Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

^^

Gratulerer :)

Er det ikke slik at tredje året er det vanskeligste i Norge?

 

BannanMannen, hva mener du med "alle de detaljene som de i Norge ikke må lære seg"? Mener du at man går mer i dybden allerede første året i utlandet, eller er det slik at forskjellige kjemiske strukturer skal pugges? Første semester er en introdkusjon der man på 11 uker går overfladisk gjennom humanbiologien, derfor er eksamen lite detaljert. Interessant å høre hvordan dere i utlandet gjør det :)

 

Tja, jeg er fristet til å se på boken dere bruker i Humanbiologi, før jeg har gjort dette kan jeg egentlig ikke svare deg ordentlig. Inntrykket er at vi ikke blir gitt spørsmål som krever systemforståelse i løpet av det første semesteret.

Her er det da mulig å komme seg gjennom uten å skjønne noe som helst, bare ved å pugge. Men jeg går utifra at dere også har måtte pugge aminosyrene og noen andre basic kjemiske strukturer dette semesteret.

 

Andre året hos oss derimot krever en god del forståelse. Dette året har vi eksamen i anatomi, histologi, biokjemi og fysiologi. Dette er utsilingsåret. De som ikke har lært seg å lære innen den tid(studieteknikk), vil falle av. Dette er rundt halvparten av elevene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, jeg er fristet til å se på boken dere bruker i Humanbiologi, før jeg har gjort dette kan jeg egentlig ikke svare deg ordentlig. Inntrykket er at vi ikke blir gitt spørsmål som krever systemforståelse i løpet av det første semesteret.

Her er det da mulig å komme seg gjennom uten å skjønne noe som helst, bare ved å pugge. Men jeg går utifra at dere også har måtte pugge aminosyrene og noen andre basic kjemiske strukturer dette semesteret.

 

Andre året hos oss derimot krever en god del forståelse. Dette året har vi eksamen i anatomi, histologi, biokjemi og fysiologi. Dette er utsilingsåret. De som ikke har lært seg å lære innen den tid(studieteknikk), vil falle av. Dette er rundt halvparten av elevene.

Minimalt med pugg første semester her. Vi begynner med cellebiologi 2. semester, så jeg antar det blir mer av det fra nå. Halvparten hørtes mye ut. Når jeg leser innleggene til dere utenlandsstudenter får jeg alltid inntrykk av at vi har det lettere enn dere. Har dog en mistanke om at det blir mye verre etter 1. semester :)

 

Sonja84: Gratulerer! Var det slik at du gikk i Oslo, eller tar jeg feil? Har dere mye praksis så sent i studiet?

Endret av Ad
Lenke til kommentar

Halvparten er egentlig ikke så mye. Hvis du hadde sett opptaksprøven vi hadde ville du forstått at halvparten av oss burde stryke. I Ungarn er det verre, da de visstnok ved enkelte fakulteter bare har et begrenset antall plasser på de kliniske årene, noe som da fører til at de stryker folk uansett om de kan pensum eller ikke. Dette er bare noe jeg har hørt fra folk som studerer i Ungarn, så jeg vet egentlig ikke om det stemmer overens med virkeligheten.

Lenke til kommentar

BannanMannen og Ad: Tusen takk ;)

 

Jeg vet ikke om jeg tør si at tredje året er det vanskeligste. Hvert semester er vanskelig på hver sin måte. Selve eksamen er nok enklere dette semesteret. Dette semesteret var de mest ute etter om vi kunne ta opp en ordentlig anamnese og gjøre en god klinisk undersøkelse, samt svare på et par enkle spørsmål. De som kom opp i hjerte indremedisin måtte være i stand til å også tolke en enkel EKG, de som kom opp i thoraxkirurgi måtte blant annet kunne forklare noe om hvordan hjerte-lungemaskin fungerer, litt om timediurese, osv...

 

Ikke vanskelig eksamen, egentlig ganske grei. Følte det sikkert fordi muntlig eksamen er min spesialitet- he-he, husker at jeg tok mange muntlige eksamener før jeg begynte på medisinstudiet.. Veldig greie lærere :)

 

Ja, jeg studerer i Oslo

Lenke til kommentar

Et spm. til dere som studerer medisin i Norge: vil dere si at det er nødvenig å ha R2 for å kunne klare medisinstudiet? Jeg vet jo at R2 ikke er opptakskrav, men mtp. fysikk. Vil dere råde meg å fortsette med R2 til neste år (har R1 i år), eller kan jeg like gjerne ta bort R2 og velge et annet fag det er "lettere" å få 6 i? Har nemlig alle realfagene, og det er ikke vits

å slite med R2 hvis det ikke nytter, for jeg får uansett ikke bruk for det ene poenget jeg får.

