Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

http://www.healthscout.com/ency/1/205/main.html

 

Jeg har ikke peiling jeg altså, men på denne siden står det at man kan ha det dersom man har "mycoplasma" lungebetennelse.

 

...Men siden du er så flink med sånne fancy "norskifiserte" latinske navn, så kan du vel kanskje en del om sykdommer generelt.

Eller vil du bare vise frem kunnskapene dine :tease:

 

Nå er vel ikke akkurat "pneumoni" et spesielt fancy ord som man kaster rundt seg med for å vise de ooooverlegne kunnskapene sine :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har grublet litt over dette:

 

"Skolepengestøtten fra lånekassen er på ca. 55 000 NOK, hvorav stipendandelen er 50% de tre første årene, og 70% de tre siste årene. Videre innrømmes ekstralån opp til 50 000 NOK til skolepenger. Skolepengene kan betales inn i to rater med første avdrag innen 30 september. I tillegg yter Lånekassen ca. 85 000 NOK til livsopphold (stipendandel 40%)."

 

Som det er nevnt ovenfor her så får man stipendandel på 50% av skolepengene de tre første årene. Menes det stipend på 50% av de 55 000 kr eller 50% av de opprinnelige skolepengene på 55 000 + 50 000 ekstralån til skolepengene?

 

Hentet fra: http://www.sonans.no...rsity+of+Warsaw

 

Takk på forhånd !

Lenke til kommentar

Hvorfor valgte dere å studere medisin? Jeg brenner ikke for medisin, men er interessert i menneskesinnet, Freud, Jung osv. Men jeg vetikke om det er grunn nok til å ta medisinstudiet og så fylle på med spesialistutdannelse til psykiater!

 

Jeg føler at jeg skifter mening for ofte. Jeg har hatt lyst til å bli siv.ing, musiker, politiker, og nå psykiater. Små ting jeg ser, leser kan få meg til å ønske den jobben og det livet.

 

Akkurat nå er det facsinasjonen med narkotika og hva dette gjør med menneskekroppen og menneskesinnet. Jeg ønsker å utdanne meg innen psykiatrien for å gjøre noe med narkotika problemet i Norge. Er det grunn nok? Jeg blir gal. Kan legge til at jeg avslutter VG3 i år. Avslutter med 6 i R2 og Fysikk2. Biologi og Kjemi er fag jeg må ta opp altså. Først skal jeg ta et ettårsstudium i musikk og så får vi se.

Lenke til kommentar

Noen som har tips til ei god anatomibok? Går ut av videregående om noen uker og skal begynne medisin til høsten, men tenkte kanskje jeg skulle begynne å tjuvlese litt i sommerferien! :roll:

 

Tenker da selvsagt på noe dere medisinstudenter bruker/har brukt selv, og som dere kan anbefale.

Lenke til kommentar

Jeg har grublet litt over dette:

 

"Skolepengestøtten fra lånekassen er på ca. 55 000 NOK, hvorav stipendandelen er 50% de tre første årene, og 70% de tre siste årene. Videre innrømmes ekstralån opp til 50 000 NOK til skolepenger. Skolepengene kan betales inn i to rater med første avdrag innen 30 september. I tillegg yter Lånekassen ca. 85 000 NOK til livsopphold (stipendandel 40%)."

 

Som det er nevnt ovenfor her så får man stipendandel på 50% av skolepengene de tre første årene. Menes det stipend på 50% av de 55 000 kr eller 50% av de opprinnelige skolepengene på 55 000 + 50 000 ekstralån til skolepengene?

 

Hentet fra: http://www.sonans.no...rsity+of+Warsaw

 

Takk på forhånd !

 

Sånn jeg tolker det, er de siste 50 000 rent lån. Så man ender med lån på 50 000 + halvparten av de første 55 000, hvis man låner alt man kan.

Lenke til kommentar

Noen som har tips til ei god anatomibok? Går ut av videregående om noen uker og skal begynne medisin til høsten, men tenkte kanskje jeg skulle begynne å tjuvlese litt i sommerferien! :roll:

 

Tenker da selvsagt på noe dere medisinstudenter bruker/har brukt selv, og som dere kan anbefale.

