Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man søker på mange forskjellige medical schools rundt om i verden så har jo alle opptaksprøve. Trenger man kun å ta den en gang så gjelder den på alle? Eller må man kanskje gjenta den et par ganger for en annen skole har litt annerledes spørsmål eller vanskelighetsgrad?

 

Alle skoler har ikke opptaksprøve.

 

Generelt sett gjelder opptaksprøvene for hvert universitet, ikke for verden. Om du gjør det bra på opptaksprøven til en skole i Latvia kan du ikke vifte rundt med resultatet for å komme inn i Krakow, for eksempel.

Endret av Stoop kid
Lenke til kommentar

 

 

2: Hva er det du egentlig mener her?

 

 

Mener om den som søker om legeautorisasjon/turnusplass må fremvise egen pasientjournal til helsemyndighetene for å vise at den ikke inneholder elementer som kan svekke kandidatens troverdighet/egnethet som lege.

 

Sier det ikke seg selv at en som er schizofren ikke kan bli lege?

 

Sånt skal jo være avklart ved start på stuidene

Lenke til kommentar

Vi er alle forskjellige, og det å skulle utelukke en hel gruppe mennesker basert på diagnose fremfor funksjon, høres diskriminerende ut. Arnhild Lauveng er psykolog i norsk helsevesen, tidligere hatt diagnosen schizofreni, ifølge henne selv. Hun har skrevet en bok om sine erfaringer om psykoser og behandlingen i helsevesenet. Anbefales.

 

Uansett, poenget mitt var at hvis hun kan få jobb som psykolog i psykiatrien, så kan nok ikke hun ha måttet levere sin helsejournal ved autorisasjon.

 

Jeg måtte ikke levere helsejournal ved opptaket til medisinstudium i Norge, og det står ingenting om at man må levere helsejournal ved søknad om autorisasjon hos SAFH.

Lenke til kommentar

Vi er alle forskjellige, og det å skulle utelukke en hel gruppe mennesker basert på diagnose fremfor funksjon, høres diskriminerende ut. Arnhild Lauveng er psykolog i norsk helsevesen, tidligere hatt diagnosen schizofreni, ifølge henne selv. Hun har skrevet en bok om sine erfaringer om psykoser og behandlingen i helsevesenet. Anbefales.

 

Uansett, poenget mitt var at hvis hun kan få jobb som psykolog i psykiatrien, så kan nok ikke hun ha måttet levere sin helsejournal ved autorisasjon.

 

Jeg måtte ikke levere helsejournal ved opptaket til medisinstudium i Norge, og det står ingenting om at man må levere helsejournal ved søknad om autorisasjon hos SAFH.

 

Om hun hadde det tidligere så er det vel ikke så farlig?

 

Nei trenger ikke å gi fra seg noe av sin journal (hvilket jeg ikke har nevnt et ord om da...), men man merker jo fort om en student er frisk nok til å kunne bli lege.

 

Var ikke riktig av meg å bruke schizofreni som eksempel, da dagens behandling ikke er så verst. Poenget er dogg at om ens helse ikke tillater det, så blir ikke vedkommede lege.

 

Edit: Noe nærmere svar på spørsmålet ;) . Dette er dogg særkrav, og ikke relevant for alle, men noen få.

Endret av Saond
Lenke til kommentar

Jeg tror mennesker som har vært psykisk syke og blitt friske igjen nesten burde fått en ekstra stjerne i boka. Å bli psykisk syk av en eller annen type, har som regel en grunn, en grunn personen selv ikke er ansvarlige for. Å bli frsik derimot krever mye styrke fra personen selv, og er derved også rustet for nye angrep. Nesten litt som sykepleiere, de er borte i så mye sykdom at de aldri blir syke. Immunsystemet dems er bygd opp. Det de blir syke av er som regel stresset på jobben, grunnet mye og hektisk arbeid...

Lenke til kommentar

Til dere som går på 3. fakultet i Praha: har dere vinterferie/påskeferie, og evt. når? Og tar dere i mot besøk for folk som er interesserte i å se på fakultetet?

 

Tror det hadde vært interessant og sett på... Skal til NTNU og se på deres program i februar, men tenker det kan være greit å utvide repertoaret litt!

