Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ble fortalt i dag at medisinstudenter i Tromsø bare har en eksamen i året. Stemmer dette? Noen grunn til at de gjør det på den måten?

 

Det er det samme i Trondheim. Eller, vi har bare en eksamensPERIODE i året, med skriftlig og muntlig/praktisk eksamen på slutten av året. Unntaket er år nr 2, der muntlig/praktisk eksamen er nå i mars. Jeg har eksamen til fredag, faktisk:-)

Lenke til kommentar

Jeg ble fortalt i dag at medisinstudenter i Tromsø bare har en eksamen i året. Stemmer dette? Noen grunn til at de gjør det på den måten?

 

Det er det samme i Trondheim. Eller, vi har bare en eksamensPERIODE i året, med skriftlig og muntlig/praktisk eksamen på slutten av året. Unntaket er år nr 2, der muntlig/praktisk eksamen er nå i mars. Jeg har eksamen til fredag, faktisk:-)

 

Gjør ikke denne ordningen at mange sliter med å finne motivasjon til å lese i begynnelsen av året? Jeg hadde i hvert fall lest mer på høstsemesteret, hvis det var en kommende eksamen.

Lenke til kommentar

Hvordan er eksamensopplegget i Oslo? Mange/få, både skriftlig og muntlig/praktisk?

Det er i all hovedsak én eksamen ved slutten av hvert semester (med noen unntak, bl.a. tredje semester, hvor det er to), og de er enten skriftlige, muntlige eller i såkalt OSCE-form (stasjonsbasert eksamen).

Lenke til kommentar

Denne må jeg ha i mine innlegg. :)

 

Noen som studerer i Budapest, eller andre steder i Ungarn her? Det er her jeg har størst sjanse for å komme inn, siden opptaksprøven har biologi og kjemi, men ikke fysikk (som jeg ikke har hatt). Håper noen har noen erfaringer å dele! Skal ta opp Biologi 1+2 og Kjemi 1+2 på Bjørknes til høsten for å friske opp, som en forbredelse til opptaksprøven.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1180383&st=600

 

Studerer ikke selv i Ungarn, what to say. Mye utsiling, mye teori de tre første årene, muntlige eksamener..

 

Jeg vet om den tråden, og det er ikke meningen å overkjøre annen diskusjon her. Men jeg regner med at de fleste som studerer medisin nå ikke er så opptatte med den andre tråden, så derfor lurte jeg på om noen studenter som går i Ungarn kunne fortelle litt. Altså er det vel et spørsmål om selve medisinstudiet, ikke veien dit. ;)

Lenke til kommentar

Jeg ble fortalt i dag at medisinstudenter i Tromsø bare har en eksamen i året. Stemmer dette? Noen grunn til at de gjør det på den måten?

 

Det er det samme i Trondheim. Eller, vi har bare en eksamensPERIODE i året, med skriftlig og muntlig/praktisk eksamen på slutten av året. Unntaket er år nr 2, der muntlig/praktisk eksamen er nå i mars. Jeg har eksamen til fredag, faktisk:-)

 

Gjør ikke denne ordningen at mange sliter med å finne motivasjon til å lese i begynnelsen av året? Jeg hadde i hvert fall lest mer på høstsemesteret, hvis det var en kommende eksamen.

 

Det er nok generelt noe mindre lesing på høsten i forholden til våren på de studiestedene som kun har en eksamen, men den intensive eksamensperioden blir desto lengre og pensumet er uansett det samme.

 

Tanken bak denne eksamensformen er at man skal lære seg det viktigste så godt at du husker det senere. Mange småeksamener med høyt detaljnivå er ikke nødvendigvis den beste måten å lære seg et fag der oversikten er det viktigste.

 

Det er selvfølgelig kult om man som turnuslege kniper den ene sebraen som spaserer inn i akuttmottaket, men det viktigste er jo at du gjør en god jobb med hordene av sauer, kyr og andre velkjente norske landbruksdyr som velter inn.

 

Men folk er forskjellige. Jeg tror alle modeller funker godt så lenge studentene er motivert.

Lenke til kommentar

Fikk høre idag fra moren til ei venninne at dattera til en kollega av henne studerer i Sczeczecin (klarer aldri skrive/uttale det navnet..) - og hun sier at hun IKKE anbefaler Krakow fordi arabere kjøper opp plasser til ungene sine, og dette har ødelagt miljøet, særlig for jentene der.. Har noen hørt noe sånt før? Snedig, for jeg har snakka med mange ang Krakow, og aldri hørt noe i nærheten av dette før.

Lenke til kommentar

Fikk høre idag fra moren til ei venninne at dattera til en kollega av henne studerer i Sczeczecin (klarer aldri skrive/uttale det navnet..) - og hun sier at hun IKKE anbefaler Krakow fordi arabere kjøper opp plasser til ungene sine, og dette har ødelagt miljøet, særlig for jentene der.. Har noen hørt noe sånt før? Snedig, for jeg har snakka med mange ang Krakow, og aldri hørt noe i nærheten av dette før.

 

Er det rart ryktene begynner å løpe...

Lenke til kommentar

Jeg ble fortalt i dag at medisinstudenter i Tromsø bare har en eksamen i året. Stemmer dette? Noen grunn til at de gjør det på den måten?

 

Det er det samme i Trondheim. Eller, vi har bare en eksamensPERIODE i året, med skriftlig og muntlig/praktisk eksamen på slutten av året. Unntaket er år nr 2, der muntlig/praktisk eksamen er nå i mars. Jeg har eksamen til fredag, faktisk:-)

 

Gjør ikke denne ordningen at mange sliter med å finne motivasjon til å lese i begynnelsen av året? Jeg hadde i hvert fall lest mer på høstsemesteret, hvis det var en kommende eksamen.