 

Etter min errfaring er anatomi et fag som er vanskelig å mønstre motivasjon for å lære skikkelig før man har undervisning i det. Riktignok er det ikke favorittfaget mitt i utgangspunktet, men i tillegg er det mye pugg, og uten å ha noen knagger å henge det på, samt støtteundervisning som disseksjon og tilgang til skikkelige modeller, er det vanskelig å lære. Jeg vil heller anbefale å begynne med biokjemi eller cellebiologi. Hvis du insisterer på å gå for anatomi, er "Grey's anatomy for students" ganske så ok, men det viktigste er egentlig et skikkelig anatomisk atlas. Der anbefaler jeg Thieme-serien. Men som sagt, hvis du vil tjuvstarte, tror jeg det er lurere å ta noe annet enn anatomi.

Lenke til kommentar

Noen som har tips til ei god anatomibok? Går ut av videregående om noen uker og skal begynne medisin til høsten, men tenkte kanskje jeg skulle begynne å tjuvlese litt i sommerferien! :roll:

 

Tenker da selvsagt på noe dere medisinstudenter bruker/har brukt selv, og som dere kan anbefale.

 

Jeg har Clinically oriented anatomy og er godt fornøyd med den.Som Tom86 sier, så bør du skaffe deg et godt atlas,dvs. IKKE Netter's! Etter min mening mangler det altfor mye i Netter's for å være et bra atlas. Sobotta har jeg, og jeg kan anbefale det på det sterkeste!

Lenke til kommentar

Noen som har tips til ei god anatomibok? Går ut av videregående om noen uker og skal begynne medisin til høsten, men tenkte kanskje jeg skulle begynne å tjuvlese litt i sommerferien! :roll:

 

Tenker da selvsagt på noe dere medisinstudenter bruker/har brukt selv, og som dere kan anbefale.

Hvor skal du begynne?

Jeg bruker "Menneskets funksjonelle anatomi" av Rinvik og Dahl. Utrolig greit med en norsk anatomibok synes jeg. Den er veldig god på bevegelsesapparatet, kanskje noe knapp på enkelte andre områder, men leser du den sammen med et anatomisk atlas så synes jeg den er bedre enn Grays og Clinically oriented anatomy. Ellers er jeg enig med de andre. Anatomi kan være vanskelig å lese når du ikke har undervisning i det, og sannsynligvis heller ikke mulighet til å se strukturer og preparater i en tredimensjonell form. Som tidligere nevnt tror jeg det er smartere å lese f.eks cellebiologi og biokjemi ("Essential cell biology" f.eks), altså ting du kommer til å ha mye av første året. Skal du gå i Oslo anbefaler jeg å kjøpe "Menneskekroppen" som er en blanding av fysiologi og anatomi. Den brukes i 1. sem her og er en god introduksjon til studiet. Ellers ville jeg bare nyte sommerferien min. Lesing blir nok av etterhvert uansett ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor valgte dere å studere medisin? Jeg brenner ikke for medisin, men er interessert i menneskesinnet, Freud, Jung osv. Men jeg vetikke om det er grunn nok til å ta medisinstudiet og så fylle på med spesialistutdannelse til psykiater!

 

Jeg føler at jeg skifter mening for ofte. Jeg har hatt lyst til å bli siv.ing, musiker, politiker, og nå psykiater. Små ting jeg ser, leser kan få meg til å ønske den jobben og det livet.

 

Akkurat nå er det facsinasjonen med narkotika og hva dette gjør med menneskekroppen og menneskesinnet. Jeg ønsker å utdanne meg innen psykiatrien for å gjøre noe med narkotika problemet i Norge. Er det grunn nok? Jeg blir gal. Kan legge til at jeg avslutter VG3 i år. Avslutter med 6 i R2 og Fysikk2. Biologi og Kjemi er fag jeg må ta opp altså. Først skal jeg ta et ettårsstudium i musikk og så får vi se.

Jeg svarer på spørsmålene dine i kronologisk rekkefølge:

 

Mine grunner til at jeg valgte medisin var: Interesse for menneskets biologi, menneskesinnet, nysgjerrighet på enkeltmenneskers historier kombinert med jobbmuligheter over hele Norge og lønn som det går å leve godt av.

La meg slenge inn enda ett forslag: psykolog! Hvis det er menneskesinnet du er interessert i, så tror jeg det er mer veien å gå enn å ta medisin for å bli psykiater. Man kan fint jobbe i psykiatrien som psykologi hvis man etterutdanner seg til klinisk psykolog - da slipper man all medikamentjusteringene som psykiaterne må gjøre.

