Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg planlegger å studere medisin i Bergen fra høst 2012, men jeg har en halvannen grad i molekylærbiologi fra UiB og har hatt rimelig gode resultater i kjemi/mol.bio emnene (bare A-er og B-er). Håper at det er en med.stud fra UiB som kan svare på en del spørsmål:

 

Hvilke bøker blir brukt som lese pensum i bio og organisk kjemi? Jeg har Lehninger fra mol.bio og en "Fundamentals of Organic Chemistry" -McMurry & Simanek. Vet du/dere om det er mulig å bruke disse bøkene i de respektive/ekvialente fagene på UiB-Medisin?

 

Har en del andre spørsmål ang. innhold(pensum) i introduksjonsemnene i de 2 første årene på UiB, sånn at jeg vet hva som overlapper fra mol.bio etc.

 

Takker på forhånd!

(Poster også denne i Veien til Medisinstudiumtråden for å øke at noen fra UiB ser denne, don't hate!)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg studerer riktignok ikke i utlandet, men bruker Guyton som fysiologibok, og nærmer meg å ha lest den fra perm til perm. (Går slutten av andreåret nå). Stort sett er jeg veldig fornøyd med den, men figurene kunne vært bedre, og jeg forstår de som sier at den gjentar seg selv altfor mye, og at den henviser for mye til senere og tidligere kapitler, istedetfor å komme til poenget her og nå. Hver sin smak. De som ikke bruker Guyton, pleier å gå for Boron, som er enda større. Den er det svært få som leser fra perm til perm, men om man er flink til å sortere, funker det. Ganong har jeg bare så vidt hørt om og sett på. Den er vel litt mindre enn de andre, så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar

Nja, du er ikke helt på jordet. Vi har histologi, anatomi og fysiologi (samt litt patologiske og kliniske eksempler) i ulike organsystemer fra 2-4 semester. Så har vi det patologiske og kliniske i omtrentlig samme rekkefølge (organsystemmessig) 3 og 4 året. Synes det fungerer veldig greit hittil, å ta system for system framfor fagområde for fagområde.

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som studerer i i utlandet som har noen tanker om fyiologi bøker som burde brukes. Dessverre er det lite trolig at man får lest guytons fra perm til perm. Ganongs virker bare for overfladisk. Noen tanker

 

Studerer i Danmark, og der bruker de fleste Rhoades & Bell (populært kalt Road to hell) eller Boron and Boulpaep (Boring and Bullshit). Bare å velge ;)

 

Jeg har R&B, og den er veldig fin på det mekaniske, samt endokrinologi og nyrene. Desverre er den litt tung og "ufysiologisk" når det gjelder GI og det kardiovaskulære systemet, men ikke noe man ikke kommer seg gjennom. Har lest den fra perm til perm snaaart (går 2. året), og er glad jeg valgte den fremfor B&B, da de som velger B&B har veldig mange flere sider og unødvendige detaljer å skulle kjempe seg gjennom!

 

Skal dog sies at R&B åpenbart ikke satset på et stimulerende fargearsenal da boken ble skrevet, og som en konsekvens av det er alle figurene presentert i 2-3 nyanser av gråblå, så den visuelle prakten er noe manglende.

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som studerer i i utlandet som har noen tanker om fyiologi bøker som burde brukes. Dessverre er det lite trolig at man får lest guytons fra perm til perm. Ganongs virker bare for overfladisk. Noen tanker

 

Studerer i Danmark, og der bruker de fleste Rhoades & Bell (populært kalt Road to hell) eller Boron and Boulpaep (Boring and Bullshit). Bare å velge ;)

 

Jeg har R&B, og den er veldig fin på det mekaniske, samt endokrinologi og nyrene. Desverre er den litt tung og "ufysiologisk" når det gjelder GI og det kardiovaskulære systemet, men ikke noe man ikke kommer seg gjennom. Har lest den fra perm til perm snaaart (går 2. året), og er glad jeg valgte den fremfor B&B, da de som velger B&B har veldig mange flere sider og unødvendige detaljer å skulle kjempe seg gjennom!

