Gå til innhold

Arkitekt vs Lege


Gjest medlem-207017

Arkitekt eller Lege?  

80 stemmer

  1. 1. Hva ville du valgt?



Anbefalte innlegg

Gjest medlem-207017

Hei, tidenes vinglepetter her. Aner virkelig ikke HVA JEG SKAL BLI og trenger ALL RÅD OG HJELP, ERFARINGER, INNSPILL.. og gjerne litt mer. :p

 

Tenker..

Plan A: Arkitekt(størst sannynslighet)/Lege(minst sannsynlighet pga det kreves et ekstremt høyt snitt, selvom jeg sterkt ønsker å bli det. Er det virkelig vanskelig å komme seg inn på medisinstudie som alle sier?)

Plan B: Økonomistudie

 

Uavhengig av om du studerer/er det eller ikke. Hva ville du valgt og hvorfor? Bare kom med innspill! (Trenger!)

 

+Alle som har tatt noen eller flere av disse fagene, kan dere vær så snill komme med noen innspill om hva dere syntes?

Kjemi

Fysikk

Internasjonal Engelsk

Matte S

Matte R

Trykk og Foto

Design og Arkitektur

Økonomistyring

 

Så alle som studerer til/er arkitekt eller lege, eller hvem som helst som vet noe om disse yrkene, kan du vær så snill ta deg noen minutter å hjelpe litt? Setter ubeskrivelig stor pris på alle innspill, både lange og små. For trenger det virkelig!

 

Lege:

Medisinstudiet: hvor hardt/langt? Hva må man være flink i?

Har hørt at et medisinstudie er hardt, og langt, men om jeg studerer til lege i universitet i Oslo så er jo det "bare" på 6 år (dvs bare 1 år lengre enn et evnt 5-års arkitektstudie?) Tar jeg feil?

Også hørt av rådgiveren min at "legeyrket blir som en livsstil"

Lønn: hvor mye er det å forvente som lege etter 6 års studie?

 

Arkitekt:

Studiet: Langt/hardt? Lyst til å studere i utlandet, noen som har erfaring her? Hvordan er opptakskravene i utlandet? Krever de mye?(f.eks R-matte?)

Lønn: hvor mye kan jeg forvente i lønn her i Norge/Utlandet som arkitekt? Tjener de bra?

 

Hvor hardt vil du si disse to studiene er sammenlignet med hverandre? + Noen som kan sammenligne lønn? Vet leger tjener bra.. men hva med arkitekter? Hører noen steder de tjener bra, andre sier dårlig. Så noen som vet?

 

Ellers er det bare å komme med alle slags innspill som har med arkitekt og lege å gjøre, for jeg lurer sikkert på endel ting til som jeg ikke nevner her..

 

Hvorfor jeg vil bli..

 

Lege:

Positivt: hjelpe mennesker, god lønn

Negativt: nesten umulig å komme inn på medisinstudiet, med mindre man har 6 i omtrent alle fag fra VGS?

 

Arkitekt:

Positivt: få bruk for kreativitet og talent, tegne, designe

Negativt: dårlig lønn??? + vanskeligere å få jobb??? noen som vet?

 

Mine egenskaper (basert på disse yrkene)

 

Omsorgsmenneske med stort hjerte, stort ønske om å leve av noe der jeg kan hjelpe folk, stor respekt for andre og alle, tålmodig, arbeidsom, lidenskap for tegning, ekstremt kreativ

 

Det jeg må vite akkurat (snarest mulig) er om jeg skal bli lege eller ikke. For må velge fag til neste år.

 

Se https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1312678&st=0&p=17138912entry17138912

 

Håper på hjelp! Alle innspill og meninger setter jeg utrolig pris på! Jeg klarer virkelig ikke bestemme meg..så ikke nøl:P

 

Mvh Victoria

post-207017-0-82090500-1301329402_thumb.jpg

post-207017-0-66475100-1301329436_thumb.jpg

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.5 år i tjeneste vil si man er lærling? Med eller uten lønn?

 

Tjeneste som i turnustjeneste, med andre ord så kan du måtte jobbe når som helst.

 

Ca 350-400.000 er vel det vanlige.

