Gå til innhold

Disney for nytt HD DVD-format


Anbefalte innlegg

...........

 

I tillegg har Blu-ray sonedeling sånn som på DVD, noe jeg personlig synes er tullete. Panikkforsøk fra bransjen om å beholde en eller annen form for kontroll over hvem som skal få lov til å se hva. At de ikke har lært fra DVD at de er bedre tjent med å kutte ut sonene skjønner ikke jeg. Mulig det er noen distibusjonsselskaper som har drevet heftig lobbyvirksonhet for å beholde noen soner.

Helt enig, dette er grunnen til at jeg personlig ønsker at HD-DVD vinner denne "krigen", soner er noe tull.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...........

 

I tillegg har Blu-ray sonedeling sånn som på DVD, noe jeg personlig synes er tullete. Panikkforsøk fra bransjen om å beholde en eller annen form for kontroll over hvem som skal få lov til å se hva. At de ikke har lært fra DVD at de er bedre tjent med å kutte ut sonene skjønner ikke jeg. Mulig det er noen distibusjonsselskaper som har drevet heftig lobbyvirksonhet for å beholde noen soner.

Helt enig, dette er grunnen til at jeg personlig ønsker at HD-DVD vinner denne "krigen", soner er noe tull.

hva er problemet med soner? tror ikke det blir noe merkverdig problem hvis du ikke kan kjøpe film fra annen sone.

det finnes jo flere løsninger som DVD-en har løst (sonefri spiller,dvdfilmer til 100lapp...).

som forbruker ser jeg tilgjengeligheten som et større problem.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem på dvd fordi loven i norge tilsier at vi har lov til å gjøre alt det filmbransjen vill at vi ikke skal gjøre; hacke dvdspillerene våre og lage de sonefrie. Når man har fåt kjøt sonefrie standalone spillere i norge har dette vært på kanten av loven. Sonefri modus på en dvdspiller er der egentlig kun for produksjonstest.

 

Når det er sagt så handler det for meg om at dette er noe som er enkelt for de som ah lyst til å tilbringe tid på nettet for å finne ut at dette og som er litt over gjennomsnittet teknisk instilt. (muttern hadde alri klart p fikse seg en sonefri spiller feks.) Alle andre må bare finne seg i at hvis distributør har bestemt at du ikke skal få det samme tilleggsmaterialet som en i USA eller Japan så får du ikke det. Det handler altså ikke bare om når forskjellige filmer kommer ut men at du ikke skal ha mulighet til å spille av en plate du kjøper i utlandet som aldri kommer til å bli tilgjengelig i din sone. Det virker ikke som noe stort problem for oss, men det har faktsik vært adskillig større problemer for amerikanske entusiaster som har lyst tilå kjøpe filmer gitt ut på det europeiske markedet.

 

Det sier jo også litt om problemene rundt soner og tilgangskontroll når selv Sony måtte avbryte en demo av en 4k projektor fordi de ikke fikk signalkilden til å spille pga tilgangskontroll.

Lenke til kommentar

Og i tillegg med tanke på DVD så har sone 1 ofte inneholdt mer ekstrameteriale enn sone 2 her i Europa. Dette har ført til at mange heller vil kjøpe den amerikanske utgivelsen. Derfor er soneinndeling uheldig.

 

Edit: Noen kom meg i forkjøpet her ja.

 

 

Slik sett vil trelags BD gi 60GB. Men det som teller til slutt er.

 

- Pris på plater

- Pris på spiller

- Tilgjengelighet

- Brukervennlighet vs. kryptering etc

- Funksjonalitet på mediet/formatet.

 

Disse tingene varierer litt mellom formatene. Men som alltid vil nok ikke det "Beste" formatet vinne, men det som tilslutt tilegner seg flest markedsføringspartnere.

 

I utgangspunktet kan man vel si det slikt:

 

- Produksjonsprisen er billigere på HD DVD så prisen bør vel egentlig være billigere på det formatet.

- Prisen er helt klart billigere på HD DVD spillere

- På media er det utvilsomt Blu-ray. På spillere ligger muligens Blu-ray foran her og?

- På brukervennlighet vs. kryptering ligger HD DVD helt klart best an.

- Det sies at HD DVD har den beste funksjonaliteten og interaktiviteten. I tillegg er HD DVD en definert standard. Noe Blu-ray foreløpig ikke er.

