Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Husk befolkningstallet øker med årene. ;)

Ke?

 

han mener nok at jo mer befolkning, desto mere trenger man leger i landet..

Jo større befolkninga er, jo flere er det som blir leger. Når du da har "legeinnvandrere" som kommer hit fordi staten er pålagt å gi dem jobb, så er det et problem.

 

Turnusordninga bør forandres på. Det bør bli krav om norsk utdanning (hvilket nok er uaktuelt), eller krav om betydelige norskkunnskaper. Eller ett eller annet. Det funker i alle fall dårlig slik det er nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Turnusordninga bør forandres på. Det bør bli krav om norsk utdanning (hvilket nok er uaktuelt), eller krav om betydelige norskkunnskaper. Eller ett eller annet. Det funker i alle fall dårlig slik det er nå.

 

+Fjern støtten fra Lånekassen til utenlandsstudentene.

Endret av Stoop kid
Lenke til kommentar
Det bør bli krav om norsk utdanning (hvilket nok er uaktuelt)...

 

Impulser utenfra skader ikke, eller...? Hvorfor skal medisinsutdannelse utelukkende være forbeholdt de med svært høye karakterer?

 

...eller krav om betydelige norskkunnskaper.

 

Dette burde vel strengt tatt være en selvfølge. Kommunikasjon er essensielt i utøvelsen av legeyrket.

 

+Fjern støtten fra Lånekassen til utenlandsstudentene.

 

Snakker vi her om studenter fra Øst-Europa, eller på generelt grunnlag?

Lenke til kommentar

Husk befolkningstallet øker med årene. ;)

Ke?

 

han mener nok at jo mer befolkning, desto mere trenger man leger i landet..

Jo større befolkninga er, jo flere er det som blir leger. Når du da har "legeinnvandrere" som kommer hit fordi staten er pålagt å gi dem jobb, så er det et problem.

 

Turnusordninga bør forandres på. Det bør bli krav om norsk utdanning (hvilket nok er uaktuelt), eller krav om betydelige norskkunnskaper. Eller ett eller annet. Det funker i alle fall dårlig slik det er nå.

 

Turnusordninga bør bli først og fremst slik at norske statsborgere blir prioritert.

Og for min del, så kan Fagprøven innføres til alle medisin-studenter (både innland og utland), slik 'filtrering' vil sikre kvalitet framfor kvantitet.

Lenke til kommentar

Husk befolkningstallet øker med årene. ;)

Ke?

 

han mener nok at jo mer befolkning, desto mere trenger man leger i landet..

Jo større befolkninga er, jo flere er det som blir leger. Når du da har "legeinnvandrere" som kommer hit fordi staten er pålagt å gi dem jobb, så er det et problem.

 

Turnusordninga bør forandres på. Det bør bli krav om norsk utdanning (hvilket nok er uaktuelt), eller krav om betydelige norskkunnskaper. Eller ett eller annet. Det funker i alle fall dårlig slik det er nå.

 

Turnusordninga bør bli først og fremst slik at norske statsborgere blir prioritert.

Og for min del, så kan Fagprøven innføres til alle medisin-studenter (både innland og utland), slik 'filtrering' vil sikre kvalitet framfor kvantitet.

Problemet er at som EØS-land har vi sannsynligvis ikke lov til å prioritere norske statsborgere.

 

Det bør bli krav om norsk utdanning (hvilket nok er uaktuelt)...

 

Impulser utenfra skader ikke, eller...? Hvorfor skal medisinsutdannelse utelukkende være forbeholdt de med svært høye karakterer?

Hvorfor skal staten sponse utdanning til leger den ikke har bruk for?

Lenke til kommentar

Det lureste er å avskaffe alderspoeng, og heller ta inn den halvparten som ikke er rett fra VGS ved hjelp av en opptaksprøve.

 

Helst med respektabelt minstekrav hva gjelder VGS karakterer. Dette bør være en kombinert IQ-test, men som også har en realfagsdel, en norsk del, og en engelsk del.

 

Studiestøtten til medisinstudenter i ikke vestlige land burde avskaffes.

 

Det er meningsløst at det utdannes flere leger en det er behov for, men det er også meningsløst at folk venter i kø på å begynne studier, eller betaler titusenvis til bjørknes.

 

Studiene i utlandet er hardere en de i Norge. Men den kliniske delen forblir latterlig når en ikke kan språket. Studerer i Slovakia, men skal forhåpentligvis overføre til Kroatia, siden jeg kan språket der. Mye av "hardheten" til studiene i utlandet kommer av at en ikke alltid vet pensum, og at de fleste av våre forelesere hadde fått karakteren 3 eller mindre om de hadde hatt muntlig engelsk eksamen på en norsk videregående skole.

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

Ortopedisk kirurg. Liker tanken på å kunne se resultater raskt. Dessuten er det mindre mors her :p Men vanskelig å si ettersom jeg bare går 2. semester og ikke har vært innom så mye enda. Leser jeg om hjertet har jeg lyst til å bli kardiolog, leser jeg om hjernen er nevrolog drømmen. Jeg skal hvertfall ikke bli psykiater, allmenlege eller samfunnsmedisiner.

