Gå til innhold

Bygg PC-en selv


Anbefalte innlegg

Samme hvordan dere vender og vrir på det så er det ingen fornuftig grunn til å bruke antistatisk armlenke, det er bare ren okseskit. Det er ikke et sikkerhetstiltak, faktisk så bidrar det ofte til å innføre nye risikoer siden mange bruker det feil.

 

Det er ingen som bestrider at jord i ulike kretser kan ha ulike elektriske potensialer. At det finnes jordingsfeil i hus er vel også velkjent da det fører til mange branner hvert eneste år.

 

For å bruke din lite flatterende karakteristikk av vårt kunnskapsnivå så vil jeg påstå at du tydeligvis ikke vet hva elektrisk motstand er for noe ;) Å koble seg til elektrisk jord i et hus gjennom en armlenke er helt ufarlig da den har innebygd motstand i størrelsesorden megaohm. Nettopp for å forhindre at man skal kunne få støt og for at kroppens spennigspotensiale sakte skal lades ut mot jord. Siden du er ekspert på jordsystemer så antar jeg at du erkjenner at å holde i kabinettet eller å ta på det ikke fører til annet enn at du nå har samme potensial som kabinettet, mest sannsynlig bedre enn å ikke gjøre det, men som du sier relativt meningsløst.

 

Jeg mener at det ikke skal mye vriding og vending til for å finne gode grunner til å bruke armlenke koblet til jord. Som jeg skrev over stipulerer man at mellom 8-33% av defekt elektronikk kan føres tilbake til ESD problemer, jeg antar tallene er avhengig av hvilket marked man snakker om. At hele elektronikkindustrien bruker ressurser på det i deres produksjon og utvikling må vel kunne sies å være ganske rasjonelt, og burde vel strengt tatt være tilstrekkelig for å hevde at det på ingen måte kan betegnes som "okseskit". Hvis du da ikke har lyst å trekke kunnskapsnivået der også i tvil?

 

Jeg har ingen problem med å erkjenne at sannsynligheten for å skade pckomponentene under montering uansett er relativt lav. Samtidig synes jeg du har lite belegg for å hevde at det er totalt unødvendig. Personlig foretrekker jeg å heller bruke 50kr og litt energi på å jorde meg for å unngå potensielle problemer senere, om du har andre preferanser er det helt greit, men å bastant hevde at det er det eneste rette mener jeg faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta deg et minutt og tenk over hva du sier. Det er stor forskjell på noe som er umulig og noe som er usannsynlig, og det er forskjell på å øke en risiko fra null til noe som er større enn null eller å la den være på null.

Å koble seg til elektrisk jord i et hus gjennom en armlenke er helt ufarlig da den har innebygd motstand i størrelsesorden megaohm. Nettopp for å forhindre at man skal kunne få støt og for at kroppens spennigspotensiale sakte skal lades ut mot jord.
Det er da ikke spenningspotensialet som du har bygd opp på forhånd i kroppen som er farlig for kroppen, tenk deg om. Det var da skjev jord og jordfeil jeg pratet om. Det er som sagt lite sannsynlig, men det er da mulig å påføre elektronikken i maskinen skade.

 

Siden du er ekspert på jordsystemer så antar jeg at du erkjenner at å holde i kabinettet eller å ta på det ikke fører til annet enn at du nå har samme potensial som kabinettet, mest sannsynlig bedre enn å ikke gjøre det, men som du sier relativt meningsløst.

For det første, den formen for arroganse kan du holde utenfor forumet. Det er tydelig at du ikke tåler saklig argumentasjon mot deg, siden du går over på personangrep og svarer usaklig. Jeg har aldri hevdet at jeg er ekspert på jording, men det du sier er helt typisk for personer som mangler motargumentasjon, det er barnslig og er noe som burde vært lagt igjen i barnehagen.

 

Ved å berøre kabinettet (fremdeles forutsatt at det leder strøm) så er ladningen mellom deg og kabinettet utjevnet, og du er jord, du har det laveste ladningsnivået i systemet og kan dermed ikke tilføre effekt på kompoentene i maskinen. Dette er helt elementær kunnskap som selv personer som ikke har hatt kretsteknikk skal være klar over. Eventuelle ladninger som måtte finnes i systemet er så små at spenningen er for lav til at det går strøm gjennom deg, men dette ville uansett ikke skadet maskinvaren. Om vi for et øyeblikk antar at det var store ladninger i systemet (noe det ikke er med mindre du stikker fingrene inn i strømforsyningen), så ville uansett ikke antistatisk armlenke utgjort noen forskjell for maskinen. Men uansett så er det umulig å skade elektronikken med støt når du er jordet med kabinettet, og jord i kabinettet ikke er tilkoblet stikkontakt eller lignende. (det er derimot mange andre måter du kan skade elektronikken på fysisk) Dermed blir hele argumentasjonen din meningsløs.

