Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har forhørt meg i 'Veien til medisinstudium'-tråden uten hell, så da prøver jeg meg her. Vet dere hvor det er mulig å få tak i eksempler (helst med fasit) på opptaksprøver til medisin?

De får ikke svar fra et uspesifikk spørsmål. ;)

 

Da skal vi så prøve å spesifisere.

 

For å studere medisin i utlandet, feks Tsjekkia, Polen, Ungarn osv, så er det en engelsk opptaksprøve. Disse opptaksprøvene er i blant annet i biologi og kjemi. På bjørknes sine hjemmesider (bjørknes er representant for flere av de utenlandske medisinstudiene), ligger det to eksempler på opptaksprøver.

 

Mitt spesifikke spørsmål er da om det finnes noen der ute som sitter på noen andre eksemplarer av opptaksprøver? Danke.

 

Her er det noen: http://www.sonans.no/interstudies/page?id=1240

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tromsøstudentene leker seg.

 

http://www.nordlys.no/nyheter/article3411994.ece

Var du med på trabaldulten?

 

Dette var for 2 år siden. På fredag er det vår tur.

Huff så ikke på datoen.

 

Jeg spurte en kollegeren min fra UiT. Da simulerte de en katastrofe utenfor et kjøpesenter... Folk ble litt sur.. Hehe... Ellers går det bra der oppe?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Tromsøstudentene leker seg.

 

http://www.nordlys.no/nyheter/article3411994.ece

Var du med på trabaldulten?

 

Dette var for 2 år siden. På fredag er det vår tur.

Huff så ikke på datoen.

 

Jeg spurte en kollegeren min fra UiT. Da simulerte de en katastrofe utenfor et kjøpesenter... Folk ble litt sur.. Hehe... Ellers går det bra der oppe?

 

Ja her går det bare strålende. Katastrofemedisin og psykiatrien igjen denne våren så er det 24 uker praksis fra høsten av.

 

Hvordan har kirurgen det der sørpå?

Lenke til kommentar

Må si det var deilig å blir ferdig med medisin, litt for mye tja, nja og mja.

Jeg har alltid vært en kirurgimann, handymann mao. :)

Til livet store glede, skal jeg enda lengre sør for distrikt. Er luta lei nord/vest-kystvær.

 

Hvor kunne du har tenkt deg på turnus? Sør-over, eller blir værende i nord?

Lenke til kommentar

Må si det var deilig å blir ferdig med medisin, litt for mye tja, nja og mja.

Jeg har alltid vært en kirurgimann, handymann mao. :)

Til livet store glede, skal jeg enda lengre sør for distrikt. Er luta lei nord/vest-kystvær.

 

Hvor kunne du har tenkt deg på turnus? Sør-over, eller blir værende i nord?

 

Kommer litt ann på hvor kjæresten min får turnus. Annet enn det så er det egentlig det samme om det er nord eller sør.

Lenke til kommentar

Jeg ligger ut en interessant Kasus etter oppfordring fra en gynekologisk overlege.

 

Dame født i -69 henvises til Gyn. pol. pga. menometroragi.

Siterer fra Gyn. Notaten, uten vurderingsdelen:

"Pasienten er henvist på grunn av blødningsforstyrrelser. Hun fødte barn for 2 år siden. Fikk etter det satt inn spiral. Så i mai 2009 fikk hun sin første injeksjon med depot Provera. Det er litt usikkert om hun fikk satt en ny dose 3 måneder etter dette, men hun hevder å få satt den siste dosen i november. Så skulle hun har en ny igjen i februar men valgte heller å få satt inn en kopperspiral. Blødningene varer vanligvis fra 5-6 dager, hvorav de siste 4 dagene er det kraftige blødninger. Såpass kraftige at hun nå er bruke nærmest bleier. Isteden for å sette ny injeksjon depot Provera i februar, så valgte man også heller legge inn en nova T spiral. Ved undersøkelse i dag finner vi vulva vagina portio uten anmerkning spiraltråd på plass palpasjon lar seg vanskelig utføre på grunn av adipositas. Man kjenner imidlertid ingen tegn til resistenser i lille bekken. Vaginal ultralyd viser en anteflektert normal uterus med et endometrium med tykkelse på 2,2 mm. Spiral på plass. Det er follikler i begge eggstokker, men ingen tegn til dominant follikkel."

 

Hint: typisk feil som allmenn/distrikt turnuslege gjør pga. dårlig kunnskap.

Lenke til kommentar

Må si det var deilig å blir ferdig med medisin, litt for mye tja, nja og mja.

Jeg har alltid vært en kirurgimann, handymann mao. :)

Til livet store glede, skal jeg enda lengre sør for distrikt. Er luta lei nord/vest-kystvær.

 

Er det vanskelig å få plass innen spesialisering i kirurgi, og hvordan er det med jobbmulighetene i byene?