 

Ville vært kjempefint med hjelp fra dere :)

Og hva syns dere at de kommede medisinstudentene bør forbrede seg på? Masse lesing? At man ikke består mange år osv? (vet det er et teit spm. men er rett og slett desperat etter å få all infoen jeg kan få :roll:

 

Takk for hjelpen, på forhånd :cool:

Lenke til kommentar
Et spm. til dere som studerer medisin i Norge: vil dere si at det er nødvenig å ha R2 for å kunne klare medisinstudiet? Jeg vet jo at R2 ikke er opptakskrav, men mtp. fysikk. Vil dere råde meg å fortsette med R2 til neste år (har R1 i år), eller kan jeg like gjerne ta bort R2 og velge et annet fag det er "lettere" å få 6 i? Har nemlig alle realfagene, og det er ikke vits

å slite med R2 hvis det ikke nytter, for jeg får uansett ikke bruk for det ene poenget jeg får.

 

Ville vært kjempefint med hjelp fra dere :)

Og hva syns dere at de kommede medisinstudentene bør forbrede seg på? Masse lesing? At man ikke består mange år osv? (vet det er et teit spm. men er rett og slett desperat etter å få all infoen jeg kan få :roll:

 

Takk for hjelpen, på forhånd :cool:

 

Det er en egen tråd om dette, og jeg anbefaler deg å stille spm. ditt der =)

Lenke til kommentar
Problemstilling:

 

En mann født i 40tallet med kjent Angina, ingen AMI enda.

Innlegges pga. Melena og lav HB. Gastroskopisk funn: Ulcus ventrikuli, mest sannsynlig pga. albyl-E.

 

Starter opp med Somac.

 

Pga. risikor for AMI, må han har antikoagulantbehandling.

 

Hva er alternativet?

 

kan man gi han litt sucralfate i tillegg?

Sucralfate er litt utdatert... :)

Lenke til kommentar
*snipp* Folk virket litt for lykkelige, en god lege bør presses til bristepunktet et par ganger gjennom studiet. :glare:

 

Nå regner jeg med at dette bare var ment som en kommentar, men tråden forsvinner snart fra mine innlegg så måtte skrive ett innlegg her snart uansett :p

 

 

Det er vel individuelt hva som er et godt læringsmiljø for den enkelte. Mens noen lærer best med fred og ro, lærer andre best med litt mer press. At man må kunne takle stress er jeg enig i, men dersom stresset skal gå på bekostning av hvor mye man får med seg, bør man vel kanskje vurdere å bruke lengre tid på studiet. Det viktigste er jo at man er kan det man skal kunne når en er ferdig, ikke hvordan man kom der.

Lenke til kommentar

Feil smilefjes ble satt inn, skulle være :grin2: ikke :glare: . Da dette var en spøk. Folk stod i kø for å kjøpe bøker, så jeg skjønte at det ikke akkurat var eksamenstid. :)

Har dere eget treningssenter/vektrom også, når vi først er inne på emnet?

 

*Når lærer dere anatomien til ekstremitetene?

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar
Var innom Domus Medica. Skulle kjøpe meg biokjemi bok, men fant ikke Harpers og kjøpte den senere i Oslo ved nasjonalteateret. Må si at det var et vakkert fakultet, med egen kantine. Folk virket litt for lykkelige, en god lege bør presses til bristepunktet et par ganger gjennom studiet. :glare:

Skal du kjøpe flere bøker burde du heller gå til ABC fagbokhandel rett over veien. Prisene og utvalget er bedre.

Lenke til kommentar

@ sonja

 

Om jeg har skjønt det riktig, så har dere også alltid patologien til det dere lærer om. For meg virker det som om dere har det verre desto lengre ut i studiet dere kommer.

 

Til forskjell fra de i utlandet som har det vanskelig med de pre-kliniske fagene, men får det lettere i ettertid. Vi blir vel ferdige med alt av anatomi i løpet av første året, om man ikke regner med CNS. Men vi vet fint lite om det. Vel, på musklene så kan vi selvfølelig hva de gjør, men det er det.

 

Av ren nysgjerrighet, hvem går det best med. De som kom rett fra VGS, eller de som har tatt opp fag.

 

@eskhyo

 

Misunner treningfasilitetene, vi har de samme i teorien. Men det har ikke blitt vedlikeholdt så mye som det burde de siste 20 årene. Fakultetet vårt har i teorien et basseng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...