 

http://jobbfeber.no/yrker/?id=28435

 

http://jobbfeber.no/yrker/?id=28285

 

Ifølge DinSide har lønnen til arkitekter stege en del i de siste årene, men leger ligger ennå på noen hundre tusen mer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Åja så klart.

 

Tusen takk for nyttige linker!

 

Er bare å komme med mer hjelp:-) gjelder alle :)

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Jeg studerer da ikke medisin, men har tenkt en del på det, så jeg kan prøve å hjelpe deg litt der :)

Har spurt litt rundt og de fleste som studerer medisin sier at stoffet ikke er spesielt vanskeleg; noe er jo kanskje litt vanskligere og fortså enn andre ting, men det meste går greit. Det som gjør studiet tøft er at det er så MYE man skal lære, og det er nok litt vanskelig å få tid til å gjøre/huske alt man skal. Dersom man har ett fast lesemønster så går det nok greit :) Om man er interessert i menneskekroppen så er det jo interessant å lære mer om den! I Oslo så får man også tidlig pasientkontakt, noe som gjør at man holder motivasjonen for å bli lege oppe! De har også noe som heter PBL, om jeg ikke tar feil, altså problem basert løsning, der studenter er samlet i grupper og får utdelt et medisinsk tema der de diskuterer og setter diagnoser eller noe liknende(?)

 

Medisinstudiet gir utrolig mange forskjellige muligheter etter endt studie; man kan bli kirurg, allmennlege, spesialisere seg innenfor anestesi, spesialisere seg innen for kreft, osv osv osv... det er vel kanskje lettere å få jobb i utlandet, trooor jeg, skulle jeg mene, så man får større frihet når det gjelder å velge seg ett sted og bo. Lønnen man får som lege er jo heller ikke noe å kimse av, så får man jo også en del respekt som lege. Man får også muligheten til å redde liv og gjøre en forskjell, noe som er utrolig viktig (synes jeg da :p)

 

Hehe, liten oppsummering av det jeg synes om yrket/utdanningen da, arkitektutdanningen har jeg ingen peiling på dessverre :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Jeg studerer da ikke medisin, men har tenkt en del på det, så jeg kan prøve å hjelpe deg litt der :)

Har spurt litt rundt og de fleste som studerer medisin sier at stoffet ikke er spesielt vanskeleg; noe er jo kanskje litt vanskligere og fortså enn andre ting, men det meste går greit. Det som gjør studiet tøft er at det er så MYE man skal lære, og det er nok litt vanskelig å få tid til å gjøre/huske alt man skal. Dersom man har ett fast lesemønster så går det nok greit :) Om man er interessert i menneskekroppen så er det jo interessant å lære mer om den! I Oslo så får man også tidlig pasientkontakt, noe som gjør at man holder motivasjonen for å bli lege oppe! De har også noe som heter PBL, om jeg ikke tar feil, altså problem basert løsning, der studenter er samlet i grupper og får utdelt et medisinsk tema der de diskuterer og setter diagnoser eller noe liknende(?)

 

Medisinstudiet gir utrolig mange forskjellige muligheter etter endt studie; man kan bli kirurg, allmennlege, spesialisere seg innenfor anestesi, spesialisere seg innen for kreft, osv osv osv... det er vel kanskje lettere å få jobb i utlandet, trooor jeg, skulle jeg mene, så man får større frihet når det gjelder å velge seg ett sted og bo. Lønnen man får som lege er jo heller ikke noe å kimse av, så får man jo også en del respekt som lege. Man får også muligheten til å redde liv og gjøre en forskjell, noe som er utrolig viktig (synes jeg da :p)

 

Hehe, liten oppsummering av det jeg synes om yrket/utdanningen da, arkitektutdanningen har jeg ingen peiling på dessverre :)

 

 

Tusen hjertelig :D

 

Ja, hørt at man får mye pasientkontakt, er jo positivt med tanke på at det er mennesker man skal jobbe med resten av livet som lege. F.eks at man får en pasient på eksamen t.o.m som man skal undersøke

Hvilket fag tror du man må være flinkest i? Og egenskaper?

