Gå til innhold

Disney for nytt HD DVD-format


Anbefalte innlegg

Alle mine 12 disker i min filserver hjemme holder 28-31 grader og det varmeste som noensinne er registrert var ikke mange grader over romtemp. Serveren er lydløs med 120mm vifter på maks 5v. Samme med de 2 diskene i PC-en.

 

SCSI disker i 1U og 2U servere med 10-15K RPM er noe helt annet og der har du ofte kjøling av hele rommet i tillegg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spennende å se hvem som blir vinner på pc-fronten. Det er jo flere ting som teller med:

* Pris pr gb på en plate (billigst er som oftest vinneren)

* Pris på brenner (dyr brenner kan kompenseres med billige plater osv)

* Tilgjengelighet og bruksområder (et produkt "alle" har på lager, samt det må virke på de andre "dingsene" man har i huset)

 

Alle som er først ute betaler dyrt, men det er først når masseproduksjonen kommer da prisen blir akseptabel. Hvem blir først? :)

 

Enkelt! Første mann som dumper prisene på spiller/brenner og media, vinner glatt denne formatkrigen ;)

Lenke til kommentar

Denne konkurransen kan være litt positiv, i og med at begge formater må gjøre hva de kan for å gjøre det bedre enn den andre.

 

Selv håper og tror jeg Blu-Ray vinner :)

 

Håper hvert fall et av formatene gir seg fortest mulig, slik at alle filmer kan bli produsert på kun et av formatene. Eller at alle går over til å produsere samtlige filmer til begge formater. Sistnevnte vil nok aldri skje.

 

Tviler sterkt på at Sony vil gi seg før de nærmest har gått helt konkurs og ikke kan kjempe mer.

Sony har satset ufattelig mye på at Blu-Ray skal slå igjennom å bli det nye formatet, tror selskapet vil slite om det ikke slår igjennom. Og av nettopp denne årsak tror jeg Sony vinner, de satser met på å vinne og det er mye viktigere for at de at de vinner enn for Toshiba.

 

Tror Sony rett og slett ikke har råd til å tape

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
HD-DVD stiller også krav til at lyden er i Dolby TrueHD i tillegg til Dolby Digital og Dolby Digital Pluss, mens Blu-ray bare krever Dolby Digital. Alle høyre lydkvaliteter er valgfritt. Til dags dato er kun 7% av utgitte titler på Blu-ray utgitt med Dolby TrueHD og 12% i DTS-HD Master Audio. Resten har altså samme lyd som på DVD.

 

Dette er ikke riktig da BD som regel også har et lossless spor som gir mye bedre lyd enn dd5.1.

 

OK, feil å si at det ikke er bedre enn dvd, men LPCM er obligatorisk på begge formater og kan dermed ikke telle til fordel for den ene eller andre.

Lenke til kommentar
Spennende å se hvem som blir vinner på pc-fronten. Det er jo flere ting som teller med:

* Pris pr gb på en plate (billigst er som oftest vinneren)

* Pris på brenner (dyr brenner kan kompenseres med billige plater osv)

* Tilgjengelighet og bruksområder (et produkt "alle" har på lager, samt det må virke på de andre "dingsene" man har i huset)

 

Alle som er først ute betaler dyrt, men det er først når masseproduksjonen kommer da prisen blir akseptabel. Hvem blir først? :)

 

Enkelt! Første mann som dumper prisene på spiller/brenner og media, vinner glatt denne formatkrigen ;)

 

Jepp, den første som når ut til folket vil vel bli vinneren. Mann i gata bryr seg ikke om det er MPEG-2 eller VC-1 som brukes eller hvilken DB version som brukes.

Lenke til kommentar
Jepp, den første som når ut til folket vil vel bli vinneren. Mann i gata bryr seg ikke om det er MPEG-2 eller VC-1 som brukes eller hvilken DB version som brukes.

 

Exactly!

 

Jeg ser flere nevner at butikkene har flere Blu-ray plater enn HD-DVD. Det er litt intressant (siden jeg enda ikke har begynt å oppgradere min samling). Men det kan være flere grunner til det:

* Butikken "gambler" på at Blu-ray er det folk ønsker

* Salgstall viser at PS3 har solgt godt i forhold til HD-DVD tilbehøret til XB360, derfor er Blu-ray overrepresentert.

* Avtaler med leverandører binder dem opp til å selge et spesifikk format

 

Nå er det en litt dårlig sammenligning, men vi hadde litt kjør når DVD-brennerne kom; DVD+/-/RAM. "Problemet" ble løst ved å lage systemer som takler alle leire og standarder (Kanskje ikke alle som har DVD-RAM da, dermed er denne "taperen").