 

Skal dog sies at R&B åpenbart ikke satset på et stimulerende fargearsenal da boken ble skrevet, og som en konsekvens av det er alle figurene presentert i 2-3 nyanser av gråblå, så den visuelle prakten er noe manglende.

 

Så at du studerte i Danmark og bare lurte på hvordan det er i forhold til menge med pasientkontakt de første årene, eksamener og PBL? Hvordan takler du det danske språket? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen her som studerer medisin i Krakow, Polen eller ved det Third Faculty of Medicine, Charles University, i Praha og som kan fortelle litt om hvordan det er? Håper selv på å komme inn på et av disse høsten 2012. Og hvordan er det angående opptaksprøven(e)? Hvis jeg søker på 10 medisinske universitet over hele verden, må jeg ta samtlige opptaksprøver for hvert universitet? Eller tar jeg én som gjelder for alle?

Setter stor pris på svar :)!

Endret av Engm
Lenke til kommentar

Noen her som studerer medisin i Krakow, Polen eller ved det Third Faculty of Medicine, Charles University, i Praha og som kan fortelle litt om hvordan det er? Håper selv på å komme inn på et av disse høsten 2012. Og hvordan er det angående opptaksprøven(e)? Hvis jeg søker på 10 medisinske universitet over hele verden, må jeg ta samtlige opptaksprøver for hvert universitet? Eller tar jeg én som gjelder for alle?

Setter stor pris på svar :)!

 

Studerer ikke der selv - meen skal studere i Polen selv fra høsten av, og har derfor kommet i kontakt med flere som går der. Virker som om miljøet er supert i Krakow, det skjer ting hele tiden og man blir kjent på tvers av trinnene, og folk deler notater osv, er med andre ord ikke så konkurransepreget som jeg før trodde det var. I tillegg sies det at det er et veldig høyt nivå på foreleserne - iallefall i de viktigste fagene, og at hvis man ikke skjønner noe/lurer på noe så kan man faktisk spørre dem uten å få hodet bitt av :) Har også hørt at det er et veldig godt miljø i både Poznan og Sczeczecin (skriver jeg det riktig??).

Praha har jeg faktisk hørt mer negativt om.. Riktig nok fra bekjente av bekjente - så hvor mye man skal legge i det er jo en annen sak! ;) Det jeg har hørt er iallefall at det er en god del der som ikke trives noe særlig og har flytta over blant annet til Polen. Virker som om undervisningssystemet der kanskje er noe dårligere enn feks i Polen. Tror det er en del muntlige eksamener der, der man kan risikere å stryke pga sånne teite småting - mens i Polen er det mer skriftlig. Men vet det er et par stykker her inne som går i Praha selv, så de svarer sikkert de - dette er bare noe jeg har hørt :)

 

Er rimelig sikker på at hvis du søker på 10 universiteter over hele verden må du ta en opptaksprøve per skole. Jeg må iallefall det nå (søkte i utg.pkt på 4-5 skoler, måtte egentlig på opptaksprøver til alle de forskjellige på forskjellige datoer, men kom inn på en skole nå i mars, og drar derfor på bare en annen opptaksprøve (der jeg helst vil inn)) :)

Lenke til kommentar

Noen her som studerer medisin i Krakow, Polen eller ved det Third Faculty of Medicine, Charles University, i Praha og som kan fortelle litt om hvordan det er? Håper selv på å komme inn på et av disse høsten 2012. Og hvordan er det angående opptaksprøven(e)? Hvis jeg søker på 10 medisinske universitet over hele verden, må jeg ta samtlige opptaksprøver for hvert universitet? Eller tar jeg én som gjelder for alle?

Setter stor pris på svar :)!

 

Studerer ikke der selv - meen skal studere i Polen selv fra høsten av, og har derfor kommet i kontakt med flere som går der. Virker som om miljøet er supert i Krakow, det skjer ting hele tiden og man blir kjent på tvers av trinnene, og folk deler notater osv, er med andre ord ikke så konkurransepreget som jeg før trodde det var. I tillegg sies det at det er et veldig høyt nivå på foreleserne - iallefall i de viktigste fagene, og at hvis man ikke skjønner noe/lurer på noe så kan man faktisk spørre dem uten å få hodet bitt av :) Har også hørt at det er et veldig godt miljø i både Poznan og Sczeczecin (skriver jeg det riktig??).

