er mange skader fra ESD noe som man ikke umiddelbart oppdager da komponenten fortsatt kan virke tilsyneslatende fint. Den kan være skadet og svikte ved et senere tidspunkt, evt. føre til ustabilitet som er vanskelig å feilsøke da man ikke umiddelbart ser sammenhengen.

 

Å bruke kabinettet til å jorde seg er jeg også skeptisk til ettersom et kabinett som ikke er koblet til strømnettets jord heller ikke er jordet. ESD armbånd har integrert en høy motstand i megaohm størrelsen for å sakte lade ut bæreren til jord. Faren for støt ved å koble til jord burde i så måte være fraværeende så fremt det ikke er feil på armbåndet. At du og kabinettet har samme elektriske potensial betyr ikke at skjermkortet du skal installere har samme potensiel, å jorde seg er den beste og letteste måten å unngå skader på.

 

Intel dokument om ESD kan være verdt å lese. Likeså er denne ESD artikkelen fra PCWorld god lesing.

 

Når det er sagt konstanterer jeg også at elektronikk ofte tåler veldig mye. Jeg har selv drevet mye med overklokking tidligere og har blant annet fått cpu sokkelen dynket i vann pga. dårlig isolering ved bruk av fasekjølere, uten at maskinvaren ble ødelagt. Jeg har også drevet med prototyping av maskinvare og har ofte blitt overrasket over komponenter som har overlevd meget tøff varmebehandling. Jeg synes allikevel at det er liten grunn til å ikke bruke en 50-lapp på å jorde seg når man jobber med elektronikk som lett kan skades av ESD og man vet at ESD skader står for 8-33% av skadene som fører til defekte produkter i industrien, kilde.

Lenke til kommentar

Bare for å demonstrere at dette er helt trygt har jeg i en årrekke bygget mange PCer og fikset PCer tusenvis av ganger med ullsokker sittende på et ullteppe med mye lo.

I lol'd. Personlig foretrekker jeg å mekke PC på et bart gulv i vanlige sokker. Joda, sjansen for å ødelegge komponentene med statisk elektrisitet når du holder i kabinettet er lik null. Men når det ikke koster noe ekstra er det like greit å være på den sikre siden.

Når sannsynligheter er lik null, så bør du ikke gjøre noe for å bli sikker. Og hvis du til og med kobler lenken til jord i stikkontakt så øker du sannsynligheten til et tall som er større enn null.

Jeg tror du misforsto meg litt. Jeg er helt enig i at statisk armlenke er noe tull, å holde i kabinettet er mye bedre. Poenget mitt var at det er like greit å holde seg til overflater der det oppstår lite statisk elektrisitet, i fall man glemmer av å holde i kabinettet på en stund. For å dra en bilanalogi: en Ferrari er omtrent like trygg å kjøre som en Golf, så lenge du holder deg til fartsgrensene og kjører forsvarlig. Men hvis du kjører så fort du kan på en svingete fjellvei, er Ferrarien betydelig farligere å kjøre i. Så klart må du være ganske dum for å gjøre sistnevnte.

 

 

Dessuten så må dere huske på at massive kjølere på 2kg bør festes i kabinett siden de kan skade hovedkortet under frakt.

Nå er det heldigvis ikke så mange kjølere som veier 2kg, bare TRUE copper. Den digre Noctua NH-D14 veier bare rundt 1kg, som riktignok heller ikke er småtteri. Men ved å bruke en skikkelig bakplate, som fordeler trykket jevnt utover en større del av hovedkortet, er det relativt trygt å transportere PC-en.

Var litt satt på spissen for å illustrere poenget, men alt som kan bli misforstått blir misforstått. Men slike vifter bør absolutt festes ordentlig som jeg sa, men dette er ikke alle klar over. Om dette gjøres er ikke det et problem lenger, selvsagt.

Jeg så det ikke som en umulighet at 2kg var en overdrivelse, men syntes uansett det var litt artig da det faktisk finnes en kjøler på 2kg, som ikke tåler transport veldig godt. Uansett, så lenge kjøleren er festet til en solid bakplate, tåler en tårnkjøler på 1kg fint de kreftene den utsettes for under løfting, bilkjøring og lignende uten å utsette hovedkortet for nevneverdig stress. Jeg har ingen erfaring om kjølere med klips slik som i videoen her, men det er fullt mulig at disse kan få problemer under transport.

