Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kom inn på medisin i Danmark, og begynner nå i september.

 

Noen som går på medisin, som kan gi meg en liten pekepinn på hvor mye arbeidsmengde jeg må regne med i forhold til andre studier?

Jeg er jo klar over at dette er individuelt, alt etter egne forutsetninger og evner, men jeg mener i et generelt perspektiv sammenlignet med andre utdannelser.

 

Noen erfaringer?

Hva bør jeg være forbredt på?

 

Kommer veldig an på hvor god studieteknikken din er. Jeg ville regnet med at når ting går "glatt". Da er man på skolen 3-4 timer dagen, og leser hjemme 4-6 timer. Det de fleste i Ø.Blokk sliter med er at studiet åpner tungt, og man får ofte ikke hentet seg inn igjen når man har skjønt hvordan man skal lese.

 

Hvis du har muligheten til det, få tak i pensumliste på forhånd, gå gjennom stoffet, øv selv på hvordan du skal lære deg ting. Det er det de fleste sliter med, selv de som var på grensen til å komme inn i Norge, andre igjen har fotografisk minne.

 

Og les sammen med noen, gjør livet mye lettere, da mye er pugg.

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

Noen fra Tromsø her?

 

Begynt på andre året nå, og lurer på litt ang pensum. Hvilke anatomibøker og biomedisinbøker anbefaler dere?

 

Jeg tenker:

- Norske immunologiboka (Bogen eller Tor Lea?)

- Mikrobiologiboka på leselista (usikker om jeg egentlig trenger den?)

- Greys anatomy for students (ikke atlaset)

- Anatomy for students Flash cards

 

Trenger jeg noe atlas i tillegg? Og trenger jeg virkelig noen bøker i farmakologi? Hvilken anbefales i patologi?

Lenke til kommentar

Jeg går i Oslo og likte godt Grays Anatomy. Jeg tror Bogen er ganske dårlig.. Jeg brukte "How the immune system works", ei fin skjematisk kompendiebok med bilder og tabeller. Kan heller supplere med forelesningsnotater/utdelte kompendier. Farmakologibok tror jeg ikke du trenger. Vi får i alle fall utdelt greie kompendier fra foreleserne her. Jeg har Thieme-atlas og synes det er veldig greit å ha et atlas med latinske navn å supplere med til Grays.

Lenke til kommentar

Jeg vil også varmt anbefale "how the immune system works". I Trondheim er foreleseren i immunologi berømt for å har et latterlig detaljnivå, men jeg klarte meg fint med denne boka, forelesningsnotater og litt wikipedia og en og annen tabell i mer avanserte bøker.

I mikrobiologi klarer vi oss fint med Lippincott i Trondheim, i hvert fall. Nå skal det sies at jeg hater Lippincott i biokjemi, men i mikrobiologi synes jeg boka er flott, og foreleseren vår skryter også av den. Oversiktlig og dekker det man trenger. Eneste er at den er skrevet for amerikanske forhold, og bakteriefloraen og bruken av antibiotika kan være litt annerledes i Norge i forhold til der. Men det gjelder vel de fleste bøker i mikrobiologi.

I anatomi vil jeg si at atlas er viktigere enn tekstbok, hvis man skal velge seg én av delene. Jeg kjøpte Grey's for students brukt, samt Thieme kombiatlas nytt, og brukte praktisk talt bare Thieme. Tida strakk rett og slett ikke til når det gjaldt Grey's, og terminologien er anglifisert, noe som ble et irritasjonsmoment. Men Thieme er helt ypperlig! Bortsett fra i nevroanatomi, der må man nok supplere med noe annet.

Lenke til kommentar

Står ikke på pensumlisten i Oslo, men kan anbefale denne. Boken har enkle, gode illustrasjoner og skrevet på en lettlest måte. Har hatt glede av denne utover i studiet også. Ift anatomi trenger du bare atlas da alle anatomibøkene i stor grad bare er en lang liste med hvilke strukturer som er festet hvor. Dersom du likevel føler behovet, kjøp Rinvik. De amerikanske bøkene bruker unødvendig mye plass på forklare relativt banale poeng, noe som er ganske kjedelig å bruke tid på...

 

Uansett. Du kan få all verdens råd om hvilke bøker du burde og ikke burde velge. Det viktigste er at du kikker litt i dem og finner noen du har lyst til å lese; du skal tross alt bruke en del timer på å trøkke deg gjennom og da er det viktig med motivasjon...

Endret av ti-guru
Lenke til kommentar

Hei alle sammen.

 

Jeg er verken lege eller medisinstudent, og jeg er klar over at denne tråden handler om legestudiet, men jeg ønsker å vite hva dere legestudenter mener om denne saken som pågår for øyeblikket.

