Gå til innhold

Newbie med sansen for nattbilder ønsker råd til rimelig, godt kamera


Anbefalte innlegg

Har i en god periode nå ønsket meg et speilreflekskamera, lysta økte stort etter å ha testet en kamerats kamera. Jeg har sansen for nattbilder og ønkser derfor et kamera med egnede objektiver som yter greit til dette formålet. Ønsker derimot ikke å legge mye penger i kamera nå, studenter er som kjent ikke de rikeste rundtom, så jeg har satt ei maksgrense på 5-6 laken. Har vurdert lenge å starte en tråd her, men dere begynner vel å bli litt lei grønnskollinger som kommer og skal ha råd(?). Til slutt dristet jeg meg til å spørre, er altså ute etter et brukervennlig, ganske rimelig, godt valg av kamera.

 

Når det gjelder nattbilder kommer vel dette mest an på valgt objektiv? Er det mye forlangt å få ei god telelise greit egnet for nattbilder som passer et av de billigste husene til en fin pris? Har sett på Nikon D40, men her har jeg skjønt der er begrensninger på objektivfronten. Kamperaten min hadde et Pentax, synes det var bra, og har sett på denne pakken; Pentax . Kunne det være noe for meg eller er ikke de medfølgende objektivene verdt en penny?

 

Kjempeglad for alle tilbakemeldinger :)

Endret av zonko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med nattebilder mener jeg å ta bilder av lys i natten, som for eksempel by om natten. Stativ og lange lukkertider regner jeg med, det er greit. Hvis vi forutsetter at Pentax-kameraet jeg linket til passer i mine hender, er det da et godt valg for meg? Er objektivene gode til mitt fomål, eller er det andre kameraer/ kit i samme segment som ville være et bedre kjøp?

Lenke til kommentar
Har i en god periode nå ønsket meg et speilreflekskamera, lysta økte stort etter å ha testet en kamerats kamera. Jeg har sansen for nattbilder og ønkser derfor et kamera med egnede objektiver som yter greit til dette formålet. Ønsker derimot ikke å legge mye penger i kamera nå, studenter er som kjent ikke de rikeste rundtom, så jeg har satt ei maksgrense på 5-6 laken. Har vurdert lenge å starte en tråd her, men dere begynner vel å bli litt lei grønnskollinger som kommer og skal ha råd(?). Til slutt dristet jeg meg til å spørre, er altså ute etter et brukervennlig, ganske rimelig, godt valg av kamera.

 

Når det gjelder nattbilder kommer vel dette mest an på valgt objektiv? Er det mye forlangt å få ei god telelise greit egnet for nattbilder som passer et av de billigste husene til en fin pris? Har sett på Nikon D40, men her har jeg skjønt der er begrensninger på objektivfronten. Kamperaten min hadde et Pentax, synes det var bra, og har sett på denne pakken; Pentax . Kunne det være noe for meg eller er ikke de medfølgende objektivene verdt en penny?

 

Kjempeglad for alle tilbakemeldinger :)

 

 

Har selv det kameraet, og fungerer helt fantastisk bra. Har holdt og sammelignet med de fleste andre "entry level DSRL", og mener fortsatt K100D et bedre stykke ingeniørkunst

 

hva angår nattbilder, funker knirkefritt så lenge du inkluderer en tripod og litt lengre lukkertider

 

det medfølgende kit objektivet ER bedre enn det som følger med Nikon D40 eller Canon 350D

Lenke til kommentar

Høres bra ut. Har som sagt testet et Pentax, og synes det var bra. (Husker ikke hvilket kamera det var, men tror det var K10D.) Skal ta en feltundersøkelse og teste kamperaene i denne klassen, kanskje jeg gjør meg opp en mening da.

 

Noen som vet hvordan det andre objekivet i Pentax-pakken er, det er et DA 50-200mm F: 4.0-5.6 ED?

Lenke til kommentar
Høres bra ut. Har som sagt testet et Pentax, og synes det var bra. (Husker ikke hvilket kamera det var, men tror det var K10D.) Skal ta en feltundersøkelse og teste kamperaene i denne klassen, kanskje jeg gjør meg opp en mening da.

 

Noen som vet hvordan det andre objekivet i Pentax-pakken er, det er et DA 50-200mm F: 4.0-5.6 ED?

 

 

Bra kamera, dette. Men husk at det er lettere å kjøpe brukt utstyr til Canon og Nikon, om du skulle ønske å utvide senere.

Lenke til kommentar
Høres bra ut. Har som sagt testet et Pentax, og synes det var bra.

Gratulerer. Du har akkurat bestått testen "Hvilket kamera passer meg". Som du sikkert skjønner av svarene du allerede har fått. Liker du Pentax, så kjøper du Pentax.

 

Pentax har akkurat kommet med Pentax 100D Super som er en lett oppgradering; har du råd til merprisen (en bagatell); så tror jeg at det er verdt det.

 

En fordel med Pentax, er at de har en serie med objektiver som kalles for "Pancake"; de er knøtte-små men ypperlige i ytelse. Men en slik pakke, så er du diskret når du er ute å fotograferer.

 

Tom

 

Edit:Pentax - ikke Pantax

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Mulig jeg får en haug med folk på nakken nå, men drister meg til å si at det er ett fett anton nesten hvilke hus du kjøper i den prisklassen du har nevnt.

