Gå til innhold

Addonics Quad-CF PCI adapter, verdig "fattigmanns" SSD alternativ?


Prelude

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kan de vite at det er samme visa kort på bildet dersom de ikke kan lese visa nummeret? De har jo ikke noe annet enn visa koden å sammenligne.

De ønsker å se at det virkelig er brukt et kort, og ikke noen som har en liste med kredittkortnr...

De sier han kan stryke de 8 i midten, så da kan de sammenligne de 4 første og de 4 siste samt navn og dato.

 

De sier jo forøvrig at det har vært mye svindel i vårt område, så ikke så veldig urimelig det de ber om...

Lenke til kommentar

Joda. Men dersom en får 40/35 MB/s fra kortene, vil jo pci-bussen være begrensende i raid0 med 3-4 kort. Med adaptere kan en enten bruke onboard ata-kontroller eller pci-express-kontroller som støtter høyere hastigheter. Men er vel uansett et problem å kjøre operativsystemer fra slike kort, mtp temp-filer etc. Swap må jo også legges et annet sted. Er jo begrenset hvor mange overskrivinger hver bit tåler før en kan få feil på kortene.

Lenke til kommentar

@Haalo

har ikke scanner men ett billig webkamera. det får duge for nå var redigerte bilder sendt. kan ikke si jeg liker det men dem er den desidert billigste butikken jeg har funnet ;)

 

 

@Elenhinan

Ja, hastigheten vil lide pga det er ett PCI basert IDE RAID kort med CF-kortholdere isteden for PATA kontakter men som Haalo sier. det er så praktisk..

 

fra spøk til revolver, de nye 266/300x CF kortene som faktisk makser ut på 45MB/s er dyre, rett og slett svindyre og det å bruke fire sånne på dette quad cf kortet vil være bortkastet siden man rett og slett ikke får utnyttet potensialet til CF-kortene. Dei kortene jeg bestillte er faktisk ikke oppgitt til enn 133x som vil si 21MB/s i overføring og fire slike i raid vil faktisk ikke være så værst.

 

 

@Tetanus

Så lang har jeg brukt 759,- på bestilling og frakt av to stykk Quad CF kort mens bestillingen på fire stykk Transcend 16GB CF kort kommer på 3167 inkl. frakt. fra USA, noe som er en del billigere enn billigste norske butikk som krever mer enn 4800,- for fire stykk PLUSS frakt

 

så. nå er det ikke mer å gjøre enn å krysse fingrene og håpe på at posten/tollen ikke stopper pakkene mine :mrgreen:

Lenke til kommentar

Noen som vet om dette kortet har mekanismer for ødelagte minneadresser? Klarer den f.eks. å mappe ut celler som blir utslitt/ødelagte og passer den på å fordele skriving jevnt over alle adressene for å motvirke at det skjer?

 

Er ganske spent på å høre resultater fra dette prosjektet! Fire CF >= 133X kort i raid bør jo gi bra ytelse for pengene..

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det så er det CF kortene selv som tar seg av slitasje-balanseringen og feil korrigering ved skadde celler.

 

 

Oppdatering:

08.12.07 11.00 VIDERESENDT 0024 OSLO

08.12.07 10.51 UTSENDT TOLLFRI 0024 OSLO

04.12.07 14.01 STOPPET FOR IMPORTFORTOLLING 0024 OSLO

04.12.07 14.01 ANKOMMET MOTTAKERLAND 0024 OSLO

 

Det der er Quad CF kortene, av tidligere erfaringer med posten så regner jeg med få dem levert på Tirsdag eller Onsdag.

 

Når det gjelder CF kortene jeg har bestillt så vet jeg rett og slett ikke når jeg kan forvente å motta dem. Tiden får vise når dem dukker opp...

Lenke til kommentar

Dette begynner å bli mer og mer interessant nå som IDE-kontakter blir brukt mindre. Jeg har tre doble IDE-kontakter på hovedkortet hvor bare to blir brukt til tre disker. I en skuffe en plass har jeg også en PCI-kontroller med to kontakter så det mangler ikke på porter å koble de til.

 

Er det noen hastighetsforskjeller på IDE->CF-kontakter? Jeg regner med de bare er rene eletriske overganger så det går vel fint å kjøpe slike til en dollar.

 

To fire eller åtte GB som senere kan bli paret opp med to til høres perfekt ut for OS med Pagefile/Swap på en ramdisk.

Lenke til kommentar
Er det noen hastighetsforskjeller på IDE->CF-kontakter? Jeg regner med de bare er rene eletriske overganger så det går vel fint å kjøpe slike til en dollar.
Er nok bare en enkel overgang, i og med at CF-grensesnittet er miniversjon av PATA.

 

Cant.... take.... the....suspense.... Need..... bechmarking...data !!!