 

Igjen så koker det ned til to måter å jorde seg på:

1) Jorde seg i kabinettet som lukket system, med eller uten armlenke er nøyaktig det samme. Du tar i kabinettet før du begynner, det må du nesten gjøre for å åpne det uansett. Armlenken medfører ikke økt sikkerhet på noe vis og er dermed totalt unødvendig, og verdien av denne ER LIK NULL. Dette er fakta.

2) Jorde seg og kabinettet til jordleder i strømnettet e.l., medfører en liten risiko for at du og maskinen blir tilført ladning som i verste fall kan skade elektronikken og kanskje deg. Svært lite sannsynlig men det er mulig og det skjer, og det er stor forskjell på noe som ikke kan skje og noe som kan skje.

 

Jeg mener at det ikke skal mye vriding og vending til for å finne gode grunner til å bruke armlenke koblet til jord.

Du får mene hva du selv vil, men her forholder vi oss til fakta. Så kom frem med saklig argumentasjon på at dette hjelper.

 

Som jeg skrev over stipulerer man at mellom 8-33% av defekt elektronikk kan føres tilbake til ESD problemer, jeg antar tallene er avhengig av hvilket marked man snakker om. At hele elektronikkindustrien bruker ressurser på det i deres produksjon og utvikling må vel kunne sies å være ganske rasjonelt, og burde vel strengt tatt være tilstrekkelig for å hevde at det på ingen måte kan betegnes som "okseskit". Hvis du da ikke har lyst å trekke kunnskapsnivået der også i tvil?

Her vender du på hva motparten skriver. Jeg har ikke bestridet at maskinvare får denne type skade, det er årsaken jeg snakker om!

Det du sier er basert på antagelsen av at skaden er påført som følge av manglende bruk antistatisk lenke, dette er misbruk av statistikk. For alt vi vet kan noe av årsaken til disse skadene være at antistatisk armlenke faktisk har vært brukt men koblet i feil jord, eller noe underveis i produksjon eller transport.

 

Jeg har ingen problem med å erkjenne at sannsynligheten for å skade pckomponentene under montering uansett er relativt lav. Samtidig synes jeg du har lite belegg for å hevde at det er totalt unødvendig. Personlig foretrekker jeg å heller bruke 50kr og litt energi på å jorde meg for å unngå potensielle problemer senere, om du har andre preferanser er det helt greit, men å bastant hevde at det er det eneste rette mener jeg faller på sin egen urimelighet.

Problemet igjen er at grunnantagelsen din er feil, avhengig av hvordan du kobler den opp gjør den henholdsvis null forskjell eller tilføre risiko. Du bruker altså 50 kr og litt energi på å tilføre et nytt mulig problem.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den alternative metoden å benytte antistatisk armlenke er å koble den til jord i kabinettet. Dette er helt ufarlig, men bare totalt meningsløst. Det gjør nøyaktig samme nytte som å røre ved kabinettet.

Jeg er enig i at å jorde seg ved å sørge for å være på samme potensial som kabinettet er den beste løsningen. Mitt spørsmål er mer praktisk. I den PCworld-artikkelen det ble linket til tidligere står det:

 

If you're daring and careful, you can still keep yourself and the computer at the same electrical potential by constantly touching the case while installing an upgrade, but it's a juggling act. And if you accidentally touch something with a different electrical potential--such as the tabletop the computer is sitting on--all bets are off.
(min utheving)

Så for meg høres det ut som om den aller beste løsningen er å bruke et antistatisk armbånd koblet til kabinettet...?

Lenke til kommentar

Også i filmen la jeg merke til at man ikke sparer så mye på og kjøpe i deler som ferdigmontert. Delvis feil siden ytelsen i ferdigmonterte pc'er ofte er mye dårligere enn de du setter sammen selv.

 

Ofte med pc'er til 8k har en prosessor som i5. Greit prosessoren er bra, men så kommer skjermkortet. Det havner alt for ofte på GS 240 o.l. Da ville jeg heller ha kjøpt en i deler med 5870/5850 og bygd selv. Taper ikke i penger, men taper i ytelse...

Lenke til kommentar

Selvbygg gir ikke nødvendigvis noen form for innsparelse, men Ferdig-PC er ofte "counterfit" i form av at komponenter kan være erstattet med lavere komponenter for å få opp profitt eller at du betaler full pris for et år gammelt oppsett.

