Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Kjære kolleger!

Jeg ønsker dere en hjertelig god jul og godt nytt år, og meget lykke til med eksamene!

Break a leg! ;)

 

For dere som studerer i øst europa (Og i Norge), så har jeg en oppfordring til dere.

 

Vi "ser", daglig, at enkelte ikke har det like bra som oss. Dessverre er det altfor mangen som ikke har et tak over seg.

 

Det jeg gjorde i Budapest, var å kjøpe flere poser med småbakst (fra princess) og delte de ut. (Ikke gi penger!, men MAT!)

 

Jeg håper inderlig at dere er interessert i å ivaretar en slik "tradisjon".

 

Lykke til!

Vaio :)

 

God jul til deg også. Super tradisjon :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da er det "bare" anatomi igjen. Øvre og nedre ekstremiteter, med bein, ledd og muskler med muskelfester. Skal gå greit på 2 uker.

 

Noen andre som er på sitt første semester i utlandet her?

 

 

Ferdig med kjemi, ungarsk og latin.

 

Bio på mandag, og så er det fysikk og anatomi. Forhåpentligvis blir jeg ferdig med alt før nyttår :D

Lenke til kommentar
http://www.hardware.no/artikler/staten_bru...disketter/73938

På tide med noen fremskritt på den fronten snart eller? :roll:

 

Det er på tide, men det ikke bare enkelt.

 

Problemet er sikkerhet. Å sende sensitive data over internett er noe møkk. Ting kommer til å komme på avveie. De fleste sykehusene i Norge idag "snakker" jo ikke sammen. Helse Midt, Nord og Sør har flere ulike journalsystem og lukkede nett som gjør det veldig vanskelig for data å flyte.

 

For en søring på besøk i Tromsø som lider av Addisons-sykdom og som faller om utenfor Rorbua i en addisonskrise uten å ha på seg disse smykkene som representerer hva han lider av, så kan dette være fatalt.

 

Men det er jo heldigvis sjeldent at skjer. Prisen man "betaler" for at denne pasientens journal skal være tilgjengelig er å åpne opp for flyt av det mest private vi har - våre helseopplysninger.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Vaio har gjort en god del for å prøve å tilføre denne posten et faglig tilsnitt, så jeg tenkte jeg skulle prøve å gjøre noe av det samme.

 

Det er sikkert en del der ute som har fått med seg at det har begynt å bli populært for de beste Universitetene i verden å dele på kunnskap. Gjennom YouTube Edu, Harvards nettsider, TED Talks og liknende så kan man nå få tak i forelesninger av verdens beste forelesere på video og podcast.

 

Jeg har ganske nylig begynt å titte på dette så jeg starter smått, men jeg skal prøve å legge ut ting som faller i smak.

 

Jeg begynner med et par klipp fra TED Talks - dette er relativt korte innlegg, så alle har tid.

 

Nobelprisvinner Kary Mullis om fremtidens antibiotika.

 

http://www.ted.com/talks/lang/eng/kary_mul...infections.html

 

Antibiotikaresistens er spådd til å bli en av medisinens største utfordringer i fremtiden, vi er i ferd med å miste våre beste verktøy for å bekjempe bakterielle infeksjoner. Dette kan være med på å løse problemet.

 

Biokjemiker Joe DeRisi - Fremtidens påvisning av virus

 

http://blog.ted.com/2009/01/hunting_the_nex.php

 

Virus er kinkige saker, vanskelig å finne, vanskelig å behandle. Dette kan være en steg på veien for å finne de små jævlene.

Lenke til kommentar

Hm. Så "lakserende" er en samlebetegnelse på alt som gjør en nødig? Jeg trodde lakserende midler økte gjennomstrømningen gjennom hele tarmen, mens nikotin kun stimulerte nedre del, og tvang avføringen til å entre rectum tidligere enn normalt.

 

For å være mer konkret: Jeg gjør ikke mer nr. 2 når jeg snuser, men en snus resulterer ofte i et påfølgende toalettbesøk, selv om jeg ikke var trengende på forhånd ;P

Lenke til kommentar

Troponin 3? 3 ng/L ?

 

Nystagmus var påfallende og det bør gjøres en nøyere nevrologisk undersøkelse. Cysten kan jo være årsak, men man må vel begynne med det vanligste. BPPV, vestibularisnevritt må man tenke på.

 

Ellers bør det også gjøres ekko-cor, spesielt med tanke på aorta-klaff patologi. Symptomgivende stenose burde kanskje radiert til halskar?

 

Blodtrykket er også veldig høyt og kan gi svimmelhet. Bør vel legges til betablokker og diuretika om det ikke kommer

ned når ting har roet seg. Hos eldre må man tenke dehydrering, hun skal vel ha litt væske.

 

Svimmelhet hos eldre er vanskelige greier..

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Troponin 3? 3 ng/L ?

 

Nystagmus var påfallende og det bør gjøres en nøyere nevrologisk undersøkelse. Cysten kan jo være årsak, men man må vel begynne med det vanligste. BPPV, vestibularisnevritt må man tenke på.

