Gå til innhold

Nett-trøbbel etter brann


Anbefalte innlegg

En ting som er litt ironisk er at internett skal liksom være designet for å overleve en krig, men tåler tydligvis ikke en liten brann :wee:
Internett er ikke bygget for å overleve krig, derimot er gamle Arpanet det.

internett i seg selv vil ikke dø av en krig, da det er flere alternative linker for de tungt belastede internasjonale linkene. I tillegg har man flere "hovedDNS-er" (mener å huske at det var 11 av de i 03/04, og det er sikkert ikke blitt færre.), så den tjenesten er vanskelig å ta ut.

 

Ble kanskje litt OT i forhold til emnet, men følte det var på sin plass å komme med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting som er litt ironisk er at internett skal liksom være designet for å overleve en krig, men tåler tydligvis ikke en liten brann :wee:

 

Jeg tror du har misforstått (eller formulerte deg dårlig). Internet overlevde brannen uten problemer. Tror du ikke det hadde stått i aviser over hele verden hvis internett falt ut pga. en brann i Oslo? :p

 

Vi surfer nå fortsatt på diskusjon.no også, og det vitner om at internet så absolutt fungerer som det skal. :cool:

 

 

edit: Det finnes forresten 13 root name servers (ref. wikipedia: link)

Endret av maedox
Lenke til kommentar

Der jeg jobbet tidligere hadde vi redundancy på alt fra strøm til kommunikasjonslinjer. Det var f.eks ikke lov å bruke to linjer gjennom samme kabel eller satelitt, men de skulle gå helt separat. Alt skulle dessuten ha UPS i tillegg til nettspenning og aggregat.

 

Lurer på hvordan man kan route internett gjennom sentrale punkter uten å ha alternativer. Samfunnet blir jo bare mere og mere avhengig av konstant nettilgang.

Brudd på nettilgang

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Det blir sagt at Hafslund førte inn en overspenning på 10kv linja, og at det førte til varmeutvikling og smelting av en hel kabelgrøft, samt et vannrør.

 

Egentlig ganske utrolig at man har gravd ned 10kv sammen med tele og svakstrøm.

 

Ellers er det vanlig med udokumenterte kabler. Mange har gravd ned forskjellig på jernbanen opp gjennom årene. Under byggingen av nye Lysaker stasjon fant man flere hundre svak- og sterkstrømskabler man ikke visste hva var.

 

Grunnen til at togledersentralen ikke blir flyttet til beredskapsrom er at man uansett ikke kan styre tog når GSM-R nettet er nede, slik det er nå. Man kunne kanskje gått tilbake til gammeldags signalering på hver stasjon, men med den trafikkmengden som er feks Oslo-Drammen så ville det vært komplisert. Det er nok ikke mange nok folk til å sette i gang noe slikt heller.

 

 

Sterkstrøm og fiber går vel fint sammen!

Lenke til kommentar
Det som overasker meg er at dette med at kabler graves over/kappes skjer stadig vekk. Hvem er det som ikke gjør jobben sin? De som kartlegger kabling eller de som graver?

 

Er heldigvis ikke noen høyspentkabler der hvor jeg har fast oppdrag, men mye vannbåren varme og sånn.

Min erfaring tilsier at hvis man har en tegning som viser det som skal graves opp, kan den kun brukes til å si hvor det ikke er noe vits i å grave - nemlig der hvor røret er tegna inn...

Videre er det jo ikke akkurat arkeologi som bedrives, og det er vanskelig å være forberedt på røret som gjerne ligger rett under (eller gud forby, støpt inn i) et tykt lag med betong. Selv uten bruk av anleggsmaskiner er skadede/avkappede rør og ledninger en (nesten) daglig hendelse hos oss.

Lenke til kommentar

Veit ikke om det har noe med dette å gjøre, men jeg bor i stokke i vestfold, og har siden rundt midnatt i går vert uten internet. Kom tilbake nå for en times tid siden. Tror egentlig ikke det har noe med det som skjedde på Oslo S, men det kan jo tenkes siden det skjedde samtidig som "nettet" brast i Oslo.

Lenke til kommentar
Veit ikke om det har noe med dette å gjøre, men jeg bor i stokke i vestfold, og har siden rundt midnatt i går vert uten internet. Kom tilbake nå for en times tid siden. Tror egentlig ikke det har noe med det som skjedde på Oslo S, men det kan jo tenkes siden det skjedde samtidig som "nettet" brast i Oslo.

Flere radiokanaler via Screamer Radio som er nede også :ermm:

Lenke til kommentar
Det blir sagt at Hafslund førte inn en overspenning på 10kv linja, og at det førte til varmeutvikling og smelting av en hel kabelgrøft, samt et vannrør.

 

Egentlig ganske utrolig at man har gravd ned 10kv sammen med tele og svakstrøm.