 

Slik har jeg oppfattet det ihvertfall.

Endret av Howard B
Lenke til kommentar
Det blir bare en vinner i denne kampen, DVD. Med mindre en av sidene gir opp her og nå (veldig lite trolig).

Jeg tror det blir en annen vinner om krigen fortsetter: Harddisk.

 

Lokal eller nettbasert hardisklagring, med mulighet for å kjøpe nedlastbare HD-filmer via internett (blir vel ikke veldig populært før om 5-10 år pga hastigheter) og med mulighet for å legge inn DVD-filmene sine. Husk 10 år tilbake: Da var det største problemet med musikknedlasting hastigheten. Nå er det en saga blott. Om ti år kan hastigheten være like saga blott for nedlasting av HD-film.

 

HD på HDD er tingen! :thumbup:

Lenke til kommentar
HD på HDD er tingen! :thumbup:

Ja, hadde vi bare hatt hardisker som ikke kunne gå i stykker. Det blir mye å backe up :)

 

Men med nettbasert film-leie er dette saga blott, og da snakker jeg ikke om streaming fra møkkatjenester som SF-Anytime, men tjenester som Xbox Live Marketplace, der man kjøper en episode av en tv-serie, ser den, sletter den om man vil, og laster ned samme episode senere, uten at det koster noe mer - fordi alt er knyttet opp mot en konto som husker tidligere kjøp. Tilsvarende for PC bør komme kjapt, om det ikke finnes allerede. Norske tilbydere av nettbasert filmleie har ødelagt for seg selv med for dårlig kvailtet, fleksibilitet (må ha IE og WMV? Hva med Mac og Linux og andre programmer?) og ikke minst bruk av DRM. På tide bransjen fornyer seg selv!

Lenke til kommentar
Har vell nesten til gode å se en eneste interessang HDDVD blant det labre utvalget det er av HDDVD filmer idag.

Så du kunne ikke tenke deg en eneste HD DVD blant de ca. 454 filmene som er på markedet?

 

Jeg har ikke sett etter HDDVD'er på nettet, men i alle butikker som FreeRecordShop, Platekompaniet, SpaceWorld osv så er det kanskje en hylle med 5 forskjellige HDDVD filmer mot en hylle med over 100 Blu-ray filmer

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sett etter HDDVD'er på nettet, men i alle butikker som FreeRecordShop, Platekompaniet, SpaceWorld osv så er det kanskje en hylle med 5 forskjellige HDDVD filmer mot en hylle med over 100 Blu-ray filmer

Hehe, nå er jo Norge et U-land hva HD angår da. Om man er usikker på hvem som vil "vinne krigen" er det hvertfall fullstendig håpløst å basere seg på situasjonen/tilgjngelighet i Norge. Ting kommer overhodet ikke til å bli avgjort her.

Lenke til kommentar
HD på HDD er tingen! :thumbup:

Ja, hadde vi bare hatt hardisker som ikke kunne gå i stykker. Det blir mye å backe up :)

Nå går jo DVD plater lettere i stykker enn harddisker vil jeg påstå så jeg må ta backup av enhver plate som andre enn meg også håndterer. Det slipper man med nettbasert kjøp/leie og hdd. Da sørger leverandør for backup.
Lenke til kommentar
Nå går jo DVD plater lettere i stykker enn harddisker vil jeg påstå så jeg må ta backup av enhver plate som andre enn meg også håndterer. Det slipper man med nettbasert kjøp/leie og hdd. Da sørger leverandør for backup.

Likevel er det hele tiden fysisk slitasje på en HDD hver eneste gang den er koblet til/brukes. En dvd som står i hylla er tryggere lagret enn en metallplate som er glødende varm pga. ekstreme hastigheter og friksjon ;)

Skal man være nogenlunde sikret mot datatap på HDD er man nødt til å kjøre backupløsninger. Problemet med HDD er også at går først en disk mister man som regel alt innhold, noe som kan være hundrevis av filmer. Om en dvd går istykker mister man kun én film.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
HD på HDD er tingen! :thumbup:

 