Slik det utvikler seg skulle jeg tro at masseproduksjonen av brennere først begynner når de smelter standardene i sammen til et produkt + selger det til en fornuftig pris. Tror folk flesk ønsker mulighet til å kunne ta kopi av en film ol slik at podens uforsiktige bruk ikke går utover fars lommebok ;)

 

Edit: Xell kom meg litt i forkjøpet ;)

Endret av Largie
Lenke til kommentar

Hvis HD DVD nå skal satse på 3-lags plater, så må de vel starte fra scratch. har vansklig for å se for meg at dagens spillere har fancy nok laser til å lese det 3. laget.

 

Personlig håper jeg dene krigen blir like lang, om ikke lengre enn krigen mellom cola og pepsi. det er jo bare bra for oss forbrukere. og selv har jeg ingen ønske om en gedigen skjenerende samling med plater i stua. da har jeg de heller lagret på hdd, og holder et fint system inne på den.

 

Ellers er jeg tilhenger av å få det beste, så derfor holder jeg en knapp på Blu-ray (med tanke på lagringskapasitet).

 

ps! hdd kapasitet på 1 gb er "latterlig" om et år...

EDIT: 1tb mente jeg. 1gb er jo historie, hehe...

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
"Glødene" er selvfølgelig ikke ment bokstavelig men dersom du har holdt i en 10-15.000rpm HDD som holder ca.50grader skjønner du hva jeg mener.

I HDD'n vil varmen primært oppstå to steder, både i platene (pga. luftfriksjonen)og i lageret/motoren.

En dvd har lignende problemer men her er tross alt selve platen adskilt fra resten av disken. En motorfeil, elektrostatisk feil, varmefeil etc. vil altså som regel kun føre til feil med selve avspilleren, mens dataene vil fortsatt ligge trygt lagret og lett tilgjengelig, i motsetning til på HDD'n.

Da kan du lagre det på en disk med lavere hastighet, for å minske friksjon og slitasje. Hvis du lagrer på en ekstern disk vil disken slå seg av når den ikke blir brukt. Da blir den heller ikke mye mer slitt enn en optisk disk.

Lenke til kommentar
Hvis HD DVD nå skal satse på 3-lags plater, så må de vel starte fra scratch. har vansklig for å se for meg at dagens spillere har fancy nok laser til å lese det 3. laget.

 

Sannsynligheten for at også eldre spillere skal klare å lese det 3.dje laget er stor:

 

"The good news is that the 51GB discs should play in all HD DVD players currently on the market. We discussed this with James Armour from Toshiba's optical storage division at CeBIT this year, and were told that although the third layer would be harder to read, and generate more data errors, the player's error correction should be able to fix these problems without picture and sound problems."

http://crave.cnet.com/8301-1_105-9776981-1.html

 

+

 

http://www.xbitlabs.com/news/storage/displ...s_Approved.html

Lenke til kommentar
Har vell nesten til gode å se en eneste interessang HDDVD blant det labre utvalget det er av HDDVD filmer idag.

Så du kunne ikke tenke deg en eneste HD DVD blant de ca. 454 filmene som er på markedet?

 

Det er 338 titler for HD-DVD og 365 for Blu-Ray. Hvor kommer dine kilder fra?

 

EngadgetHD - November 20. Blu-Ray vs HDDVD Releases

 

Altså, det som må forstås med Soneinndeling er profitt. Hvordan skal butikker i Norge kunne utkonkurrere nettbutikker/butikker i utlandet når de er nærmest halv pris? Problemet med HD-DVD, er at mange butikker her i landet får ikke solgt nok for å kunne tjene penger ut av det, dermed er det liten til ingen vits å fortsette salget av dem.

 

Blu-Ray derimot, med sin soneinndeling gjør det mindre vennlig for oss som 'Consumers', men bedre for salget av discs på kontinentet.

 

 

EDIT: Er det noen som vet hvorfor det bare er Toshiba som utvikler HD-DVD Spillere, mens resten lener seg mot Blu-Ray? Hvorfor støtter elektronikkprodusentene Blu-Ray, what's in it for them?

Endret av Nimsi
Lenke til kommentar
EDIT: Er det noen som vet hvorfor det bare er Toshiba som utvikler HD-DVD Spillere, mens resten lener seg mot Blu-Ray? Hvorfor støtter elektronikkprodusentene Blu-Ray, what's in it for them?

?

Såvidt jeg vet er det foreløpig Sony & Samsung som lager Blu-ray mens Toshiba, Onkyo & Samsung som lager HDDVD...