 

Som nevnt av andre her inne, hold kamera i hånden og velg det du synes er best for dine hender.

Quoted for truth.

 

Alle de kameraene i denne prisklassen vil gi deg et meget godt utgangspunkt. Olympus E510, Canon EOS 400D, Sony A100 og så videre. Dersom du ser på brukte kamera kan også et D80 med greit objektiv eller kanskje til og med et 30D være innen rekkevidde.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar her. Tok et lite søk og fant et billig brukt Canon 350D med kitobjektiv hos Fotovideo. Et par småting som ikke er med, men regner med det er noe som kan fikses for en liten sum. Hvordan arter dette kameraet seg i forhold til de som en nevnt ffør i denne tråden, da tenker jeg særlig på ytelse vs. pris?

Lenke til kommentar

Hadde samme søkerunde selv her også og ser det kom til å koste minst 1300kr, uten kabler og frakt. Da er det vel ikke et så godt kjøp likevel, selv om man hadde fått et godt kamera med det nødvendigste utstyret til 3500 raske?

 

Ser en ny annonse på Foto.no her nå, mer utstyr til en god pris. Har ikke kjørt med inn på 350D nå, bare fant annonsen interessant. Det andre objektivet der, er det kun for macro-foto siden det er merket "macro"?

Lenke til kommentar
Hadde samme søkerunde selv her også og ser det kom til å koste minst 1300kr, uten kabler og frakt. Da er det vel ikke et så godt kjøp likevel, selv om man hadde fått et godt kamera med det nødvendigste utstyret til 3500 raske?

 

Ser en ny annonse på Foto.no her nå, mer utstyr til en god pris. Har ikke kjørt med inn på 350D nå, bare fant annonsen interessant. Det andre objektivet der, er det kun for macro-foto siden det er merket "macro"?

Neida, det er en allround tele-zoom som har god nærgrense; har objektivet selv og synes det helt kurant, med tanke på prisen jeg ga for det.

 

Tom

Lenke til kommentar
Har i en god periode nå ønsket meg et speilreflekskamera, lysta økte stort etter å ha testet en kamerats kamera. Jeg har sansen for nattbilder og ønkser derfor et kamera med egnede objektiver som yter greit til dette formålet. Ønsker derimot ikke å legge mye penger i kamera nå, studenter er som kjent ikke de rikeste rundtom, så jeg har satt ei maksgrense på 5-6 laken. Har vurdert lenge å starte en tråd her, men dere begynner vel å bli litt lei grønnskollinger som kommer og skal ha råd(?). Til slutt dristet jeg meg til å spørre, er altså ute etter et brukervennlig, ganske rimelig, godt valg av kamera.

 

Når det gjelder nattbilder kommer vel dette mest an på valgt objektiv? Er det mye forlangt å få ei god telelise greit egnet for nattbilder som passer et av de billigste husene til en fin pris? Har sett på Nikon D40, men her har jeg skjønt der er begrensninger på objektivfronten. Kamperaten min hadde et Pentax, synes det var bra, og har sett på denne pakken; Pentax . Kunne det være noe for meg eller er ikke de medfølgende objektivene verdt en penny?

 

Kjempeglad for alle tilbakemeldinger :)

 

Jeg ser nå i prisguiden at Amentio selger Samsung GX-10 inkl 18-55 kit objektiv. til under 6000. Dette er rett og slett gi-bort-pris på et veldig bra kamera. GX10 = K10D. Samsung og Pentax har samarbeidet og gitt ut samme kamera med forskjellige navn.

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=52665

 

PT finnes det ikke bedre tilbud til denne prisen. Nikon og Canon-fanboysene vil selvsagt være uenige, men vær klok og la argumentene falle på steingrunn!

Lenke til kommentar
Jeg ser nå i prisguiden at Amentio selger Samsung GX-10 inkl 18-55 kit objektiv. til under 6000. Dette er rett og slett gi-bort-pris på et veldig bra kamera. GX10 = K10D. Samsung og Pentax har samarbeidet og gitt ut samme kamera med forskjellige navn.

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=52665

 

PT finnes det ikke bedre tilbud til denne prisen. Nikon og Canon-fanboysene vil selvsagt være uenige, men vær klok og la argumentene falle på steingrunn!

Selvfølgelig er jeg uenig!! Canon er best :) Just kidding - dette er et veldig godt tilbud; og er et bedre kamera enn D40, D04x og 400D.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hadde samme søkerunde selv her også og ser det kom til å koste minst 1300kr, uten kabler og frakt. Da er det vel ikke et så godt kjøp likevel, selv om man hadde fått et godt kamera med det nødvendigste utstyret til 3500 raske?

 

Ser en ny annonse på Foto.no her nå, mer utstyr til en god pris. Har ikke kjørt med inn på 350D nå, bare fant annonsen interessant. Det andre objektivet der, er det kun for macro-foto siden det er merket "macro"?

 

Dersom du ser på brukt skal du lete lenge før du finner en pakke som gir mer for pengene enn denne på finn.no

 

Kamera går for 3-4000,-

17-35 2,8-4,0 går for 2500,-

100-300 APO går for 2500,-

 

Selgeren forlanger 6500,- og i tillegg får du et minnekort og en bra veske. Hadde jeg hatt penger da hadde du allerede vært for sen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...