Kinoene bruker HDD for å vise HD-materiale (4K osv.) nå, grunnet mangel på kapasitet på andre medium, så jeg vil regne med at forbrukermarkedet følger etter om noen år - avhengig av etterspørsel/behov, dog kanskje med litt mer forbrukervennlige distribusjonskanaler (Steam er nevnt tidligere som eksempel). :)

Lenke til kommentar
Likevel er det hele tiden fysisk slitasje på en HDD hver eneste gang den er koblet til/brukes. En dvd som står i hylla er tryggere lagret enn en metallplate som er glødende varm pga. ekstreme hastigheter og friksjon ;)

Det er nå "en smule" overdrevet:

- Normal kroppstemperatur = glødende

- De ekstreme hastighetene på HDD og CD/DVD/HD-DVD/Bluray er omtrent de samme.

- Friksjonen skjer ikke i forbindelse med platene men med FDB-lageret. (Fluid Dynamic Bearing). Til sammenligning skjer friksjonen til optiske plater i kulelager.

 

Skal man være nogenlunde sikret mot datatap på HDD er man nødt til å kjøre backupløsninger. Problemet med HDD er også at går først en disk mister man som regel alt innhold, noe som kan være hundrevis av filmer. Om en dvd går istykker mister man kun én film.

Skal man være nogenlunde sikret mot datatap på optiske medier er man også nødt til å kjøre backupløsninger. Jeg tviler på at det vil bli vanlig i framtida at leverandøren har slik backup for kundene i motsetning til med nettbaserte harddiskløsninger. Dvs. at hvis en harddisk lokalt ryker så er bare konsekvensen at man må laste det ned backupen sin. Ryker derimot en optisk plate så har du mistet filmen og må kjøpe den på nytt. Det slipper man med nettbaserte HDD-løsninger.

Lenke til kommentar
Det er nå "en smule" overdrevet:

- Normal kroppstemperatur = glødende

- De ekstreme hastighetene på HDD og CD/DVD/HD-DVD/Blu-ray er omtrent de samme.

- Friksjonen skjer ikke i forbindelse med platene men med FDB-lageret. (Fluid Dynamic Bearing). Til sammenligning skjer friksjonen til optiske plater i kulelager.

"Glødene" er selvfølgelig ikke ment bokstavelig men dersom du har holdt i en 10-15.000rpm HDD som holder ca.50grader skjønner du hva jeg mener.

I HDD'n vil varmen primært oppstå to steder, både i platene (pga. luftfriksjonen)og i lageret/motoren.

En dvd har lignende problemer men her er tross alt selve platen adskilt fra resten av disken. En motorfeil, elektrostatisk feil, varmefeil etc. vil altså som regel kun føre til feil med selve avspilleren, mens dataene vil fortsatt ligge trygt lagret og lett tilgjengelig, i motsetning til på HDD'n.

 

Skal man være nogenlunde sikret mot datatap på optiske medier er man også nødt til å kjøre backupløsninger.

I mye mindre grad enn en HDD. Dersom en DVD går istykker er man som regel ansvarlig for det selv på en eller annen måte. Man har feks. behandlet den uforsiktig og ripet den opp. En HDD brukes mye mer konstant enn en dvd og man har ikke samme kontrollen på den som med en dvd. Plutselig kan en HDD ryke, helt uten noen forståelig grunn. Det samme skjer ikke med en dvd.

Av egen erfaring har jeg vel kanskje 500+ dvd&cd plater. To av disse har gått i stykker, den ene selvforskyldt, den andre var en dårlig produsert bootleg som "råtnet". Til sammenligning har jeg vel hatt kanskje 20HDD gjennom årene. Anslagsvis har jeg hatt kræsj med hvertfall 3 av disse. Min praktisk oppfattede feilrate mellom disse to mediene kan dermed overhodet ikke sammenlignes: dvd ligger milevis foran.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
HD-DVD stiller også krav til at lyden er i Dolby TrueHD i tillegg til Dolby Digital og Dolby Digital Pluss, mens Blu-ray bare krever Dolby Digital. Alle høyre lydkvaliteter er valgfritt. Til dags dato er kun 7% av utgitte titler på Blu-ray utgitt med Dolby TrueHD og 12% i DTS-HD Master Audio. Resten har altså samme lyd som på DVD.

 

Dette er ikke riktig da BD som regel også har et lossless spor som gir mye bedre lyd enn dd5.1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...