Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Noen patologi bøker som anbefales? Helst noen som baserer seg mye på diagrammer, tabeller og illustrasjoner da jeg husker ting visuelt. :w00t:

 

Robbins. Enkelt og greit. Har riktignok ikke brukt den allverdens enda, det meste av patologien er neste år, men elsker den allerede. Og har sett flere forelesere bruke den som referanseverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når pleier eksamen å falle på medisin? Har hørt at ved høstsemesteret faller eksamen i januar slik at man må nilese hele juleferien, gjelder dette ved alle de norske studiestedene? Lurer også på når eksamen pleier å falle i vårsemesteret, har en bekjent som avla sin siste eksamen tidlig i mai i år, på jus riktig nok. Det hadde vært deilig med såpass lang sommerferie^^. Finnes det noe svar på disse spørsmålene eller varierer det fra studiested til studiested og år/semester osv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når pleier eksamen å falle på medisin? Har hørt at ved høstsemesteret faller eksamen i januar slik at man må nilese hele juleferien, gjelder dette ved alle de norske studiestedene? Lurer også på når eksamen pleier å falle i vårsemesteret, har en bekjent som avla sin siste eksamen tidlig i mai i år, på jus riktig nok. Det hadde vært deilig med såpass lang sommerferie^^. Finnes det noe svar på disse spørsmålene eller varierer det fra studiested til studiested og år/semester osv?

I Oslo avlegges vanligvis eksamen for høstsemesteret i midten av januar - og i midten av juni for vårsemesteret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen patologi bøker som anbefales? Helst noen som baserer seg mye på diagrammer, tabeller og illustrasjoner da jeg husker ting visuelt. :w00t:

Robbins (basic pathology) er min bibel, har vært gjennom den 2-3 ganger det siste året. Disse pptene er greie å gå igjennom etter et kapittel for å sørge for at du har fått med deg det viktigste: http://medicalnotesonline.blogspot.com/2011/01/pathology-lectures-based-on-robbins.html . Anbefaler også å høre på Goljan Pathology(mp3 finner du sikkert på en eller annen torrent-side) og lese dette heftet for morfologi: http://medicalnotesonline.blogspot.com/2011/01/pathology-outlines-of-pathology-ebook.html . Patologi er et emne fra helvete, lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som studerer i Oslo og har noen tips til 4B eksamen? Tenker da på muntlig med Holck eller Brodal. Vet ikke enda om jeg kommer opp i klinikk eller normalanatomisk funksjonsundersøkelse, men en muntligeksamen med Holck som eksaminator setter nervene på høygir :-/

Lenke til kommentar

Jeg tror Holck sa det til oss på forhånd, og jeg fikk bekreftet det fra medstudenter: For all del, ikke ta en eneste pustepause mellom undersøkelsene, slik at de ikke får mulighet til å stille spm. Skulle de stille spm., start på neste undersøkelse i det øyeblikket du er ferdig med å svare.

Lenke til kommentar

Hei.. Hvor er det gunstig å bo mht å studere medisin i Oslo?

 

Takk for svar :)

 

Av studentbyer passer Sogn, Vestgrensa og Kringsjå bra. Skal du ikke bo i studentbyer er det greit med området rundt Ullevål Stadium. Ligger veldig nært Domus Medica og Rikshospitalet som er området du tilbringer mest tid på ila. studiet. Ellers er det lett å komme seg til Ullevål Sykehus og Aker Sykehus som er andre steder du kan komme til å måtte tilbringe en del tid.

