Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Trenger et par svar ang turnus-perioden..

Noen som kan si meg fordeler og ulemper med å starte med indre med på turnusen..? hva med hvis man starter med kururgi først..? hva er evt. bedre å starte med..?

 

Jeg er ikke turnuslege selv, men hører fra eldre kollegaer at det er deilig å begynne med KIR først fordi det er ikke like mye selvstendig arbeid, og mindre teoretisk medisin. De får en god innføring i sykehuslivet før man for alvor blir satt på prøve i de seks medisinske månedene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lol vaio, så signaturen din først nå :!:

Tenkte at jeg likesågodt skulle "dekode" hoved-og bidiagnosene dine:

 

Hoveddiagnose: Z73.3 Mangel på avslapning og fritid

 

Bidiagnoser: T73.3 Utmattelse på grunn av overdreven anstrengelse

Z71.1 Frykt for lidelse der ingen diagnose er stilt

Z72.1 Alkoholbruk

Z72.2 Legemiddelbruk (uff da :tease: )

Z72.3 Mangel på mosjon

Z72.4 Uhensiktsmessig kosthold og spisevaner

Z72.5 Seksuell høyrisikoatferd

Z72.8 Annet spesifisert problem i forbindelse med levevaner

Z72.9 Uspesifisert problem i forbindelse med levevaner

Z74.3 Behov for kontinuerlig tilsyn

:D

Lenke til kommentar

Har det selv og er veldig godt fornøyd.

 

Hvor ville du plassert det i forhold til Sobotta og Netter.

Ønsker meg et Atlas hvor jeg lettest mulig kan danne meg et 3-D bilde av viserologien.

 

Tror den eneste måten jeg kan stå anatomi eksamen på er om jeg lager meg et kart inne i hodet mitt over sommeren

 

Kjøpte du det i Norge?

Lenke til kommentar

Hei BannanMannen,

jeg slenger meg inn på diskusjonen. Jeg har både Netter, Thieme og Sobotta. Jeg tror at hvis du skal danne deg ett 3D-bilde, så er muligens Thieme det smarteste valget. Der var det mange og detaljerte snittbilder, samt bilder som relaterer strukturer med hverandre, slik var det i alle fall i Head and Neuroanatomy som jeg brukte den i. Alle kommentarene til hvert bilde gjør at man kanskje slipper unna med en egen anatomi bok.

 

Personlig er Netter favoritten, og det er fordi han har en unik evne til å tegne sinnsykt gode oversiktsbilder som er akkurat slik man ser de på disseksjonssalen. Man slipper å måtte bla seg i hjel under disseksjonen, men trenger bare forholde seg til 2-4 sider under en 2-timers økt.

 

Lykke til i valget!

Lenke til kommentar

De tar seg meget godt betalt for appen, og den har sine irriterende mangler, men såvidt meg bekjent har den ingen utfordrer eller alternativer. For meg er den blitt et slags oppslagsverk som alltid er tilgjengelig den to gangene i semesteret jeg får et anatomi-problem. Den er absolutt brukandes, og godt alternativ til flash-cardene.

Lenke til kommentar

Den fører bare en ting til medisinstudenttråden: Ingen flere kasuser, og de forrige er fjernet. Folk liker å ødelegger for andre, sånn er livet.

 

Det er vel i overkant unyansert, man kan jo argumentere for både det ene og det andre, men at motivasjonen er å ødelegge for andre er det vel ikke noe som tyder på? Ønsket er nok snarere å beskytte de som omtales.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hei folkens

 

Har bare lyst til å høre deres synspunkter på denne diskusjonen:

 

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=466667&hl=medisinstudent&st=20

 

Forelesere bruker ofte kasus fra virkeligheten foran hundrevis av medisinstudenter, uten at det er brudd på taushetsplikten. Vaio har brukt kasus i en faglig diskusjon med andre medisinstudenter, jeg ser ikke bort fra at det gir læringsutbytte. Jeg synes folkene på Kvinneguiden overreagerer. Likevel skal det sies at det er litt forskjell fra en halvveis offentlig forelesningssal til et diskusjonsforum der hele Norges befolkning har tilgang. Spørsmålet er om det er mulig å identifisere Vaios pasienter. For det første vet vi ikke hvor i landet Vaio jobber, det gjør det vanskelig å identifisere pasientene. Vaio oppgir ikke navn eller fødselsdato, det gjør det også vanskelig å identifisere pasientene. Vaio oppgir kjønn og en ganske detaljert sykdomshistorie. Hvis Vaio har endret kjønn i 50 % av kasusene og gjort enkelte endringer i kasusene sine, så har han ikke gjort noe gale. Dersom han ikke har gjort dette, vil pasientene og nærmeste familie trolig ha mulighet til å gjenkjenne vedkommende, og da er jeg litt i tvil om det han har gjort er OK.

Lenke til kommentar

Jeg gikk egentlig utifra at det var ulike undervisnings-kasus.

 

Jeg har tilgang på hundretalls slike som vi har fått på studiet, som jeg helt sikkert kunne lagt ut uten å tenke veldig mye igjennom det. Mange er tidligere eksamensoppgaver og gruppeoppgaver og om de er oppdiktet eller ikke det aner jeg ikke.

 

Jobb/yrke, alder, antall barn osv. er veldig relevante opplysninger i slike oppgaver og de må være med. At man slenger på "pasienten ble skrevet ut etter 4 dager uten videre utredning planlagt" er forøvrig også veldig vanlig i undervisnings kasus.

 

Men det er jo utvilsomt at det totale batteriet av opplysninger kan avsløre hvem personen er. Derfor må man tenke over det man legger ut og være forsiktig for ikke å avsløre folk. Om man har født 3 eller 4 barn er som regel urelevant og man kan skrive "multipara" og det er som regel nok å skrive "i 60-årene" når det gjelder alder.

 

Vaio har nok dessverre gjort en brøler og vi andre må ta selvkritikk for at ingen av oss reagerte. Samtidig så må det jo trekkes frem at historien er så godt som anonymiserte og at sjansen for at noen uforutstående skulle gjenkjenne personene er ytterst små. I tillegg så er historiene brukt i "utdanningsøyemed" og ikke sladder, noe som selvfølgelig også er en formildende omstendighet.

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...