 

Ellers bør det også gjøres ekko-cor, spesielt med tanke på aorta-klaff patologi. Symptomgivende stenose burde kanskje radiert til halskar?

 

Blodtrykket er også veldig høyt og kan gi svimmelhet. Bør vel legges til betablokker og diuretika om det ikke kommer

ned når ting har roet seg. Hos eldre må man tenke dehydrering, hun skal vel ha litt væske.

 

Svimmelhet hos eldre er vanskelige greier..

Kom med en Tentativ Diagonose. Muligens du blir ukens kasusløser ;)

Lenke til kommentar
Troponin 3? 3 ng/L ?

 

Nystagmus var påfallende og det bør gjøres en nøyere nevrologisk undersøkelse. Cysten kan jo være årsak, men man må vel begynne med det vanligste. BPPV, vestibularisnevritt må man tenke på.

 

Ellers bør det også gjøres ekko-cor, spesielt med tanke på aorta-klaff patologi. Symptomgivende stenose burde kanskje radiert til halskar?

 

Blodtrykket er også veldig høyt og kan gi svimmelhet. Bør vel legges til betablokker og diuretika om det ikke kommer

ned når ting har roet seg. Hos eldre må man tenke dehydrering, hun skal vel ha litt væske.

 

Svimmelhet hos eldre er vanskelige greier..

Kom med en Tentativ Diagonose. Muligens du blir ukens kasusløser ;)

 

Akutt innsettende svimmelhet med nystagmus - jeg setter pengene mine på BPPV :)

Lenke til kommentar

Angående svimmelhet. Kanskje dere kan finne ut av denne saken som gjelder meg. For et par år siden, når jeg var ca. 14 år, var vi på et skolearrangement, og når det var ferdig var det mye dytting på vei ut av bygget. Jeg gikk i mengden, samtidig som jeg ble delvis dyttet ved et uhell slik at jeg dunket albuen i en dørkarm, akkurat slik at man får enkemannstøt. Rett etterpå (under 30 sekunder) ble jeg så svimmel og så delvis svart at jeg måtte sette meg ned. Jeg satt meg på en benk med hodet litt nedover og det ble bedre igjen. Jeg fant ut at jeg skulle gå inn og finne noe vann, og etter å ha kommet noen meter innenfor igjen, ble jeg kjapt svimmel, og besvimte og gikk i bakken. Jeg våknet opp under et halv minutt senere, og ble sittende en stund mens noen hadde funnet vann som jeg fikk drikke. Når jeg kom meg opp igjen, var jeg nesten helt fin igjen.

 

Hva tror dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Angående svimmelhet. Kanskje dere kan finne ut av denne saken som gjelder meg. For et par år siden, når jeg var ca. 14 år, var vi på et skolearrangement, og når det var ferdig var det mye dytting på vei ut av bygget. Jeg gikk i mengden, samtidig som jeg ble delvis dyttet ved et uhell slik at jeg dunket albuen i en dørkarm, akkurat slik at man får enkemannstøt. Rett etterpå (under 30 sekunder) ble jeg så svimmel og så delvis svart at jeg måtte sette meg ned. Jeg satt meg på en benk med hodet litt nedover og det ble bedre igjen. Jeg fant ut at jeg skulle gå inn og finne noe vann, og etter å ha kommet noen meter innenfor igjen, ble jeg kjapt svimmel, og besvimte og gikk i bakken. Jeg våknet opp under et halv minutt senere, og ble sittende en stund mens noen hadde funnet vann som jeg fikk drikke. Når jeg kom meg opp igjen, var jeg nesten helt fin igjen.

 

Hva tror dere?

 

Om du ikke har hatt symptomer verken før eller etter dette kan man rolig konkludere med at dette har vært en vasovagal synkope. Vanlig hos unge mennesker og utløses ofte av sterke smerter eller følelser (som foreksempel enkemannsstøtet ditt). Samme som skjer når folk besvimer når de ser blod eller liknende.

 

Det som skjer er rett og slett at en av hjernenervene (nervus vagus) fyrer litt for mye og du får et blodtrykksfall som gjør at hjernen ikke får nok blod, da besvimer man rimelig kjapt.

 

http://www.snl.no/.sml_artikkel/vasovagal_synkope

Lenke til kommentar
Akutt innsettende svimmelhet med nystagmus - jeg setter pengene mine på BPPV :)

Da er du ukens kasus løser. :thumbup:

Åpenbart ingen grunn til andre årsaker. Prøvde meg på en Barbecue-manøver uten effekt :p

Kanskje jeg skulle har gått for epleys...

 

Uansett, hun ble utskrevet 2dager etter.

Lenke til kommentar
Hadde MONA-behandlingen noe effekt?

 

Ta markører.

Angio dersom mulig.

Han fikk morfin, så smertene var nesten borte. Spørsmålet blir om det kunne blitt gjort noe på mottaket.

 

Infarktmarkører, oppstart av Fragmin og Plavix og legges på obs-post med oksygen, smertestillende, nitrodrypp. På med telemetri, en klapp på skuldra og planlegger angiografi ila 48t?

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...