 

Før jeg begynte på medisin, så var jeg som deg, ønsket å bli alt fra siv.ing til veterinær, men hadde også interesse for menneskesinnet og psykiatri.. Psykiatri-semesteret skuffet meg en del når det gjaldt å få lært prosessene i menneskesinnet, det blir for overflatisk og har mest fokus på symptomer/diagnostiseringog behandling av de ulike psykiatriske lidelsene. Freud og Jung er det svært lite av, det har de nok mye mer av i psykologistudiet.

 

Jeg vil også tro at psykologene lærer en del om narkotikaens effekter på menneskehjernen i alle fall. Hvis du skal gjøre noe med narkotika-problemet i Norge, så er nok ikke psykiatrien det rette. Du vil kunne gjøre noe for enkelt-sjeler, men politikken er nok veien å gå der. Heldigvis så kan du jo kombinere psykologi/psykiatri med politikken, og det er nok en uslåelig kombinasjon for å oppnå målet ditt. Om det holder som eneste grunn? Tja, mange som har startet på medisin bare fordi det er blitt forventet av dem, eller kun fordi de bare har karakterer nok, som til slutt ender opp med å gjøre en god jobb. Du burde i alle fall ha ett snev av nysgjerrighet på hvordan menneskekroppen fungerer som helhet, ellers så kan de 6 årene på studiet bli ganske lange :roll:

 

 

Noen som har tips til ei god anatomibok? Går ut av videregående om noen uker og skal begynne medisin til høsten, men tenkte kanskje jeg skulle begynne å tjuvlese litt i sommerferien! :roll:

 

Tenker da selvsagt på noe dere medisinstudenter bruker/har brukt selv, og som dere kan anbefale.

 

Hehe, ja, husker hvordan det var å være utålmodig og spent på å begynne å studere. Du må gjerne starte å lese i sommerferien, men ikke forvent å få noe eksamensrelevant utbytte av å lese fag-bøker. Man trenger forelesningene for å skjønne hvilket nivå man skal legge seg på, og hva som faktisk er viktig i bøkene, ellers leser man seg bare vill på detaljer som man ikke husker igjen senere.

 

Ta deg heller sommerferie som Ad sier, lesing blir det nok av fra før.

 

Men hvis du absolutt skal lese noe så anbefaler jeg disse bøkene, da de ikke er bøker man skal huske i detalj, men som gir deg ett slags overordnet perspektiv og smakebit på legelivet:

 

http://www.akademika.no/node/7405248 - Tenke- og arbeidsmåter i medisinen.

 

http://www.akademika.no/node/7406782 - Den kliniske samtalen.

 

Begge er pensum-bøker i Oslo, men faller litt utenfor den klassiske medisinen, så det blir til at man ikke leser dem. Samtidig trenger man ingen forkunnskaper. Dette tilsammen gjør de til fine bøker å lese sommerferien før studiestart, for eksempel som sengelektyre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har Clinically oriented anatomy og er godt fornøyd med den.Som Tom86 sier, så bør du skaffe deg et godt atlas,dvs. IKKE Netter's! Etter min mening mangler det altfor mye i Netter's for å være et bra atlas. Sobotta har jeg, og jeg kan anbefale det på det sterkeste!

 

Som stolt eier av både Sobotta, Thieme og Netter, så vil jeg vel påstå at Netter er ett meget godt atlas. De har sine styrker og svakheter alle sammen.

 

Det Netter gjør veldig godt er helt sinnsykt bra oversiktsbilder fra perspektivet til en som dissekerer. Han tegner kroppen som om den er blitt dissekert, og disse bildene er så bra at man ofte ikke trenger mer enn 2-3-4 sider på en disseksjonsøkt. Dette gjør det til det ideelle atlas på disseksjonssalen.

 

Sobotta er veldig god på tegne en struktur på hvert bilde, slik at man kan se hele forløpet på en gang til hver enkelt struktur. Det lille heftet som følger med, som har kortfattelig oversikt over hver enkelt muskel med deres utspring, feste, innervasjon og funksjon er virkelig det ypperste av det ypperste når man kjapt skal finne ut disse tingene. Det er verdt hele prisen i seg selv.