Grunnen til at jeg vil bli lege, er at jeg har lyst til å hjelpe mennesker, enkelt og greit. Ta vare og pleie folk osv. Men aner virkelig ikke HVA SLAGS LEGE jeg skal bli, om jeg evnt blir en. Jeg har ikke SÅ veldig lyst til å spesialisere meg etter 6-års medisinstudium da, for tar jo gjerne 6 år til, men skal nok ikke bli kirurg da.. hehe

Kanskje en allmennpraktiserende lege, må nok gjøre mer research. Vet du hva slags lege man kan bli uten spesialisering? Tjener man mye mindre, eller ganske greit de og? OM du eller noen vet er det bare å svare i vei :D

 

Har du tenkt å studere i Oslo?

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Jeg kom over en artikkel fra Aftenposten http://www.aftenposten.no/jobb/article3487221.ece

Her står det at gjennomsnittslønnen for arkitekter lå på 573 100,- i 2008/2009

Dvs litt over 100 000 kroner mindre enn enn leges årslønn, som var på 696 708,-

 

Kan noen bekrefte om arkitektenes årslønn har steget? (Evnt minket) Jeg hører så utrolig mye forkjellig overalt. Noen sier de tjener bra, andre dårlig.

 

Noen som har noe meninger eller vet noe mer? Er det slik situasjonen er idag?

Lenke til kommentar

Jeg tror sjansen for å få jobb som arkitekt etter å ha tatt arkitektutdannelse er betydelig mindre enn sjansen for å få jobb som lege, der så å si alle (enn så lenge) får jobb. Det er viktig å ta i betraktning at de tallene som airotciV henviser til bare gjelder de som faktisk har fått jobb.

Lenke til kommentar

 

Tusen hjertelig :D

 

Ja, hørt at man får mye pasientkontakt, er jo positivt med tanke på at det er mennesker man skal jobbe med resten av livet som lege. F.eks at man får en pasient på eksamen t.o.m som man skal undersøke

Hvilket fag tror du man må være flinkest i? Og egenskaper?

Grunnen til at jeg vil bli lege, er at jeg har lyst til å hjelpe mennesker, enkelt og greit. Ta vare og pleie folk osv. Men aner virkelig ikke HVA SLAGS LEGE jeg skal bli, om jeg evnt blir en. Jeg har ikke SÅ veldig lyst til å spesialisere meg etter 6-års medisinstudium da, for tar jo gjerne 6 år til, men skal nok ikke bli kirurg da.. hehe

Kanskje en allmennpraktiserende lege, må nok gjøre mer research. Vet du hva slags lege man kan bli uten spesialisering? Tjener man mye mindre, eller ganske greit de og? OM du eller noen vet er det bare å svare i vei :D

 

Har du tenkt å studere i Oslo?

 

Hvilke fag man må være flink i? Nææ, det vet jeg ikke helt, hva tenker du på da? Om du tenker på de fagene som man har på vidregående, så er det vel ikke noen spesielle fag der man får veldig mye bruk for på studiet. Å være flink/interessert i kjemi og biologi kan være er pluss, da har man litt kjennskap til menneskekroppen og litt om forskjellige kjemiske prosesser som skjer i kroppen, noe som kan være greit.

 

Egenskaper; man burde ha en viss interesse for menneskekroppen, ville hjelpe mennesker, liker og jobbe&kommunisere med folk osv osv osv Dess mer man brenner for faget, dess lettere er det å komme seg gjennom studiet :)

Man spesialiserer seg vel ikke før etter de seks årene man studerer medisin, så det er masser av tid til å tenke på. Man får litt innsikt i de forskjellige feltene som man kan spesialisere seg i, gynekologi, pediatri, nervologi, generell kirurgi o.l er ting som man går gjennom uansett hva slags lege man har tenkt å bli.

 

Man MÅ vel ikke spesialisere seg, men jeg tror nok det er lurt, ettersom spesialister som regel får bedre betalt pga lengre utdanning... jeg tror nok at folk på medisinstudiet automatisk tar sikte på spesialisering når de begynner å bli ferdig med utdanningen, men er ikke helt sikker; det virker sånn på de jeg har pratet med :)

 

 

Har selv mest lyst til å studere ved NTNU, men tror ikke jeg har gode nok karakterer, så jeg studerer der jeg kommer inn; mest sannsynlig i Bergen eller Tromsø :)

 

BTW; Fiskebollebiff; å være lege er så utrolig mye mer enn "å pille folk i rompa"; Google it!