 

Har ikke lest hele artikkelen, men jeg er spesielt interesert i hva dene synes om at Solheim risikerer å miste lisensen pga det han gjorde. Selv mener jeg at det er tåpelig å ta fra ham lisensen etter å ha utført en del av jobben sin. Har ikke leger moralsk/etisk plikt å hjelpe alle, uansett sitt politiske og menneskesyn?

 

Som sagt har jeg ikke hatt tid å sette meg inn i saken, så kan godt hende det er noe jeg overser

Endret av elper
Lenke til kommentar

Hei alle sammen.

 

Jeg er verken lege eller medisinstudent, og jeg er klar over at denne tråden handler om legestudiet, men jeg ønsker å vite hva dere legestudenter mener om denne saken som pågår for øyeblikket.

 

Har ikke lest hele artikkelen, men jeg er spesielt interesert i hva dene synes om at Solheim risikerer å miste lisensen pga det han gjorde. Selv mener jeg at det er tåpelig å ta fra ham lisensen etter å ha utført en del av jobben sin. Har ikke leger moralsk/etisk plikt å hjelpe alle, uansett sitt politiske og menneskesyn?

 

Som sagt har jeg ikke hatt tid å sette meg inn i saken, så kan godt hende det er noe jeg overser

 

 

Det kan også være greit å legge til at Eirik Ragnar Solheim driver den høyreekstreme nettsiden www.baksiden.net. Solheim har i flere år hetset enkeltpersoner, politikere og journalister via denne internettsiden - selv som når han har jobbet som lege.

Se http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/09/24/477688.html

 

I en rekke artikler omtaler han "kontakter i norske helsevesenet" og i utgangspunktet intervjuer han seg selv.

http://www.baksiden.net/ambulansesaken.htm

http://www.baksiden.net/ambulansegjennomgang.htm

 

 

 

Eirik Ragnar Solheim skaper inntrykk i media at han har trukket seg ut av det høyreekstreme miljøet. Dette stemmer ikke - han er den dag i dag fortsatt aktiv i disse organisasjonene.

Det er vel ikke uten grunn at han i 2008 ble plassert på arvelisten til Klara Weltzin om noen husker den saken?

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/her-er-arvelisten-1974579.html

 

Les arvelisten og navnene, så skjønner dere hvor jeg vil hen. Legg også merke til summen han har fått foreslått tildelt.

Er denne type aktivitet forenlig med utøvelse av legeyrket?

 

Dere vil høre mer om denne saken i media de neste ukene.

Endret av andeik
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei alle sammen.

 

Jeg har nå endelig bestemt jeg for å følge drømmen min -å studere medisin.

 

Skal derfor gå i gang med å ta opp fag nå.

Jeg har vitnemål fra R94 og lurer derfor på et par ting. Skal til rådgiver på onsdag, men klør etter å komme i gang med lesingen så spør her.

-Jeg tenker jeg skal ta opp bio2 (3bi), må jeg da ta opp bio 1 (2bi) i tillegg pga. ny reform? Jeg har fra før 2bi.

-Jeg har to karakterer i 2fy (altså fysikk 1), standpunkt og eksamen. Hvis jeg tar opp denne, vil jeg da bare ha én karakter i dette faget?

-Jeg tok første året på vgs i frankrike. Har derfor fått fritak fra engelsk, naturfag, matte første året og økonimifaget. Kan jeg da ta opp naturfag som et nytt fag tror dere? Er kanskje bare rådgiver som kan svare meg på dette..

 

Målet er å komme inn på Oslo våropptak neste år, evt. året etter. Jeg er nå så "gammel" at ett år fra eller til ikke spiller så stor rolle :tease:

 

Takker for all hjelp! :yes:

Lenke til kommentar
-Jeg tenker jeg skal ta opp bio2 (3bi), må jeg da ta opp bio 1 (2bi) i tillegg pga. ny reform? Jeg har fra før 2bi.
Nei, fag fra kunnskapsløftet erstatter R94 fag, forskjellen er at karakteren din fra 3bi/bio2 ikke kan dekke over 2bi/bio1

 

 

-Jeg har to karakterer i 2fy (altså fysikk 1), standpunkt og eksamen. Hvis jeg tar opp denne, vil jeg da bare ha én karakter i dette faget?
Ja, du har da bare en fysikk karakter på ditt sekundære, eller hva en det nå heter vitnemål

 

-Jeg tok første året på vgs i frankrike. Har derfor fått fritak fra engelsk, naturfag, matte første året og økonimifaget. Kan jeg da ta opp naturfag som et nytt fag tror dere? Er kanskje bare rådgiver som kan svare meg på dette..
je ne sais pas

 

bon chance avec votre problem

:D

Lenke til kommentar
-Jeg tenker jeg skal ta opp bio2 (3bi), må jeg da ta opp bio 1 (2bi) i tillegg pga. ny reform? Jeg har fra før 2bi.
Nei, fag fra kunnskapsløftet erstatter R94 fag, forskjellen er at karakteren din fra 3bi/bio2 ikke kan dekke over 2bi/bio1

