Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Det leses, på den andre tråden, at enkelpersoner motiverer "anklageren" til å informere media og helsetilsyn for en exposé. Mtp. medianorge er så nyhetsfattig, og dette kan bli en -first page news-, fjerner jeg alt kasus som er lagt her.

 

Jeg leser at folk henger seg opp på såkalt "avslørende" bakgrunnsinformasjon. Jeg bemerker at alle tar feil. Ingen psykiatriske informasjoner, etnisitetsbeskrivelser, hårfarge eller personkarakteristikk. Dere kan på ingen måte identifisere hun/han.

 

Men, jeg vet hvorfor folk føler det er avslørende: sykdomsbildene og bakgrunner er antropologisk "norsk", dermed klarer folk flest å assosiere seg til en eller annen person. For ufaglært, vil kontrasten være enda mindre.

 

Det tunge "sukket" fra hjerte mitt, er at jeg må bøye meg for hykleriet.

Forhåndsreglene er tatt og kasusene er fjernet. Ingen personer kan identifiseres/lokaliseres, dermed avslutter vi saken.

 

Til informasjon Reipar: Ingen brøler er gjort. :)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kunne tenkt meg å studere anatomi på egenhånd, men lurer litt på hvilken/hvilke bøker det er å anbefale? Helst en bok som går igjennom i stor detalj hva som er hva, og da hele kroppen. :)

Anatomy for dummies.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest medlem-161766

Ser nå på det jeg har spurt om, og det jeg egentlig er ute etter er rett og slett et slags atlas som forteller meg hva som er hva. Dummies bøkene er studierettet, og dermed fulle av spørsmål visst nok! Er ikke helt der jeg ønsker å sitte meg ned. Men om det kunne anbefales et bra atlas med gode bilder som viser godt, alt utenpå + inne i kroppen. Rein anatomi.

 

+ Hva de forskjellige delene heter osv. Latin! :new_woot:

Endret av medlem-161766
Lenke til kommentar

Det leses, på den andre tråden, at enkelpersoner motiverer "anklageren" til å informere media og helsetilsyn for en exposé. Mtp. medianorge er så nyhetsfattig, og dette kan bli en -first page news-, fjerner jeg alt kasus som er lagt her.

 

Jeg leser at folk henger seg opp på såkalt "avslørende" bakgrunnsinformasjon. Jeg bemerker at alle tar feil. Ingen psykiatriske informasjoner, etnisitetsbeskrivelser, hårfarge eller personkarakteristikk. Dere kan på ingen måte identifisere hun/han.

 

Men, jeg vet hvorfor folk føler det er avslørende: sykdomsbildene og bakgrunner er antropologisk "norsk", dermed klarer folk flest å assosiere seg til en eller annen person. For ufaglært, vil kontrasten være enda mindre.

 

Det tunge "sukket" fra hjerte mitt, er at jeg må bøye meg for hykleriet.

Forhåndsreglene er tatt og kasusene er fjernet. Ingen personer kan identifiseres/lokaliseres, dermed avslutter vi saken.

 

Til informasjon Reipar: Ingen brøler er gjort. :)

 

Jeg er helt enig at sykdomsbildene og anamnesene vil for ufaglærte se mer avslørende ut enn det de i virkeligheten er, men vi er nok likevel uenige i hva man kan legge ut på internett og ikke.

 

Vi er så vant til å jobbe med og omgås slike caser at man kanskje glemmer at slik informasjon er beskyttet av taushetsplikten. Det er slettes ikke slik at det i alle tilfeller er nok å fjerne navn, nummer og beskrivelse av utseende.

 

La oss si at du har fått inn en pasient som har skadet seg i en fallskjerm-ulykke eller i en snøskredulykke. I et lite land som Norge så kan slike hendelser, som bare er litt utenfor det vanlig, bli veldig lett å identifisere.

Legger man da i tillegg ut alder, kjønn og yrke så vil dette utvilsomt være et brudd på taushetsplikten.

 

Man lærer så lenge man lever, sånn er det bare.