Endret av Cincera92
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Jeg tror sjansen for å få jobb som arkitekt etter å ha tatt arkitektutdannelse er betydelig mindre enn sjansen for å få jobb som lege, der så å si alle (enn så lenge) får jobb. Det er viktig å ta i betraktning at de tallene som airotciV henviser til bare gjelder de som faktisk har fått jobb.

 

Tror du dette også gjelder jobb i utlandet? (lettere å få seg jobb som lege og vanskeligere for arkitekter?)

 

Vil du pille folk i rompa eller vil du tegne hus?

 

Haha. Ut i fra dette.. sistnevnte :D

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

 

Tusen hjertelig :D

 

Ja, hørt at man får mye pasientkontakt, er jo positivt med tanke på at det er mennesker man skal jobbe med resten av livet som lege. F.eks at man får en pasient på eksamen t.o.m som man skal undersøke

Hvilket fag tror du man må være flinkest i? Og egenskaper?

Grunnen til at jeg vil bli lege, er at jeg har lyst til å hjelpe mennesker, enkelt og greit. Ta vare og pleie folk osv. Men aner virkelig ikke HVA SLAGS LEGE jeg skal bli, om jeg evnt blir en. Jeg har ikke SÅ veldig lyst til å spesialisere meg etter 6-års medisinstudium da, for tar jo gjerne 6 år til, men skal nok ikke bli kirurg da.. hehe

Kanskje en allmennpraktiserende lege, må nok gjøre mer research. Vet du hva slags lege man kan bli uten spesialisering? Tjener man mye mindre, eller ganske greit de og? OM du eller noen vet er det bare å svare i vei :D

 

Har du tenkt å studere i Oslo?

 

Hvilke fag man må være flink i? Nææ, det vet jeg ikke helt, hva tenker du på da? Om du tenker på de fagene som man har på vidregående, så er det vel ikke noen spesielle fag der man får veldig mye bruk for på studiet. Å være flink/interessert i kjemi og biologi kan være er pluss, da har man litt kjennskap til menneskekroppen og litt om forskjellige kjemiske prosesser som skjer i kroppen, noe som kan være greit.

 

Egenskaper; man burde ha en viss interesse for menneskekroppen, ville hjelpe mennesker, liker og jobbe&kommunisere med folk osv osv osv Dess mer man brenner for faget, dess lettere er det å komme seg gjennom studiet :)

Man spesialiserer seg vel ikke før etter de seks årene man studerer medisin, så det er masser av tid til å tenke på. Man får litt innsikt i de forskjellige feltene som man kan spesialisere seg i, gynekologi, pediatri, nervologi, generell kirurgi o.l er ting som man går gjennom uansett hva slags lege man har tenkt å bli.

 

Man MÅ vel ikke spesialisere seg, men jeg tror nok det er lurt, ettersom spesialister som regel får bedre betalt pga lengre utdanning... jeg tror nok at folk på medisinstudiet automatisk tar sikte på spesialisering når de begynner å bli ferdig med utdanningen, men er ikke helt sikker; det virker sånn på de jeg har pratet med :)

 

 

Har selv mest lyst til å studere ved NTNU, men tror ikke jeg har gode nok karakterer, så jeg studerer der jeg kommer inn; mest sannsynlig i Bergen eller Tromsø :)

 

BTW; Fiskebollebiff; å være lege er så utrolig mye mer enn "å pille folk i rompa"; Google it!

 

Er jo flink i naturfag. Men matte er ikke min sterkeste side (selvforskyldt, jobbet ekstremt lite med det)

Tror du det er en ulempe? Tror jeg skal velge S-matte neste år, er ikke sikker

 

Helt enig i det du sier, tror faktisk det er mange i medisinstudiet som ikke aner hva de skal bli, men slikt finner de ut av underveis i studiet:)

 

Tror jeg skal studere ved UiO om jeg tar medisinstudiet, har du noen anelser om hvilket andre steder i Norge de tilbyr medisinstudie? Tromsø, Bergen, Trondheim også har jeg skjønt? Er det forskjellige krav? Sorry masse spørsmål.. igjen :D

 

Har jo desidert egenskapene til å bli lege vil jeg tro. Er bare matte jeg sliter litt med.