Lenke til kommentar

Ortopedisk kirurg. Liker tanken på å kunne se resultater raskt. Dessuten er det mindre mors her :p Men vanskelig å si ettersom jeg bare går 2. semester og ikke har vært innom så mye enda. Leser jeg om hjertet har jeg lyst til å bli kardiolog, leser jeg om hjernen er nevrolog drømmen. Jeg skal hvertfall ikke bli psykiater, allmenlege eller samfunnsmedisiner.

UiO?

Lenke til kommentar

Ortopedisk kirurg. Liker tanken på å kunne se resultater raskt. Dessuten er det mindre mors her :p Men vanskelig å si ettersom jeg bare går 2. semester og ikke har vært innom så mye enda. Leser jeg om hjertet har jeg lyst til å bli kardiolog, leser jeg om hjernen er nevrolog drømmen. Jeg skal hvertfall ikke bli psykiater, allmenlege eller samfunnsmedisiner.

 

Du har sett dette clippet skjønner jeg:

 

Jeg liker også tanken på å se resultater av våre actions, per nå (og de siste 2 åra har jeg hatt lyst til å bli anestesilege =))

Lenke til kommentar

Jeg skal om ikke så alt for lenge sette i gang med medisinutdanningen, og jeg tenker da å kjøpe noen bøker nå, siden jeg skal reise til England. Har sett på noen bøker innenfor biokjemi, humanbiologi og anatomiske atlas, så har dere noen anbefalinger til gode bøker, gjerne innenfor disse emnene. Til opplysning skal jeg ta utdanningen i Norge, men jeg regner med at det ikke kan være så veldig stor forskjell i pensum.

Lenke til kommentar

Jeg skal om ikke så alt for lenge sette i gang med medisinutdanningen, og jeg tenker da å kjøpe noen bøker nå, siden jeg skal reise til England. Har sett på noen bøker innenfor biokjemi, humanbiologi og anatomiske atlas, så har dere noen anbefalinger til gode bøker, gjerne innenfor disse emnene. Til opplysning skal jeg ta utdanningen i Norge, men jeg regner med at det ikke kan være så veldig stor forskjell i pensum.

Det er publisert pensumlister på i alle fall UiB og UiO sine netsider. De har også kommentarer til hver bok.

Lenke til kommentar

Hei folkens! Hadde et spørsmål til dere som spesielt studerer i Ungarn!

 

Var i vinterferien ned i budapest samt pecs for å sjekke om jeg liker de universitetene eller ikke. Viste seg at Pecs var en liten og fin by, mens likte ikke budapest så veldig godt. Så har jeg også hørt om Bjørknes sitt program der du kan ta første året i Norge og resten i pecs eller Martin i Slovakia. Og her kommer spørsmålet:

 

- Er det et "godt" tilbud eller vil det bli tyngre å gå over herfra og til andre året i ungarn, enn om jeg hade tatt hele greia der nede med en gang?

 

- Og slovakia eller Ungarn?

 

- Og på hjemmesidene til bjørknes står det at for året i Norge vil det koste ca. 34000, noe som man ikke får støtte til fra lånekassen. Vil det si ingen støtte eller kan man ta opp lån?

 

- Håper at det er myte, men har hørt at universitetene stryker mange utlands studentene med vilje for å suge mer penger ut av dem. Altså at det ikke er plass for alle i 2 og 3 året som de forrigge gående årene?

 

- Er det noen år som er vanskeligere enn andre? har hørt at 2 og 3 er verst så blir det bedre?

 

- Og til de alle. Er det noen som har studert ved flere steder og har bedre erfaring med den ene eller andre?

 

Mange spørsmål, men håper at noen tar seg tid til å besvare dem. Veldig viktig for meg 15 dager før søke fristen går ut!!!

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Noen som kan fortelle litt om søknadsfrister o.l. til å søke i utlandet?

 

Jeg er lærlig som elektriker, snart ferdig, studerer samtidig på allmenn påbygg + alle realfag som trengs. Problemet er at som privatist, får jeg ikke tilsendt vitnemål før i slutten av juni. Vil da søknadsfristen være gått ut?

Lenke til kommentar

Noen som kan fortelle litt om søknadsfrister o.l. til å søke i utlandet?

 

Jeg er lærlig som elektriker, snart ferdig, studerer samtidig på allmenn påbygg + alle realfag som trengs. Problemet er at som privatist, får jeg ikke tilsendt vitnemål før i slutten av juni. Vil da søknadsfristen være gått ut?

 

du sender den dokumentasjonen du har nå(når du får brev fra samordna opptak, med beskjed om å legge ved dokumentasjon, her legger du ved ditt foreløpige vitnemål, dokumentasjon på evt emner du har studert ved universitet/fullført førstegangstjeneste, osv..), og ettersender resultatet/karakterene fra privatisteksamen, så snart du får de.

 

oooops :( så akkurat nå at du snakker om søknad til utlandet... Dette vet jeg ingenting om...

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...