Lenke til kommentar

Bare for å demonstrere at dette er helt trygt har jeg i en årrekke bygget mange PCer og fikset PCer tusenvis av ganger med ullsokker sittende på et ullteppe med mye lo.

I lol'd. Personlig foretrekker jeg å mekke PC på et bart gulv i vanlige sokker. Joda, sjansen for å ødelegge komponentene med statisk elektrisitet når du holder i kabinettet er lik null. Men når det ikke koster noe ekstra er det like greit å være på den sikre siden.

Når sannsynligheter er lik null, så bør du ikke gjøre noe for å bli sikker. Og hvis du til og med kobler lenken til jord i stikkontakt så øker du sannsynligheten til et tall som er større enn null.

Jeg tror du misforsto meg litt. Jeg er helt enig i at statisk armlenke er noe tull, å holde i kabinettet er mye bedre. Poenget mitt var at det er like greit å holde seg til overflater der det oppstår lite statisk elektrisitet, i fall man glemmer av å holde i kabinettet på en stund. For å dra en bilanalogi: en Ferrari er omtrent like trygg å kjøre som en Golf, så lenge du holder deg til fartsgrensene og kjører forsvarlig. Men hvis du kjører så fort du kan på en svingete fjellvei, er Ferrarien betydelig farligere å kjøre i. Så klart må du være ganske dum for å gjøre sistnevnte.

 

 

Dessuten så må dere huske på at massive kjølere på 2kg bør festes i kabinett siden de kan skade hovedkortet under frakt.

Nå er det heldigvis ikke så mange kjølere som veier 2kg, bare TRUE copper. Den digre Noctua NH-D14 veier bare rundt 1kg, som riktignok heller ikke er småtteri. Men ved å bruke en skikkelig bakplate, som fordeler trykket jevnt utover en større del av hovedkortet, er det relativt trygt å transportere PC-en.

Var litt satt på spissen for å illustrere poenget, men alt som kan bli misforstått blir misforstått. Men slike vifter bør absolutt festes ordentlig som jeg sa, men dette er ikke alle klar over. Om dette gjøres er ikke det et problem lenger, selvsagt.

Jeg så det ikke som en umulighet at 2kg var en overdrivelse, men syntes uansett det var litt artig da det faktisk finnes en kjøler på 2kg, som ikke tåler transport veldig godt. Uansett, så lenge kjøleren er festet til en solid bakplate, tåler en tårnkjøler på 1kg fint de kreftene den utsettes for under løfting, bilkjøring og lignende uten å utsette hovedkortet for nevneverdig stress. Jeg har ingen erfaring om kjølere med klips slik som i videoen her, men det er fullt mulig at disse kan få problemer under transport.

Genialt svar :thumbup:

Men hvor lite tåler faktisk de kjølerene da? Den tyngste er laget av copper, mens de andre som er på 790G er laget av aluminium.

Så hvor mye skal til for at bladene krøller seg opp?

Lenke til kommentar

"Hvor begynner jeg?"

Anti-statisk lenke er på bildet festet i TOWER.
I videoen blir det sagt at man monterer PSU til slutt.


Men for at anti-statisk lenke tilkoblet tårn skal ha noe effekt, må ikke nødvendigvis TOWER være jordet da?

Bør man ikke FØRST montere PSU, og til enhver tid ha denne tilkoblet strømnettet via nyere kontakter som også har ledninger for jord? (såklart har man alikevell PSU bryteren på AV imens montering foregår)




Når jeg selv mekker tar jeg ofte i det som måtte være av metall chassis til elektriske produkter, og gjerne kranen på kjøkken. Skal vel funke fett det også? (dersom det har kabler + støpsel m/jord)

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Sier ingenting om hvor viktig å beskytte komponentene mot statisk elektrisitet, skaffe antistatisk matte + håndlenke til arm! Så jorde seg så godt en kan. For kjipt om noe sluttet å funke fordi du ga fra deg statisk ladning på hovedkort, grafikkort, minnebrikker etc.

Antistatisk lenke og matte er bare tull og unødvendig. Se hvorfor under.

 

 

Å bruke kabinettet til å jorde seg er jeg også skeptisk til ettersom et kabinett som ikke er koblet til strømnettets jord heller ikke er jordet. ESD armbånd har integrert en høy motstand i megaohm størrelsen for å sakte lade ut bæreren til jord. Faren for støt ved å koble til jord burde i så måte være fraværeende så fremt det ikke er feil på armbåndet. At du og kabinettet har samme elektriske potensial betyr ikke at skjermkortet du skal installere har samme potensiel, å jorde seg er den beste og letteste måten å unngå skader på.