Lenke til kommentar

Vaio: Du som er ute i turnus, hva synes du om turnustjenesten så langt. Hvordan var første dag, litt skremmende eller bare spennende? Hva vet du nå, som du kanskje hadde ønsket at du hadde visst før du begynte på turnusen? Hvordan er oppfølgingen?

 

Det er en stund siden jeg skal ut i turnus, men synes det er interessant å lese om andres erfaringer...

Lenke til kommentar

Vaio: Du som er ute i turnus, hva synes du om turnustjenesten så langt. Hvordan var første dag, litt skremmende eller bare spennende? Hva vet du nå, som du kanskje hadde ønsket at du hadde visst før du begynte på turnusen? Hvordan er oppfølgingen?

 

Det er en stund siden jeg skal ut i turnus, men synes det er interessant å lese om andres erfaringer...

 

Hvilket år/semester er du på igjen?

Lenke til kommentar

Vaio: Du som er ute i turnus, hva synes du om turnustjenesten så langt. Hvordan var første dag, litt skremmende eller bare spennende? Hva vet du nå, som du kanskje hadde ønsket at du hadde visst før du begynte på turnusen? Hvordan er oppfølgingen?

 

Det er en stund siden jeg skal ut i turnus, men synes det er interessant å lese om andres erfaringer...

 

Hvilket år/semester er du på igjen?

 

7semester :)

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkt meg å studere anatomi på egenhånd, men lurer litt på hvilken/hvilke bøker det er å anbefale? Helst en bok som går igjennom i stor detalj hva som er hva, og da hele kroppen. :)

Anatomy for dummies.

 

Jeg mener denne boka er fin om du kun vil pugge ting, og ikke riktig "forstå". Grunnen til dette er at da jeg så igjennom boka (en kamerat hadde/har den) drev de å sammenligna strukturer med fjell, blåbær, elver og rosa pigviner med prikker på (du skjønner tegninga). Mitt inntrykk var at det var veldig god for å huske ting (du glemmer ikke rosa pigviner så lett!), men litt "barnslig" på en måte, og følte ikke det var ordentlig medisin.

 

MEN når det er sagt, vil jeg understreke at dette kun var et førsteinntrykk jeg fikk basert på 8 linjer lesning på en random side i boka, og kan være meget missvisende, det er dog inntrykket mitt..

Lenke til kommentar

Det leses, på den andre tråden, at enkelpersoner motiverer "anklageren" til å informere media og helsetilsyn for en exposé. Mtp. medianorge er så nyhetsfattig, og dette kan bli en -first page news-, fjerner jeg alt kasus som er lagt her.

 

Jeg leser at folk henger seg opp på såkalt "avslørende" bakgrunnsinformasjon. Jeg bemerker at alle tar feil. Ingen psykiatriske informasjoner, etnisitetsbeskrivelser, hårfarge eller personkarakteristikk. Dere kan på ingen måte identifisere hun/han.

 

Men, jeg vet hvorfor folk føler det er avslørende: sykdomsbildene og bakgrunner er antropologisk "norsk", dermed klarer folk flest å assosiere seg til en eller annen person. For ufaglært, vil kontrasten være enda mindre.

 

Det tunge "sukket" fra hjerte mitt, er at jeg må bøye meg for hykleriet.

Forhåndsreglene er tatt og kasusene er fjernet. Ingen personer kan identifiseres/lokaliseres, dermed avslutter vi saken.

 

Til informasjon Reipar: Ingen brøler er gjort. :)

 

Skjønner hva du mener Vaio, better safe than sorry, men hadde jeg vært i dine sko hadde jeg nok ikke bøyet meg for det pokkers hykleriet. I kasuser hvor det absolutte minimale blir 'avslørt' og bare det medisinske relevante er oppgitt, er brudd på taushetsplikten bare BS. Hvor ellers skal man kunne få et innblikk på slikt da? Dine kasus kunne like godt tatt fra en helt tilfeldig indre-med bok fra hvor som helst i verden og blitt oversatt eller fra nettet hvor tusenvis av likeså kasuser finnes allerede.