 

Bør vel være flink i realfag. Ellers alle de egenskapene du nevner.

 

Mamma sa jeg skulle bestille legetime hos legen min, og istedet for å bli undersøkt, snakke om medisinstudie og yrket hans. Haha, og hun mente det og :D hadde jeg visst om det er mulig hadde jeg gjort det tror jeg. Hadde virkelig trengt en lege/arkitekt nå.

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Medisinstudiet tilbys ved universitetene i Bergen, Oslo, Tromsø og Trondheim. Historisk sett har medisinstudiet i Norge vært et av de studiene det har vært vanskeligst å komme inn på, og det er det fremdeles. Man må ha et snitt på godt over 5, sett at alle realfagspoengene er i boks. Fortrinnsvis er man god i realfag, og gjerne spesielt kjemi.

 

Alt bunner egentlig ned i hvilke karakterer du har. Du går Vg1, ikke sant? Da har du mange lette karakterer der. Samfunnsfag, naturfag og geografi bør være lette fag å få seks i.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Medisinstudiet tilbys ved universitetene i Bergen, Oslo, Tromsø og Trondheim. Historisk sett har medisinstudiet i Norge vært et av de studiene det har vært vanskeligst å komme inn på, og det er det fremdeles. Man må ha et snitt på godt over 5, sett at alle realfagspoengene er i boks. Fortrinnsvis er man god i realfag, og gjerne spesielt kjemi.

 

Alt bunner egentlig ned i hvilke karakterer du har. Du går Vg1, ikke sant? Da har du mange lette karakterer der. Samfunnsfag, naturfag og geografi bør være lette fag å få seks i.

 

Tusen takk! Når det gjelder poeng.. Jeg har hørt at man må ha 70-og noe i snitt for å komme inn på medisinstudiet i UiO. Hvordan skal det være mulig å komme inn på dette da kravene er så høye?

 

Snittet mitt ligger på akkurat 5 for øyeblikket. Dvs jeg har ikke sjans til å komme meg inn på medisinstudie?

Jeg får 5 i de fleste fag, noen 6. I matte ligger jeg på 3 og det har dratt meg ned veldig så skal jobbe endel med den og forbrede den drastisk. skal sies at jeg ikke har jobbet noe som helst med matte dette halvåret, så det er selvforskyldt (+ en dårlig lærer da, hehe)

Lenke til kommentar

Uansett vil jeg ikke anbefale deg å starte på et av disse studiene bare på grunn av at du har gode nok karakterer til det. Du bør ha lyst til å studere dem. Det ser det også ut til at du har :)

Arkitekter tjener nok i snitt en del mindre enn leger (arkitektlønn varierer dog veldig), og jeg vil si det er mye vanskeligere å få jobb. Mye går nok på flaks og bekjentskap i arkitektbransjen. Selvfølgelig også talent.

 

Arkitektstudiet vil sannsynligvis kreve mer arbeid enn medisinstudiet. På medisin avhenger mye av hvor god du er til å suge til deg informasjon. På arkitekt er det alltid prosjektarbeid som tar mye tid, slike arbeid kan jo alltid bli bedre...

 

Ikke noe problem å ta en periode av arkitektstudiet i utlandet. Krever ikke allverdens karakterer heller. Vil tro utenlandsopphold på medisin er mer kinkig pga pensum osv.

 

En viss matteforståelse er nyttig på arkitekt, men du vil ikke få noen store utfordinger på den fronten i løpet av studiet.

 

Om du har et snitt på 5 i andre klasse, vil jeg tro det blir vanskelig å komme inn på medisin i Norge.

