Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, kan hende jeg har skutt meg selv i foten nå, men får høre med dere. I sommerferien fikk jeg vite at jeg stod på ventelisten til medisin start vår, og jeg takket da ja til å stå på ventelisten. Siden dro bort på en annen skole hvor jeg ikke sjekket emailen min. I nyere tid fikk jeg sjekket igjen og så da at jeg hadde fått et tilbud om plass. Men svarfristen til denne plassen gikk ut 30. aug, og jeg har ikke svart på denne.

 

Det er ikke noe håp for denne plassen da?

Lenke til kommentar

Ok, kan hende jeg har skutt meg selv i foten nå, men får høre med dere. I sommerferien fikk jeg vite at jeg stod på ventelisten til medisin start vår, og jeg takket da ja til å stå på ventelisten. Siden dro bort på en annen skole hvor jeg ikke sjekket emailen min. I nyere tid fikk jeg sjekket igjen og så da at jeg hadde fått et tilbud om plass. Men svarfristen til denne plassen gikk ut 30. aug, og jeg har ikke svart på denne.

 

Det er ikke noe håp for denne plassen da?

 

Nei, det tviler jeg sterkt på. De pleier å være strenge med svarfrister, og 30. august er en stund siden. Men ring for sikkerhets skyld og spør. Ring, ikke send mail, for dette trenger du svar på umiddelbart.

Lenke til kommentar

Ok, kan hende jeg har skutt meg selv i foten nå, men får høre med dere. I sommerferien fikk jeg vite at jeg stod på ventelisten til medisin start vår, og jeg takket da ja til å stå på ventelisten. Siden dro bort på en annen skole hvor jeg ikke sjekket emailen min. I nyere tid fikk jeg sjekket igjen og så da at jeg hadde fått et tilbud om plass. Men svarfristen til denne plassen gikk ut 30. aug, og jeg har ikke svart på denne.

 

Det er ikke noe håp for denne plassen da?

 

Det står hundrevis av folk i kø som sikler etter disse plassene. Om fristen gikk ut for over en måned siden kan du nok regne med at den er gitt videre.

Lenke til kommentar

Virker som alle mener det. Uansett jeg skal prøve så godt jeg kan.

 

Tusen takk for svaret angående vandelsattesten, den var til stor hjelp og skapte litt bedre stemning må jeg si.

 

Forresten noen som kan peke meg i rettning av noen gode psykologi bøker / Medisin bøker?

 

Haha! Dette blir hverdagen din i 6 år fremover dersom du skulle komme inn på studiet... Les heller til privatisteksamen, eller kanskje den nyeste krimmen til Jo Nesbø?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener å huske at medisinstudentene og odontologistudentene i Bergen går sammen 1.året og har samme pensum? Er det da mulig å komme inn på odontologi for deretter å søke seg inn på 2.året på medisin?

 

Kan ikke svare for Bergen, men dette er hvertfall tilfellet i Tromsø. Slik jeg har forstått det, så søker man på medisin gjennom SO, om du kommer inn OG det er ledige plasser på andreåret (stryk, permisjon osv.) kan du søke å få godskrevet året du har gått ogbegynne rett i andre. Vil regne med at det er slik i Bergen også, dersom de har første året felles. Synes personlig at dette ikke er veien å gå, da man tar studieplassen til en som genuint ønsker å bli tannlege, samt at man med viten og vilje sørger for at det blir uteksaminert færre tannleger enn universitetet harlagt opp til. Ta heller opp fag! Men igjen, hva vet vel jeg.

Lenke til kommentar

Veien til medisinstudie-tråden er stengt såeh..

 

Jeg går første året på vgs btw..

Jeg er veldig interessert i medisin- og realfag realerte ting. Jeg har lyst til å bli medisinstudent, og helst studere i Norge.

På vgs skal jeg gå realfag og velge kjemi, fysikk, matte og det der. Senere skal jeg også da i militæret.

 

Hva er det jeg bør jobbe opp mot? hva slags snitt er det jeg må ha? :)

Jeg trenger litt motivasjon og må ha noen mål :D.

 

Kjempetakk for svar!

Lenke til kommentar

Er det kun meg som faktisk har LYST til å studere i utlandet kontra Norge?