Ingen av dere vet tydeligvis hva jord i en krets er for noe. Jording betyr ikke fysisk kontakt med jorden, men er definert som laveste ladningsnivå i en krets. I strømnett kan jordlederen typisk ha kontakt med jorden, og det er der navnet kommer fra. Uten at jeg skal gå i dybden med de ulike systemene for vekselspenning kan jeg si dere at jord på én kurs og på en annen kurs i et hus absolutt ikke trenger å være den samme, og heller ikke vannrørene. De aller fleste hus har litt skjev jord, og det kan som sagt være jordfeil. Hvis dere ikke tror meg på dette så får dere skaffe dere kompetanse på feltet. Dere kan faktisk enkelt se at jeg har rett ved å ta et multimeter og måle hvor skjev jorden er på ulike kurser og kanskje til og med i ulike hus om ønskelig. Folk som har jobbet mye med profesjonelt lydutstyr vet at om utstyr på ulike kurser er koblet sammen så blir det gjerne støy fordi de ikke har felles jord. Dere har kanskje hørt at det kan være farlig å røre noen komfyrer samtidig som dere holder i en vask?

 

La meg nå på nytt ta for meg hvorfor du ikke skal jorde deg i stikkontakt. Når kabinettet er frakoblet strømnettet så er det ingen garanti for at jord i kabinettet (kabinettet selv) har felles jord med stikkontakten. Om du da er jordet til stikkontakten(med armlenke) og rører ved noe i maskinen så kan det være en spenning mellom deg og komponenten. Dette kan det også være mellom deg og kabinettet, og du kan få et bra støt ved berøring. Oftest går det bra, men det er mulig å skade seg selv og maskinen ved dette her. Du skal heller ikke koble maskinen til strømnettet under montering i kabinettet, det burde ikke være nødvendig å forklare hvorfor.

 

Den alternative metoden å benytte antistatisk armlenke er å koble den til jord i kabinettet. Dette er helt ufarlig, men bare totalt meningsløst. Det gjør nøyaktig samme nytte som å røre ved kabinettet.

 

Samme hvordan dere vender og vrir på det så er det ingen fornuftig grunn til å bruke antistatisk armlenke, det er bare ren okseskit. Det er ikke et sikkerhetstiltak, faktisk så bidrar det ofte til å innføre nye risikoer siden mange bruker det feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HW har en tendens til å glemme at det er bare noen ytterst få som driver med overklokking. Med mindre du ha det stille mens du bruker maskinen så er medfølgende kjølere til både AMD og Intel mer enn gode nok, og du trenger ikke tilføre termisk pasta. Faktisk så er viftene til AMD ofte et par hakk bedre enn Intels. Hvis maskinen uansett ikke skal stå på der du sover og helst skal stå under et skrivebord så er ikke støyen et problem. Ofte støyer skjermkort og strømforsyning mye mer. Dessuten så må dere huske på at massive kjølere på 2kg bør festes i kabinett siden de kan skade hovedkortet under frakt.

HW har også en tendens til å glemme at de egentlig er et nettsted for de som er over gjennomsnittet interessert i data, og ikke for den jevne forbruker av datautstyr (alle). Sistnevnte målgruppe har vi forøvrig nok av middelmådige, overfladiske nettaviser til å dekke. Med tanke på dette synes jeg videoen går litt lite i dybden, med kanskje litt for høy andel "selvfølgeligheter", og litt lite gode ideer og smarte tips. Men for all del, den gir et greit og oversiktlig bilde for folk som aldri har gjort dette før.

Men det er mye sant i det du sier her, og jeg synes godt det kunne vært nevnt noe av dette i videoen i forbindelse med kjøler og kjølepasta.

 

Likte forøvrig innlegget ditt angående jording. ;)

Lenke til kommentar

Likevel synes jeg det er på sin plass å ta med biten med kjølepasta, rett og slett fordi det er mange som prioriterer en godt avkjølt og stillegående PC selv om de ikke driver med overklokking, samt å få mest mulig ut av kjøleren sin. Jeg er dog enig med deg i at det ikke er absolutt nødvendig, og som sagt synes jeg det burde blitt fremstilt på en litt annen måte i videoen, og tatt med noen av de poengene du nevner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...