Endret av TWA
Lenke til kommentar

 

Er jo flink i naturfag. Men matte er ikke min sterkeste side (selvforskyldt, jobbet ekstremt lite med det)

Tror du det er en ulempe? Tror jeg skal velge S-matte neste år, er ikke sikker

 

Helt enig i det du sier, tror faktisk det er mange i medisinstudiet som ikke aner hva de skal bli, men slikt finner de ut av underveis i studiet:)

 

Tror jeg skal studere ved UiO om jeg tar medisinstudiet, har du noen anelser om hvilket andre steder i Norge de tilbyr medisinstudie? Tromsø, Bergen, Trondheim også har jeg skjønt? Er det forskjellige krav? Sorry masse spørsmål.. igjen :D

 

Har jo desidert egenskapene til å bli lege vil jeg tro. Er bare matte jeg sliter litt med.

 

Bør vel være flink i realfag. Ellers alle de egenskapene du nevner.

 

Mamma sa jeg skulle bestille legetime hos legen min, og istedet for å bli undersøkt, snakke om medisinstudie og yrket hans. Haha, og hun mente det og :D hadde jeg visst om det er mulig hadde jeg gjort det tror jeg. Hadde virkelig trengt en lege/arkitekt nå.

 

For å komme inn på medisinstudiet så må du ha følgende real fag

- Matematikk R1 eller Matematikk (S1+S2)

- Fysikk 1

- Kjemi 1+2

 

Skulle være greit å ta S matte til neste år, dersom du har det begge årene, men jeg er ikke helt sikker, selv har jeg R1 og R2, spør en rådgiver ;)

 

Det er fire universiteter som tilbyr medisinutdanning i Norge; NTNU (Trondheim), Uib (Bergen), UiO (Oslo) og UiT (Tromsø). Det er forskjellige karakter krav til de forskjellige skolene. Jeg antar at du har tenkt å søke med førstegangsvitnemål, og da var poenggrensene på 58,4 i Tromdheim, 56,9 i Bergen, 56,8 i Tromsø og 58,4 i Oslo (57,5 om du vil starte på våren).

 

Alle studiene er relativt likt satt opp, utenom i Bergen der de har en pre klinisk del på 2 år, og som jeg har skjønt det, ikke PBL (trur eg)

 

For å regne ut pengsummen din så regner du ut snittkarakteren din og ganger den med 10. Så legger du til evt. tilleggspoeng. Har man feks; 5,35 i snitt, så får man 53,5 poeng, og jeg har R2, FY2 og KJ2, noe som gjør at jeg får 4 realfagspoeng, altså blir det 57,5 studiepoeng til sammen :) Snittet varierer litt fra år til år, men det er som regel høyest snitt i Oslo og Trondheim.

 

Om du går Vg1 nå så vil jeg anbefale at du jobber godt med de avsluttende fagene; geografi, naturfag, matte osv... slik at du får 6, som nypis skriver; det vil lønne seg! 5 og dårligere trekker som regel ned :)

Lenke til kommentar

Først, ikke skyld på dårlig lærer. Det gjør deg ikke bedre. Heller det omvendte. En treer i et fag drar deg enormt mye ned. Du bør helst ikke ha noen firere, og en treer er katastrofe når du ikke gjør det spesielt skarpt i andre fag (spesielt skarpt i denne sammenhengen vil si toppkarakterer i alle andre fag).

 

Du bor tilfeldigvis ikke i de to nordligste fylkene, gjør du? Da kommer du inn på en annen kvote som jeg tror har et litt lavere poengkrav tradisjonelt (NB: Kun i Tromsø). 5 i snitt er dessverre litt lavt for å komme inn på medisinstudiet i Norge. Du går imidlertid bare i første klasse, så dersom du jobber målrettet med å komme inn på medisin, er det mulig at du vil klare det.

 

Arkitekt har jeg hørt at er mye matematikk.

Endret av nypis
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Uansett vil jeg ikke anbefale deg å starte på et av disse studiene bare på grunn av at du har gode nok karakterer til det. Du bør ha lyst til å studere dem. Det ser det også ut til at du har :)

Arkitekter tjener nok i snitt en del mindre enn leger (arkitektlønn varierer dog veldig), og jeg vil si det er mye vanskeligere å få jobb. Mye går nok på flaks og bekjentskap i arkitektbransjen. Selvfølgelig også talent.

