Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Klarer ikke instalere XP etter en Vista Instalasjon


Anbefalte innlegg

Hei. Her om dagen så instalerte jeg Vista på min XP PRO maskin:

 

Intel P4 2.8ghz

1.5GB RAM

160GB HDD Sata

ATI Radeon X200

 

 

Problemet var at det ikke fantes noen drivere til det intregrerte lydkortet, derfor måtte jeg instalere XP på nytt. Problemet mitt er at når jeg starter opp på XP cden og skal velge harddisk/partisjon, så finner ikke jeg min 160GB HDD. Den hadde en Vista instalasjon, derfor tenkte jeg at den kanskje var sperret for å instalere XP på. Jeg puttet derfor inn Vista DVD-en inn i maskinen, den fant min 160GB HDD med en gang. Jeg tok da å formaterte da "C" partisjonen med Vista på via Vista DVD-en. Det hjalp heller ikke. XP fant ikke min HDD.

 

Nå begynte jeg å bli irritert. Jeg stappet inn en 80GB IDE Harddisk. Fyrte opp med XP Cden, og satte i gang instalasjonen. Dette gikk smertefritt, helt til instalasjonen måtte restarte for første gang. Det kommer opp "Trykk på hvilken som helst tast for starte fra CD" etter noen sekunder: "BOOTMGR mangler". Jeg har prøvd flere ganger å formatere 80 GB harddisken, deretter å prøve på nytt uten å lykkes.

 

Det som er så merkelig, er at Vista kan instalerer smertefritt på min 160GB og 80GB harddiskene. Jeg begynner å misstenke min XP cd for å være ødelagt, men den har jo ikke så mange riper heller. Dessuten er det ikke så lenge siden sist jeg brukte Vista DVD-en og XP CDen på andre maskiner. Jeg har også prøvd å koble fra og til alle kabler som har med dette å gjøre. Kan det være at jeg må Formatere HELE 160GB harddisken? Håper ikke det fordi jeg har noen viktige filer på de andre partisjonene.

 

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette problemet. Jeg har sittet med dette i hele dag :(

Jeg driver i skrivende stund og tester med en XP Home cd...

 

Mvh

Andreas

Endret av Treasure
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg prøvd med XP Home CDen. Denne gangen slapp jeg hvertfall "BOOTMGR manglet", men da maskinen restarter for første gang i instalasjonsprosessen, så fortsetter den ikke, den starte på instalasjonen på nytt igjen.

 

Jeg har også en annen identisk 80 Gb HDD. Den er det jeg prøver ut nå, men jeg har ikke store forventningene. Hvis ikke dette går, så har jeg funnet ut at hverken instalasjons CD-er eller Harddisker er ødelagt. Hva pokker kan dette være?

 

Har det noe å si om Harddisken står som "slave" eller "master" da det bare er en? Jeg må ha 80GB harddsiken som "slave", eller så finner ikke systemet disken. Uanset om den andre 160GB disken er koblet til eller ikke.

Endret av Treasure
Lenke til kommentar

Har ingentigen betydning om disken står som slave eller master men det er viktig at kun OS disken står i når du installerer, da slipper du forstyrrelser fra filer på andre disker eller partisjoner.

Har ingen vitenskapelig forklaring på hvorfor det hjelper med kun OS disken men har sluppet unna stygt virus før på denne måten før.

Lenke til kommentar

Ok, men jeg har prøvd begge mine 80GB vær for seg å instalere både Home og Pro. Finner fint HDD, men fellestrekket er når jeg kommer til første restart i instaleringen, så vil den ikke fortsette, den starter på nytt.

 

Jeg prøvde nå nettopp 160 HDD min alene med XP, men det går ikke, sikkert på grunn av forskjellige filsystemer som du sa. Jeg tror jeg snart gir opp, også instalerer jeg heller Vista på nytt. Bedre med PC uten lyd, enn en PC som ikke virker i det hele tatt ;).

 

Jeg gir ikke opp helt enda, så trenger fortsatt hjelp.

Lenke til kommentar

Jeg tror at du må se litt på det med master slave forhold, siden de problemene du opplever tyder på det.

 

Har du Cd-rom og Ide disken på samme kabel?

 

 

Vedrørende din Sata disk:

-enten du må laste drivere hvis det er ikke noe "ide emulation" option i bios

-eller du må se om Sata kontroller er i noe ahci eller raid mode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...