Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Hvordan foregår det egentlig når man starter på medisin på vårsemesteret i Oslo? Er det sånn at hele sommerferien går med til skole, og hvis den evt. gjør det, kommer det liksom en to måneders lang ferie på vinteren?

 

Og hvis en ikke har sommerferie og starter på våren, så er det jo ganske upraktisk å ha en lang ferie etter bare ett semester? Noen som har innspill, evt. noen som startet på våren selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man starter vårsemesteret rundt 25.januar (en uke tidligere for 1.semester da de har fadderuke først) og har avsluttende eksamener litt før 20.juni som regel. Så er det sommerferie til 17-18. august hvor høstsemesteret starter. Avsluttende eksamener for høstsemesteret er som regel rundt den 15.januar. Da venter 1 ukes ferie før vårsemesteret begynner igjen rundt 25.januar, og slik går nu åran.

 

Siden det er inntak både vår og høst, så har de lagt det opp slik. Dermed blir alle semesterne like lange (20 arbeidsuker), slik at f.eks. 1.semester IKKE er 18 uker langt om høsten, og 22 uker langt om våren.

 

Håper det ble klart nok, lykke til!

Lenke til kommentar

Hei, går siste året på videregående nå og har lyst til å studere medisin. Jeg har ikke gode nok karakterer for å komme inn her i Norge og derfor ønsker jeg å studere i Polen, Warszawa. Har ikke alle realfagene så jeg skal ta opp slik at jeg har følgende realfag fra videregående: Kjemi 1+2, Biologi 1+2, Matematikk R1 og Fysikk R1.

Så det jeg lurer på er hvor høyt snitt eller hvor mange poeng må jeg ha for å komme inn på The Medical University of Warsaw?

 

Setter veldig stor pris på alle svar! (Dette er jo tross alt framtiden min vi snakker om ^^)

Lenke til kommentar

Her er en liten link som jeg fant på google.

 

Står forøvrig dette om opptakskrav:

"Opptaket baserer seg på bestått vitnemål fra v.g.s. allmennfaglig studieretning. (Spesiell studiekompetanse gjennom 23/5-regelen er ikke nok for opptak). Det kreves gode kunnskaper i realfagene. Warszawa har tidligere hatt opptak på bakgrunn av karakterer, men har nå endret opptakskriteriene til opptaksprøver i biologi, kjemi og fysikk. Kunnskaper på nivå med kjemi 1+2 og biologi 1+2, samt minimum fysikk 1 er nødvendig for å kunne ha noen sjanser til å klare opptaksprøven, selv om det ikke er et formelt krav å ha disse fagene med karakter på vitnemålet. Det vil være til sammen 100 spørsmål av typen multiple choice."

Endret av greiven
Lenke til kommentar

Takker for det for svaret greiven :new_woot: . Er det noen andre med schools i utlandet som noen kan anbefale meg til å sjekke ut? Jeg må jo ha plan B, plan C, osv. For å være helt sikker på at jeg får studert medisin.

Endret av Engm
Lenke til kommentar

Takker for det for svaret greiven :new_woot: . Er det noen andre med schools i utlandet som noen kan anbefale meg til å sjekke ut? Jeg må jo ha plan B, plan C, osv. For å være helt sikker på at jeg får studert medisin.

 

Anbefaler Polen fremfor Ungarn/Tsjekkia/Slovakia da eksamener er skriftlige.

Har aldri sett noen av disse eksamenene personlig, men går ut ifra at det er en bedre ordning.

Har Anatomi eksamen om en måned. I korte trekk stryker jeg må jeg bruke 2 år på dette året.

Hadde ikke vært bekymret for den om den var skriftlig, men på en muntlig eksamen kan man alltids trekke det ene spørsmålet.

 

Hva annet, reis ned, og sjekk det ut selv før du drar, om mulig dra sammen med noen du kjenner, ser ut til at de som gjorde det hadde det lettere en de andre. Sjekk selv hvor mange som begynner og hvor mange som fullfører ved de respektive lærestedene, er en link om dette lengre bak i tråden.

 

Lykke til =)

Lenke til kommentar

Lykke til på Anatomi eksamen, BannanMannen!

 

Takker for hjelpen, veldig greit å ha et slikt forum som dette.

 

En annen ting jeg lurer på er til dere som har studert og dere som studerer medisin i utlandet, f.eks. Polen. Hvilket snitt hadde dere i fagene fra videregående, utenom realfag? For som jeg har forstått så er det realfagene som har noe å si. Er det noen som kan utdype dette litt bedre?

 

Jeg så her forleden at man skulle poste slike spørsmål på tråden "veien til medisinstudiet" men inne på tråden så stod det at den skulle stenges eller lignende. Så jeg postet heller spørsmålet mitt her. Beklager hvis det var en feil :)

:thumbup:

Endret av Engm
Lenke til kommentar

Hei, jeg kommer fra Polen, og jeg er lege, så anbefaler jeg Warszawa :)

Nå bor jeg i Norge noen måneder og forbereder til Bergenstest ... Jeg har lest om språktandem på Universitetet i Oslo, men kanskje ikke så mange nordmenn vil lære polsk...Kjenner dere noen?? Skype gir gode muligheter til å prate norsk-polsk. Takk for hjelpen...

Lenke til kommentar

Du koste deg faktisk. Jaja godt å høre i grunn. Det var vel deres kull som skapte panikken. Kan jeg spørre hva slags oppgaver dere fikk i immunologi? Bortsett fra blodtyping så stusser vi litt på hva vi kan få her. Inbiller meg at de fleste tingene fra immunologikursene tar mer enn 7 minutter. Det er så dumt at det ikke finnes eksempeloppgaver.

Lenke til kommentar

Var en stasjon der vi satt alene i et rom sammen med en av immunologilærerne. Var et ark der det var noen illustrasjon av Coomb's test og ELISA så sku vi forklare muntlig prinsippene bak dem. Viktig å kunne prinsippene bak de forskjellige øvelsene i immunologikursene.

Lenke til kommentar

Forøvrig lurer jeg på om noen har erfaring med OSCE-eksamen i 3. semester? Eksempler på oppgaver? Er den så umulig som folk skal ha det til?

Det viktigste er kanskje å være klar over at "OSCE-pensum" er alle kursene. Har du vært på dem, lest og skjønt de utdelte heftene i blod-, mikrobiologi- og immunologikursene - samt vært delaktig i disseksjonen og føler deg komfortabel med histologisnittene, er svært mye gjort. Patologi har hatt en tendens til å være litt tricky, men som det fortelles på repetisjonsforelesningene er det begrenset hva man faktisk kan bli spurt om: Får du et hjerte i hånden og spørsmål om aktuell patologi, er det ikke rent sjeldent infarkt som er svaret!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...