Praha har jeg faktisk hørt mer negativt om.. Riktig nok fra bekjente av bekjente - så hvor mye man skal legge i det er jo en annen sak! ;) Det jeg har hørt er iallefall at det er en god del der som ikke trives noe særlig og har flytta over blant annet til Polen. Virker som om undervisningssystemet der kanskje er noe dårligere enn feks i Polen. Tror det er en del muntlige eksamener der, der man kan risikere å stryke pga sånne teite småting - mens i Polen er det mer skriftlig. Men vet det er et par stykker her inne som går i Praha selv, så de svarer sikkert de - dette er bare noe jeg har hørt :)

 

Er rimelig sikker på at hvis du søker på 10 universiteter over hele verden må du ta en opptaksprøve per skole. Jeg må iallefall det nå (søkte i utg.pkt på 4-5 skoler, måtte egentlig på opptaksprøver til alle de forskjellige på forskjellige datoer, men kom inn på en skole nå i mars, og drar derfor på bare en annen opptaksprøve (der jeg helst vil inn)) :)

Det blir nok spennende. Jeg vil helst inn i Krakow, eller Warszawa, men virket som Praha var også et godt valg. Men jeg har også hørt litt negativt om Praha i forhold til Polen, så jeg satser på å komme inn i Krakow, Warszawa, Poznan eller Sczeczecin :).

Blir en travel tid å fly rundt å ta så mange opptaksprøver! Totally worth it though ;). Gleder meg!

Hvor satser du på å komme inn?

Lykke til :)!

Lenke til kommentar

Engm: Jeg har 6 i kjemi1 og biologi1 og 4 i fysikk1 av realfagene. Satser på å klare minst 5 (helst 6) i bio og kjemi 2 muntlig, og skriftligene er jeg redd det går verre med (kjemien iallefall)! Sånn ellers i rent snitt har jeg ca 5.

 

Chrisbjerk: Hvorfor akkurat Poznan? :) Er selv litt i tvil mellom Poznan og Krakow egentlig, selv om jeg trooor jeg har bestemt meg for Krakow..

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som studerer i i utlandet som har noen tanker om fyiologi bøker som burde brukes. Dessverre er det lite trolig at man får lest guytons fra perm til perm. Ganongs virker bare for overfladisk. Noen tanker

3. års student i Krakow. Eg brukte Guyton til hjerte og årer + som oppslagsverk ved vanskelige spm.... Ellers brukte eg (og dei fleste i klassen) Physiology av Costanzo. og BRS Physiology for siste dags repetisjon.

Har det viktigaste og er veldig god til å forklare ting enkelt. Synes Ganong vart for tung.

 

--

Jan

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen her som studerer medisin i Krakow, Polen eller ved det Third Faculty of Medicine, Charles University, i Praha og som kan fortelle litt om hvordan det er? Håper selv på å komme inn på et av disse høsten 2012. Og hvordan er det angående opptaksprøven(e)? Hvis jeg søker på 10 medisinske universitet over hele verden, må jeg ta samtlige opptaksprøver for hvert universitet? Eller tar jeg én som gjelder for alle?

Setter stor pris på svar :)!

 

Studerer ikke der selv - meen skal studere i Polen selv fra høsten av, og har derfor kommet i kontakt med flere som går der. Virker som om miljøet er supert i Krakow, det skjer ting hele tiden og man blir kjent på tvers av trinnene, og folk deler notater osv, er med andre ord ikke så konkurransepreget som jeg før trodde det var. I tillegg sies det at det er et veldig høyt nivå på foreleserne - iallefall i de viktigste fagene, og at hvis man ikke skjønner noe/lurer på noe så kan man faktisk spørre dem uten å få hodet bitt av :) Har også hørt at det er et veldig godt miljø i både Poznan og Sczeczecin (skriver jeg det riktig??).