 

Det er nok generelt mindre lesing blant folk på høsten i forhold til våren, men så bor folk på lesesalen fra april-ish til eksamen også. Vet ikke om eksamensperiodene er tilsvarende lange andre steder? Første året er det en del som går på en smell, og får altfor mye å gjøre på våren, men de aller, aller fleste kommer seg velberget gjennom eksamen likevel. Andre året er det noen hakk mer intensivt på høsten, og man vet bedre at man bør få med seg pensum da for å ha sjans når våren kommer. Og lengre enn det har jeg foreløpig ikke kommet:-)

Lenke til kommentar
Fikk høre idag fra moren til ei venninne at dattera til en kollega av henne studerer i Sczeczecin (klarer aldri skrive/uttale det navnet..) - og hun sier at hun IKKE anbefaler Krakow fordi arabere kjøper opp plasser til ungene sine, og dette har ødelagt miljøet, særlig for jentene der.. Har noen hørt noe sånt før? Snedig, for jeg har snakka med mange ang Krakow, og aldri hørt noe i nærheten av dette før.

 

Hehe, hvor kommer sånt fra?... Jeg kan ihvertfall avkrefte dette.

... Og i samme åndedrag må jeg anbefale Krakow på det sterkeste! Jeg er ferdig lege nå til sommeren, og hadde ikke valgt anderledes om jeg kunne velge igjen.

Lenke til kommentar

Hehe, lo litt selv av formuleringa av den setningen der.. :D Men man må jo spørre! Hvorfor skulle hun jenta si sånn hvis det ikke er sant liksom.. Kanskje noen som eeeegentlig ville inn i Krakow men ikke kom inn??

 

Fikk høre idag fra moren til ei venninne at dattera til en kollega av henne studerer i Sczeczecin (klarer aldri skrive/uttale det navnet..) - og hun sier at hun IKKE anbefaler Krakow fordi arabere kjøper opp plasser til ungene sine, og dette har ødelagt miljøet, særlig for jentene der.. Har noen hørt noe sånt før? Snedig, for jeg har snakka med mange ang Krakow, og aldri hørt noe i nærheten av dette før.

 

Hehe, hvor kommer sånt fra?... Jeg kan ihvertfall avkrefte dette.

... Og i samme åndedrag må jeg anbefale Krakow på det sterkeste! Jeg er ferdig lege nå til sommeren, og hadde ikke valgt anderledes om jeg kunne velge igjen.

 

Åh, det var utrolig godt å høre! Fattet det heller ikke helt, for har som sagt ALDRI hørt noe sånt før i det hele tatt.

Endret av telrunyaa
Lenke til kommentar

Opplegget med en eksamen i året virker som en brutal overgang fra VGS. Her i utlandet går det veldig gradvis. På starten så slet jeg med å lære meg 25 sider med A4 notater utenat, og når jeg hadde anatomi eksamen var det info tilsvarende 210 A4 sider som var inne i hodet mitt.

 

Skulle likt å se en sammenligning av hva en nyutdannet lege fra Norge kunne kontra en som har studert på engelsk i et av øst-blokk landene. Føler at vi lærer mer detaljer, men spørs hvor lenge de sitter. Opplegget man kjører her nede med pre klinikk og klinikk er muligens bedre gitt at studenten da på eget initiativ er veldig "med" når det kliniske kommer, siden studenten da lengre ikke blir presset like hardt.

Men siden man her, etter patomorf og pathophys eksamen i sem6 ikke blir presset til noe som helst, og siden det er veldig lite pasientkontakt, siden vi ikke snakker språket flytende, og de ikke snakker engelsk. Så er det også en reel fare for at man når toppen av teoretisk kunnskap i mot slutten av 6 semester, og siden glemmer alt.

 

Problemet med systemet i Norge må vel være, og nå skyter jeg litt fra hoften, at om man har anatomien, histologien, fysiologien, og pathoen til f.eks fordøyelsessystemet i semester 5, så er det lite av det som sitter i semester 12. Mens man på "gamlemåten" har et siste år med avsluttende eksamener i indremedisin, kirurgi, etc...

Lenke til kommentar

På NTNU er det i alle fall sånn at inntil 1/3 av eksamen kan bestå av oppgaver som er knyttet til pensum i tidligere år. Altså kan man godt få "anatomien, histologien, fysiologien, og pathoen til f.eks fordøyelsessystemet i semester 5" på avsluttende eksamen (dog kun så lenge det er klinisk relevant).

Lenke til kommentar

På NTNU er det i alle fall sånn at inntil 1/3 av eksamen kan bestå av oppgaver som er knyttet til pensum i tidligere år. Altså kan man godt få "anatomien, histologien, fysiologien, og pathoen til f.eks fordøyelsessystemet i semester 5" på avsluttende eksamen (dog kun så lenge det er klinisk relevant).

 

Er det ikke også slik at det er en del repetisjon og oppsummeringsforelesninger siste semester?

Lenke til kommentar

Visste ikke hvor jeg skulle poste eller spørre om

Dette så jeg prøver meg her! Jeg burde vel egentlig visst svaret på dette selv men det gjør jeg nå ikke.

Jeg ble stukket en oransje kanyle (2.2 mm) i kandidatens trøst tidligere idag. Dette ble utført av profesjonell anstesi-personell.

Senere i kveld så har åra bula skikkelig ut, ser ikke bra ut. Er ømt og vondt, særlig hvis jeg berører det. Skal "kandidatens trøst" bule slik ut etter et stikk? Aldri opplevd dette før. Håper svar fra noen med kompetanse til å svare på dette! Gjerne i PM.

 

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...