 

Arkitektstudiet vil sannsynligvis kreve mer arbeid enn medisinstudiet. På medisin avhenger mye av hvor god du er til å suge til deg informasjon. På arkitekt er det alltid prosjektarbeid som tar mye tid, slike arbeid kan jo alltid bli bedre...

 

Ikke noe problem å ta en periode av arkitektstudiet i utlandet. Krever ikke allverdens karakterer heller. Vil tro utenlandsopphold på medisin er mer kinkig pga pensum osv.

 

En viss matteforståelse er nyttig på arkitekt, men du vil ikke få noen store utfordinger på den fronten i løpet av studiet.

 

Om du har et snitt på 5 i andre klasse, vil jeg tro det blir vanskelig å komme inn på medisin i Norge.

 

Jeg tenker jo at studiene er "bare noen år av livet", mens yrket, og det jeg kommer til å jobbe hver dag med resten av livet er jo flere 10-år! Og derfor altså viktig å tenke på hva man vil drive med ETTER studiene. Hadde likt meg utrolig godt som både lege og arkitekt (2 yrker jeg alltid har drømt om å bli, men klarer altså ikke bestemme hvilket)

 

Det beste med å bli lege er at jeg får hjelpe mennesker. Har alltid vært et skikkelig "medmenneskelig menneske" - hehe, og mange som sier jeg hadde passet som lege. Problemet? Ekstremt vanskelig å komme inn i medisinstudiet har jeg skjønt.. og må få toppkarakter i så og si alt, som jeg ikke heelt skjønner hvordan jeg skal klare.

 

Samtidig er jeg utrolig glad i å tegne, alltid vært utrolig interessert i arkitektur og design, har lyst på en jobb der jeg kan bruke kreativiteten min.. studiet ved AHO krever bare generell studiekompetanse, det er der jeg tror jeg evt. vil studere

 

Har litt tanker om enten Arkitekt- og designhøgskolen i Oslo/utlandet, eller da medisinstudie ved UiO

 

Er det altså veldig vanskelig å komme seg inn på sistnevnte?

 

Tror du/dere kun et utvekslingsår gjør meg som arkitekt mer attraktiv for en eventuell arbeidsgiver? Vet man blir det om man studerer i utlandet, men gjelder dette flere år, eller er 1 år nok?

For om jeg velger å studere ved AHO får jeg ikke utvekslet mer enn 1 år? Om du/noen vet er det bare å svare:)

 

Da jeg var mindre ville jeg bare bli lege, deretter ingeniør/arkitekt, og nå står det mellom lege og arkitekt.

 

Vil ikke si jeg har en enorm lidenskap for noe innenfor naturfagen, bortsett fra astronomi, og veldig interessert i anatomi

 

Ellers tror jeg lidenskapen min ligger å tegning.. men jeg har et stort ønske om å hjelpe mennesker

 

Vanskelige greier.. hehe

 

Har ihvertfall noen klare tanker da..

Plan A: Lege eller Arkitekt

Plan B: studere noe innenfor Økonomi

 

Det eneste jeg må vite akkurat nå, er om jeg skal bli lege eller ikke???

 

Fraskrev det jo totalt noen uker siden (pga ekstremt vanskelig), men klarer ikke helt gi slipp på det..

 

Vanskelige greier, hehe

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

 

Er jo flink i naturfag. Men matte er ikke min sterkeste side (selvforskyldt, jobbet ekstremt lite med det)

Tror du det er en ulempe? Tror jeg skal velge S-matte neste år, er ikke sikker

 

Helt enig i det du sier, tror faktisk det er mange i medisinstudiet som ikke aner hva de skal bli, men slikt finner de ut av underveis i studiet:)

 

Tror jeg skal studere ved UiO om jeg tar medisinstudiet, har du noen anelser om hvilket andre steder i Norge de tilbyr medisinstudie? Tromsø, Bergen, Trondheim også har jeg skjønt? Er det forskjellige krav? Sorry masse spørsmål.. igjen :D

 

Har jo desidert egenskapene til å bli lege vil jeg tro. Er bare matte jeg sliter litt med.