 

Ellers er det vanlig med udokumenterte kabler. Mange har gravd ned forskjellig på jernbanen opp gjennom årene. Under byggingen av nye Lysaker stasjon fant man flere hundre svak- og sterkstrømskabler man ikke visste hva var.

 

Grunnen til at togledersentralen ikke blir flyttet til beredskapsrom er at man uansett ikke kan styre tog når GSM-R nettet er nede, slik det er nå. Man kunne kanskje gått tilbake til gammeldags signalering på hver stasjon, men med den trafikkmengden som er feks Oslo-Drammen så ville det vært komplisert. Det er nok ikke mange nok folk til å sette i gang noe slikt heller.

Ah den berømte GSM-R baserte komunikasjonen med togene ja. Det har vi hørt om før i nyhetene.

Aah! Så jeg var ikke den eneste som tenkte på det nei..

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=77532 (Ulykken i Åsta for noen år siden)

I de dramatiske sekundene rett før ulykken forsøkte togledersentralen på Hamar desperat å nå en av lokførerne via mobiltelefon. Men de fant ikke riktig nummer og klarte ikke å hindre sammenstøtet.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2124697.ece

Det er imidlertid på det rene at kabler som sikrer kommunikasjonen mellom toglederne og lokførerne er skadet. Kommunikasjonssystemene er helt slått ut. Mobiltelefon er nå eneste alternativ hvis en togleder og en lokfører skal snakke sammen.
Lenke til kommentar
Jeg synes dette med nettet er ille. Spesielt med tanke på hvor utbredt voip begynner å bli. Tror ikke det skal så mye til før AMKsentralenes linjer detter ut. Det er bare et spørsmål om hvor det skjer. Og dèt er ille. Jeg håper AMKsentralene har en eller annen backupløsning med feks GSM-mulighet el.

 

Noe annet som overrasket meg er at det blir togstans på ALLE toglinjer pga en brann på Oslo S. Hvorfor kunne ikke togene gå mellom f.eks Kongsberg-Nationaltheateret? Eller mellom Lillestrøm og videre utover?

Det er da ikke så lenge siden nettopp AMK ble satt ut av en lignende situasjon? En dust klarte å kødde opp hele anlegget på Ulven, så halve Oslo var uten strøm. Gjett hva som ikke fungerte på AMK-sentralen? Joda, reservegeneratorene...

 

 

En ting som er litt ironisk er at internett skal liksom være designet for å overleve en krig, men tåler tydligvis ikke en liten brann :wee:
Internett i Norge har siden tidens morgen vært farlig stjernebasert. Slå ut en eller to hovednoder og man lammer svært mye. Telenor og et par andre har vært flinke til å gå rundt dette med direkte peeringavtaler, men det er nok ikke først og fremst økt terrorsikkerhet som har vært motivet.

 

Som der et forklart tidligere var det et sentraltstyrt krav om at ARPA skulle være så redundant som mulig slik at ingen ble lammet annet enn nodene som ble tatt ut. Internett bygger på samme teknologi, og har samme muligheter, men det finnes ingen sentral strategi som sørger for dette. Man klatter på der det passer og driter i andre enn seg selv så lenge det fungerer.

 

Jeg jobba forøvrig på en Broadnet radiolink i Nedre Slottsgate i dag. Passet meg midt i blinken at den var nede, fordi jeg måtte røske ut alt av et veldig uoversiktlig nettverk som var klattet og klattet uten struktur. Siden ingen ville savne internett noe mer kunne jeg bare røske ut alt og begynne fra scratch <3

Lenke til kommentar
Som der et forklart tidligere var det et sentraltstyrt krav om at ARPA skulle være så redundant som mulig slik at ingen ble lammet annet enn nodene som ble tatt ut. Internett bygger på samme teknologi, og har samme muligheter, men det finnes ingen sentral strategi som sørger for dette. Man klatter på der det passer og driter i andre enn seg selv så lenge det fungerer.

 

Jeg jobba forøvrig på en Broadnet radiolink i Nedre Slottsgate i dag. Passet meg midt i blinken at den var nede, fordi jeg måtte røske ut alt av et veldig uoversiktlig nettverk som var klattet og klattet uten struktur. Siden ingen ville savne internett noe mer kunne jeg bare røske ut alt og begynne fra scratch <3

Godt å høre at noen har høy arbeidsmoral enden :) Flotters.
Lenke til kommentar

Hm, ventelo er oppe sånn smått også brått nede igjen, her (sør i Oppland).

Temmelig sporadisk. Tipper de fremdeles ikke er helt ferdig.

 

Mehhhhhh.

 

20 minutter nede, 20 minutter oppe; rince and repeat.

Skjer det hos andre også?

Endret av Eryk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...