 

:)

 

-Stigma

Det jeg er spent på er hvorvidt CF-kortene hans vil fungere i et RAID-opsett.
Lenke til kommentar

Mot slutten av denne artikkelen hos Dans Data, er det noe som kan være relevant.

 

Note that if all you need is really fast seek speed from a device with i-RAM-ish capacity (about 4Gb), you can get it by using a CompactFlash card in an ATA ("IDE") adapter. The adapters were pretty unusual when I reviewed one seven years ago, but they're all over eBay for close to nothing these days.

 

Any CompactFlash card will work with one of those cheap pin adapters as an ATA device. You need to be a bit more selective with your card choice if you want real speed, though, because not all CompactFlash cards support DMA transfer modes. You also can't expect more than about half of hard disk sustained transfer performance; possibly quite a bit less, and quite terrible if you're doing lots of tiny writes.

 

But seek speeds for CompactFlash are around 1 millisecond, versus about 10ms for hard drives. And the sheer size of cheap CF cards today means that even though they'll only survive a limited number of write cycles, using them for heavily-written devices isn't a bad idea any more.

 

You could speed things up by making a RAID array of CompactFlash cards, but this is unreasonably difficult in Windows. Windows only allows you to make a RAID array out of CompactFlash cards that report themselves as a "fixed" disk, not a removable one. These cards are even harder to find than the DMA-capable ones.

 

Mac OS and Linux let you make RAID arrays out of anything crazy thing you want - thumb-drives, USB floppy drives, whatever - but Windows only lets you do it with fixed disks.

 

Hvis CF-kortene går i PIO, og ikke DMA overføring, så regn med en treig PC med forholdsvis mye prosessorkraft som må gå til diskbruk.

Endret av sigjac
Lenke til kommentar

det gjør jeg også :D

 

 

Cant.... take.... the....suspense.... Need..... bechmarking...data !!!

 

:)

 

-Stigma

det skal vi nok ordne! :thumbup:

 

jeg funderer faktisk på om jeg skal skaffe meg ett par små og meget billige CF kort som jeg kan eksperimentere med for å se hva slags ytelse jeg kan forvente å få med de 16gb CF kortene jeg har bestilt.

Hva slags tester er det du og andre har lyst til å se?

 

 

 

Er det noen hastighetsforskjeller på IDE->CF-kontakter? Jeg regner med de bare er rene eletriske overganger så det går vel fint å kjøpe slike til en dollar.

bare vær sikker på at adapteret støtter DMA og at du kjøper CF kort som støtter 133x eller høyere :)

 

 

 

Hvis CF-kortene går i PIO, og ikke DMA overføring, så regn med en treig PC med forholdsvis mye prosessorkraft som må gå til diskbruk.

 

CF+ & CompactFlash Specification Revision 4.1 cfspc4_1.pdf (svært teknisk og tungt fordøyelig.)

The CF+ and CompactFlash Specification Revision 4.1 is now available to download. Revision 4.1 adds the Power Enhanced CF Storage Card. The 133MB/sec CompactFlash interface data transfer rate, and forward and backward compatibility with old and new host systems is maintained. DMA interface mode is included and reduces the processor power required to manage the CompactFlash data transfers. True IDE Ultra DMA 133 interface mode increases the CompactFlash interface maximum data transfer rate to 133MB/sec. This UDMA interface mode is well defined and tested by the usage on IDE hard disk drives. Faster PC-Card ATA UDMA memory modes are also included and can provide maximum interface data transfer rates up to 133MB/sec. With the UDMA feature, forward and backward compatibility is maintained with systems and CF cards even operating with the interface data transfer rate of 16MB/sec.

 

kort fortalt, om man kjøper ett CF kort oppgitt til 133x eller høyere hastighet så vil man få ett kort som støtter UDMA 4 eller høyere.

 

 

I mine søk på nettet så har jeg snublet over ett program fra Sandisk kalt ATCFWCHG.COM som kan justere på mange firmware instillinger på CF kort inkludert slå av eller på "fixed disk". Dette programmet er ment for bruk på Sandisks egne CF kort men etter hva jeg kan forstå så virker det på andre CF kort også.

 

Sandisk har sluttet å produsere INDUSTRIAL CF kort og har i samme slengen sluttet å utvikle og støtte dette programmet. Før dem sluttet med dette så måtte man signere en NDA avtale med dem før dem sendte programmet til dem som måtte ha bruk for det og jeg har fått tak i dette programmet! :mrgreen:

ATCFWCHG.zip

Lenke til kommentar

Velkommen til klubben!

 

Du er ikke alene om å få se testresultater av dette kortet.

11.12.07 13.53 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 6025 ÅLESUND

Neste sorterinssentral er bare en ti minutters spasertur fra meg og Ålesund er en times kjøretur unna hvor jeg bor så med mindre en naturkatastrofe eller utenomjordisk invasjon skjer så skal jeg ha kortene i mine hender i morgen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...