 

 

-Jeg har to karakterer i 2fy (altså fysikk 1), standpunkt og eksamen. Hvis jeg tar opp denne, vil jeg da bare ha én karakter i dette faget?
Ja, du har da bare en fysikk karakter på ditt sekundære, eller hva en det nå heter vitnemål

 

-Jeg tok første året på vgs i frankrike. Har derfor fått fritak fra engelsk, naturfag, matte første året og økonimifaget. Kan jeg da ta opp naturfag som et nytt fag tror dere? Er kanskje bare rådgiver som kan svare meg på dette..
je ne sais pas

 

bon chance avec votre problem

:D

 

Merci beaucoup! :)

 

Da blir det spennende å høre hva rådgiver sier. Har lagt opp et løp nå som ikke virker så altfor uoppnålig. Håper det går i boks!

Lenke til kommentar
Eirik Ragnar Solheim skaper inntrykk i media at han har trukket seg ut av det høyreekstreme miljøet. Dette stemmer ikke - han er den dag i dag fortsatt aktiv i disse organisasjonene.

Det er vel ikke uten grunn at han i 2008 ble plassert på arvelisten til Klara Weltzin om noen husker den saken?

Antakelig ikke.

 

Er denne type aktivitet forenlig med utøvelse av legeyrket?

Voldsbruk? Nei.

Ytterliggående politisk syn? Ja, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vet ikke om det er riktig tråd og plassere i, men fant ikke noe annet sted å poste spørsmålet mitt i.

 

Går nå på vidregående 2 klasse Barn og ungdom. Inntil videre har jeg bare fått 5-6 i fagene vi har, Ikke noe fravær, og perfekt i orden og oppførsel.

Neste år blir det allmenn påbygg. Håper da jeg gjør det like bra, om ikke bedre.

 

Har lyst til å utdanne meg som psykiatriker men lurer da på en del ting.

 

Har dere noen anbefalinger på bøker evt annet matriell jeg kan lese / se på før jeg begynner på studiet.

 

Såvidt jeg har skjønt det må man gå medisin først, for å så utdanne seg videre som psykiatriker etter det?

 

Noen andre ting dere mener er vesentlig og viktig, vennligst skriv.

 

Lurer også på hvor mye du er ute i praksis kontra teoretisk arbeid det er.

 

----------------

 

Lurer videre på med det angående "Legelisens"

 

Får jeg legelisens selv om jeg ikke har rent rulleblad.

For 2-3 år siden ble jeg tatt med narkotika av diverse slag.

Endret av kingpill
Lenke til kommentar

Med den norsken og rettskrivingen du sitter inne med skjønner jeg ikke helt at du kan få 5-6 i alle fag. Dessuten trenger du vel mer enn bare påbygg for å begynne på medisinstudiet. Det stilles krav til fag i fysikk, matematikk og kjemi. Det heter dessuten psykiater og jeg tror du kan få litt problemer med rullebladet ditt da man skal vise politiattest når man begynner på studiet. Sorry for at jeg ødelegger stemninga litt her. :-)

 

Edit: Kanskje du skal vurdere å bli psykolog i stedet? Det stilles ikke krav til realfag for å begynne på dette studiet, og poengsummen for å komme inn er vel en del lavere.

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar

Ja, realfag kan du ta som privatist.

 

Plettfri vandelsattest trenger man ikke på medisin, vandelsattesten sjekker kun ut for følgende:

§ 20a. Krav om politiattest

Helsepersonell som skal yte helsehjelp til barn eller personer med utviklingshemming, har plikt til å fremlegge politiattest ved tilbud om stilling, ved inngåelse av avtale etter kommunehelsetjenesteloven § 4-2 første ledd, tannhelsetjenesteloven § 4-2 første ledd og spesialisthelsetjenesteloven § 2-1a fjerde ledd, samt ved melding om åpning, overtagelse og inntreden i privat virksomhet, jf. § 18. Plikten omfatter ikke personell som bare sporadisk yter slike tjenester og som i alminnelighet ikke vil være alene med barn eller personer med utviklingshemming.

Politiattesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt, ilagt forelegg eller er dømt for brudd på straffeloven §§ 192, 193, 194, 195, 196, 197, 199, 200 annet ledd, 201 bokstav c, 203 eller 204a. Attesten skal være uttømmende og ikke eldre enn tre måneder.

Den som er ilagt forelegg eller er dømt for overtredelser som nevnt i annet ledd, er utelukket fra å yte helsehjelp til barn eller personer med utviklingshemming.

Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om gjennomføringen av kravet om politiattest.

 

Jeg antar at det er akkurat den samme for psykologer også, da de også vil kunne komme i kontakt med barn og utv.hemm.

 

Vær forberedt på at det nok er vanskeligere å få 5-6ere på allmennfaglig påbygning enn yrkesfaglig VGS.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...