 

Bør vel være flink i realfag. Ellers alle de egenskapene du nevner.

 

Mamma sa jeg skulle bestille legetime hos legen min, og istedet for å bli undersøkt, snakke om medisinstudie og yrket hans. Haha, og hun mente det og :D hadde jeg visst om det er mulig hadde jeg gjort det tror jeg. Hadde virkelig trengt en lege/arkitekt nå.

 

For å komme inn på medisinstudiet så må du ha følgende real fag

- Matematikk R1 eller Matematikk (S1+S2)

- Fysikk 1

- Kjemi 1+2

 

Skulle være greit å ta S matte til neste år, dersom du har det begge årene, men jeg er ikke helt sikker, selv har jeg R1 og R2, spør en rådgiver ;)

 

Det er fire universiteter som tilbyr medisinutdanning i Norge; NTNU (Trondheim), Uib (Bergen), UiO (Oslo) og UiT (Tromsø). Det er forskjellige karakter krav til de forskjellige skolene. Jeg antar at du har tenkt å søke med førstegangsvitnemål, og da var poenggrensene på 58,4 i Tromdheim, 56,9 i Bergen, 56,8 i Tromsø og 58,4 i Oslo (57,5 om du vil starte på våren).

 

Alle studiene er relativt likt satt opp, utenom i Bergen der de har en pre klinisk del på 2 år, og som jeg har skjønt det, ikke PBL (trur eg)

 

For å regne ut pengsummen din så regner du ut snittkarakteren din og ganger den med 10. Så legger du til evt. tilleggspoeng. Har man feks; 5,35 i snitt, så får man 53,5 poeng, og jeg har R2, FY2 og KJ2, noe som gjør at jeg får 4 realfagspoeng, altså blir det 57,5 studiepoeng til sammen :) Snittet varierer litt fra år til år, men det er som regel høyest snitt i Oslo og Trondheim.

 

Om du går Vg1 nå så vil jeg anbefale at du jobber godt med de avsluttende fagene; geografi, naturfag, matte osv... slik at du får 6, som nypis skriver; det vil lønne seg! 5 og dårligere trekker som regel ned :)

 

Rikig at man bare trenger R1, dvs S1+2 dekker det:)

Er R-matten vanskelig, syns du? Tok jo egentlig det, men nå har jeg byttet til S.. kan forsatt bytte tilbake, men kanskje dum ide da matte ikke er mitt sterkeste fag akkurat.

 

Ifølge de poenggrensene, må jeg ha 6 i omtrent samtlige fag.. wow, kan bli en ekstrem utfordring

 

Men f.eks for Oslo, der poengrensen er på 58,4. Vil det da si de med høyest snitt kommer inn, eller trenger man bare å ha minst 58,4 så kommer man inn? Altså om det kan hende jeg t.o.m ikke kommer inn med 58.4 i snitt pga andre som har høyere.

 

Jeg ligger jo på 5,0 for øyeblikket

Vet ikke om jeg kommer til å klare dette medisinstudiet:( selvom jeg har så utrolig lyst

 

Utifra det som kreves at et medisinstudie, og jeg går for fornuft, bør jeg avskrive det å bli lege:( om jeg jobber jevnt og bra, kan jeg nok komme opp på ett snitt over 5

 

Men utifra interesse, og lysten til å hjelpe og ha omsorg for mennesker: Absolutt ikke! (altså absolutt ikke avskrives)

 

Hva bør jeg følge? 1.nevnte vil jeg tro...?:/

 

Har tenkt å kanskje velge: Realfag

VG1

Kjemi1

Fysikk1

Matte S1

Design og arkitektur2/Internasjonal Engelsk/Trykk og Foto

 

VG2

Kjemi2

Matte S2

Design og Arkitekur3/Internasjonal Engelsk

 

Som dere skjønner har jeg et problem med fagvalg

 

Se https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1312678&st=0&p=17138912entry17138912

 

Hehe, om det finnes en tittel for ubesluttsomhet vinner jeg den lett :D

 

Har så og si brukt hele dagen på å prøve å finne ut hva jeg skal velge/bli.. blir bare mer ubesluttsom. Uff

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...