Lenke til kommentar

Jeg mener at norske statsborgere burde få førsteprioritet selv om de har tatt utdannelsen i Norge eller ikke. Utdannelsen er den samme, vi må kunne det samme, så om man tar det i Norge eller ikke burde ikke ha noen innflytelse.

 

Og flere turnusplasser trengs. Eller et nytt system.

Lenke til kommentar

Hvor direkte er overgangen fra vgs til medisin rent faglig? Er for tiden inne til førstegangstjeneste, men er kommet langt nok til å begynne å tenke frem mot sommeren (praise the lawd) og lurer på om jeg skal få lånt et par kjemi bøker å bla litt. Er dette nødvendig eller vil man få den oppfriskningen man trenger ila studiet? Skjønner selvsagt at dette er veldig personsavhengig, men en liten pekepinn kunne fortsatt vært kjekkt :) Gleder meg til å studere :D

Lenke til kommentar

Nei, bare slapp av og nyt tida. Det å begynne å bla litt i kjemi-bøker allerede vil være lite tidseffektivt (dog tid blir jo kastet etter deg i førstegangstjenesten) fordi det meste er irrelevant for medisinstudiet.

 

MEN, det jeg vil anbefale deg er å ta med deg kjemi-bøkene og notatene (som du brukte på VGS) med deg til hybelen på studiestedet. Da kan du heller slå opp når du har en problemstilling å lese etter; f.eks. "Hva i huleste var lipider igjen?" Ta gjerne med matte-, fysikk- og biologi-bøkene hvis du føler deg ekstra ivrig. Biologi-bøkene er nok de mest relevante hvis det blir for mye med alle (mer enn kjemi også) :blush:

 

Hvis du er like ivrig og keen på å begynne å smuglese som jeg var, så anbefaler jeg denne boken: Tenke- og arbeidsmåter i medisinen, en innføring i den medisinske logikk. Den er fin som en slags introduksjon til hvordan man tenker og arbeider for å sette en diagnose, samt at du ikke får tid til å lese den under selve studiet, så hvorfor ikke begynne allerede nå. Men du er herved anbefalt, den jevne medisinstudent synes nok den er en smule kjedelig... ;)

 

Lykke til, og fortsett med å glede deg, medisinstudiet skuffer deg nok ikke!

Lenke til kommentar

Hvor direkte er overgangen fra vgs til medisin rent faglig? Er for tiden inne til førstegangstjeneste, men er kommet langt nok til å begynne å tenke frem mot sommeren (praise the lawd) og lurer på om jeg skal få lånt et par kjemi bøker å bla litt. Er dette nødvendig eller vil man få den oppfriskningen man trenger ila studiet? Skjønner selvsagt at dette er veldig personsavhengig, men en liten pekepinn kunne fortsatt vært kjekkt :) Gleder meg til å studere :D

 

Hvor starter du til høsten? :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg er en mann på 30 år som planlegger å søke medisinstudiet her i Norge nå til høsten (og er rimelig sikker på å komme inn). Har to spørsmål som jeg gjerne skulle hatt besvart før jeg begir meg ut på 6 år på skolebenken. Håper noen kan svare.

 

1) Må man ha plettfri vandel for å få legeautorisasjon etter endt studium, eller for å i det hele tatt få lov til å begynne turnusen?

 

2) Blir ens egen pasientjournal gått igjennom av helsetilsynet før en eventuell legegodkjenning blir gitt? Blir denne lagt til grunn overhodet, eller er journalen en privat sak mellom pasient og behandler, selv om pasienten ønsker å bli lege?

 

Vet at å komme inn på studiet går greit i forhold til disse tingene, så spørsmålet gjelder altså om disse punktene er krav til å få legegodkjenning av myndighetene.

 

Veldig takknemmelig for svar!

 

 

1: Er nok slik at det blir vurdert opp, om du skulle ha noe på et eventuelt rulleblad. Forbrytelser av voldelig og seksuell art vil ekskludere deg som søker, men kanskje det ikke er så farlig for annet?

 

2: Hva er det du egentlig mener her?

 

Noen andre får muligens sjekke opp det jeg skriver, så det ikke blir feilinformasjon :whistle:

 

 

Edit: Litt snar på 1: Altså så vil du ved opptak til studiet bli bedt om å legge ved politiattest. Sex og voldsforbrytelser vil utelukke deg som søker.

 

Hvor står det om dette? :)

Må nesten vite det om jeg må skaffe politiattest til søknadsprosessen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...