Lenke til kommentar

Jeg ser det er en del her som studerer/har studert i Oslo ettersom jeg alltid får svar på spørsmålene mine :) Det jeg lurer på nå er hva slags bøker som er vanlige å kjøpe i 5. semester? Blir ikke så klok av "anbefalt litteratur" på nettsidene til UiO. Av erfaring vet jeg det er lurt å vente og høre hva foreleser anbefaler og se hva som er vanlig blant studentene å kjøpe, det pleier å bli et godt valg. Likevel hadde det vært morro å bla litt i noen bøker før skolen starter. Så, har dere eldre studenter noen tips? Slik jeg har skjønt det så burde man ha en bok i kirurgi og en i indremedisin? Setter pris på tips om gode bøker innen disse fagfeltene :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ikke en eneste bok i 5. sem. Hadde Guyton fra før av og trengte egentlig ikke noe annet utover den, forelesningsnotater og det å følge med i smågruppene. Gjorde du en god jobb i 3. semester trenger du omtrent ikke lese i 5. sem. Det viktigste man skal er å lære seg kliniske ferdigheter.

Lenke til kommentar

Dette innlegget er rettet til medisinstudenter i Øst-Europa, hvis noen kunne ha fortalt i korte trekk hvordan flytteprosessen var for dere. Skaffet dere leilighet før studiestart eller går det greit å ordne med den slags når man først er der nede? Pleier leilighetene å være møblerte med hvitevarer (komfyr, vaskemaskin, kjøleskap o.l)? Er det forholdsvis greit å kjøpe skrivebord og andre kontorutstyr ved de lokale butikkene?

 

 

Beklager dumme spørsmål, men ganske så "lost" akkurat nå.

Lenke til kommentar

Dette innlegget er rettet til medisinstudenter i Øst-Europa, hvis noen kunne ha fortalt i korte trekk hvordan flytteprosessen var for dere. Skaffet dere leilighet før studiestart eller går det greit å ordne med den slags når man først er der nede? Pleier leilighetene å være møblerte med hvitevarer (komfyr, vaskemaskin, kjøleskap o.l)? Er det forholdsvis greit å kjøpe skrivebord og andre kontorutstyr ved de lokale butikkene?

 

 

Beklager dumme spørsmål, men ganske så "lost" akkurat nå.

 

Hei!

 

Da jeg startet i Ungarn, så hadde jeg ikke noe sted å bo utenom de tre første dagene vi kom dit. Jeg kom to uker i forveien fordi vi måtte ha et crash-course i ungarsk først. Det var ordnet rom for oss på et studenthjem i tre netter (endte opp med å bo der i fem). Kom i kontakt med ei dame som spesialiserer seg på å finne leiligheter til studenter og andre. Så på et par før jeg bestemte meg for den jeg har nå. Alle de leilighetene som jeg så på var allerede fult utstyrt med hvitevarer. Kontorutstyr som stol og skrivebord er jeg rimelig sikker på at er med i de fleste leiligheter. Hvis ikke, er det ikke et så stort problem å skaffe seg det.

 

Håper at svaret mitt gjorde deg litt mindre lost enn det du var før du stilte spørsmålet.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Dette innlegget er rettet til medisinstudenter i Øst-Europa, hvis noen kunne ha fortalt i korte trekk hvordan flytteprosessen var for dere. Skaffet dere leilighet før studiestart eller går det greit å ordne med den slags når man først er der nede? Pleier leilighetene å være møblerte med hvitevarer (komfyr, vaskemaskin, kjøleskap o.l)? Er det forholdsvis greit å kjøpe skrivebord og andre kontorutstyr ved de lokale butikkene?

 

 

Beklager dumme spørsmål, men ganske så "lost" akkurat nå.

 

Var ganske greit då eg flytta til Polen, Krakow. Fekk automatisk plass på studentheim så lenge me ville. Var på visningar to dagar etter ankomst og flytta inn i ferdig møblert leiligheit etter to veker. Supplerte med eit par besøk på Ikea og Tesco.

 

Ellers anbefalar eg å ikkje kjøpe bøker før du reiser (i Polen iallefall) då det er lett å bestille på nett i Polen (medicalbooks.pl) og å reise med Norwegian då du får med deg to kofferter på 20kg kvar + håndbagasje for 120 kr.

 

Lykke til med studiane/flyttinga

Endret av eplejan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...