Praha har jeg faktisk hørt mer negativt om.. Riktig nok fra bekjente av bekjente - så hvor mye man skal legge i det er jo en annen sak! ;) Det jeg har hørt er iallefall at det er en god del der som ikke trives noe særlig og har flytta over blant annet til Polen. Virker som om undervisningssystemet der kanskje er noe dårligere enn feks i Polen. Tror det er en del muntlige eksamener der, der man kan risikere å stryke pga sånne teite småting - mens i Polen er det mer skriftlig. Men vet det er et par stykker her inne som går i Praha selv, så de svarer sikkert de - dette er bare noe jeg har hørt :)

 

Er rimelig sikker på at hvis du søker på 10 universiteter over hele verden må du ta en opptaksprøve per skole. Jeg må iallefall det nå (søkte i utg.pkt på 4-5 skoler, måtte egentlig på opptaksprøver til alle de forskjellige på forskjellige datoer, men kom inn på en skole nå i mars, og drar derfor på bare en annen opptaksprøve (der jeg helst vil inn)) :)

 

Kan slenge meg på. Studerer i Slovakia, Martin. Slovakia/Tjekkia, close enough. Studieopplegget i disse to landene og Ungarn er tilnærmet likt.

 

Jeg hevder ikke overhodet at Polen er bra, men det jeg tør hevde er at det er mye mer rettferdig. Hvorfor, de fleste eksamenene er skriftlige! Andre året har vi 4 store fag, anatomi, histologi med embryo, biokjemi og fysiologi.

Dette utsilingsåret er ganske "morsomt", du har de aller dårligste i klassen som det er sikkert stryker. Og du har de aller beste som sikkert kommer seg gjennom det. For de fleste blir det flaksbasert. Man har gjerne 150+ spørsmål i hvert fag, og man trekker tre av dem. I teorien kan du kunne bare 3 og få A i faget. Eller kunne 147, men få Fx.

I de fleste fag er det ikke noe tydelig pensum. Med unntak av Fysiologi så er engelsken og forelesningene elendige. Og med unntak av anatomien, hvor man har handouts er det ikke noe konkret pensum.

 

Vi bare nipugger, og blir aldri bedt om å skjønne noe som helst. I Martin Slovakia legges det særdeles mye vekt på patomorf og biokjemi, men veldig lite på fysiologi og patofysiologi. Vil fraråde alle som skal studere i utlandet Tjekkia/Ungarn/Slovakia. Hva annet, måten mange vet hva pensum er, er at de har gamle spørsmål. Da skal du helst ha din "gjeng" som har noen fra årene over som gir disse til deg slik at du har en formening om hva du skal lese til småprøvene under semesteret. Føles mer ut som en Ungdomsskole en et Universitet, veldig sektpreget miljø.

Det jeg angrer mest på er at jeg delte ut handouts til alle på året mitt, som noen året over meg ga til meg, da denne tjenesten er noe de færreste gjengjeldte og folk tviholder på info. Det å vite hva man skal lese er det som gjerne kan vippe deg 25% opp eller ned, ergo om du stryker eller står for de fleste. Men når sant skal sies er det også mange veldig greie mennesker her, er ofte de elevene som er akademisk best, og jobber hardest som er mest "snille" da disse ikke har noen komplekser som de må kompensere for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.healthscout.com/ency/1/205/main.html

 

Jeg har ikke peiling jeg altså, men på denne siden står det at man kan ha det dersom man har "mycoplasma" lungebetennelse.

 

...Men siden du er så flink med sånne fancy "norskifiserte" latinske navn, så kan du vel kanskje en del om sykdommer generelt.

Eller vil du bare vise frem kunnskapene dine :tease:

Endret av Pus_1808
Lenke til kommentar

En ting jeg har lurt lenge på:

 

Dersom man skaffer seg 60 studiepoeng gir det + 2 poeng i poengberegningen. Da er det mange som tar blant annet som tar "Årsenheten som forberedelse til medisinstudiet"

 

Noen som har erfaringer med dette? Er det nyttig i forhold til medisinstudiet?

 

Og sist men ikke minst; hvordan er dette året sammenlignet med et år på medisin?

 

Dette lurer jeg også på. Noen som har kjenskap til dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...