 

Nei, er nok flere, inkludert meg selv da valget skulle taes for et år siden. Dogg endte det med jeg ble i Norge, siden jeg rett og slett ikke ville være i stand til å overkomme det økonomiske problemet :(

Lenke til kommentar

Veien til medisinstudie-tråden er stengt såeh..

 

Idiotisk avgjørelse, enig.

 

Jeg går første året på vgs btw..

Jeg er veldig interessert i medisin- og realfag realerte ting. Jeg har lyst til å bli medisinstudent, og helst studere i Norge.

På vgs skal jeg gå realfag og velge kjemi, fysikk, matte og det der. Senere skal jeg også da i militæret.

 

Hva er det jeg bør jobbe opp mot? hva slags snitt er det jeg må ha? :)

Jeg trenger litt motivasjon og må ha noen mål :D.

 

Kjempetakk for svar!

Du bør ha et snitt på minst 5,4 dersom du har lyst til å studere i Norge, men da er det i hovedsak UiT og UiB som gjelder per i dag. Det kan selvsagt endre seg. Vil du til NTNU eller UiO bør du helst ha litt høyere, muligens med unntak av UiO vår. Tallene kan du sjekke på samordnaopptak.no, men det er i alle fall slik terrenget noenlunde fordeler seg. Siden du går Vg1, kan jeg si at matematikk, naturfag, geografi og samfunnsfag bør være greie fag å få toppkarakter i. Engelsk er vel også greit om du er flink i det.

Kan også anbefale å ta biologi i andreklasse. Faget inneholder en del stoff som er relatert til medisin, noe som kan virke som en motivasjonsfaktor (håper du liker planter også, hehe).

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jo, for så vidt, men det er i ordinærkvoten. Du søker i begge kvotene fram til det året du fyller 21, deretter søker du bare i ordninærkvoten. Som du ser på samordnaopptak.no, er poengsummene mye høyere i ordinærkvote, slik at du i realiteten (antar du ikke har blank 6 i snitt) bare har muligheten til å komme inn på førstegangsvitnemålkvoten etter ett år i militæret. I førstegangsvitnemålkvoten er det bare snittet ditt og realfagspoengene som teller.

Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

4. års medisinstudent fra Tsjekkia her.

 

Hvilke tanker har dere om veien inn til det norske jobbmarkedet for oss utenlandsstudenter?

Jeg er i ferd med å søke lønnet arbeid for neste år og lurer på en del ting.

 

Bør man søke på konkrete stillinger (e.g sykepleier vikariat, hjelpepleier, vernepleier osv.) eller sende en generell søknad om "å jobbe" til de forskjellige avdelingene på sykehusene?

 

Hvor mye lønn kan man forvente/har krav på?

 

Sende skriftlig, per e-post eller over telefon?

 

Hva bør søknaden inneholde? Dvs. CV med skolegang og arbeidserfaring fra man var en liten knott eller bare "relevante" opplysninger for stillingen.

 

Kommer sikkert på flere ting, men kjempefint om noen kan dele sine erfaringer med dette.

Det står pent lite på nettet og offisielle regelverk gjelder som oftest fra man får studentlisens etter (5. året?)

 

Kos og klem!

 

P.S. Akuttmedisinsk seminar i Oslo i sommer var flott, hyggelig å hilse på Norges fremtidige legespirer!

 

P.P.S. Noen som skal på fagseminar i Polen i November?

Lenke til kommentar

Kan du fortelle litt om studiet i Tsjekkia? Hardt? Hadde du høyt snitt?

 

Jeg stortrives!

Det er hardt, spesielt de første årene, men ikke nevneverdig hardere enn andre steder tror jeg.

Dog blir man nødt til å ta mye ansvar for sin egen læring hvis man vil unngå overraskelser når man skal ut i turnus i Norge (om den ikke blir avskaffet, lenge siden jeg har hørt noe fra den saken) og hvis man skal bli en flink lege!

 

Dessverre er det fortsatt noen useriøse studenter ved skoler i Sentral-Europa, men det gjelder som oftest våre venner fra middelhavsområdene (skal ikke nevne konkrete land), mens Norske og Skandinaviske elever generelt sett gjør det svært bra!

 

Jeg hadde ikke et spesielt høyt snitt da jeg søkte og ble tatt opp på bakgrunn av en opptaksprøve i Biologi, Kjemi og Fysikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...