Og la oss ta fatt i virkeligheten her; i en fantasi-verden vil slike kasuser i verste fall bli avslørt og KANSKJE lede til konsekvenser, men i denne verden vil det neppe være noen/noe som i det hele tatt gidder å dra det så langt. Og skulle noen være så patetiske nok til å dra dette utover media osv, vil 'saken' være såpass svak og uviktig at seriøsiteten er bare til å le av.

Men da igjen, er media i Norge så patetiske og dobbelt-moralske at de kan dra 'sanne' historier rett ut a ræva sine som kan lede til konsekvenser.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-161766

Jeg kunne tenkt meg å studere anatomi på egenhånd, men lurer litt på hvilken/hvilke bøker det er å anbefale? Helst en bok som går igjennom i stor detalj hva som er hva, og da hele kroppen. :)

Anatomy for dummies.

 

Jeg mener denne boka er fin om du kun vil pugge ting, og ikke riktig "forstå". Grunnen til dette er at da jeg så igjennom boka (en kamerat hadde/har den) drev de å sammenligna strukturer med fjell, blåbær, elver og rosa pigviner med prikker på (du skjønner tegninga). Mitt inntrykk var at det var veldig god for å huske ting (du glemmer ikke rosa pigviner så lett!), men litt "barnslig" på en måte, og følte ikke det var ordentlig medisin.

 

MEN når det er sagt, vil jeg understreke at dette kun var et førsteinntrykk jeg fikk basert på 8 linjer lesning på en random side i boka, og kan være meget missvisende, det er dog inntrykket mitt..

 

Takk for svar, men gikk igjennom det jeg spurte om, og det var kanskje ikke helt der jeg ville ende opp. Det å pugge + skrive ned ettersom jeg finner ut hva som er hva, det blir rett og slett for mye, da jeg har andre ting å lære som må gjøres. Det jeg kunne tenkt meg er som jeg spurte i et annet innlegg et par poster etter.

 

"Ser nå på det jeg har spurt om, og det jeg egentlig er ute etter er rett og slett et slags atlas som forteller meg hva som er hva. Dummies bøkene er studierettet, og dermed fulle av spørsmål visst nok! Er ikke helt der jeg ønsker å sitte meg ned. Men om det kunne anbefales et bra atlas med gode bilder som viser godt, alt utenpå + inne i kroppen. Rein anatomi.

 

+ Hva de forskjellige delene heter osv. Latin! :new_woot:"

Lenke til kommentar

Noen som har no erfaring med disse Turnusforberedende kursene som pågår i august..? er det verdt tusenlappen..?

 

Har du studert i utlandet kan det være veldig greit å få en innføring i de norske trygde- og velferdsordningene. Kan hende den tusenlappen er verdt det hvis du slipper å lese det på egenhånd. Folk forventer at du skal kunne fortelle dem hvilke stønader og ytelser de har rett på både ved egen sykdom og sykdom i familien. Det er en del å sette seg inn i.

Lenke til kommentar

Vaio: Du som er ute i turnus, hva synes du om turnustjenesten så langt. Hvordan var første dag, litt skremmende eller bare spennende? Hva vet du nå, som du kanskje hadde ønsket at du hadde visst før du begynte på turnusen? Hvordan er oppfølgingen?

Jeg kan ikke akkurat sammenligne min første skoledag med turnustjenesten. Jeg antar at det er ingen big suprise for de fleste; mange har allerede gode erfaringer som legevikar/hospitant.

 

Hvert sykehus har sine retningslinjer og normer, dette lærer man relativt raskt. Ellers var ikke innlæringskruven så brått som jeg har fryktet.

 

Her er et par råd:

Velg et mindre sykehus. (vaktordning og selvstendig arbeid)

Har åpent distrikt! ;)

Ser, utføre, les og lær! (Bra, bedre, best)

Stol på deg selv, først, alltid! (Rule #1)

Vær ekstra ekstra snill med alle sykepleier. ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...