Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Flott, Vaio!

 

jeg hadde nok gått for det om det ikke hadde tatt så helsikes lang tid å spesialisere seg innenfor... tror det tar 11 år.. :s

Gjør det noe da? Du får jo jobbet med det du synes er gøy under hele spesialiseringen.

 

Allmennmedisin for min del, liker å måtte kunne litt om alt og det å hele tiden måtte tenke bredt.

 

Edit: la til kommentar.

Endret av Ehtele
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva liker dere..? Kirurgi..? eller Indre med..?

Fordeler/ulemper med hver av dem..?

Hva kunne du/har du tenkt deg å spesialisere innenfor..?

 

Anestesi for min del. Eller akuttmedisin, rettere sagt, men da er anestesiologi veien å gå i Norge.

 

jeg hadde nok gått for det om det ikke hadde tatt så helsikes lang tid å spesialisere seg innenfor... tror det tar 11 år.. :s

 

"Å spesialisere seg" betyr jo bare at man jobber innen grenen man ønsker, da. Utover at man får høyere lønn som spesialist i forhold til som lege under spesialisering, ser jeg ikke den store forskjellen. Det er ikke som om man sitter på skolebenken i 11 ekstra år heller. Dessuten vil jeg tro at de 11 årene du snakker om er medisinstudiet + 5 spesialiseringsår?

Lenke til kommentar

Det er en fantaktisk bra og upopulær tiltak. Jeg synes alle som søke norsk turnuslegelisens bør består en slik prøve.

 

Fordeler med en slik prøve er:

#1 Oppfriskning av glemte kunnskaper

#2 Standaliserer kvaliteten til turnuslegene

#3 Filtrerer farlige turnusleger/leger (Sett NRK i det siste?)

#4 Reduserer mengden i antall "kvalifiserte" turnusleger.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

"Å spesialisere seg" betyr jo bare at man jobber innen grenen man ønsker, da. Utover at man får høyere lønn som spesialist i forhold til som lege under spesialisering, ser jeg ikke den store forskjellen. Det er ikke som om man sitter på skolebenken i 11 ekstra år heller. Dessuten vil jeg tro at de 11 årene du snakker om er medisinstudiet + 5 spesialiseringsår?

Jeg tror enkelte har misforstått hva menes med å være en lege; USA beskriver yrket best: "Practitioner". Man er en "evig" lærling i medisin, dvs. man blir aldri utlært. :)

Lenke til kommentar

Det er en fantaktisk bra og upopulær tiltak. Jeg synes alle som søke norsk turnuslegelisens bør består en slik prøve.

 

Fordeler med en slik prøve er:

#1 Oppfriskning av glemte kunnskaper

#2 Standaliserer kvaliteten til turnuslegene

#3 Filtrerer farlige turnusleger/leger (Sett NRK i det siste?)

#4 Reduserer mengden i antall "kvalifiserte" turnusleger.

 

 

sant nok... mest 'sikre' måten til en løsning på våre problemer rundt turnus osv... blir nok vurdert om et par ti-år når populasjonen stiger drastisk og det blir oversvømmelse av turnus-leger...

Lenke til kommentar

Er det noen her som har fått anonyme "SMS" (telefonnummer som går til et firma) om hvor mye "du" tar for distriktplassen din i "sør-Norge?"

 

nei.. ingen slike sms her...

 

btw, noen som kan anbefale en god bok i kirurgi..? en som kanskje forklarer selve kirurgiske prosedyrer istedenfor alt det andre som har med indre-med å gjøre..?

Lenke til kommentar

Jeg tipper radiusfrakturer for kirurgien og brystsmerter for medisin.

Medisin:


  1.  
  2. KOLS
  3. Brystsmerter
  4. Pneumoni
     

Kirurgi/ort:


  1.  
  2. FCF - Gamle damer som må bare ha brød fordi det er kun 4 stykker igjen i kjøleskapet, selv om det er isglatt ute.
  3. Kne
  4. Håndledd.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hei.

 

Har forhørt meg i 'Veien til medisinstudium'-tråden uten hell, så da prøver jeg meg her. Vet dere hvor det er mulig å få tak i eksempler (helst med fasit) på opptaksprøver til medisin?

De får ikke svar fra et uspesifikk spørsmål. ;)

 

Noen som vet hvordan jeg kan få tak i Turnuslege-heftet eller boka fra Haukeland sykehus..? har hørt den er ganske god å ha...

3 Muligheter:


  1.  
  2. Ring til Haukeland (Med. Sek.) får den tilsendt.
  3. Dra Til Haukeland (Med. Sek.) og kjøp den.
  4. Får den gratis som turnuslege.

 

Lykketil ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hei.

 

Har forhørt meg i 'Veien til medisinstudium'-tråden uten hell, så da prøver jeg meg her. Vet dere hvor det er mulig å få tak i eksempler (helst med fasit) på opptaksprøver til medisin?

De får ikke svar fra et uspesifikk spørsmål. ;)

 

Noen som vet hvordan jeg kan få tak i Turnuslege-heftet eller boka fra Haukeland sykehus..? har hørt den er ganske god å ha...

3 Muligheter:


  1.  
  2. Ring til Haukeland (Med. Sek.) får den tilsendt.
  3. Dra Til Haukeland (Med. Sek.) og kjøp den.
  4. Får den gratis som turnuslege.

 

Lykketil ;)

 

 

Takker så meget...men er det bare å ringe dit og be dem sende meg den..? hvor mye koster den btw..?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har forhørt meg i 'Veien til medisinstudium'-tråden uten hell, så da prøver jeg meg her. Vet dere hvor det er mulig å få tak i eksempler (helst med fasit) på opptaksprøver til medisin?

De får ikke svar fra et uspesifikk spørsmål. ;)

 

Da skal vi så prøve å spesifisere.

 

For å studere medisin i utlandet, feks Tsjekkia, Polen, Ungarn osv, så er det en engelsk opptaksprøve. Disse opptaksprøvene er i blant annet i biologi og kjemi. På bjørknes sine hjemmesider (bjørknes er representant for flere av de utenlandske medisinstudiene), ligger det to eksempler på opptaksprøver.

 

Mitt spesifikke spørsmål er da om det finnes noen der ute som sitter på noen andre eksemplarer av opptaksprøver? Danke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...