 

Vet om noen - hvis konformasjonspenger brant hull i lommene - som har betalt full pris for oppsett med 975 og GTX 295 sli lenge etter 980x lansering. Ganske dumt å betale 50 lapper for et utdatert oppsett når de kunne ha bygget 980 med 5970 CrossfireX for drøye 30 lapper.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Fint at denne ble oppdatert (fantes vel en eldgammel en?).

 

Synes selv å bygge PC-er er gøy (eller var... begynner å bli litt lei nå, pga mange "oppdrag"). Det eneste som er kipt er IO-panel og "småledninger" til HK. Rart ikke verden har gått mer fremover på disse punktene.

 

Én-plugg-løsning for frontpanelet har eksistert i flere år. Dessverre er det enelte kompatibilitetsproblemer.

Lenke til kommentar

Den alternative metoden å benytte antistatisk armlenke er å koble den til jord i kabinettet. Dette er helt ufarlig, men bare totalt meningsløst. Det gjør nøyaktig samme nytte som å røre ved kabinettet.

Jeg er enig i at å jorde seg ved å sørge for å være på samme potensial som kabinettet er den beste løsningen. Mitt spørsmål er mer praktisk. I den PCworld-artikkelen det ble linket til tidligere står det:

 

If you're daring and careful, you can still keep yourself and the computer at the same electrical potential by constantly touching the case while installing an upgrade, but it's a juggling act. And if you accidentally touch something with a different electrical potential--such as the tabletop the computer is sitting on--all bets are off.
(min utheving)

Så for meg høres det ut som om den aller beste løsningen er å bruke et antistatisk armbånd koblet til kabinettet...?

Å bruke lenke på den måten blir som å berøre kabinettet hele tiden ja. Men å berøre kabinettet gjør du "hele tiden" underveis uansett, enten du setter inn eller tar ut en komponent så vil du berøre kabinettet så det vil ikke kunne bygge seg opp ladning i deg. (du kan selvsagt bevisst gå inn for å unngå kontakt og sitte med gummihansker eller lignende, men la oss holde oss til saken) Bruk av antistatisk armlenke på dette vis er den "korrekte" måten, men den er totalt meningsløs siden den ikke gir noen fordeler, bare praktiske ulemper.
Lenke til kommentar

Flott video!

 

Jeg byggde min første pc for 2 år siden, var mye lettere enn jeg hadde trudd, og nå vet jeg alt av hva som sjer inni der.

 

Det var veldig lærerikt og ikke minst morro, Vil anbefale alle å bygge en egen pc. Man får ett helt annet forhold til dataen sin.

 

Fikk lyst til å bygge ny pc, men jeg vurderer bare å klaske inn ett nyere sjermkort og vente litt til.

Lenke til kommentar

Grei guide; for de som har erfaring fra før. Hvis jeg prøver å forestille meg at jeg kan nada om å montere PC, og kanskje har 5 tommeltotter og noen fingre, så hadde jeg nok dreti på draget underveis. Denne guiden får det til å se veldig enkelt ut, mye enklere enn det faktisk er. Jeg sier ikke at det er vanskelig, men for noen som har null peiling kan det virke som å bygge den kinesiske mur fra scratch. Det er neppe garantert at BIOS er 100% ok første gang man booter heller.

Lenke til kommentar

Hehe. PC bygging har heldigvis blitt enklere og enklere med årene. Så og si alle komponenter kan kun passe inn en vei eller i en matchende kontakt.

 

Da var det langt værre i "gamle" dager. Husker da jeg skulle oppgradere min aller første PC. En 486 SX 25 MHz maskin skulle få nytt liv ved hjelp av en DX2 66 Mhz prosessor. Massiv økning i antall MHz og ikke minst så fikk jeg en matte coprosessor. Stolt og glad kom jeg hjem som 16 åring etter å ha brukt 2000,- av mine egne opptjente penger med fin ny prosessor i handleposen.

 

Åpnet PCen og satte inn den nye prosessoren som skled rett på plass. Jeg slapp å ta ut den gamle. Den var loddet fast til hovedkortet og den nye gikk inn i en spesiell oppgraderings sokkel. Undersøkte nøye alle jumpere og fikk satt de riktig.

 

Skrudde alt sammens og trykket spent inn power knappen. Ingenting skjedde!

Hva tror dere hadde skjedd? Joda hadde satt inn prossesoren feil vei.

Resultat var at et par av pinnene på den var brent og prosessor var helt død. 2000,- rett i dass. Det sved kraftig for en 15-16 åring i '93-'94. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...