Lenke til kommentar
EDIT: Er det noen som vet hvorfor det bare er Toshiba som utvikler HD-DVD Spillere, mens resten lener seg mot Blu-Ray? Hvorfor støtter elektronikkprodusentene Blu-Ray, what's in it for them?

?

Såvidt jeg vet er det foreløpig Sony & Samsung som lager Blu-ray mens Toshiba, Onkyo & Samsung som lager HDDVD...

 

Finnes en hel del flere Blu-ray produsenter med spillere på markedet eller som er tilgjengelig iløpet av kort tid, HD Dvd listen din er ganske korrekt:D

 

Muligens flere enn dette også som jeg ikke kjenner til.

 

Blu-ray:

 

Pioneer

Sony

Samsung

LG

Phillips

Thompson

Denon

Marantz

Loewe

Panasonic

Sharp

Jvc

Daewoo

Funai

Mitsubishi

Endret av cimande
Lenke til kommentar

Jeg har nå verken hørt eller sett snurten av disse Blu-ray spillerne som "er tilgjengelige iløpet av kort tid" så foreløpig er det kun den første lista jeg fant fram som gjelder... :shrug: Ting forandrer seg fort på dette området. For bare få måneder siden var det feks. ikke snakk om at Samsung skulle lage noe spiller med HDDVD, men nå har de vel allerede gitt ut en spiller som tar begge deler.

Lenke til kommentar
En av de sterkeste Blu-ray-tilhengerene stiller seg bak det nye HD DVD-formatet.

Nå er det slik at det eneste de har gjort er å være med å stemme på at 3 lags HD-DVD skal bli en del av standarden.

 

De har ikke sagt at de ønsker å gi ut filmer på HD-DVD.

 

Hehe, ikke sant, det kan jo like gjerne være en taktisk stemme dette her.

 

Finnes en hel del flere Blu-ray produsenter med spillere på markedet eller som er tilgjengelig iløpet av kort tid, HD Dvd listen din er ganske korrekt:D

 

Muligens flere enn dette også som jeg ikke kjenner til.

 

Blu-ray:

 

Pioneer

Sony

Samsung

LG

Phillips

Thompson

Denon

Marantz

Loewe

Panasonic

Sharp

Jvc

Daewoo

Funai

Mitsubishi

 

Det forundrer meg ikke det grann (les dette positivt altså), BRD er i utgangspunktet et mye større prosjekt enn HD-DVD (hvis vi skal se på hva slags kapital og hva slags historie som ligger i grunn i hardware-selskaper for de to formatene), og det er vel egentlig bare et spørsmål om tid før denne kapitalen lener seg på krigen, hardware-produsentene har mer å tape enn software og innholdsprodusentene. Jeg har også vært ganske irritert på hele HD-DVD-prosjektet fra begynnelsen av på grunnlag av akkurat dette. BRD er et eldre prosjekt, og var fundert på et genuint ønske om et teknologisk hopp. HD-DVD har vært «el cheapo» prosjektet som har benyttet muligheten til å lage denne krigen (hvorfor de gjorde dette fatter jeg fortsatt ikke, BRD kommer garantert til å overleve på grunn av støtten innenfor dataverdenen, det eneste som er usikkert er filmmarkedet). Det er ingen som tjener på en genuin krig i startfasen av formater. Det kommer helt sikkert til å gagne oss etter hvert i en periode før HD-DVD dør ut (evt. blir «film-valget»), men det tar uhorvelig mye lengre tid før forbrukerne får noe nytte av dette, siden starten blir desto treigere.

 

Når det gjelder DRM, så tar jeg dette helt piano, dette kommer til å følge trenden på alle andre ting uansett, så det vil nok ikke være format-spesifikt. Går trenden mot mer DRM, så blir det mer DRM for begge formatene, går den andre veien blir det mindre.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Jeg har nå verken hørt eller sett snurten av disse Blu-ray spillerne som "er tilgjengelige iløpet av kort tid" så foreløpig er det kun den første lista jeg fant fram som gjelder... :shrug: Ting forandrer seg fort på dette området. For bare få måneder siden var det feks. ikke snakk om at Samsung skulle lage noe spiller med HDDVD, men nå har de vel allerede gitt ut en spiller som tar begge deler.

 

Det er sikkert mye du ikke har sett eller hørt om her i livet, betyr ikke at det ikke er en realitet av den grunn:) Du kan godt late som at de ikke eksisterer, hvis det gjør dagen din bedre:D

 

For min del blir det en Pioneer spiller: http://www.pioneer.no/no/products/45/64/22...X70A/index.html

 

Men for all del, ikke trykk på linken. Noen ganger er det greit å stenge ut virkeligheten;-)

Endret av cimande
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...