 

Thieme har en del tekst i tillegg, noe som gjør at man har kombinert anatomibok og atlas i ett. Det er definitivt det beste atlaset om man skal prøve å danne seg ett 3D bilde av kroppen inne i sitt eget hode på grunn av at de ofte gjør forstrukterene transparante, slik at man samtidig også ser bakenforliggende strukturer samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grieven: Hadde jeg vært deg ville jeg nok sikkert også higet etter å komme igang, men jeg har lært meg at det kan være en fordel å vente. Hvis du begynner å lese nå, kan det bli litt stusselig. Altså, det går sikkert an å kikke litt i ei anatomibok, men å begynne å pugge nå som det bare er sommeren igjen, det tror jeg ikke jeg hadde giddet. Man har lett for å bli lei. Jeg hadde nok tatt meg i skinnet, og slappet av og nytt sommeren til det fulle. Spar begeistringen din til høsten, det er da du trenger den vettu:D

 

Edit: leif

Endret av Pus_1808
Lenke til kommentar

Noen som har tips til ei god anatomibok? Går ut av videregående om noen uker og skal begynne medisin til høsten, men tenkte kanskje jeg skulle begynne å tjuvlese litt i sommerferien! :roll:

 

Tenker da selvsagt på noe dere medisinstudenter bruker/har brukt selv, og som dere kan anbefale.

 

Du skal lese kontinuerlig de neste 6.årene.

 

Ta sommerferie...

Lenke til kommentar

Noen som har tips til ei god anatomibok? Går ut av videregående om noen uker og skal begynne medisin til høsten, men tenkte kanskje jeg skulle begynne å tjuvlese litt i sommerferien! :roll:

 

Tenker da selvsagt på noe dere medisinstudenter bruker/har brukt selv, og som dere kan anbefale.

...Som tidligere nevnt tror jeg det er smartere å lese f.eks cellebiologi og biokjemi ("Essential cell biology" f.eks), altså ting du kommer til å ha mye av første året...

 

Tenker du da på "Essensial Cell Biology" av J. Lewis, P. Walter, K. Roberts, M. Raff, K. Hopkin, D. Bray, B. Alberts og A. Johnson? Og hva er eventuelt forskjellen på hefte og innbundet? Forskjellen i pris er jo på svimlende 540 kr, men er innholdet forskjellig også?

 

Edit: så at begge var på 840 sider, så regner med innholdet er det samme.

Endret av greiven
Lenke til kommentar

Noen som har tips til ei god anatomibok? Går ut av videregående om noen uker og skal begynne medisin til høsten, men tenkte kanskje jeg skulle begynne å tjuvlese litt i sommerferien! :roll:

 

Tenker da selvsagt på noe dere medisinstudenter bruker/har brukt selv, og som dere kan anbefale.

...Som tidligere nevnt tror jeg det er smartere å lese f.eks cellebiologi og biokjemi ("Essential cell biology" f.eks), altså ting du kommer til å ha mye av første året...

 

Tenker du da på "Essensial Cell Biology" av J. Lewis, P. Walter, K. Roberts, M. Raff, K. Hopkin, D. Bray, B. Alberts og A. Johnson? Og hva er eventuelt forskjellen på hefte og innbundet? Forskjellen i pris er jo på svimlende 540 kr, men er innholdet forskjellig også?

 

Edit: så at begge var på 840 sider, så regner med innholdet er det samme.

Det er denne jeg mener ja. Vi bruker den i 2. sem her i Oslo. Noen få velger å kjøpe en større, "The Cell", den røde som var litt lenger nede i linken din, men det er mer for spesielt interesserte. Innbundet er bare tull. Det er bare for synets skyld. Heftet holder det ene semesteret du skal bruke den og evt. til å slå opp i senere semestre for å repetere et eller annet.

Ved siden av cellebiologien bruker vi enten Lippincott: http://www.akademika.no/node/6959873 , eller Marks: http://www.akademika.no/node/4823772 , som er bøker i biokjemi. Den første er mye mindre og holdt mer enn nok for min del.

 

Ellers vet jeg at både Bergen og Oslo har statistikk 1. semester, der vi bruker "Statistiske metoder i medisin og helsefag" av Aalen. Jeg vet ikke hva slags bakgrunn du har, men for meg som ikke er noe god i matte så hadde 1. sem vært mye lettere dersom jeg hadde satt meg litt inn i dette faget før skolen startet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...