Lenke til kommentar

Jeg ligger ut en interessant Kasus etter oppfordring fra en gynekologisk overlege.

 

Dame født i -69 henvises til Gyn. pol. pga. menometroragi.

Siterer fra Gyn. Notaten, uten vurderingsdelen:

"Pasienten er henvist på grunn av blødningsforstyrrelser. Hun fødte barn for 2 år siden. Fikk etter det satt inn spiral. Så i mai 2009 fikk hun sin første injeksjon med depot Provera. Det er litt usikkert om hun fikk satt en ny dose 3 måneder etter dette, men hun hevder å få satt den siste dosen i november. Så skulle hun har en ny igjen i februar men valgte heller å få satt inn en kopperspiral. Blødningene varer vanligvis fra 5-6 dager, hvorav de siste 4 dagene er det kraftige blødninger. Såpass kraftige at hun nå er bruke nærmest bleier. Isteden for å sette ny injeksjon depot Provera i februar, så valgte man også heller legge inn en nova T spiral. Ved undersøkelse i dag finner vi vulva vagina portio uten anmerkning spiraltråd på plass palpasjon lar seg vanskelig utføre på grunn av adipositas. Man kjenner imidlertid ingen tegn til resistenser i lille bekken. Vaginal ultralyd viser en anteflektert normal uterus med et endometrium med tykkelse på 2,2 mm. Spiral på plass. Det er follikler i begge eggstokker, men ingen tegn til dominant follikkel."

 

Hint: typisk feil som allmenn/distrikt turnuslege gjør pga. dårlig kunnskap.

 

Hun hadde smerter med blødningene..? anemi..? Leukocytter..?

Lenke til kommentar

Jeg ligger ut en interessant Kasus etter oppfordring fra en gynekologisk overlege.

 

Dame født i -69 henvises til Gyn. pol. pga. menometroragi.

Siterer fra Gyn. Notaten, uten vurderingsdelen:

"Pasienten er henvist på grunn av blødningsforstyrrelser. Hun fødte barn for 2 år siden. Fikk etter det satt inn spiral. Så i mai 2009 fikk hun sin første injeksjon med depot Provera. Det er litt usikkert om hun fikk satt en ny dose 3 måneder etter dette, men hun hevder å få satt den siste dosen i november. Så skulle hun har en ny igjen i februar men valgte heller å få satt inn en kopperspiral. Blødningene varer vanligvis fra 5-6 dager, hvorav de siste 4 dagene er det kraftige blødninger. Såpass kraftige at hun nå er bruke nærmest bleier. Isteden for å sette ny injeksjon depot Provera i februar, så valgte man også heller legge inn en nova T spiral. Ved undersøkelse i dag finner vi vulva vagina portio uten anmerkning spiraltråd på plass palpasjon lar seg vanskelig utføre på grunn av adipositas. Man kjenner imidlertid ingen tegn til resistenser i lille bekken. Vaginal ultralyd viser en anteflektert normal uterus med et endometrium med tykkelse på 2,2 mm. Spiral på plass. Det er follikler i begge eggstokker, men ingen tegn til dominant follikkel."

 

Hint: typisk feil som allmenn/distrikt turnuslege gjør pga. dårlig kunnskap.

 

Å legge inn en kobberspiral for å "behandle" blødninger blir vel feil. Den vanligste bivirkningen ved kobberspiraler er trossalt kraftige blødninger.

 

Kunne prøvd hormonspiral, evt Provera da. Uansett skal vel slikt henvises til gyn.pol, hun begynner å komme opp i alderen.

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3569500.ece

 

Dere som vurderer å begynne å studere medisin må ta dette med i beregningen.

Legeyrket i Norge kommer til å endre seg i negativ retning hva gjelder lønn, anseelse og jobbmuligheter.

 

Markedet oversvømmes av leger og turnusordningen kommer til å falle.

 

Det er fremdeles veldig mange positive sider så nå må dere ikke misforstå meg, men de gamle gode tidene er nok over :)

Lenke til kommentar

Å legge inn en kobberspiral for å "behandle" blødninger blir vel feil. Den vanligste bivirkningen ved kobberspiraler er trossalt kraftige blødninger.

 

Kunne prøvd hormonspiral, evt Provera da. Uansett skal vel slikt henvises til gyn.pol, hun begynner å komme opp i alderen.

Hva er "feil" - behandlingen?

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3569500.ece

 

Dere som vurderer å begynne å studere medisin må ta dette med i beregningen.

Legeyrket i Norge kommer til å endre seg i negativ retning hva gjelder lønn, anseelse og jobbmuligheter.

 

Markedet oversvømmes av leger og turnusordningen kommer til å falle.

 

Det er fremdeles veldig mange positive sider så nå må dere ikke misforstå meg, men de gamle gode tidene er nok over :)

Skremmende utvikling. Markedet blir nok ikke oversvømt av leger, men idioter.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...