Gå til innhold

Newbie med sansen for nattbilder ønsker råd til rimelig, godt kamera


Anbefalte innlegg

Her renner det inn med svar, flotte greier :)

 

Det Samsungkameraet virker interessant, men for å få det under 6000 måtte man ty til EU-utgave. Mener å ha sett en sticky som forklarte forskjellen på EU og "vanlig", men kan ikke finne den. Kan noen med raske ord forklare forskjell, fordeler og ulemper med å velge EU-utgave?

 

Brukt er veldig aktuelt ja, så ut som ei grei pakke utfra mine få kunnskaper på området. Skal huske på den, er litt over budsjettet mitt, selv om det var mye utstyr der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende pakke. KM 7D er blant min absolutte favoritt blant 6mp-kameraene. Det var en modell som konkurrerte med 20D i sin tid, og som mht byggkvalitet og funksjoner faktisk lå en halv klasse over. Ikke bare er det avansert og har topp bildekvalitet, det ser og føles skikkelig proff også. Tar du kjangsen på å handle brukt så finner du neppe særlig bedre kamera enn dette. En kompis har den modellen, og i sin tid så likte jeg den bedre enn min egen 20D. Flott og prangende modell med utmerket ergonomi. Av dagens modeller så kan den kun sammenlignes med Sonys nye A700, som faktisk er oppfølgeren til 7D. Det blir som 40D i forhold til 30D. Kimare har funnet frem til en skikkelig godbit her. Den har forøvrig antishake, og iso-egenskapene er som på alle andre som bruker Sonys 6mp-sensor.

 

Edit: Optikken som følger med er flere klasser over den som følger med de nye kitene du vurderer.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Hørs ut som et godt kjøp, men er det det for meg? Vil det lønne seg for meg å bryte den hellige "prøve kamera først"-regelen?

 

Tror uansett den pakken, selv om den er god, er noe over mitt budsjett. Tror pengepungen hinter til at jeg bør satse på ei brukt pakke med en pris rundt 4000.

Lenke til kommentar
Spennende pakke. KM 7D er blant min absolutte favoritt blant 6mp-kameraene. Det var en modell som konkurrerte med 20D i sin tid, og som mht byggkvalitet og funksjoner faktisk lå en halv klasse over. Ikke bare er det avansert og har topp bildekvalitet, det ser og føles skikkelig proff også. Tar du kjangsen på å handle brukt så finner du neppe særlig bedre kamera enn dette. En kompis har den modellen, og i sin tid så likte jeg den bedre enn min egen 20D. Flott og prangende modell med utmerket ergonomi. Av dagens modeller så kan den kun sammenlignes med Sonys nye A700, som faktisk er oppfølgeren til 7D. Det blir som 40D i forhold til 30D. Kimare har funnet frem til en skikkelig godbit her. Den har forøvrig antishake, og iso-egenskapene er som på alle andre som bruker Sonys 6mp-sensor.

 

Edit: Optikken som følger med er flere klasser over den som følger med de nye kitene du vurderer.

 

Her vil jeg komme med en "internett-teori" du vil elske PM.

 

Før Sonys overtakelse av KM ble offentliggjort i januar 2006, gikk the hardnakkede rykter om at KM var klare til å starte produksjonen av 7D's etterfølger, la oss kalle den 7DII. Sony var derimot ikke fornøyd med kameraet og droppet det (dette tiltross for at det visstnok var fiks ferdig og de kun trengte å trykke på knappen). Derfor er også A700 et 100% Sonyprodukt (man regner ca 18 måneder fra idé til salg på et DSLR).

 

Poenget er at når Sony ikke ville ha D7II, er det noen som mener at deler av D7II prosjektet ble solgt til Pentax! Ting som underbygger teorien er at Pentax var første produsent etter KM som innførte bildestabilisator (BS) i huset. KM testet ut flere metoder for BS og endte valgte selvsagt den de mente var best. Pentax benytter visstnok en noe annen teknologi på BS enn KM/ Sony, noen mener altså at Pentax har kjøpt sin BS fra KM.

Videre mener man at ergonomien på K10D er såpass lik 7D (enkelte sier de ikke kjenner forskjell på husene), at selve huset til K10D i utgangspunket var ment som 7DII. Til orientering kan jeg si at K10D benytter nøyaktig samme batteri som 7D! Så er det helt sikkert en masse ting jeg har glemt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...